معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فیلیپین در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش واردات برنج فیلیپین

 بر اساس گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، برنج وارداتی فیلیپین در سال جاری به ۴.۱ میلیون تن افزایش خواهد یافت که ۵.۱ درصد بیشتر از برنج وارداتی ۳.۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ است. بنابراین، فیلیپین در سال ۲۰۲۵ برای سومین سال متوالی به عنوان بزرگترین واردکننده برنج جهان باقی خواهد ماند، زیرا این کشور شروع به تکیه بر منابع خارجی برای پاسخگویی به تقاضای برنج مورد نیاز مردم و مبارزه با آسیب های گرمای شدید به بخش کشاورزی نموده است.

 اکثر برنج هایی که توسط فیلیپین وارد می‌شود از ویتنام خواهد آمد و این افزایش تقاضا نه تنها به رشد پیش بینی شده جمعیت بلکه افزایش مورد انتظار در بخش گردشگری این کشور در سال های آینده نسبت داده می‌شود. از آنجایی که فیلیپین قوانین تجارت برنج خود را در سال ۲۰۱۹ تسهیل کرد، واردات برنج حدود یک پنجم عرضه سالانه این کشور را تشکیل می دهد که به طور مداوم از اقتصاد و مردم آن حمایت می‌کند. بر اساس آخرین گزارش، فیلیپین تاکنون بیش از 1.6 میلیون تن برنج از ماه ژانویه تا می وارد کرده است و با افزایش تقاضا به واردات خود ادامه خواهد داد.

 افزایش ۲۰ درصدی دستمزد کشاورزان فیلیپینی به دلیل پروژه‌های بانک جهانی

 درآمد کشاورزان فیلیپینی در نتیجه وام ۶۰۰ میلیون دلاری بانک جهانی برای پروژه‌های توسعه روستایی فیلیپین که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و در ژوئیه ۲۰۲۵ به پایان می رسد، ۲۰ درصد افزایش یافته است.  در مصاحبه با آقای میو تاکادا، رئیس تیم کاری بانک جهانی، وی گفت که وزارت کشاورزی فیلیپین بیش از اهداف خود در اجرای این برنامه ۱۰ ساله دست یافته است و عملکرد کلی آن در بخش کشاورزی عالی است. وی افزود: کشاورزان، شرکت ها و واحدهای دولت محلی در مناطق مرکزی و جنوبی تعهد بسیار قوی دارند تا ارزش بازار خود را در چند سال آینده دو برابر کنند.

علاوه بر این، بخش کشاورزی فیلیپین بیان می‌کند که برخی از بخش‌های این پروژه‌ها شامل ساخت جاده‌هایی می‌شود که مزارع کلیدی و مناطق کشاورزی را مستقیماً به بازار متصل می‌کند تا حمل و نقل محصولات را تسهیل و خسارت و هزینه‌های تاخیر را کاهش دهد. همچنین، آنها بر اهمیت مشارکت بیشتر بخش خصوصی برای بهبود زندگی کشاورزان و تقویت بخش کشاورزی فیلیپین اشاره کردند.

واردات ۲۰۰۰۰۰ متریک تن شکر برای جلوگیری کمبود در فیلیپین

 طبق اعلام فدراسیون شکر UNIFED فیلیپین، این کشور برای جلوگیری از کمبود عرضه در سال جاری نیاز به واردات حدود ۲۰۰۰۰۰ تن شکر دارد. به گفته رئیس این فدراسیون، اثرات بی‌سابقه خشکسالی بسیاری از فعالیت‌های کشاورزی را با مشکل مواجه کرده و به بسیاری از محصولات مانند برنج و شکر کشور آسیب وارد کرده است.

در همین حال، وزیر اسبق کشاورزی فیلیپین نیز با بیان اینکه خسارات کشاورزی ناشی از گرمای شدید هوا به طور دقیق به مردم گزارش نمی‌شود. وی گفت که تنها در استان نگروس که یک منطقه غنی شکر در فیلیپین است، حداقل ۳۰ درصد کاهش تولید وجود دارد.

وی همچنین تاکید کرد: تاخیر در احیای این بخش نیاز به واردات حدود ۱۸۵ تا ۲۰۰ هزار متریک تن برای پر کردن شکاف عرضه برای تامین نیاز شکر کشور را به همراه دارد. وی همچنین از دولت خواست تا از فعالیت هایی مانند بارورسازی ابرها برای کاهش اثرات خشکسالی بر کشاورزی حمایت کند.

کسری تجاری فیلیپین در ماه مارس کاهش یافت

به گفته اداره آمار فیلیپین، کسری تجاری فیلیپین در ماه مارس کاهش یافت . واردات فیلیپین ۲۰ درصد کاهش یافته در حالی که صادرات تنها ۷.۳ درصد در ماه مارس کاهش داشته است که منجر به کسری تجاری ۳.۱۸ میلیارد دلاری شد که کمتر از مدت مشابه سال گذشته است که ۵ میلیارد دلار بود.

از سوی دیگر، محصولات الکترونیکی در صدر اقلام صادراتی فیلیپین باقی ماندند در حالی که چین بزرگترین تامین کننده محصولات وارداتی  این کشور است. برخی از تحلیلگران خاطرنشان کردند که کاهش کسری تجاری کمی نگران کننده است، زیرا کشور به دلیل رشد جمعیت و چالش های اقتصاد به شدت به واردات متکی است.

عملکرد مطلوب فیلیپین به رغم چالش ها اقتصادی جهانی

  سازمان آمار فیلیپین گزارش داد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سالجاری میلادی ۵.۷  درصد رشد داشته است، اما این کمتر از رشد مورد انتظار امسال بود که قرار بود ۶ درصد باشد. برخی از تحلیلگران و منتقدان از این گزارش اخیر برای حمله به اثربخشی سیاست های اقتصادی دولت استفاده کردند، درحالی که اقتصاد فیلیپین را به نسبت همسایگان منطقه ای می‌بایست بررسی نمود.

به عنوان مثال، تایوان با ۶.۵ درصد بالاترین رشد را در سال جاری پس از شروع بهبود از رکود قبلی خود داشت. فیلیپین و ویتنام نیز رشد بالاتری نسبت به سال گذشته نشان دادند و فیلیپین حتی پس از هند به یکی از بهترین اقتصادهای جهان تبدیل شد. از سوی دیگر، بخش تولید فیلیپین نیز در مقایسه با بسیاری از کشورهای G7 و اروپایی که عملکرد پایینی از خود نشان دادند، عملکرد مثبتی داشت.

  بسیاری از کارشناسان همچنین نظرات مثبت خود را در مورد فیلیپین ابراز کردند ، مانند آقای رالف رکتو، وزیر دارایی فیلیپین که گفت تقویت تولید به تضمین ثبات اقتصادی بلندمدت فیلیپین کمک می‌کند. علاوه بر این، خانم آمنه پنگاندامن، دبیر وزارت بودجه نیز تاکید کرد که انضباط مالی و اجرای کارآمد پروژه‌ها برای رشد این کشور حیاتی است . همچنین آقای آرسنیو بالیساکان، وزیر توسعه اقتصادی ملی نیز ابراز اطمینان کرد که فیلیپین در سال جاری تا 7 درصد رشد اقتصادی خواهد داشت.

به طور کلی، رشد تولید ناخالص داخلی فیلیپین عمدتاً توسط مراکز تلفن خدمات پشتیبانی و بخش‌های گردشگری هدایت می‌شود. علاوه بر این، سطح مخارج مصرف‌کننده نیز رشد داشت در حالی که سرمایه‌گذاری‌ها و مخارج دولت فقط رشد حداقلی را تجربه کردند. سایر بخش‌ها مانند هتل‌ها، رستوران‌ها و فعالیت‌های بانکی نیز به رشد اقتصاد کمک کردند. این کشور همچنین شاهد رشد تولید و کشاورزی بوده است که تنها نشانه‌های مثبتی از اقتصاد آینده فیلیپین را نشان می دهد.

با توجه به اینکه اثرات همه‌گیری هنوز در کشور احساس می‌شود، تحلیلگران می‌گویند که فیلیپین در نشان دادن انعطاف‌پذیری و مبارزه با چالش‌های جاری و یافتن راه‌حل‌های موثر برای مشکلات عمده در اقتصاد کار خوبی انجام می‌دهد. همچنین، با رهبری رئیس جمهور مارکوس، این کشور نیز شاهد افزایش عظیمی در میزان سرمایه گذاری‌ها و پروژه‌های توسعه ای بوده است و تحلیلگران برای اجرای موفقیت آمیز این طرح ها برای آینده اقتصاد فیلیپین ابراز امیدواری کردند.

نقش گردشگری در رشد اقتصاد فیلیپین

  در سخنرانی اخیر رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور که توسط وزارت گردشگری بیان شد، وی معتقد است که صنعت گردشگری نقش مهمی در تقویت اقتصاد فیلیپین ایفا کرده است. وی خاطرنشان کرد که در ماه‌های ابتدایی سال جاری بیش از ۲ میلیون گردشگر وارد این کشور شده‌اند که تاثیر مثبتی در بسیاری از بخش‌های اقتصادی داشته و نشان می‌دهد که اعتماد مردم در فیلیپین بازگشته است. همچنین وی افزود که مشارکت فعال سهامداران خصوصی و تلاش آنها برای کسب مهارت ها و شبکه‌های جدید برای موفقیت کلی بخش گردشگری فیلیپین حیاتی است.

علاوه بر این، مارکوس همچنین از بسیاری از رهبران اقتصادی، سرمایه‌گذاران و حتی دیگر افراد مشهور رسانه‌های اجتماعی به دلیل کمک آنها در افزایش جمع‌آوری مالیات کشور، ایجاد شغل برای مردم و در پیشبرد مثبت رشد اقتصادی کشور تشکر کرد. وی خواستار ادامه همکاری بین دولت و بخش خصوصی برای حمایت از کسب و کارهای کوچکی شد که در مسیر گردشگری قرار دارند زیرا آنها همچنین به موفقیت کلی فیلیپین کمک می‌کنند.

وزارت گردشگری گزارش داد که در سال ۲۰۲۳، بیش از ۵.۵ میلیون گردشگر از فیلیپین بازدید کردند که ۱۵ درصد بیشتر از انتظار اولیه تنها ۴.۸ میلیون نفر است. این وزارتخانه گفت که رشد سال گذشته که بیش از حد انتظار بود، نشانه خوبی برای پیش بینی رشد گردشگری فیلیپین در سال جاری است که بر وضعیت کلی اقتصادی فیلیپین تأثیر می‌گذارد. آنها همچنین از ژوئن سال گذشته یک شعار گردشگری جدید برای فیلیپین به نام «فیلیپین را دوست داشته باش» ارائه کردند که هدف آن جذب گردشگر بیشتر و ترویج بیشتر این صنعت در مقیاس جهانی است.

تلاش فیلیپین برای توسعه صنعت کشتی سازی

رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور نسبت به نتایج تلاش های فیلیپین برای بازیابی جایگاه جهانی خود در صنعت کشتی سازی خوش بین است. از طریق مشارکت های قابل توجهی مانند سرمایه گذاری اخیر Cerberus Global LLC و HD Hyundai Heavy Industries، رئیس جمهور معتقد است که صنعت کشتی سازی در فیلیپین دوباره فعال و شناخته خواهد شد. وی تاکید کرد که چنین سرمایه‌گذاری‌های کشتی‌سازی باعث ایجاد هزاران شغل و ارتقای جایگاه کشور در بازار جهانی می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد که این طرح های جدید تعمیر و ساخت کشتی، آغاز عصر جدیدی برای بخش کشتی سازی کشور است.  برخی از تلاش‌های دیگر فیلیپین برای بهبود بخش کشتی‌سازی شامل فعال‌سازی مجدد موفقیت‌آمیز کارخانه کشتی‌سازی آگیلا در سوبیک در سال ۲۰۲۲ است که منجر به جذب و همکاری نزدیک‌تر شرکت کشتی‌سازی خصوصی با نیروی دریایی فیلیپین شد.

فیلیپین به تلاش‌های خود برای تقویت صنعت کشتی‌سازی از طریق جذب سرمایه‌گذاران بیشتر برای فعال کردن کارخانه‌های کشتی‌سازی قدیمی یا ساخت کارخانه‌های کشتی‌سازی جدید در مناطق کلیدی دریایی ادامه می‌دهد تا ظرفیت کشور در این بخش را افزایش دهد.

استخدام کارگران فیلیپینی بیشتر برای پاسخگویی به تقاضای نیروی کار در اتریش

در جریان برگزاری دوستی فیلیپین و اتریش، هر دو کشور بر همکاری دیرینه کارگری خود تأکید کردند و تعهد خود را برای تقویت رشد اقتصادی در سال‌های آینده ابراز کردند. اتریش قصد دارد فیلیپینی‌های بیشتری را برای رفع نیازهای نیروی کار خود در صنایع مختلف و رفع نیاز روزافزون به کارگران ماهر در کشور استخدام کند.

استخدام حدود ۵۰۰ کارگر فیلیپینی در سال یکی از برنامه‌های اتریش است و جزئیات آن در حال نهایی شدن و مذاکره است. آقای‌هانس لئو کاکداک، دبیر دپارتمان کارگران مهاجر تاکید کرد که هر دو کشور نه تنها دوستی دوجانبه را در سال جاری جشن گرفتند، بلکه برای تقویت همکاری در استخدام متخصصان فیلیپینی و کارگران ماهر در اتریش تلاش کردند.

آقای کاکداک، تاکید کرد که هر دو طرف فرآیند استخدام ایمن و قانونی را برای کارگران فیلیپینی که می خواهند در اتریش کار کنند تضمین خواهند کرد تا به آینده امیدوار کننده ای برای هر دو کشور کمک کنند.

آقای گئورگ کونتزکی، مدیر کل وزارت کار و اقتصاد فدرال اتریش، پیشرفت کارگران فیلیپینی را به ویژه در بخش مراقبت های بهداشتی تحسین کرد. وی از نیروی کار ماهر فیلیپینی تشکر و متعهد به حفظ استانداردهای حفاظتی بالا از طریق مهاجرت کاری ایمن و اخلاقی شد.

در سال ۲۰۲۲، تعداد کارگران فیلیپینی مستقر در اتریش ۱۲۷ درصد افزایش یافت و در حال حاضر بیش از 5000 فیلیپینی ساکن اتریش هستند که عمدتاً در بخش هتل داری، خدمات و مراقبت‌های بهداشتی مشغول به کار هستند.

مشارکت اقتصادی و همکاری بیشتر فیلیپین و قطر

 فیلیپین و قطر در حال نهایی کردن موافقتنامه IPPA (ترویج و حمایت از سرمایه گذاری) در سال جاری هستند. پس از دیدار وزیر تجارت و همتای وی از قطر که در اوایل این هفته در دوحه برگزار شد، هر دو طرف متعهد شدند که نهایی شدن توافق را برای افزایش سرمایه گذاری بین دو کشور تسهیل کنند. امضای یادداشت تفاهم برای تقویت همکاری در حفاظت از حقوق مالکیت معنوی نیز مورد بحث قرار گرفت و هر دو کشور برای رسیدگی به نگرانی‌ها در مورد برندهای فیلیپینی تقلبی در قطر به توافق رسیدند.

 هر دو کشور همچنین متعهد شدند از طریق برگزاری اولین نشست کمیته JECTC (زمینه‌های مشترک اقتصادی، تجاری و فنی) در اوایل سال 2025 همراه با سازماندهی انجمن‌های B2B، محیطی مناسب برای کسب و کار ایجاد کنند. علاوه بر این، وزیر تجارت فیلیپین ابراز امیدواری کرد که نهایی شدن توافقنامه IPPA راه را برای اجرای کامل آن هموار کند و به زودی به تقویت مشارکت اقتصادی فیلیپین و قطر کمک کند.

شهر نیو کلارک ، یک مرکز سرمایه گذاری جذاب

شهر نیو کلارک به عنوان یک مرکز سرمایه گذاری جذاب در فیلیپین به ویژه برای بخش هایی مانند داروسازی و نیمه‌هادی‌ها تبلیغ می‌شود. این شهر تقریباً ۹۵۰۰ هکتار زمین را پوشش می دهد و پیش بینی می‌شود که اولین مرکز شهر هوشمند، سبز و انعطاف پذیر فیلیپین باشد.

 یکی از مقامات سرمایه گذاری و امور اقتصادی فیلیپین کنفرانسی با موضوع "ONE CLARK" برگزار کرد که در آن بسیاری از سازمان‌ها و نمایندگان ابراز خوش بینی کردند که لایحه جدید تحت مدیریت مارکوس به نام  “CREATE MORE”  (بیشتر ساخت و ساز کنید) فرصت های اقتصادی در این شهر را ارتقا خواهد داد و شرکت های بیشتری برای سرمایه گذاری پروژه‌های ساختمانی در منطقه را نیز جذب میکند.

برخی از سرمایه‌گذاری‌های کلیدی شهر نیو کلارک شامل یک دفتر جدید برای بانک مرکزی فیلیپین، ساخت موسسه ویروس‌شناسی فیلیپین و پردیس‌های جدید برای دانشگاه فیلیپین و چند مرکز ورزشی و لوکس است.

ساخت ترمینال کانتینری ۸۰۰ میلیون دلاری درشهر باتانگاس

یک ترمینال کانتینری جدید به زودی در شهر باتانگاس ساخته خواهد شد و تا پایان سال 2027 آماده بهره برداری خواهد بود. به گفته شرکت International Container Terminal  Services، مطالعات طراحی و مهندسی این پروژه در حال انجام است و ساخت آن از اوایل سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

هزینه ساخت این ترمینال بین المللی جدید برای بار و کانتینر ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده است و مقامات دولتی انتظار دارند که فرصت های شغلی بیشتری ایجاد کند و کیفیت زندگی فیلیپینی‌ها را در این کشور بهبود بخشد. همچنین، این پروژه نقش شهر باتانگاس را در تجارت جهانی تقویت و از استراتژی انتقال انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه مرکزی جنوبی فیلیپین حمایت می‌کند.

این پروژه تقریباً در ۱۲۰ کیلومتری جنوب پایتخت مانیل و نه کیلومتری غرب شهر باتانگاس واقع خواهد شد. هنگامی‌که ساخت و ساز به پایان رسید، این پروژه به عنوان دروازه بین المللی اصلی برای شرکت های لجستیک و کشتیرانی عمل می‌کند و همچنین دسترسی سایر مشاغل را در سراسر منطقه افزایش می دهد.

انرژی هسته ای به عنوان راه حلی برای مشکلات برق فیلیپین

به گفته موسسه تحقیقات هسته ای فیلیپین، کمبود برق این کشور را می‌توان با سرمایه گذاری در انرژی هسته ای حل کرد. آقای کارلو آرسیلا رئیس این بخش گفت این انرژی در ۹۰ درصد مواقع در مقایسه با سایر منابع انرژی که بسیار وابسته به آب و هوا هستند در دسترس است.

 آقای آرسیلا از نیروگاه هسته ای موجود در شهر باتان در فیلیپین به عنوان نمونه یادکرد که در دهه ۱۹۸۰ ساخته شد و همچنین از نیروگاه‌های مشابه در کشورهایی مانند اسلوونی، کره جنوبی و برزیل ،که به مدت 40 سال به نگرانی‌های انرژی کمک می‌کند.

وی همچنین گفت: با وجود هزینه‌های بالای ساخت نیروگاه‌های هسته ای، معمولاً حدود ۸۰ سال می‌توانند فعالیت و به کشور کمک کنند و این بدان معناست که در دراز مدت می‌توانند مقرون به صرفه باشند. وی همچنین به نمونه دیگری از ۹۴ نیروگاه هسته ای آمریکا اشاره که همگی با عمر متوسط ۶۰ سال و همچنان حدود ۲۰ درصد انرژی کل کشور را تامین می نمایند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما