معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فیلیپین در هفته دوم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

فیلیپین جایگاه خود را به عنوان دومین صادرکننده بزرگ موز در جهان از دست داد

آیا فیلیپین همچنان دومین صادرکننده بزرگ موز در جهان است؟ بر اساس آمار رسمی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) دیگر نه! براساس این آمار، صادرات موز گواتمالا سال گذشته از فیلیپین پیشی گرفته است. فیلیپین با وجود معکوس کردن روند کاهشی خود در محموله‌های صادراتی سال 2023، جایگاه شش ساله خود را به عنوان دومین صادرکننده بزرگ موز در جهان از دست داد. سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد گفت، گواتمالا در سال گذشته 2.6 میلیون تن موز صادر کرده که تقریبا 300000 تن بیشتر از صادرات فیلیپین است. اکوادور در سال گذشته با 6.2 میلیون تن در مجموع بزرگترین صادرکننده موز در جهان باقی ماند. آخرین باری که فیلیپین در جایگاه سومین صادرکننده بزرگ موز در جهان قرارگرفته بود سال 2016 بود. در آن سال کشاورزی محلی در این کشور تحت تأثیر هجوم آفات و خشکسالی قرار گرفت و تولید را کاهش داد. سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد گفت که صادرات موز فیلیپین در سال گذشته میلادی نیز به دلیل کمبود تولید داخلی ناشی از گسترش ویرانگر بیماری پژمردگی فوزاریوم استوایی (TR4) که یک بیماری جدی موز است، نتوانست تقاضای بازار جهانی را برآورده کند. علاوه بر آن، تولیدکنندگان موز محلی به دلیل هزینه‌های زیاد برای جلوگیری از گسترش این بیماری با مشکلات مالی مواجه شدند.

بر اساس گزارش اخیر این آژانس بین المللی در مورد بازار جهانی موز، در طی دهه گذشته تولید موز فیلیپین تحت تأثیر شرایط نامطلوب مانند گسترش بیماری پژمردگی فوزاریوم استوایی، سیل و وقوع ناآرامی‌های سیاسی قرار گرفته است. در سال گذشته، محموله‌های صادراتی موز فیلیپین با افزایش 3.4 درصدی نسبت به سال گذشته به 2.3 میلیون تن رسید که این رشد به دلیل صادرات بیشتر به ایران و عربستان سعودی بود و به روند سه ساله کاهش از 2020 تا 2022 پایان داد. با این وجود، طبق گزارش این سازمان، فیلیپین همچنان به عنوان بزرگترین صادرکننده موز در آسیا شناخته می‌شود و بیش از نیمی از صادرات 4.1 میلیون تنی این منطقه در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، صنعت موز گواتمالا بر عکس فیلیپین به دلیل شرایط تولید مطلوب و افزایش سرمایه گذاری در مزرعه، در سال گذشته با رشد صادرات 17.5 درصد روبرو بوده است. همچنین، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد خاطر نشان کرد که موز گواتمالا با میانگین صادرات 382 دلار در هر تن در سال گذشته در میان ارزان ترین موزهای جهان قرار داشته است.

https://www.philstar.com/business/2024/07/29/2373651/philippines-dislodged-2nd-biggest-banana-exporter

افتتاح بزرگترین تأسیسات لجستیکی DHL در فیلیپین

زنجیره تأمین DHL فیلیپین بزرگترین تأسیسات لجستیکی خود را در این کشور با عنوان مرکز لجستیک سانتا روزا افتتاح کرد. بیوان ویلیامز مدیر عامل زنجیره تأمین DHL فیلیپین در مصاحبه ای در حاشیه افتتاحیه روز 28 تیر به پورت کالز (PortCalls) گفت، این مرکز 50,000 متر مربعی در لاگونا، اولین تأسیسات ساخته شده در این کشور است که از نظر استراتژیک نزدیک به مشتریان و کارخانه‌های تولیدی قرار دارد. در طول همین مصاحبه، ادوین ونگ مدیر عامل زنجیره تأمین DHL جنوب شرق آسیا گفت که این سرمایه گذاری بخشی از برنامه‌های استراتژیک آینده این شرکت برای آسیای جنوب شرقی است. به عبارت دیگر، مرکز لجستیک بخشی از طرح توسعه 350 میلیون یورویی زنجیره تامین DHL است که هدف آن افزایش 25 درصدی ظرفیت انبارها در جنوب شرقی آسیا یا 400,000 متر مربع بین سال‌های 2023 تا 2028 است.

این مرکز دارای 30,000 متر مربع فضای انبار و اداری، 33,000 موقعیت پالت برای نگهداری کالا در محیط و دمای کنترل شده و همینطور نگهداری کالاهای خطرناک است. علاوه بر این، یک فضای محدود برای اقلام گران بها و با ارزش نیز وجود دارد. در این مرکز از فناوری و اتوماسیون مانند، وسایل نقلیه هدایت شونده خودکار، نوار نقاله و روبات ها، به طور گسترده ای استفاده می‌شود. همچنین این مرکز می‌تواند حداکثر به 44 کامیون به طور همزمان ورودی و خروجی خدمات ارائه دهد. این مرکز دسترسی بهتر و ترافیک کمتری نسبت به زنجیره تأمین DHL فیلیپین در پارانیاکه خواهد داشت. دو سالن برای رانندگان کامیون و مسئول حمل بار نیز وجود دارد. بیش از 200 دوربین مداربسته به صورت شبانه روزی برای حفظ امنیت این مرکز در حال کار هستند. ویلیامز گفت، این مرکز در حال حاضر به چهار مشتری بزرگ خدمات ارائه می دهد: فروشنده جهانی لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی، شرکت مکمل که غذا و دارو تولید می‌کند، ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت و یک شرکت خودروهای برقی ویتنامی.

https://www.portcalls.com/dhl-inaugurates-its-biggest-logistics-facility-in-ph/

 برنامه شرکت فیلیپین ایرلاینز برای خرید 100 هواپیمای جدید

استنلی انگ، رئیس و مدیر عامل فیلیپین ایرلاینز گفت، فیلیپین ایرلاینز قصد دارد تعداد زیادی هواپیما بخرد زیرا انتظار می رود که تقاضا برای سفر در این کشور به شدت بیشتر شود. وی گفت که این برنامه هنوز در حال بررسی است و ممکن است در آینده اعلام شود. انگ گفت، این شرکت قصد داشت سال گذشته به بررسی این طرح خرید هواپیما بپردازد ولی این طرح برای یک سال به تعویق افتاد. اما قطعا هنوز به دنبال خرید این هواپیماها است به خصوص که فرودگاه‌های جدید در حال ساخت هستند و انتظار می رود گردشگری نیز در سال های آینده رشد کند. در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد آن 100 هواپیما خواهد بود، انگ گفت که این شرکت هواپیمایی هنوز سفارشات معلق دارد اما اگر آن سفارشات معلق را اضافه کنید ممکن است حدود این تعداد باشد. فیلیپین ایرلاینز تاکنون 9 هواپیمای پهن پیکر A350-1000 را سفارش داده است. علاوه بر آن سه هواپیمای دیگر برای پروازهای طولانی نیز اضافه خواهد کرد. این هواپیماها قرار است سال آینده تحویل داده شوند. در حالی که 13 هواپیمای A321 نئو از اواسط سال 2026 وارد فیلیپین خواهند شد. انگ همچنین در مورد اجرای صحیح طرح خصوصی سازی فرودگاه بین المللی نینوی آکینو که در ماه سپتامبر آغاز می‌شود ابراز امیدواری کرده است.

https://news.abs-cbn.com/business/2024/7/30/pal-mulls-buying-around-100-planes-1756

 سرمایه گذاری شرکت لاستیک ژاپنی در فیلیپین

یکی دیگر از شرکت های خارجی که در جریان سفر رسمی مارکوس رئیس جمهور فیلیپین به ژاپن قول سرمایه گذاری داده بود، به وعده خود عمل کرد. شرکت لاستیک یوکوهامای فیلیپین ساخت کارخانه تولیدی خود را که به ارزش 3.5 میلیارد پزو (59.78 میلیون دلار) است در منطقه بندر آزاد کلارک در پامپانگا آغاز کرد. با این کار ظرفیت تولید لاستیک یوکوهامای فیلیپین را به میزان 500,000 حلقه لاستیک در سال افزایش می دهد. شرکت لاستیک یوکوهامای فیلیپین که تنها تولید کننده لاستیک در این کشور است، در حال حاضر 10 میلیون لاستیک در سال تولید می‌کند. نود و چهار درصد از تولید آن صادر خواهد شد و مابقی به بازارهای داخلی خواهد رفت. علاوه بر آن، با ساخت این کارخانه جدید 500 شغل دیگر برای فیلیپینی‌ها ایجاد خواهد کرد.

آلفردو پاسکوال وزیر تجارت و صنعت فیلیپین (DTI) در مراسم پی ریزی و آغاز ساخت این کارخانه گفت، دولت فیلیپین با رهبری مارکوس جونیور متعهد به حمایت از سرمایه گذاران خارجی مانند شرکت لاستیک یوکوهامای فیلیپین (YTPI) است. وی گفت، با توسعه کارخانه این تولیدکننده ژاپنی در کشور، وزارت تجارت و صنعت در نظر دارد منبع تامین لاستیک خام این شرکت را از 51 درصد به 100 درصد داخلی افزایش دهد. به این معناست که سالانه 30,000 تن لاستیک خام به ارزش حدود 1 میلیارد پزو ( تقریبا 17.1 میلیون دلار ) در داخل کشور تأمین می‌شود و درآمد اضافی برای کشاورزان محلی فراهم می‌کند.

https://www.pna.gov.ph/articles/1230020

 استعفای وزیر تجارت و صنعت فیلیپین

دفتر ارتباطات ریاست جمهوری فیلیپین اعلام کرد که آلفردو پاسکوال از سمت خود به عنوان وزیر تجارت و صنعت فیلیپین کناره‌گیری کرده است. استعفای پاسکوال از روز جمعه، 12 مرداد 1403 اجرایی خواهد شد. مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین با پاسکوال برای پذیرفتن استعفای او در کاخ مالاکانیانگ (دفتر ریاست جمهوری) دیدار کرد.  پاسکوال گفت، پس از تأمل زیاد، به این نتیجه رسیدم زمان آن رسیده است که به بخش خصوصی بازگردم. در آن بخش، با استفاده از دانش و تجربه ام می‌توانم به وظیفه خود ادامه بدهم و زمان بیشتری را با خانواده ام سپری کنم. قبل از تعیین او به عنوان وزیر تجارت و صنعت در ژوئن 2022، پاسکوال رئیس انجمن مدیریت فیلیپین و رئیس انجمن دانشگاه‌های فیلیپین از سال 2011 تا 2017 بود. وی همچنین از سال 1989 تا 2008 سمت های مختلفی در بانک توسعه آسیایی داشت.

https://www.pna.gov.ph/articles/1230195

https://www.manilatimes.net/2024/08/01/news/pascual-quits-as-dti-chief/1960977

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما