معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۰:۴۵

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فیلیپین در هفته اول مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

غرق شدن نفتکش حامل 1.4 میلیون لیتر نفت در خلیج مانیل

5 مرداد 1403-INQUIRER.net

مقامات فیلیپین گفتند یک تانکر با پرچم فیلیپین حامل 1.4 میلیون لیتر سوخت صنعتی واژگون و در نهایت در بامداد پنجشنبه 4 مرداد در نزدیکی استان باتاآن غرق شد. جیمی‌باتیستا وزیر حمل و نقل فیلیپین در یک نشست توجیهی گفت که تلاش‌های نجات به دلیل بادهای شدید و امواج بلند با مشکل مواجه شد. 16 نفر از 17 خدمه نجات پیدا کردند و یک نفر گم شده است. چهار خدمه نیز تحت درمان هستند. بر اساس گزارش اولیه، گارد ساحلی فیلیپین گفت، نفتکش ترا نووا (Terra Nova) حدود ساعت 1:10 بامداد در نزدیکی شرق لامائو در شهرداری لیما واژگون شد و زیر آب فرو رفت. همچنین اعلام کرد که عملیات جستجو و نجات برای خدمه گم شده در حال انجام است. گارد ساحلی فیلیپین نیز گفت که در حال بررسی این موضوع است که آیا محموله کشتی در آب های اطراف نشت کرده است یا خیر.

گارد ساحلی فیلیپین گفت که برای نجات خدمه، کشتی BRP Melchora Aquino و یکی از هواپیماهای گارد ساحلی برای ارزیابی وضعیت نشت نفت به آن منطقه اعزام شده است. بررسی هوایی از منطقه نشان می دهد لکه نفتی در 10.37 کیلومتری شرق لامائو (Lamao) با پوشش تخمینی 3.7 کیلومتر ایجاد شده است. اما آرماند بالیلو سخنگوی گارد ساحلی فیلیپین توضیح داد که فقط سوخت مورد استفاده برای حرکت کشتی نشت کرده است و مقدار آن کم است. غرق شدن این کشتی احتمالاً به دلیل بارش شدید باران ناشی از طوفان کارینا بود. در فوریه 2023، یک تانکر سوخت حامل 800000 لیتر نفت کوره صنعتی در آب های جزیره مرکزی میندورو غرق شد. سوخت دیزل و روغن غلیظ آن کشتی، آب ها و سواحل استان میندورو شرقی را آلوده کرد و صنایع ماهیگیری و گردشگری را ویران کرد.

https://newsinfo.inquirer.net/1965528/tanker-with-1-4-million-liters-of-oil-sinks-off-bataan

اخراج 20 هزار نفر از کارکنان شرکت های POGO از فیلیپین

4 مرداد 1403 - The Philippine Star

حدود 20000 نفر از کارکنان خارجی اپراتورهای بازی‌های آنلاین قمار فیلیپین POGO و دارندگان مجوز بازی اینترنتی 60 روز یا تا 24 سپتامبر فرصت دارند تا فیلیپین را ترک نمایند. این دستور توسط نورمن تانسینگکو کمیسر اداره مهاجرت فیلیپین مطابق با دستور مارکوس رئیس جمهور فیلیپین مبنی بر ممنوعیت فعالیت تمام مراکز اپراتورهای بازی‌های آنلاین قمار در فیلیپین صادر شد. دلیل این تصمیم این است که کار آنها به فعالیت های غیرقانونی مانند کلاهبرداری مالی، پولشویی، فحشا، قاچاق انسان، آدم ربایی، شکنجه و قتل همراه شده است. این فرمان از 5 مرداد اجرایی می‌شود. عدد 20000 کارمند POGO و کارکنان دارای مجوز بازی‌های اینترنتی بر اساس این فرض عنوان شده است که بیش از 40 شرکت وجود دارد که 300 تا 500 نفر را استخدام کرده اند.

به گفته رئیس اداره مهاجرت فیلیپین، شرکت سرگرمی و بازی فیلیپین فهرستی از خارجیان شاغل در POGO و دارندگان مجوز بازی اینترنتی ارائه کرده است که تقریبا 70٪ از این افراد اتباع چینی می‌باشند. علاوه بر آن، این دفتر تمام درخواست های ویزای معلق و جدید را برای کارمندان POGO و دارندگان مجوز بازی اینترنتی رد می‌کند. وی گفت، افراد متخلف را از کشور  اخراج خواهد کرد. همچنین اداره مهاجرت فیلیپین با سایر سازمان‌های دولتی از جمله پلیس ملی فیلیپین، نیروهای مسلح فیلیپین و اداره تحقیقات ملی برای تعقیب این افراد خارجی که در فعالیت‌های مجرمانه شرکت داشتند، همکاری می‌کرد. این آژانس بیش از 2300 کارمند در مراکز کلاهبرداری که به عنوان شرکت های بازی در فیلیپین فعالیت می‌کنند را اخراج کرده است. بینونیدو لاگوسما وزیر کار فیلیپین گفت، کارمندان اخراجی فیلیپینی POGO ممکن است واجد شرایط بیمه بیکاری و همچنین سایر مزایای ارائه شده توسط کارفرما باشند. لاگوسما خاطر نشان کرد که وزارت کار و اشتغال فیلیپین از قبل شروع به شناسایی کارمندان کرده است که تحت تأثیر بسته شدن POGO در کشور قرار خواهند گرفت. اکثر این افراد ساکن مانیل هستند. این اپراتورهای بازی آنلاین قمار در مناطق لاگونا، کاویت و لوزون مرکزی نیز وجود دارد. لاگوسما گفت که وزارت کار و اشتغال در نظر دارد یک نمایشگاه شغلی ویژه برای کارکنانی که تحت تأثیر بسته شدن POGO قرار می‌گیرند برگزار کند.

https://www.philstar.com/headlines/2024/07/25/2372817/20000-pogo-workers-given-60-days-leave-philippines

پروژه توسعه بندر کانتینری سبو به ارزش 290 میلیون دلار

5 مرداد 1403- PortCalls

بر اساس گزارش مارکوس رئیس جمهور فیلیپین در سخنرانی سالانه خود به مردم، پروژه بندر کانتینری سبو با ارزش 16.93 میلیارد پزو (حدود 290 میلیون دلار) در سال 2028 تکمیل می‌شود. بر اساس گزارش سالانه اخیر منتشر شده توسط دفتر ریاست جمهوری، بندر کانتینری بین المللی جدید سبو با افزایش ظرفیت کانتینر بین المللی بندر سبو، دروازه اصلی حمل و نقل بار در منطقه مرکزی ویسایاس را گسترش خواهد داد. این پروژه یکی از پروژه‌های بزرگ زیرساختی دولت می‌باشد. ژوئن گذشته، هیئت مدیره سازمان اقتصاد و توسعه ملی تغییراتی را در پارامترهای پروژه بندر بین المللی کانتینری جدید سبو تصویب کرد. المر فرانسیسکو سارمینتو معاون وزیر دریانوردی فیلیپین پس از تأیید سازمان اقتصاد و توسعه ملی فیلیپین گفت، گام بعدی درخواست دستور واگذاری اختصاصی است که با اعطای قرارداد به پیمانکار عمرانی برای تکمیل طراحی و آغاز ساخت تا سپتامبر 2024 انجام می‌شود.

تیموتی جان باتان، معاون برنامه ریزی و توسعه پروژه وزارت حمل و نقل فیلیپین قبلا اعلام کرده بود که وزارت حمل و نقل به دنبال مصوبه سازمان اقتصاد و توسعه ملی برای افزایش هزینه‌های پروژه است که از اولین مصوبه آن در سال 2016 افزایش یافته بود. سارمینتو گفت که این پروژه به دلیل همه‌گیری کووید COVID-19 به تعویق افتاد. کمترین قیمت پیشنهادی از برآورد هزینه فراتر رفت که باید کارهای اداری آن دوباره انجام شود و تأییدیه دیگری از بانک صادرات و واردات کره برای تأمین مالی پروژه (KEXIM) و هیئت مدیره سازمان ملی اقتصاد و توسعه فیلیپین نیاز داشت. قرار بود کار مقدماتی بندر کانتینری جدید سبو در اوت 2022 آغاز شود. در سال 2022، یک شرکت کره ای برنده مزایده بخش کارهای عمرانی آن شد. در سال 2018، دولت فیلیپین و کره جنوبی (KEXIM) یک قرارداد وام برای این پروژه به ارزش 172.64 میلیون دلار امضا کردند و دولت فیلیپین بودجه ای معادل 1.28 میلیارد پزو (21,89 میلیون دلار ) را تأمین کرد. سارمینتو پیش از این گفته بود که این پروژه دو رویکرد خواهد داشت: کارهای عمرانی که با کمک های رسمی‌توسعه KEXIM تأمین می‌شود و خرید جرثقیل های اسکله از طریق مشارکت عمومی و خصوصی. این بندر در زمینی به مساحت 25 هکتار در تایوگ، Consolacion سبو ساخته خواهد شد.

https://www.portcalls.com/p16-9b-cebu-container-port-project-eyed-for-2028-completion/

افتتاح کارخانه سیمان ژاپنی در سبو

1 مرداد 1403- The Philippine News Agency

وزارت تجارت و صنعت فیلیپین گفت، شرکت سیمان تایهیو Taiheiyo فیلیپین متعلق به یک شرکت سیمان ژاپنی، کارخانه تولید جدیدی را در سان فرناندو در اطراف شهر سبو افتتاح کرده است. هزینه ساخت این کارخانه تولیدی 12.8 میلیارد پزو (220 میلیون دلار) است که روز پنجشنبه 28 تیر رونمایی شد. این تأسیسات جدید باعث افزایش تولید داخلی و کاهش اتکای فیلیپین به سیمان وارداتی خواهد شد و قرار است تولید سیمان فیلیپین را به 3 میلیون تن در سال افزایش دهد. وزارت تجارت و صنعت فیلیپین نیز گفت، این کارخانه جدید از فناوری پیشرفته برای کاهش انتشار دی اکسید کربن حداقل 10 درصد از طریق مصرف انرژی کمتر و فاکتور کلینکر استفاده می‌کند.

به گفته وزارت تجارت و صنعت فیلیپین، شرکت سیمان Taiheiyo فیلیپین سرمایه گذاری قابل توجهی در پروژه‌های مرتبط انجام داده است، از جمله 3.1 میلیارد پزو (53 میلیون دلار) برای پروژه اسکله و تسمه نقاله دریایی، 1.4 میلیارد پزو (24 میلیون دلار) دیگر برای منطقه بندر این شرکت و 3.7 میلیارد پزو (63 میلیون دلار)  برای پروژه پایانه لوزون. این وزارت همچنین از ژاپن به عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی فیلیپین نام برد و خاطرنشان کرد که این کشور آسیای شرقی بیش از 13 میلیارد پزو (223 میلیون دلار) کمک بلاعوض و وام های کم بهره از طریق طرح کمک های رسمی‌توسعه ای (ODA) خود ارائه کرده است. آلفردو پاسکوال، وزیر تجارت فیلیپین گفت، ژاپن یک شریک حیاتی برای فیلیپین است. دومین شریک تجاری ما و سومین منبع بزرگ سرمایه خارجی ماست. افتتاح کارخانه تولید پیشرفته نشان دهنده تعهد دولت فیلیپین به توسعه پایدار و رشد صنعتی از طریق برنامه Build Better More (برنامه زیرساختی دولت مارکوس رئیس جمهور فیلیپین) است.

https://business.inquirer.net/469585/japans-taiheiyo-cement-inaugurates-p12-8b-cebu-plant

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما