معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فیلیپین در هفته دوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 جذابیت شهر سبو برای سرمایه گذاران خارجی برای طرح توسعه‌های جدید

  دولت محلی شهر سبو به طور فعال به دنبال سرمایه گذاران خارجی برای حمایت از ساخت مرکز تجاری  در این شهر است. معاون شهردار شهر سبو جزییات این پروژه را به وزیر تجارت و صنعت آقای پاسکوال ارائه کرد و وی همچنین بر هدف جذب نه تنها شرکای خارجی بلکه داخلی برای تکمیل پروژه تاکید کرد.

آقای گارسیا همچنین تأکید نمود در حالی که دولت محلی بیشتر زمین‌های در نظر گرفته شده برای این توسعه را در اختیار دارد، سایر املاک خصوصی که در اطراف آن قرار دارند نیز می‌توانند تحت دستورالعمل های قانونی به توسعه ملحق شوند. این پروژه دارای هزینه تخمینی بیش از ده میلیارد پزو فیلیپین است که احتمالاً به مشارکت و همکاری بازیگران دولتی و خصوصی برای تأمین منابع مالی لازم برای حمایت از موفقیت پروژه نیاز دارد.

علاوه بر این، با توجه به دفتر برنامه ریزی و توسعه شهر سبو، سرمایه گذاری‌های بیشتری از سوی شرکت های بالقوه دیگر برای تحقق کامل ایجاد این پروژه مورد نیاز است که در تقویت اقتصاد آن قابل توجه خواهد بود.

 سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار در تاسیسات جدید تولید فولاد و ایجاد ۳۰۰۰ شغل جدید

شرکت تولیدی  Steel Asiaکه بزرگترین تولیدکننده فولاد در فیلیپین است، بیش از ۱ میلیارد دلار برای ساخت حداقل چهار کارخانه جدید تولید فولاد در مناطق لوزون و میندانائو سرمایه گذاری کرده است. انتظار می‌رود این پروژه ۳۰۰۰ شغل جدید برای فیلیپینی‌ها طی سه تا چهار سال آینده ایجاد کند. مراکز تولیدی جدید،محصولات فولادی را تولید خواهند کرد که در حال حاضر در کشور تولید نمی‌شوند مانند H-beams  ، I-beams، wire rods، sheet piles و billets.

فیلیپین در حال حاضر ۸۶ درصد نیاز محصولات فولادی وارداتی را دریافت می‌کند، بنابراین هدف تولید جدید نیز تامین ۷۰ درصد تقاضای این کشور برای فولاد داخلی است تا وابستگی شدید این کشور به واردات را کاهش دهد. این پروژه همچنین برای ارتقای خودکفایی کشور در تولید فولاد و تحریک توسعه صنایع مرتبط در فیلیپین در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، به گفته کارشناسان شرکت Steel Asia، برخی از فرصت‌های اقتصادی را که فیلیپین به دلیل نبود زنجیره تامین داخلی فولاد و وابستگی شدید آن به واردات محصولات مختلف فولادی از دست داده است، برجسته کرد. وی همچنین بر اهمیت ایجاد یک صنعت فولاد قوی در چند سال آینده برای کاهش وابستگی به واردات و توسعه سایر صنایع بالقوه در کشور تاکید کرد.

 تسهیل فرآیند سرمایه گذاری‌های مرتبط با انرژی

به منظور رفع نگرانی‌های مربوط به انرژی برای سرمایه‌گذاران، هیئت سرمایه‌گذاری توافقنامه‌ای را با کمیسیون تنظیم مقررات انرژی امضا کرده است تا کلیه فرآیندهای مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی را تسهیل کند.

این تفاهم نامه در ۲۰ مه 2024 امضا شد و هدف آن تسهیل رویه‌های سرمایه گذاری در کشور به ویژه در زمان تبدیل شدن به یک کشور وابسته به انرژی سبز است. انتظار می رود این قرارداد که نقش مهمی در صنعت انرژی فیلیپین ایفا می‌کند، فرآیندهای تجاری را ساده و برای سرمایه گذاران آسان و مؤثر کند تا نه تنها شرکت های داخلی بلکه شرکت های خارجی را برای سرمایه گذاری بیشتر در فیلیپین جذب نماید. هر دو مقام ارشد ادارات سرمایه گذاری و انرژی نیز بر اهمیت جذب سرمایه گذاری از طریق نمایش فرآیندهای آسان و برطرف نمودن روند بوروکراتیک و فاسد در کشور تاکید کردند.

 وزیر دارایی فیلیپین پیش بینی می‌کند که اقتصاد فیلیپین در۱۰ سال آینده سه برابر خواهد شد

پیش بینی می‌شود اقتصاد فیلیپین رشد ثابتی داشته باشد و در کمتر از ۱۰ سال دیگر به یکی از اقتصادهای فعال جهان تبدیل شود.  به گفته وزیر دارایی آقای رالف رکتو، انتظارات تحلیلگران جهانی از رشد ۵.۸ تا ۶.۳ درصدی برای فیلیپین در سال ۲۰۲۴ وجود دارد که از سایر کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا بهتر است.

همچنین تا سال ۲۰۲۵ رشد اقتصادی کشور بین ۵.۹ تا ۶.۵ درصد پیش بینی می‌شود. هدف این مسیر رشد سه برابر کردن اندازه و ظرفیت فعلی اقتصاد فیلیپین است و آن را در کنار کشورهای فعال و تأثیرگذار مانند چین، کره جنوبی و ژاپن قرار می دهد. علاوه بر این تا سال 2075، انتظار می رود که فیلیپین به چهاردهمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل و از کشور فرانسه پیشی بگیرد.

آقای رکتو همچنین بر برخی تلاش‌های مهم دولت از جمله رفع نگرانی‌های عمده مالیاتی و تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری در بخش‌های کلیدی از جمله زیرساخت‌ها، انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری اطلاعات تاکید کرد. علاوه بر این، وی هدف دولت را برای کاهش سطح فقر به ۹ درصد از سطح فعلی ۴۹ درصد و حذف حدود ۱۴ میلیون فیلیپینی از دهک فقیر تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری مارکوس اعلام کرد. در مجموع، علیرغم بسیاری از چالش های بالقوه برای رشد کشور، وزیر دارایی فیلیپین اعتماد جدی خود را به آینده اقتصادی کشور مثبت ارزیابی نمود.

 کاهش ترک شغل کارمندان فیلیپینی پس از فراهم شدن امکان دور کاری

کارگران فیلیپینی که خدمات پشتیبانی و ارتباطی ارائه می دهند، به دلیل امکان دورکاری ، کمتر شغل خود را ترک می‌کنند. طبق گزارش انجمن مرکز ارتباطات فیلیپین که شرکت‌های صنایع پشتیبانی و ارتباطات را نمایندگی می‌کند، در حال حاضر به دلایل متعدد کاهش مستمری در نرخ استعفای کارگران در ان مشاغل وجود دارد ازجمله در دسترس بودن ترتیبات کاری انعطاف پذیر، ساعات کاری کمتر و برنامه‌های مطلوب.

همچنین بر اساس یک نظرسنجی، نرخ استعفا از ۳۶ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱۹ درصد در نیمه اول سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. کار جدیدی که از زمان شروع کووید ۱۹ اجرا شده و ترکیبی از مشاغل حضوری و غیر حضوری است، توسط ۷۸ درصد از کارکنان در صنایع ارتباطات و پشتیبانی ترجیح داده شده است و  این  به عنوان یک دلیل کلیدی برای کارکنانی که تمایل دارند در شرکت بمانند عمل می‌کند.

افزایش قیمت خرده فروشی سبزیجات به دلیل فصل بارندگی

یک مقام ارشد وزارت کشاورزی از افزایش قابل توجه قیمت خرده فروشی سبزیجات به دلیل تاثیر تغییر آب و هوا از خشک به بارانی خبر داد و اثرات اولین طوفان فیلیپین در سال جاری به نام Aghon نشان دهنده تأثیر منفی بر کشت و زرع بود و باعث افزایش قیمت ها در حداقل سه منطقه در کشور شد.

در ادامه، وزارت کشاورزی اعلام کرد که در روزهای اول طوفان جدید حداقل ۵ پزو افزایش قیمت هر کیلو سبزی صورت گرفته است اما اطمینان دادند که حداکثر افزایش قیمت پیش بینی شده خواهد بود زیرا در حال حاضرعرضه کافی سبزیجات برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کنندگان وجود دارد.

 از سوی دیگر در حالی که دفتر مرکزی اداره کل کشاورزی همچنان منتظر گزارش دقیق میزان خسارات ناشی از بارش طوفان است، احتمال خسارات وارده به سطح زیر کشت 21 هزار هکتار در سه منطقه کشور را نیز مطرح کرد. با این وجود، دولت تضمین داد که یک صندوق اضطراری برای ارائه کمک و حمایت فوری به کشاورزان آسیب دیده وجود دارد.

پیشنهاد وزیر دارایی برای کاهش تعرفه برنج وارداتی

در جریان کنفرانس اقتصادی فیلیپین در شهر پاسای در اوایل این هفته، آقای رالف رکتو ،  وزیر دارایی فیلیپین پیشنهاد کرد که به طور موقت تعرفه واردات برنج را کاهش دهد تا قیمت های بازار کاهش یابد. وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که قیمت جهانی برنج در حال کاهش است، کاهش درصد تعرفه فعلی واردات می‌تواند قیمت برنج داخلی را بیشتر کاهش دهد.

وزیر دارایی همچنین خاطرنشان کرد که کمیسیون تعرفه به زودی جلسه استماع در مورد کاهش بیشتر تعرفه برنج را برگزار خواهد کرد. باآنکه در سال گذشته با دستور رئیس جمهور ۳۵ درصد کاهش در قیمت را داشته ایم اما وی پیشنهاد کاهش احتمالی تا ۱۷ درصد را به نفع کشاورزان و مصرف کنندگان داد.

با این حال، آقای رکتو تاکید کرد که تصمیم در مورد کاهش تعرفه واردات برنج همچنان بر عهده وزیر کشاورزی است که باید با سایر ذینفعان مربوطه مشورت کند. وی همچنین خاطرنشان کرد: رئیس جمهور می‌تواند بار دیگر دستور رسمی دیگری برای اجرای طرح کاهش تعرفه‌ها صادر کند. وی معتقد است که کاهش قیمت برنج برای مصرف کنندگان کشور بسیار مهم است و هرگونه تعدیل تعرفه باید در پایان سال مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد تا مشخص شود که آیا تمدید بیشتر ضروری است یا خیر.

بیش از ۴۰ میلیون دلار وام برای حمایت از کشاورزان برنج از بانک زمین فیلیپین

  لندبانک فیلیپین(Land Bank)  اعلام کرد که از آوریل ۲۰۲۴ بیش از ۴۰ میلیون دلار وام برای حمایت از کشاورزان برنج توزیع کرده است. این وام ها به بیش از ۱۵۰۰۰ کشاورز برای حل مشکلات مختلف از جمله نیاز به تقویت تولید و خرید ماشین آلات جدید پرداخت شده است.

رئیس لند بانک  بر نقش این بانک در حمایت از صنعت کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور تاکید کرد. وی همچنین بر تعهد خود برای کمک به کشاورزان برنج برای حفظ شغل و بهبود بهره وری، به ویژه در میان چالش هایی مانند فصل خشک سالی شدید، تاکید نمود.

در سیستم جدید وام کشاورزی، کشاورزان انفرادی می‌توانند تا ۹۰ درصد از پروژه پیشنهادی خود را برای خرید نهاده‌ها و ماشین آلات کشاورزی با نرخ سود ثابت پایین 2 درصد در سال وام بگیرند. بیشتر وام گیرندگانی که این بار ثبت شده اند از استان‌های بزرگ تولید کننده برنج مانند کاگایان، نووا ویزکایا و منطقه کویرینو بودند.

 عدم نیاز به واردات شکر به دلیل عرضه کافی

 در حالی که سازمان تنظیم مقررات شکر فیلیپین نیاز به واردات شکر را برای رفع کمبود احتمالی عرضه و تثبیت قیمت ها اعلام کرده است، یکی از مدیران اتحادیه قند اعلام کرد که امسال به دلیل عرضه کافی از تولید شکر داخلی، نیازی به واردات شکر نیست. .این انجمن همچنین گزارش داد که انبارهای محلی پر است و به مردم اطمینان داد که تا ۵ ماه قبل از فرا رسیدن فصل بعدی شکر، عرضه کافی وجود دارد.

 تا ماه مه، تولید شکر خام به تقریبا ۲ میلیون تن رسید که از حدود ۱.۷ میلیون تن در سال گذشته فراتر رفت. سطح موجودی انبارها با افزایش ۲۶ درصدی شکر خام و ۳۵ درصدی شکر تصفیه شده نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. از سوی دیگر، با کاهش میزان شکر برداشتی از انبارهای قند داخلی، تقاضای شکر نیز در کشور کاهش یافته است.

افزایش۲۲ درصدی فروش خودروهای مونتاژ داخلی نسبت به سال گذشته

بر اساس گزارش مشترک اتاق خودروسازان و کامیون‌سازان فیلیپین، در ماه آوریل، فروش خودروهای مونتاژ داخلی با ۲۲ درصد افزایش به بیش از ۳۷۰۰۰ دستگاه در مقایسه با ۳۰۰۰۰ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته رسید. این رشد با افزایش تقاضا برای خودروهای سواری و وسایل نقلیه تجاری ایجاد شد.

رئیس اتاق خودروسازان فیلیپین عملکرد مثبت فروش را به افزایش اعتماد مصرف‌کننده و کسب‌وکار و تامین مالی پایدار خودرو در این کشور نسبت داد. وی همچنین بر مزایای تمدید دستور رئیس جمهور مبنی بر تعرفه صفر خودروهای برقی هیبریدی و خودروهای برقی هیبریدی تاکید کرد. او انتظار دارد که این سفارش از افزایش نسبت فروش خودروهای الکتریکی در سال جاری حمایت کند که تنها ۲.۵ درصد از کل فروش در سال ۲۰۲۳ بود.

علاوه بر این، وی همچنین خاطرنشان کرد که خودروهای جدید اکنون با بیودیزل B3 سازگار هستند که با اجرای افزایش تولید سوخت زیستی توسط وزارت انرژی که از اکتبر سال جاری آغاز می‌شود، هماهنگ است. وی تاکید کرد که این امر به کشور در جهت دستیابی به وضعیت بدون کربن و اتخاذ گزینه‌های خودروی الکتریکی در فیلیپین کمک می‌کند.

 رشد بخش تولید فیلیپین در پی افزایش گردشگری

به گفته یک اقتصاددان از شرکت بانکداری ریزال، علیرغم کاهش در ماه مارس بخاطر مراسم هفته مقدس در این کشور، بخش تولید فیلیپین در ماه آوریل رشد داشته است و پیش‌بینی می‌شود در دو ماه آینده نیز این رشد ادامه داشته باشد.

این اقتصاددان همچنین خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه در ماه آوریل تعطیلات کمتری وجود داشت، شاهد روند افزایشی و بهبود مداوم در صنعت تولید بودیم. علاوه بر این، افزایش فصلی فعالیت‌های اقتصادی در طول تابستان از جمله رونق گردشگری به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد نیز با افزایش تقاضا برای اقلام تولیدی به این بهبود کمک می‌کند.

 در نتیجه، کاهش در بخش تولید فیلیپین در ماه مارس عمدتاً به دلیل روزهای کاری کمتر بود. با این حال، با افزایش روزهای کاری در ماه آوریل و افزایش فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری، انتظار می‌رود این بخش مجدداً احیا گردد. همچنین رشد پیش‌بینی‌شده در صنعت تولید، آینده مثبتی را برای اقتصاد کشور به ارمغان خواهد آورد.

به رغم پیشرفت های اخیر ، اقتصاد فیلیپین همچنان از بزرگان آسیا عقب تر است

 در حوزه سرمایه‌گذاری‌های جهانی، فیلیپین خود را با چالش‌هایی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در میان چشم‌انداز اقتصادی در حال تغییر می‌بیند که شرکت‌های سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهند از چین دور شوند.  بانک سرمایه گذاری ژاپنی(Nomura)، برخی موانع در بخش تولید و تنش های ژئوپلیتیکی بین مانیل و پکن را به عنوان عوامل بازدارنده عنوان می‌کند.

 ویتنام و تایلند به عنوان مقاصد ترجیحی برای نهادهای جهانی که به دنبال ایجاد پایگاه‌های تولید جدید هستند، در کانون توجه قرار دارند. در حال حاضر یک الگوی اقتصادی نیز وجود دارد. اکثر شرکت‌ها تغییر استراتژی‌های اقتصادی را پیشنهاد می‌کنند که به دور از چین و به سمت این دو کشور آسیای جنوب شرقی است و به دلیل این که فیلیپین با چین اختلافاتی دارد سرمایه گذاری در این کشور را ترجیح نمیدهند.

 علیرغم اینکه فیلیپین یک اقتصاد سریع در حال رشد با جمعیت شناسی مطلوب و قوانین سرمایه گذاری جذاب است، اما در تلاش است تا از مزایای جابجایی زنجیره تامین شرکت های خارجی، به ویژه در بخش الکترونیک، بهره مند شود. هزینه‌های بالای برق، زیرساخت های ضعیف و تنش های ژئوپلیتیکی ثابت برخی از عواملی هستند که بر موانع فیلیپین در تبدیل شدن به یک انتخاب برتر برای سرمایه گذاری می افزایند.

از سوی دیگر، هنوز فرصت های سرمایه گذاری محدودی در پارک های صنعتی و بخش نیکل برای فیلیپین وجود دارد. قابل ذکر است که انتظار می رود شرکت هایی مانند آیالا لند از افزایش تعهدات همتایان چینی در پروژه‌های پارک صنعتی سود ببرند. با افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی و اتکای آنها به نیکل در تولید باتری، فیلیپین به عنوان یک بازیگر مهم در بازار نیکل باقی مانده است.

در حالی که فیلیپین تلاش می‌کند با موانع دیگری برای سرمایه گذاری خارجی روبرو شود و آن را حل کند، توجه به الگوهای اقتصادی و استفاده از نقاط قوت آن مانند بازار نیکل می‌تواند راه را برای افزایش علاقه سرمایه گذاران و توسعه اقتصادی در آینده هموار کند.

کشاورزی هوشمند در فیلیپین برای کاهش خسارت و بهبود برداشت تشویق می‌شود

 در مواجهه با چالش‌های فزاینده مانند تغییرات آب و هوایی، هجوم آفات و محدودیت‌های منابع در فیلیپین، داشتن کشاورزی هوشمند به عنوان راه‌حل خوبی برای کاهش خسارات محصول و بهبود عملکرد محصول خواهد بود. کشاورزان فیلیپینی با استفاده از مزایای فن آوری‌های پیشرفته و تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها می‌توانند تصمیمات دقیق را برای افزایش بهره وری و پایداری خود اتخاذ کنند. کشاورزی هوشمند نه تنها به کاهش اثرات نامطلوب الگوهای آب و هوایی غیرقابل پیش بینی کمک می‌کند، بلکه منابع را برای کمک به برداشت فراوان بهینه می‌کند.

دولت مارکوس، رئیس جمهور فیلیپین، از طریق پروژه‌هایی مانند رویکردهای هوشمندانه برای تقویت کشاورزی که توسط دانشگاه UP در فیلیپین ایجاد شده است، برای پذیرش چنین فناوری‌های پیشرفته برای اهداف کشاورزی فشار می آورد. این پروژه که توسط شوراهای تحقیقات کشاورزی، آبزیان و منابع طبیعی تامین می‌شود، با استفاده از فناوری ماهواره‌ای، توصیه‌های دقیق محصول را به کشاورزان ارائه می‌دهد. این همچنین با هدف افزایش برداشت مزرعه و مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی با ارائه توصیه‌های خاص  مطابق با شرایط هر مزرعه در مکان‌های مختلف است.

علاوه بر این، این پروژه توسط دانشگاه UP بر حمایت از تشخیص زودهنگام آب و هوا و کنترل آفات در محصولات عمده از جمله برنج، ذرت، موز، نارگیل، قهوه، گوجه فرنگی و غیره تمرکز دارد. این دانشگاه  همچنین معتقدند که این نوآوری جدید بینش های ارزشمندی در مورد مدیریت مواد مغذی و آب مزارع ارائه می دهد.

از سوی دیگر، تعدادی از کارشناسان کشاورزی بر این باورند که استفاده گسترده از داده‌های مهم چنین پروژه ای ارائه شده توسط دانشگاه UP می‌تواند بهره وری مزرعه را به میزان قابل توجهی افزایش و کشور را به سمت عصر جدید کشاورزی یاری دهد. آنها همچنین می‌گویند که رویکردهای مدرن مانند کشاورزی هوشمند یا دیجیتال، ابزارهای دیجیتالی مانند تصاویر ماهواره ای و هواپیماهای بدون سرنشین را در شیوه‌های کشاورزی سنتی گنجانده است. به طور کلی، با کاهش رشد تولیدات کشاورزی و با نزدیک شدن به 60 سال سن متوسط کشاورز فیلیپینی، استفاده از فناوری‌ها کشاورزی را برای نسل های جوان جذاب تر می‌کند تا بخش کشاورزی را احیا و امنیت غذایی جمعیت رو به رشد فیلیپین را تضمین نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما