معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۸

عملکرد مطلوب فیلیپین به رغم چالش های اقتصادی جهانی

سازمان آمار فیلیپین رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سالجاری میلادی را ۵.۷ درصد اعلام کرد که اندکی کمتر از رشد مورد انتظار ( ۶ درصد) بود.

  سازمان آمار فیلیپین گزارش داد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سالجاری میلادی ۵.۷  درصد رشد داشته است. برخی تحلیلگران و منتقدان از این گزارش اخیر برای حمله به اثربخشی سیاست های اقتصادی دولت استفاده کردند، اما بسیاری معتقد هستند که اقتصاد فیلیپین را باید نسبت به همسایگان منطقه ای بررسی نمود.

به عنوان مثال، تایوان با ۶.۵ درصد بالاترین رشد را در سال جاری پس از شروع بهبود از رکود قبلی خود داشت. فیلیپین و ویتنام نیز رشد بالاتری نسبت به سال گذشته نشان دادند و فیلیپین حتی پس از هند به یکی از بهترین اقتصادهای جهان تبدیل شد. از سوی دیگر، بخش تولید فیلیپین نیز در مقایسه با بسیاری از کشورهای G7 و اروپایی عملکرد مثبتی داشت.

  بسیاری از کارشناسان نظرات مثبتی در مورد فیلیپین ابراز کردند. آقای رالف رکتو، وزیر دارایی فیلیپین گفت تقویت تولید به تضمین ثبات اقتصادی بلندمدت فیلیپین کمک می‌کند. علاوه بر این، خانم آمنه پنگاندامن، دبیر وزارت بودجه نیز تاکید کرد که انضباط مالی و اجرای کارآمد پروژه‌ها برای رشد این کشور حیاتی است. همچنین آقای آرسنیو بالیساکان، وزیر توسعه اقتصادی ملی نیز ابراز اطمینان کرد که فیلیپین در سال جاری تا 7 درصد رشد اقتصادی خواهد داشت.

به طور کلی، رشد تولید ناخالص داخلی فیلیپین عمدتاً توسط مراکز تلفن خدمات پشتیبانی و بخش‌های گردشگری هدایت می‌شود. علاوه بر این، سطح مخارج مصرف‌کننده نیز رشد داشت در حالی که سرمایه‌گذاری‌ها و مخارج دولت فقط رشد حداقلی را تجربه کردند. سایر بخش‌ها مانند هتل‌ها، رستوران‌ها و فعالیت‌های بانکی نیز به رشد اقتصاد کمک کردند. این کشور همچنین شاهد رشد تولید و کشاورزی بوده است که تنها نشانه‌های مثبتی از اقتصاد آینده فیلیپین را نشان می دهد.

با توجه به اینکه اثرات همه‌گیری هنوز در کشور احساس می‌شود، تحلیلگران می‌گویند که فیلیپین در نشان دادن انعطاف‌پذیری و مبارزه با چالش‌های جاری و یافتن راه‌حل‌های موثر برای مشکلات عمده در اقتصاد کار خوبی انجام می‌دهد. همچنین، با رهبری رئیس جمهور مارکوس، این کشور نیز شاهد افزایش عظیمی در میزان سرمایه گذاری‌ها و پروژه‌های توسعه ای بوده است و تحلیلگران برای اجرای موفقیت آمیز این طرح ها برای آینده اقتصاد فیلیپین ابراز امیدواری کردند.

 

https://www.bworldonline.com/opinion/2024/05/14/594669/phl-growth-resilience-amid-a-deteriorating-global-economy/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما