معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فیلیپین در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

فیلیپین واردات پیاز را تا ماه جولای متوقف کرد

   وزارت کشاورزی اعلام کرد که فیلیپین به دلیل رشد عرضه و قیمت پایین بازار، دیگر نیازی به واردات پیاز حداقل تا ماه جولای نخواهد داشت. آقای فرانسیسکو لورل وزیر زراعت گفت که تصمیم برای توقف واردات پیاز بر این اساس است که سردخانه‌ها ظرفیت کامل دارند و قیمت پیاز در بازار در حال حاضر ثابت است.

وزارت کشاورزی تاکید کرد که قیمت‌های محلی پیاز همچنان معقول است و پیاز قرمز بین ۱ تا ۲ دلار در هر کیلو فروخته می‌شود در مقایسه با قیمت‌های سرسام آور پیاز در سال گذشته که بالاترین آن به 12 دلار در هر کیلو رسیده است.

 گزارش‌های اخیر سازمان آمار فیلیپین نشان می‌دهد که برداشت پیاز این کشور در سال جاری تقریباً ۳۰ درصد افزایش یافته است و آقای آرنل دی مسا، دستیار وزیر آمار این امر را به بهبود شرایط آب و هوا و تلاش دولت برای توسعه زمین‌های کشاورزی برای کاشت پیاز نسبت می‌دهد.

علاوه بر این، وزارت کشاورزی بر تعهد خود به نظارت بر قیمت محصولات کشاورزی در سراسر کشور تاکید کرد و متعهد شد که از عرضه کافی برای جلوگیری از افزایش قیمت در آینده اطمینان حاصل کند. وی همچنین بر اهمیت ترویج حفاظت از محیط زیست، افزایش تنوع زیستی و کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی برای تضمین پایداری بخش کشاورزی برای نسل‌های آینده تاکید کرد.

https://www.manilatimes.net/2024/05/21/business/top-business/onion-imports-to-stay-suspended/1947650#goog_rewarded  

 تلاش های دولت برای افزایش دسترسی به اینترنت خانواده‌های فیلیپینی

  وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات قصد دارد دسترسی به اینترنت را در خانواده‌های فیلیپینی تا سال 2028 از 44 درصد فعلی به 60 درصد افزایش دهد. خانم ماریا ویکتوریا کاسترو، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات، طی رایزنی در مورد طرح جدید کشور برای اتصال به اینترنت، اظهار داشت که باید زمینه‌های همکاری بین بخش دولتی و خصوصی برای تقویت اتصال دیجیتال و سرمایه گذاری در صنعت مخابرات شناسایی شود.

خانم کاسترو همچنین توضیح داد که طرح جدید اتصال اینترنت کشور به عنوان راهنمایی برای استقرار کابل های فیبر نوری و فناوری‌های بی سیم برای بهبود دسترسی به اینترنت در سراسر کشور خواهد بود. علاوه بر این، آنها همچنین در حال انجام بحث‌ها و مشاوره‌های گروهی متمرکز در سراسر کشور برای همسو کردن تلاش‌های بخش دولتی و خصوصی و رسیدگی به شکاف‌های زیرساخت دیجیتال هستند.

در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ واحد وای‌فای رایگان وجود دارد که در حداقل۸۰۰ نقطه در سراسر منطقه مرکزی کشور نصب شده‌اند. دولت به تخصیص بودجه برای این طرح ادامه می دهد تا تعداد افراد عادی که به اتصال به اینترنت به ویژه در مناطق دورافتاده کشور دسترسی دارند افزایش یابد.

https://www.pna.gov.ph/articles/1225236

دعوت از ارائه دهنده سیستم کولر قطر برای سرمایه گذاری در فیلیپین

آقای آلفردو پاسکوال، وزیر وزارت تجارت و صنعت فیلیپین، بزرگترین ارائه دهنده سیستم خنک کننده قطر به نام QATAR COOL را تشویق کرد تا در فیلیپین سرمایه گذاری کند. در جلسه ای که هفته گذشته در دوحه برگزار شد، وزیر تجارت و برخی از مدیران این شرکت فرصت ها و مزایای استقرار سیستم های خنک کننده در فیلیپین را بررسی کردند.

شرکت QATAR COOL از فناوری استفاده می‌کند که جایگزینی مقرون به صرفه و کم مصرف برای سیستم های تهویه مطبوع سنتی ارائه می دهد و برنامه‌های شرکت برای رسیدن به هدف دولت فیلیپین برای کاهش ۲۰ درصدی مصرف انرژی تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند راهگشا باشد. آنها همچنین افزودند که در حال بررسی مشارکت با توسعه دهندگان بزرگ ساختمان از جمله مکان‌های خارج از پایتخت مانیل برای ارتقای سیستم های خنک کننده پایدار برای کشور هستند.

وزیر پاسکوال از علاقه شرکت قطری ابراز قدردانی کرد و بر اهمیت پروژه‌های انرژی کارآمد برای اهداف پایداری فیلیپین تاکید کرد. وی همچنین بیان داشت که پروژه‌هایی که از فناوری‌هایی استفاده می‌کنند که در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند، می‌توانند برای مشوق‌های مختلف دولتی واجد شرایط باشند.

https://www.pna.gov.ph/articles/1224987

 بیش از ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در سه ماهه اول

در گزارشی که توسط اداره آمار فیلیپین منتشر شد، کل تعهدات سرمایه‌گذاری خارجی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار رسید. این سرمایه‌گذاری‌ها از سوی آژانس‌های مختلف تشویق سرمایه‌گذاری در سراسر فیلیپین انجام شده است. سنگاپور بزرگترین منبع تعهدات سرمایه گذاری به مبلغ تقریبی ۱.۲ میلیارد دلار بود، در حالی که هلند با حدود ۷۱۵ میلیون دلار و کره جنوبی با حدود ۳۷۰ میلیون دلار پس از آن قرار گرفتند.

صنعت تامین برق، گاز، و تهویه مطبوع مهم‌ترین بخش از این سرمایه‌گذاری‌ها را دریافت کرده است که در مجموع حدود ۲ میلیارد دلار یا ۷۳.۶ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی تایید شده در فیلیپین است که اکثریت آن برای منطقه مرکزی کشور است.

دولت فیلیپین خوشبین است که این سرمایه گذاری‌های جدید به ایجاد بیش از ۲۵۰۰۰ شغل کمک می‌کند .

 https://www.pna.gov.ph/articles/1224863

بحث و گفتگو در مورد سوخت برای صنعت هوانوردی

 وزارت حمل و نقل در حال گفتگو و مذاکره با گروه‌ها و آژانس های مختلف برای ایجاد یک کارخانه سوخت حمل و نقل هوایی پایدار در فیلیپین است. به گفته آقای هیمه باوتیستا، وزیر حمل و نقل، دولت قصد دارد مشارکت بخش خصوصی را در تولید این کارخانه سوخت هوایی تشویق کند و به کشور کمک کند تا منبع سوخت پایدارتری برای حمایت از صنعت حمل و نقل هوایی خود ایجاد کند.

 در اوایل سال جاری، رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور اعلام کرد که آنها تعهدی را از شرکت AIRBUS دریافت کردند تا با وزارت حمل و نقل در تامین انرژی سوخت زیستی از محل های دفن زباله برای استفاده در هوانوردی همکاری کنند. در همین حال، وزارت انرژی در حال تهیه پیش‌نویس مقرراتی برای تسریع در پذیرش سوخت پایدار هوانوردی است که از مواد اولیه غیرنفتی مانند ضایعات کشاورزی و روغن‌های گیاهی استفاده می‌شود و می‌تواند به میزان قابل توجهی انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد. علاوه بر این، انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی فیلیپین اعلام کرد که این منبع جدید پایدار می‌تواند به کاهش انتشار دود تا ۶۵ درصد کمک می‌کند و کمک قابل توجهی به هدف بخش هوانوردی فیلیپین برای رسیدن به انتشار صفر درصد در سال ۲۰۵۰ خواهد کرد.

  در حال حاضر، شرکت Cebu Pacific تنها خط هوایی است که هواپیماهای با سوخت پایدار را اداره می‌کند و همچنین شرکت PHILIPPINE AIRLINES نیز در حال نهایی کردن برنامه‌های خود برای بهره برداری از هواپیماهایی با استفاده از نوع سوخت پایدار که از سال 2026 اغاز می‌شود. می‌باشد.

https://www.bworldonline.com/corporate/2024/05/21/596357/philippines-in-talks-for-sustainable-aviation-fuel-plant/

تلاش دولت برای افزایش نرخ خرید تضمینی برنج از کشاورزان

مجلس نمایندگان قانون تعرفه برنج را تصویب کرد که هدف آن بازگرداندن توانایی سازمان غذای ملی دولت برای تثبیت قیمت برنج و تنظیم عرضه از طریق خرید از کشاورزان محلی با قیمت‌های بالاتر و فروش آن به مصرف کنندگان با قیمت‌های پایین‌تر است. براساس قانون قبل سازمان فقط می‌توانست نسبت به ذخیره برنج برای حفظ تعادل در بازار اقدام کند.

این لایحه جدید همچنین به وزیر وزارت کشاورزی این امکان را می دهد که در صورت کمبود برنج یا افزایش قابل توجه قیمت، وضعیت اضطراری امنیت غذایی در کشور را اعلام نماید. این لایحه نیز توانایی خرید برنج محلی و واردات آن از طریق واردکنندگان معتبر یا واردات مستقیم برنج با تایید وزیر کشاورزی را تضمین می‌ نماید. همچنین بازرسی اسناد ثبتی و مجوزهای انبارها را برای حفظ کیفیت و استانداردهای عرضه برنج با هدف کاهش قیمت برنج به کمتر از نیم دلار در هر کیلو در آینده تقویت می‌کند.

 https://www.pna.gov.ph/articles/1225250

تلاش دولت برای کنترل قیمت ها در فصل بارندگی

 وزارت تجارت و صنعت متعهد شد که نظارت بر قیمت خود را در سراسر کشور تشدید کند تا از مصرف کنندگان در برابر دستکاری قیمت ها و فروشندگانی که از موقعیت های ناگوار اقتصادی سوء استفاده می‌کنند محافظت شود. آقای آلفردو پاسکوال، وزیر تجارت ، بر تعهد تزلزل ناپذیر دولت به نظارت دقیق بر قیمت ها، به ویژه با توجه به تأثیرات پیش بینی شده فصول بارانی تأکید کرد.

علاوه بر این، وزارت تجارت و صنعت تلاش های دولت را برای فعال کردن مجدد شوراهای مختلف بمنظور نظارت بر قیمت ها  در سراسر کشور در سطوح محلی یا حتی استانی خبر داد تا از رعایت دقیق مقررات دولتی اطمینان حاصل کنند.

 از سوی دیگر، آقای ژیلبرتو تئودورو، وزیر دفاع ملی تاکید کرد که اولویت دولت مبارزه با احتکارکنندگان محصولات و شناسایی کسانی است که برای دستکاری قیمت ها در بازار فعالیت های غیرقانونی انجام می دهند.

https://www.pna.gov.ph/articles/1225108

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما