معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۲:۱۰

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فیلیپین در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سفر وزیر خارجه مالزی به فیلیپین

12 تیر 1403- INQUIRER.net

فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین با داتو سری اوتاما حاجی محمد بن حاجی حسن وزیر امور خارجه مالزی در کاخ مالاکانیانگ (دفتر ریاست جمهوری فیلیپین) دیدار کرد.

در این دیدار مارکوس به حسن گفت که فیلیپین قصد دارد ارتباط مستمر با مالزی را در مورد تحولات جاری حفظ کند. بنابر گزارش دفتر ارتباطات ریاست جمهوری، کل تجارت فیلیپین و مالزی در سال 2023 به 8.1 میلیارد دلار رسید که 2.18 میلیارد دلار صادرات و 5.92 میلیارد دلار واردات فیلیپین بود. مالزی به عنوان نهمین شریک تجاری عمده فیلیپین، یازدهمین بازار صادرات، هشتمین تأمین کننده واردات، و شانزدهمین سرمایه گذار در فیلیپین در سال 2023 قرار گرفت. حدود 950,043 فیلیپینی در مالزی (شبه جزیره مالزی، صباح، ساراواک و لابوان) زندگی می‌کنند که 628,450 نفر فاقد مدرک و 321,593 مهاجر موقت هستند از جمله افرادی که دارای ویزای کار یا بازدید هستند.

https://globalnation.inquirer.net/241162/malaysian-foreign-minister-pays-courtesy-call-to-marcos

برگزاری اولین نشست مشورتی دوجانبه فیلیپین و پرو

4 تیر 1403 – Department Of Foreign Affairs Manila

قیلیپین و پرو  اولین نشست مشورتی دوجانبه خود (BCM) را در مانیل برگزار کردند. ترزا لازارو، معاون وزیر امور خارجه در روابط دوجانبه و امور آسه آن فیلیپین، همراه با همتای پروی خود جان پیتر کامینو کانوک، معاون وزیر امور خارجه جمهوری پرو ریاست هیات های مربوطه را در این نشست بر عهده داشتند. نشست مشورتی دوجانبه یک مجمع مهم برای بحث در مورد موضوعات مورد علاقه متقابل، شناسایی راه‌های بهبود همکاری‌های موجود و ترسیم مسیر برای تعاملات آینده است.

دو طرف در مورد موضوعات مختلف از جمله روابط تجاری دوجانبه، تحولات منطقه ای و جهانی، مبادلات دریایی، کاهش و مدیریت ریسک بلایا (DRRM) و همکاری‌های زیست محیطی و گردشگری گفتگو کردند. این نشست اهمیت بیشتری پیدا کرد زیرا فیلیپین و پرو پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک خود را در نوامبر سال جاری جشن می‌گیرند که مصادف است با میزبانی پرو برای سومین بار از سال 2008 از اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه APEC با موضوع توانمندسازی، مشارکت و رشد.

پرو در حال پیشبرد موضوعات کلیدی مانند تجارت، سرمایه گذاری، رشد نوآوری و دیجیتالی شدن در دولت خود به منظور ارتقای رشد بلندمدت و گذار به اقتصاد جهانی است که همگی با اولویت های فیلیپین همسو هستند. دو طرف همچنین تحولات دریای چین جنوبی و همچنین مناطق مربوط به فیلیپین و پرو را مورد بحث و بررسی قرار دادند و بر اهمیت چندجانبه گرایی در حفظ ثبات جهانی و ارتقای رفاه تاکید کردند. همچنین لازارو و کامینو بر اهمیت ارتقای روابط دوجانبه از طریق برگزاری منظم جلسات مشاوره دوجانبه تأکید کردند. علاوه بر آن هر دو طرف در حال بررسی سفر احتمالی مارکوس، رئیس جمهور فیلیپین به پرو هستند. 

https://dfa.gov.ph/dfa-news/dfa-releasesupdate/34969-philippines-and-peru-hold-historic-inaugural-bilateral-consultation-meeting

فیلیپین اعزام ملوانان به کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند را محدود می‌کند

6 تیر 1403 - ABS-CBN News

وزارت کارگران مهاجر (DMW) روز سه‌شنبه 5 تیر اعلام کرد که اعزام دریانوردان فیلیپینی را به کشتی‌های متعلق به شرکت هایی که کشتی‌های آن توسط ارتش یمن در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفته‌اند ممنوع می‌کند. منظور وی مالک کشتی‌های Galaxy Leader، True Confidence و Tutor بود که همگی توسط ارتش یمن مورد حمله قرار گرفتند. یک تیم امنیتی متشکل از نیروی دریایی فیلیپین، گارد ساحلی، سازمان صنایع دریایی فیلیپین MARINA  و وزارت امور خارجه  نیز قبل از اجازه دادن به هر فیلیپینی برای سوار شدن به کشتی‌های عازم دریای سرخ، ارزیابی امنیتی انجام خواهد داد. هانس کاداک وزیر کارگران مهاجر فیلیپین همچنین گفت، 27 دریانورد فیلیپینی سوار بر کشتیMV Transworld Navigator  که ارتش یمن در دریای سرخ به آنها حمله کردند، سالمند و هیچ گونه آسیبی ندیده اند و در مسیر حرکت به سمت بندری امن هستند.

https://news.abs-cbn.com/news/2024/6/25/ph-tightens-rules-on-deployment-of-seafarers-to-vessels-traversing-red-sea-1435

 افتتاح پروژه رودخانه پاسیگ توسط مارکوس

4 تیر 1403 - The Philippine Star

مارکوس رئیس جمهور فیلیپین روز 3 تیر در مراسم افتتاح فاز دیگری از پروژه رودخانه پاسیگ در مانیل حضور یافت. لیزا آرانتا مارکوس، بانوی اول فیلیپین نیز در مراسم افتتاحیه فاز  C1 توسعه شهری رودخانه پاسیگ در میدان Mexico، Magallanes Drive در انتراموروس شرکت کرد. این پروژه، اینتراموروس و نمایشگاهی که پشت اداره پست مرکزی مانیل قرار دارد را به هم متصل می‌کند. به گفته وزارت مسکن و توسعه شهری انتظار می رود که طبقه همکف این سازه دارای حداقل 32 فروشگاه باشد. پشت بام این پروژه به مسیر عابر پیاده و خط دوچرخه متصل می‌شود. مارکوس در این مراسم گفت، اکنون پس از دهه‌ها غفلت، می‌توانیم شاهد احیای رودخانه پاسیگ باشیم. رودخانه ای که شبیه آبراه‌های معروف در سراسر جهان رود سن در پاریس، تیمز در لندن و چائو فرایا در بانکوک خواهد بود.

فازهای A 1و B 1 در ماه ژانویه راه‌اندازی شدند که دارای یک منطقه نمایشگاهی 500 متری در پشت اداره پست است. مارکوس فرمان اجرایی 35 را در سال 2023 امضا کرد که در آن خواستار بازگرداندن رودخانه پاسیگ به وضعیت بکر تاریخی خود، مناسب برای حمل و نقل، تفریح و گردشگری بود. هدف این پروژه کاهش تراکم ترافیک با ترویج حمل و نقل آبی از طریق سیستم حمل و نقل پاسیگ (Pasig) که روش مناسبی برای جایگزینی حمل و نقل در کلان شهر مانیل است.

https://www.philstar.com/headlines/2024/06/24/2365124/president-marcos-opens-pasig-river-project

 ساخت 17 بندر جدید برای بهبود زنجیره تأمین کشاورزی فیلیپین

1 تیر 1403 – NIKKEI Asia

فیلیپین برای کنترل قیمت مواد غذایی، قصد دارد 17 بندر جدید در آب های عمیق بسازد تا زنجیره تأمین برنج و سایر محصولات کشاورزی و همچنین کود را تقویت کند. فرانسیسکو تیو لورل جونیور، وزیر کشاورزی فیلیپین روز سه شنبه 29 خرداد در یک مجمع تجاری در مانیل گفت، این کشور آسیای جنوب شرقی 27 سال کار ناتمام و انجام نشده در زیرساخت های کشاورزی خود دارد و طرح توسعه بنادر می‌تواند به احیای این بخش کمک کند. لورل طی مراسمی‌که در مرکز تجارت جهانی در پایتخت برگزار شد گفت، اگر بخواهیم هزینه تولید ذرت، برنج و سایر محصولات مبتنی بر واردات کود را کاهش دهیم، باید بنادر بیشتری بسازیم. هدف ما ساخت 17 بندر جدید در سراسر کشور است. وی افزود دولت فیلیپین برای سال مالی 2024 حدود 210 میلیارد پزو (3.6 میلیارد دلار) به بخش کشاورزی اختصاص داده است. لورل گفت که  بدلیل افزایش نگرانی‌ها در خصوص امنیت غذایی قصد دارد این میزان را تا سال 2025 دو برابر کند. لورل علاوه بر سمت دولتی خود همچنین یک سرمایه دار بزرگ در صنعت ماهیگیری است.

وی افزود، انتظار می رود پس از ساخت بنادر جدید، قیمت کود تا 15 درصد کاهش یابد. وی جزئیات بیشتری در مورد این طرح ارائه نکرد. افزایش قیمت مواد غذایی بسیاری از مردم فیلیپین را به شدت تحت تأثیر قرار داده و این باعث شده دولت مارکوس در اوایل این ماه تعرفه‌های واردات برنج را از 35 درصد به 15 درصد کاهش دهد. یکی از وعده‌های اصلی دولت مارکوس در سال 2022 بهبود زنجیره تأمین کشاورزی بود. اما از آن زمان قیمت‌های خرده‌فروشی مواد غذایی عمدتاً به دلیل هزینه‌های حمل و نقل افزایش یافته و کشاورزان فیلیپینی نیز با زیان‌های پس از برداشت محصول روبرو شدند. به دلیل چندین دهه سوء مدیریت در سیاست گذاری، بخش کشاورزی فیلیپین که تقریباً 10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد و یک چهارم از کل فیلیپینی‌ها را استخدام می‌کند، همچنان توسعه پیدا نکرده است. بسیاری از ناظران می‌گویند که این وضعیت به دلیل سیاست های مارکوس پدر رئیس جمهور سابق فیلیپین بوده است. رابرت دان راسس، اقتصاددان ارشد Security Bank در مانیل گفت، با این حال، طرح توسعه بندر ممکن است به دلیل محدودیت بودجه ملی با موانعی روبرو شود و دستیابی به این هدف مستلزم غلبه بر موانع احتمالی است. راسس به Nikkei Asia گفت، ممکن است برای عبور از این موانع، مشارکت های بخش دولتی و خصوصی یا جذب سرمایه گذاری خارجی لازم باشد. میگل چانکو، اقتصاددان آسیایی متخصص در زمینه اقتصاد کلان که در بریتانیا مستقر است در این رابطه گفت، یافتن شرکای خصوصی برای این طرح می‌تواند دشوار باشد.

https://asia.nikkei.com/Spotlight/Supply-Chain/Philippines-plans-17-new-ports-to-boost-agricultural-supply-chain

شرکت های ژاپنی به دنبال گسترش سرمایه گذاری در فیلیپین

1 تیر 1403 - The Philippine News Agency

رالف رکتو وزیر دارایی فیلیپین گفت، چندین شرکت ژاپنی تمایل خود را برای گسترش فعالیت های خود در فیلیپین ابراز کردند. رکتو به خبرگزاری فیلیپین گفت یک شرکت قصد دارد تقریبا 46 میلیارد پزو (حدود 800 میلیون دلار) برای توسعه فعالیت های خود هزینه کند. هیات فیلیپنی که رکتو ریاست آن را برعهده داشت به ژاپن رفته و در آنجا با مدیران ارشد شرکت های ژاپنی ملاقات کرد و از آنها دعوت کرد تا فعالیت های تجاری خود را در فیلیپین گسترش دهند. وزارت دارایی فیلیپین روز چهارشنبه 30 خرداد گفت که این جلسات توسط دفتر میدانی وزارت تجارت و صنعت در توکیو سازماندهی شده و در حاشیه کنفرانس اقتصادی فیلیپین در ژاپن برگزار شده است. شرکت‌های ژاپنی شرکت کننده در این کنفرانس شامل شرکت سوجیتز، شرکت میتسوبیشی، شرکت تولیدی موراتا، و شرکت سومیتومو بودند.

شرکت سوجیتز طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارها را در فیلیپین اداره می‌کند، از جمله تجارت کالا و سرمایه‌گذاری در کشاورزی، غذا، مخابرات، زیرساخت‌ها، توسعه املاک، خودروسازی و معدن. شرکت میتسوبیشی مسئولیت صادرات و واردات محصولات مختلف، فعالیت‌های بازار مصرف، زیرساخت‌ها و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در فیلیپین را بر عهده دارد. شرکت تولیدی موراتا فیلیپین در باتانگاس بزرگترین کارخانه تولیدی این شرکت در آسیا را داراست که خازن‌های سرامیکی چند لایه تولید می‌کند. سرمایه گذاری سومیتومو در فیلیپین شامل اولین شهرک صنعتی فیلیپین در باتانگاس است که حدود 150 شرکت تولیدی را در خود جای داده است. سومیتومو همچنین در پروژه‌های راه آهن فیلیپین، از جمله MRT-3، LRT-1، مترو مانیل و راه آهن شهری شمال-جنوب مشارکت داشته است.

آلفردو پاسکوال، وزیر تجارت و صنعت فیلیپین گفت که دولت مارکوس در حال ایجاد یک محیط تجاری است که از سرمایه گذاری خارجی استقبال و آن را تشویق می‌کند. علاوه بر آن  ما در حال اجرای اصلاحات سیاستی اخیر هستیم که به طور استراتژیک مشارکت شرکت های خارجی را در بخش های کلیدی اقتصاد فیلیپین گسترش می دهد. پاسکوال به مدیران سوجیتز اطلاع داد که تا پایان ماه می سال جاری، دفتر وی 68 پروژه را با ارزش سرمایه گذاری 35 میلیارد دلاری برای رسیدگی سریع به مجوزهای آنها از طریق سازمان‌های دولتی محلی و ملی تصویب کرده است. وزارت تجارت و صنعت فیلیپین از شرکت های ژاپنی دعوت کرده است تا فرصت های فراوان موجود در بازار فیلیپین را بررسی کنند. این وزارتخانه اعلام کرد: فیلیپین با یک پایه اقتصادی قوی، تعهد به محیطی شفاف و سرمایه‌پذیر و چشم‌اندازی مشترک برای آینده‌ای پایدار، آماده است تا موقعیت خود را به عنوان یک شریک استراتژیک برای ژاپن تقویت کند.

https://www.pna.gov.ph/articles/1227238

 همکاری بانک مرکزی فیلیپین با چهار کشور آسیایی برای سیستم پرداخت های فرامرزی

12 تیر 1403- The Manila Times

پنج بانک مرکزی آسیایی از جمله بانک مرکزی فیلیپین، در حال آماده سازی اجرای پلت فرم پرداخت های خرده فروشی فرامرزی به عنوان بخشی از طرح بانک تسویه بین المللی (BIS) هستند. بانک تسویه بین‌المللی که به عنوان بانک مرکزی بانک‌های مرکزی نیز شناخته می‌شود، اعلام کرد که هدف پروژه Nexus (یک پروژه مرکز نوآوری تسویه حساب بین‌المللی بانک است که به دنبال افزایش پرداخت‌های بین‌مرزی با اتصال چندین سیستم پرداخت فوری داخلی در سطح جهانی است) اتصال سیستم‌های پرداخت فوری سنگاپور، مالزی، فیلیپین، هند و تایلند است. اعضای مؤسس بانک مرکزی فیلیپین، بانک رزرو هند، بانک مرکزی فیلیپین، بانک تایلند و بانک نگارا مالزی خواهند بود و بانک اندونزی به عنوان ناظر ویژه خواهد بود. آگوستین کارستنز مدیر کل بانک تسویه بین المللی در بیانیه ای گفت، Nexus پتانسیل برقراری ارتباط بین 1.7 میلیارد نفر را در سراسر جهان دارد و امکان پرداخت فوری آسان و مقرون به صرفه را فراهم می‌کند.

بانک تسویه بین المللی و این پنج بانک مرکزی آسیایی تکمیل طرح تفصیلی فاز سوم پروژه Nexus را اعلام کردند که به عنوان آماده‌سازی مشترکین برای مرحله بعدی دیده می‌شود. فاز چهار که در سوئیس راه‌اندازی شد، شامل بانک‌های مرکزی سنگاپور، مالزی، فیلیپین و تایلند می‌شود که در فاز سه با یکدیگر همکاری کردند و همچنین بانک مرکزی هند که گفته می‌شود سیستم‌های پرداخت فوری آن بزرگترین سیستم‌های پرداخت فوری در جهان است. بانک‌های مرکزی شریک و اپراتورهای سیستم های پرداخت فوری (IPS) نیز موافقت کرده‌اند تا برای تشکیل سازمان طرح Nexus (NSO) که بر این پروژه نظارت خواهد کرد، همکاری کنند. بانک های مرکزی اعلام کردند، بسته به ساختارهای داخلی خاص، NSO به طور کامل متعلق به بانک های مرکزی و یا سیستم های پرداخت فوری کشورهای شرکت کننده خواهد بود.

https://www.manilatimes.net/2024/07/02/business/top-business/ph-four-asian-countries-to-link-payments-systems/1954531#goog_rewarded

 افزایش 6.1 درصدی قیمت مسکن در سه ماه اول سال 2024

12 تیر 1403 - Manila Bulletin

بر اساس آخرین شاخص قیمت املاک مسکونی بانک مرکزی، قیمت املاک مسکونی در سه ماهه اول سال جاری 6.1 درصد نسبت به سال گذشته برای تمامی انواع واحدهای مسکونی افزایش یافت که آپارتمان‌ها بیشترین افزایش را داشتند. شاخص قیمت املاک مسکونی، شاخصی که توسط بانک مرکزی فیلیپین برای ارزیابی شرایط بازار املاک و مستغلات این کشور استفاده می‌شود و میانگین تغییر قیمت‌ها را برای انواع مختلف واحدهای مسکونی از جمله خانه‌های ویلایی، واحدهای مسکونی دوبلکس، خانه‌های شهری و واحدهای آپارتمانی محاسبه می‌کند. بر اساس گزارش بانک مرکزی فیلیپین، قیمت املاک مسکونی در مترو مانیل در سه ماهه اول 2.8 درصد افزایش یافت و خانه‌های شهری و واحدهای مسکونی بیشترین فروش را داشتند. در این مدت نیز قیمت خانه‌های ویلاییکاهش یافته است. همه واحدهای مسکونی خارج از مترو مانیل افزایش 7.4 درصدی داشتند. قیمت املاک مسکونی در مناطق خارج از  مترو مانیل 4.1 درصد افزایش یافته در حالی که در مترو مانیل5.6 درصد کاهش یافته است. بدون احتساب واحدهای مسکونی دوبلکس، واحدهای آپارتمانی بالاترین نرخ رشد سالانه 10.2 درصدی داشتند. خانه‌های شهری با 5.6 درصد در رتبه دوم قرار گرفتند و پس از آن خانه‌های تک واحدی با 5.1 درصد. به صورت سه ماه یک بار، همه انواع مسکن به جز واحدهای مسکونی دوبلکس در سه ماهه اول شاهد افزایش قیمت بودند که خانه‌های شهری با 4.4 درصد، واحدهای آپارتمانی با 0.5 درصد و خانه‌های تک واحدی با 0.4 درصد بیشترین رشد را داشتند.

حدود 83.5 درصد از وام های مسکن برای خرید خانه‌های جدید استفاده شده است که خانه‌های تک واحدی 43 درصد، واحدهای آپارتمانی 34.7 درصد و خانه‌های شهری 22 درصد هستند. خارج از مترو مانیل، مناطقی که بیشترین سهم وام املاک مسکونی را داشتند عبارتند از: کالابارزون 34 درصد، لوزون مرکزی 13.3 درصد، ویسایاس غربی 6.6 درصد، ویسایاس مرکزی 6.1 درصد، منطقه داوائو 4.8 درصد و مینداناو شمالی 2 درصد. میانگین ارزش برآورد واحدهای مسکونی نوساز کشور در سه ماهه اول82,260 پزو در هر متر مربع بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.6 درصد افزایش داشته است. میانگین ارزش ارزیابی شده هر متر مربع در مترو مانیل با 7.9 درصد افزایش سالانه به 132,743 پزو در هر متر مربع رسید. ارزش برآوردی هر متر مربع خارج از مترو مانیل با 18.9 درصد افزایش در سال به 61,163 پزو رسید. 

https://mb.com.ph/2024/6/30/article-2459

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما