معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۰۹:۱۳

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فیلیپین در هفته سوم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه گذاری 393 میلیون دلاری ژاپن در صنعت پرداخت موبایل فیلیپین

12 مرداد 1403 – Medium

گروه مالی میتسوبیشی UFJ و بانکMUFG  ژاپن امروز اعلام کردند قصد دارند 393 میلیون دلار در شرکتGlobe Fintech Innovations ("Mynt") با برند GCash که اپلیکیشن شماره 1 فیلیپین و اکوسیستم دیجیتال پرداخت غیرنقدی این کشور است، سرمایه گذاری خواهد کرد. این خبر، ارزش سهام Mynt را به 5 میلیارد دلار رساند که بیش از دو برابر ارزش 2 میلیارد دلاری آن نسبت به آخرین دور سرمایه گذاری در سال 2021 بود. در سال 2023، Mynt درآمد خالص 6.7 میلیارد پزویی  (114,97میلیون دلار) را ثبت کرده است. Ayala یکی از بزرگترین هلدینگ های تجاری و سرمایه گذاری فیلیپین نیز، سرمایه گذاری خود در Mynt با به دست آوردن 8 درصد از سهام آن از طریق AC Ventures Holdings, Inc. شرکت تابعه تحت مالکیت خود افزایش خواهد داد.

در منطقه آسیا-اقیانوسیه روند رو به رشدی برای فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات مالی دیجیتال که از آخرین پیشرفت‌های فناوری استفاده می‌کنند تا خدمات مالی را به مصرف‌کنندگان فاقد حساب بانکی و شرکت های کوچک و بزرگ ارائه دهند، وجود دارد. برای بهره گیری از این فرصت، MUFG به طور مداوم در شرکت های نوپا و فناوری دیجیتال پیشرو این منطقه سرمایه‌گذاری کرده است. این روند با Grab در سال 2020 شروع شد و سپس Home Credit در نوامبر 2022، Akulaku در دسامبر 2022، تأسیس صندوق Garuda در ژانویه 2023 و سرمایه گذاری در DMI Finance در آوریل 2023 و Ascend Money در ژوئن 2024 نیز به این لیست اضافه شدند.

در فیلیپین افراد زیادی وجود دارند که به دلیل نداشتن مدارک هویتی مناسب، به خدمات مالی متعارف دسترسی ندارند و فاقد حساب بانکی می‌باشند. این کشور بخاطر دسترسی بالا به تلفن همراه و اینترنت می‌تواند بستر مناسبی برای رشد خدمات مالی دیجیتال ایجاد کند. Mynt با حمایت Globe Telecom اپراتور تلفن همراه پیشرو در فیلیپین و یکی از شرکت‌های وابسته به گروه آیالا به یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در این صنعت در فیلیپین تبدیل شده است. Mynt یک شرکت پیشرو در خدمات مالی دیجیتال است که کیف پول الکترونیکی GCash را ارائه می دهد. از هر 10 فیلیپینی 8 نفر از آن برای پرداخت موبایلی استفاده می‌کنند. علاوه بر آن، Mynt قرار است با استفاده از داده‌های مشتریان e-wallet (اپلکیشن پرداخت آنلاین) تجارت وام دیجیتال خود را گسترش دهد. هدف MUFG با این سرمایه گذاری استراتژیک در Mynt که پیشرو در امور مالی دیجیتال در فیلیپین است تحریک بیشتر گسترش فعالیت های خود در منطقه آسیا و اقیانوسیه می‌باشد.

https://medium.com/tokyo-fintech/mufg-to-invest-usd-393m-in-globe-fintech-innovations-e5d3706b7a3e

 سومین نشت نفت از کشتی در باتاآن

12 مرداد 1403- Splash247

مقامات فیلیپین مجبور شده اند به یک کشتی فرسوده دیگر در باتاآن در غرب مانیل امداد رسانی کنند. این سومین حادثه کشتی در این منطقه می‌باشد که تنها در عرض یک هفته رخ داده است. نفت دیروز از مخازن داخل کشتی میرولا-1 که در نزدیکی ساحل شهر ماریولز به گل نشسته بود، به دریا سرازیر شده است. در زمان حادثه هیچ کس داخل کشتی نبوده و بازرسان معتقدندد که این کشتی زنگ زده رها شده است. سال گذشته، این کشتی 45 ساله در حال سرقت بیش از 30,000 لیتر گازوئیل دستگیر شد. دو کشتی دیگر نیز اخیراً در همان منطقه غرق شده اند. گارد ساحلی فیلیپین در آخر هفته گزارش داد که نشتی را در نفتکش غرق شده جیسون بردلی کشف کرده است. این کشتی کوچک 39 متری حامل دیزل در آب های کم عمق باتاآن فیلیپین در نزدیکی محل واژگونی و غرق شدن نفتکش ترا نوا در روز پنجشنبه هفته گذشته غرق شد و حجم قابل توجهی از نفت در نزدیکی مانیل به دریا ریخته شده است. 

https://splash247.com/third-ship-spills-oil-in-same-area-of-the-philippines/

 قرارداد 3.3 میلیارد دلاری شرکت MGen   برای ساخت نیروگاه گازی

15 مرداد 1403- The Philippine Star

شرکت Meralco PowerGen (بزرگترین شرکت توزیع نیروی برق فیلیپین) قصد دارد ساخت اولین و بزرگترین تأسیسات گاز طبیعی مایع در فیلیپین را با قرارداد 3.3 میلیارد دلاری در ماه سپتامبر آغاز کند. به گفته امانوئل روبیو رئیس و مدیر عامل MGen، شرکت MGen و شرکت Aboitiz Power برای سرمایه گذاری در دو نیروگاه گازی که توسط شرکت ریمون انگ San Miguel Global Power Holdings اداره می‌شود، همکاری خواهند کرد. این نیروگاه‌ها شامل نیروگاه 1,278 مگاواتی ایلیجان و نیروگاه سیکل ترکیبی جدید 1,320 مگاواتی که قرار است تا پایان سال به بهره برداری برسند.

روبیو گفت، کمیسیون رقابت فیلیپین (PCC) همچنان در حال بررسی و تأیید این معامله است. وی گفت که تأیید نهادهای نظارتی می‌تواند در تعیین اینکه آیا آنها گسترش کارخانه فاز 2 ایلیجان را دنبال کنند یا همان فاز اول کافی است بسیار مهم باشد. شرکت منابع انرژی San Miguel نیروگاه فاز 2 ایلیجان را اداره می‌کند که تا 1800 مگاوات ظرفیت دارد. قرارداد چند میلیارد دلاری گاز مایع طبیعی بین سه شرکت برتر برق فیلیپین پس از بهره برداری کامل، تولید برق فیلیپین را تا بیش از 2,500 مگاوات افزایش می دهد. انتظار می رود این سرمایه گذاری به تأمین نیازهای انرژی کشور کمک کند و برای اهداف زیست محیطی انتشار کربن را کاهش دهد.

https://www.philstar.com/business/2024/08/04/2375176/mgen-targets-seal-33-billion-lng-deal-september#:~:text=(MGen)%20is%20on%20track%20to,close%20by%20end%2DSeptember.%E2%80%9D

تورم سالانه فیلیپین در ماه جولای به 4.4 درصد افزایش یافت

17 مرداد 1403- BusinessWorld

اداره آمار فیلیپین روز سه شنبه 16 مرداد اعلام کرد، تورم سالانه فیلیپین در ماه جولای افزایش یافت که نشان دهنده افزایش سریع‌تر هزینه‌های مواد غذایی و آب و برق است. شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه جولای 4.4 درصد افزایش یافت که از 3.7 درصد در ماه قبل فراتر رفت و تورم سالانه را به 3.7 درصد رساند که به بالای محدوده هدف 2.0٪ -4.0٪ بانک مرکزی فیلیپین نزدیک شد. این درحالی است که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز نرخ 4.1 درصدی را در ماه جولای پیش‌بینی کرده بودند که در پایین‌ترین حد محدوده پیش‌بینی بانک مرکزی بین 4.0 تا 4.8 درصد است.

طبق داده‌های دولتی، تورم اصلی بدون احتساب قیمت های بی ثبات مواد غذایی و سوخت، از 3.1 درصد در ژوئن به 2.9 درصد در جولای کاهش یافت. الی رمولونا رییس بانک مرکزی فیلیپین (BSP) گفت که اگر فشارهای قیمت همچنان کاهش یابد، نهاد پولی ممکن است کاهش نرخ بهره را در نظر بگیرد. بانک مرکزی فیلیپین که در شش جلسه گذشته نرخ بهره را در 6.5 درصد ثابت نگه داشته است، در نشست خود در 15 آگوست جهت نرخ بهره را بررسی خواهد کرد. همچنین تا آن زمان داده‌های تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم را خواهد داشت. داده‌های جداگانه نیز در روز سه‌شنبه نشان داد که صادرات در ژوئن 17.3 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت، در حالی که واردات 7.5 درصد کاهش یافته است. این امر منجر به کسری تجاری 4.3 میلیارد دلاری در ماه ژوئن شد که کمتر از کسری تجدید نظر شده ماه قبل یعنی 4.7 میلیارد دلار بود.

https://www.bworldonline.com/top-stories/2024/08/06/612399/philippine-annual-inflation-quickens-to-4-4-in-july/#google_vignette

رشد 5.8 درصدی اقتصاد فیلیپین در سه ماهه اول 2024

18 مرداد 1403- GMA Integrated News

اداره آمار فیلیپین یک روز قبل از انتشار داده‌های تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم، در بیانیه ای در روز چهارشنبه 17 مرداد اعلام کرد که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در دوره ژانویه تا مارس 2024 از رشد 5.7 درصدی گزارش شده قبلی در ماه مه به 5.8 درصد افزایش یافته است. اداره آمار فیلیپین گفت، عوامل اصلی که در این رشد صعودی سهیم بودند عبارتند از: فعالیت های مالی و بیمه ای، از 10% به 10.3% ؛ تجارت عمده و خرده فروشی، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت، از 6.4% به 6.6%؛ و مدیریت برق، گاز، آب و پسماند از 6.3% به 6.9%. اداره آمار افزود که در سه ماهه اول، نرخ رشد سالانه درآمد ناخالص ملی از 9.7% به 9.8% و درآمد اولیه خالص از سایر نقاط جهان از 57% به 57.6% افزایش یافته است. در همین حال، آمار سه ماهه دوم قرار است در روز پنجشنبه 8 آگوست 2024 (18 مرداد) منتشر شود.

https://www.gmanetwork.com/news/money/economy/916270/philippines-q1-economic-growth-upgraded-to-5-8-ahead-of-q2-stats-release/story/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما