معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۱:۰۳ - مشاهده: ۵۱

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فیلیپین در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه گذاری خارجی ۳۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۳ نشان دهنده اعتماد به فیلیپین است.

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ Philippine News Inquirer –

 به گفته برخی از اعضای مجلس نمایندگان فیلیپین، نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری توسط بازرگانان داخلی و خارجی در سال ۲۰۲۳ نشان می دهد که سرمایه گذاران نه تنها به فیلیپین بلکه به رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور نیز اعتماد دارند.

  در بیانیه یکی از نمایندگان شهر تاگویگ، این سرمایه گذاری قابل توجه را باید پاسخی به بسیاری از انتقادات و نظرات منفی در مورد سفرهای مکرر رئیس جمهور مارکوس به خارج از کشور دانست. این سفرها تنها گواه تلاش رئیس جمهور برای آبادانی کشور است و صرفاً برای تعطیلات نیست.

نماینده دیگری افزود که فیلیپین اکنون پس از تلاش های اقتصادی دولت، به عنوان یک اقتصاد مردمی‌ شناخته شده است. این فعالیت ها شامل نشست سه جانبه با آمریکا و ژاپن یا مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس است که هر دو در سه ماهه اول سال جاری برگزار شد. همچنین بر میزان احترام رهبران فیلیپین در بخش‌های دولتی و خصوصی به دلیل جذب سرمایه‌‌های جدید افزوده شده است.

 

مناطق اقتصادی فیلیپین برای همه سرمایه گذاران باز است.

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ Manila Bulletin –

 رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور اظهار داشت که مناطق اقتصادی فیلیپین به روی همه سرمایه گذاران خارجی باز است. وی بر برخی عوامل برای جذب سرمایه گذاران از جمله کد مالیاتی مشترک و طرح تشویقی تاکید کرد.  این مناطق اقتصادی که عمدتاً توسط سازمان اقتصادی PEZA مدیریت می‌شوند، مشوق هایی مانند معافیت های مالیاتی و وضعیت اقامت دائم را برای سرمایه گذاران بزرگ ارائه می دهند.

هدف دولت این است که فیلیپین را از طریق کمپین "فیلیپین جدید" (Bagong Pilipinas) با جذب سرمایه‌گذاران خارجی و آماده کردن کشور برای ۵۰ سال آینده به کشوری آماده برای آینده تبدیل کند. تلاش‌ها شامل بازسازی اقتصاد، به حداکثر رساندن نیروی کار فیلیپینی و سرمایه‌گذاری در فضای دیجیتال است.

رئیس جمهور توضیح داد که به غیر از اجرای کد مالیاتی واحد و سایر طرح های تشویقی، فرآیندهای سرمایه گذاری نیز ساده می‌شود تا به سرمایه گذاران اجازه دهد بدون نیاز به تعامل با بسیاری از واحدهای دولتی محلی فردی که معمولاً این روند را طولانی می‌کنند، فعالیت و سرمایه گذاری کنند. به عنوان مثال، او به موفقیت Clark Freeport و منطقه ویژه اقتصادی در شهر Clark، Pampanga اشاره کرد و جذابیت آن را به مشوق‌های مطلوب دولت و طرح‌های مالیاتی برای مشاغل نسبت داد.

 

جایکا: بخش کشاورزی کلید توسعه فیلیپین است.

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ Philippine Inquirer–

یکی از مقامات آژانس جایکا اعلام کرد که کشاورزی ستون فقرات اقتصاد فیلیپین است. نماینده ارشد جایکا در فیلیپین آقای ساکاموتو تاکما بر نقش اساسی کشاورزی در اقتصاد این کشور تاکید کرد. در چهلمین نشست مشترک کمیته‌های همکاری اقتصادی فیلیپین و ژاپن در ماه مارس گذشته، آقای ساکاموتو اشاره کرد که کاهش اشتغال کشاورزی منعکس کننده نگرش منفی نسل های جوان از کشاورزی است و بنابراین بر نیاز به ایجاد شغل و امنیت غذایی در فیلیپین نیز تاکید شد.

به گفته ساکاموتو، جوامع کشاورزی در فیلیپین دارای نرخ فقر ۳۰ درصدی هستند که بالاتر از میانگین فقر ملی ۱۸ درصدی است و ضرورت نوسازی و توسعه کشاورزی فیلیپین را نشان می دهد. ساکاموتو همچنین خاطرنشان کرد که نرخ خودکفایی فیلیپین در برنج از ۱۰۰ درصد در اواخر دهه ۱۹۷۰ به ۷۷ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

جایکا از کشاورزی فیلیپین از طریق توسعه زیرساخت ها و رویکردهای بازار محور حمایت می‌کند. تلاش برای بهبود تولید مواد غذایی شامل کاهش تلفات پس از برداشت و نوسازی هر مرحله از فرآیند کشاورزی و تولید است. جایکا همچنین سابقه همکاری با فیلیپین را با ارائه فناوری و برنامه‌های ژاپنی در این کشور برای توسعه مهارت های متخصصان فیلیپینی دارد و این همکاری با روندها و نیازهای فعلی بخش کشاورزی به تکامل خود ادامه می دهد. علاوه بر این، آقای ساکاموتو بر نقش فزاینده بخش خصوصی در نوسازی کشاورزی فیلیپین تاکید و خواستار سرمایه گذاری فعال در کشاورزی توسط سایر بخش های خصوصی شد.

توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و فیلیپین قرار است زودتر نهایی شود.  

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ Philippine News Agency –

در جریان یازدهمین گفتگوی تجاری بین فیلیپین و نمایندگان اتحادیه اروپا که در اوایل هفته در شهر ماکاتی برگزار شد، وزیر تجارت و صنعت فیلیپین در مورد مذاکرات سریع برای ایجاد انجمن تجارت آزاد EFTA  فیلیپین و اتحادیه اروپا که کمتر از یک سال منعقد شد، تاکید نمود. بنابراین، فیلیپین معتقد است که مذاکرات برای اجرای توافقنامه تجارت آزاد FTA  حتی زودتر از تاریخ اولیه ۲۰۲۷ نهایی خواهد شد.

علاوه بر این، در طول گفتگوی تجاری این هفته که با حضور بیش از ۴۰ شرکت کننده از هیئت تجاری اتحادیه اروپا و شورای تجاری ASEAN برگزار شد، فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در فیلیپین برای تقویت روابط اقتصادی بین فیلیپین و اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفت. بخش های اولویت شامل کشاورزی، مراقبت های بهداشتی، زیرساخت ها و گردشگری است که با هدف ترویج توسعه پایدار و تقویت روابط شرکت های اروپایی و فیلیپینی انجام می‌شود.

 آقای پاسکوال همچنین از برگزاری نشست آتی در مورد مذاکرات آزاد تجاری در ماه ژوئن خبر داد و گفت که این نشست زمینه را برای دورهای مذاکرات آتی فراهم می‌کند تا نهایی شدن این موضوع تسهیل شود. به گفته کمیسیون اتحادیه اروپا و وزارت تجارت و صنعت فیلیپین، اجرای توافقنامه تجارت آزاد FTA، تجارت دوجانبه را 6 میلیارد یورو افزایش می دهد.

 

جمع آوری بیش از ۲۴ میلیارد دلار مالیات تا پایان آوریل ۲۰۲۴

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ Philippine News Agency –

 طبق گزارش وزارت دارایی، جمع آوری مالیات دولت تا آوریل ۲۰۲۴ به بیش از ۲۴ میلیارد دلار رسیده است. در بیانیه وزارت دارایی ، مالیات جمع آوری شده در سال جاری بیش از حدود 22 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته است. وی افزود: مدیران عواید داخلی، خارجی و گمرک همگی در سال جاری نسبت به سال گذشته وصول مالیات بیشتری دارند.

در بیانیه همچنین نسبت به افزایش مستمر جمع‌آوری‌های مالیاتی با بهبود و افزایش اثربخشی قوانین و روش‌های جمع‌آوری مالیات در کشور، ابراز خوشبینی شده است. از سوی دیگر، وزیر دارائی گفت که حفظ پیشرفت و افزایشی که در چند ماه اول اتفاق افتاد، چالش برانگیز و حیاتی خواهد بود، اما امیدوار است که دولت فیلیپین بتواند به جمع آوری مالیات هدف تا ۷۵ میلیارد دلار در پایان سال جاری برسد.

 

 کاهش قیمت برنج از ماه ژوئن پیش بینی می‌شود.

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ Philippine News Agency –

  به گفته وزارت کشاورزی، قیمت برنج در فیلیپین از ماه آینده کاهش خواهد یافت. وزیر کشاورزی در سخنرانی خود در جلسه باغبانی و کشاورزی شهری در شهر ماکاتی گفت که قیمت های بین المللی برنج اخیراً کاهش یافته است.

وی چشم‌انداز مثبتی را نسبت به احتمال افزایش تولید برنج در کشور در ماه‌های آینده، با وجود کاهش تولید در سه ماهه اول که عمدتاً ناشی از خشک سالی است، ترسیم نمود.

 آقای لورل ابراز امیدواری کرد که در چند هفته آینده با پایان یافتن خشک سالی و بهبود شرایط آب و هوایی انتظار دارد در کمترین اختلال و خسارت ناشی از بارندگی‌های شدید، احیای مجدد کشاورزی آغاز شود.

 

تورم در ماه آوریل نسبت به مارس مقداری افزایش یافت.

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ Philippine News Agency –

  بر اساس گزارش اداره آمار فیلیپین، نرخ تورم در ماه آوریل نسبت به ماه مارس به دلیل افزایش تدریجی قیمت محصولات غذایی، از 7. 3 درصد در مارس به 8.3 درصد در آوریل رسید. افزایش مداوم سالانه قیمت مواد غذایی و آشامیدنی و هزینه حمل و نقل در کشور از دلایل اصلی افزایش نرخ تورم در کشور تلقی می‌شود.

اگرچه نرخ تورم در این کشور به تدریج در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ افزایش یافت، اما همچنان در محدوده مورد انتظار بانک مرکزی فیلیپین قرار دارد و همچنان از نرخ تورم فیلیپین در سال های گذشته پایین تر است. در حالی که نرخ تورم فعلی در فیلیپین هنوز در حد پیش‌بینی بانک مرکزی است، چالش‌های جاری را در ثابت نگه داشتن قیمت‌ها در این کشور نشان می‌دهد. با این حال، نشانه‌های مثبتی از جمله کاهش تدریجی قیمت برنج، حواله‌های بیشتر و اشتغال بیشتر در آینده همچنین وجود دارد.

کاهش سپرده ارزی بانک مرکز فیلیپین در ماه آوریل نسبت به مارس

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ Philippine News Agency –

بر اساس گزارش بانک مرکزی فیلیپین، سپرده ارزی بانک مرکز این کشور تا پایان ماه آوریل سال جاری به ۱۰۳.۴ میلیارد دلار رسید که اندکی کمتر نسبت به ۱۰۴.۱ میلیارد دلار در پایان ماه مارس است. کاهش سپرده‌های ارزی عمدتاً به دلیل برداشت‌های دولت برای پرداخت بدهی‌های خارجی کشور و تامین هزینه‌های مختلف بوده است. اما با وجود این کاهش، سپرده جاری همچنان برای حفظ ثبات کشور کافی تلقی می‌شود.

 به گفته آقای مایکل ریکافورت، اقتصاددان ارشد بانک RCBC، سپرده‌های فعلی کشور همچنان با حواله‌های کارگران فیلیپینی خارج از کشور، مالیات‌های جمع‌آوری‌شده از خدمات مرکز پشتیبانی تلفنی، صادرات و فعالیت‌های گردشگری در آینده بیشتر افزایش خواهد یافت.

  بنابراین، دولت فیلیپین برای رویارویی با چالش‌های اقتصادی آینده مانند بیکاری و تورم، انعطاف‌پذیر و در موقعیت خوبی قرار دارد. دولت با جریان‌های درآمدی متنوع و مدیریت مالی محتاطانه خود بر این باور است که می‌توان سپرده‌های ارزی قوی را در آینده حفظ کرد.

افزایش نرخ اشتغال در ماه مارس ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ Philippine News Agency –

نرخ اشتغال در فیلیپین در مارس ۲۰۲۴ به ۹۹.۱ درصد افزایش یافت که بالاتر از نرخ اشتغال ۹۵.۶ درصدی در ماه مشابه سال گذشته است. بخش فروشگاه‌ها و تجارت بیشترین افزایش اشتغال را داشته و حدود ۹۵۰۰۰۰ نفر شاغل در سال جاری دارد و پس از آن بخش تولیدی که بیش از ۵۰۰۰۰۰ شغل جدید برای فیلیپینی‌ها ایجاد کرده است و همچنین بیش از ۲۲۰۰۰۰ نفر در بخش های دولتی و دفاعی مشغول به کار هستند. بنابراین منجر به کاهش نرخ بیکاری به ۳.۹ درصد در سال جاری در مقایسه با ۴.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ شد و تعداد کل بیکاران فیلیپینی را به ۲ میلیون نفر رساند.

سازمان ملی اقتصاد و توسعه گفت که دولت به ایجاد مشاغل با کیفیت بیشتر برای فیلیپینی‌ها متعهد است و تلاش هایی برای تقویت نیروی کار انعطاف پذیر برای این کشور انجام می‌شود. هدف دولت ایجاد مشاغل باکیفیت بیشتر از طریق طرح‌هایی مانند ترویج سرمایه‌گذاری خارجی، بهبود طرح بازاریابی و غنی‌سازی برنامه‌های آموزشی برای ارتقای مهارت‌های نیروی کار فیلیپینی است.

برخی از قوانین جدید پیشنهادی شامل لایحه کارآموزی و لایحه آموزش مادام العمر است که هر دو با هدف توسعه مهارت ها و غنی سازی دانش کارگران فیلیپینی برای همسویی با تقاضای اقتصاد هستند. علاوه بر این مذاکرات برای افزایش حقوق کارگران و تقویت قدرت خرید مردم و مقابله با دیگر چالش های اقتصاد در حال انجام است.

 

حمایت OPEC از امنیت غذایی و نگرانی‌های آب و هوایی فیلیپین

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ Philippine News Agency –

صندوق توسعه بین المللی اوپک متعهد به کمک خود به دولت فیلیپین برای رسیدگی به اجرای پروژه‌های زیرساختی بزرگ در این کشور، کاهش تاثیرات ناشی از تغییرات آب و هوا و رفع مشکلات امنیت غذایی شده است. این تعهد در دیدار مقامات وزارت دارایی فیلیپین و مقامات صندوق OPEC در ۱۸ آوریل در حاشیه نشست بانک جهانی و صندوق مالی بین‌المللی در واشنگتن در اوایل ماه جاری بیان شد.

  صندوق اوپک برای همکاری با بانک توسعه آسیایی در کمک به طرح های اصلاح مدیریت مالی فیلیپین و بهبود سیستم های مدیریت مالی ، تقویت کاهش تاثیرات ناشی تغییرات آب و هوا در این کشور ابراز علاقه کرد. آنها همچنین بر اهمیت حمایت از شرکت‌های شروع کننده یا کسب ‌وکارهای متوسط (SMEs) و شناخت نقش حیاتی آن‌ها برای رشد اقتصادی کلی کشور تاکید کردند. علاوه بر این، صندوق اوپک همچنین تمایل خود را برای حمایت از سایر برنامه‌ها و طرح های فیلیپین ابراز نمود.

 برخی از فعالیت‌ها و تعاملات قبلی صندوق OPEC نیز شامل اعطای کمک مالی ۵۰۰۰۰۰ دلاری به فیلیپین برای اجرای برنامه‌ای به نام «کوپن الکترونیکی غذا» در فیلیپین است که مانند یک کارت اعتباری عمل می‌کند که در آن مقدار مشخصی پول دو بار در ماه به خانواده‌های فقیر واریز می‌شود. این همچنین با مشارکت سازمان‌های مختلف از جمله برنامه جهانی غذا و بانک توسعه آسیایی برای مبارزه با گرسنگی شدید در مناطق توسعه نیافته فیلیپین انجام شد.  

 

بیش از ۵۰۰۰ کارگر کارخانه پوشاک فیلیپینی به دلیل تقاضای کم شغل خود را از دست می دهند.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ Philippine News Agency –

  حدود ۵۱۰۰ کارگر کارخانه پوشاک محلی در فیلیپین به دلیل تقاضای ضعیف خارج از کشور که منجر به کاهش سفارشات پوشاک داخلی شده است، با بیکاری مواجه شده یا مجبور به ترک شغل خود شده اند. از مجموع کارگران آسیب دیده، تقریباً ۴۵۰۰ نفر به دلیل کاهش هزینه‌های شرکت اخراج شده اند، در حالی که ۵۰۰ نفر دیگر در مرخصی اجباری قرار گرفتند که به طور کلی حدود ۳ درصد از نیروی کار شاغل در صنعت صادرکنندگان پوشاک فیلیپین را تشکیل می دهد. این مشکل به ویژه بر حدود ۹ کارخانه بزرگ از جمله شرکت  Luenthai  که بزرگترین صادرکننده محصولات نساجی پنبه در کشور است، تأثیر گذاشته است.

 

 مارکوس متعهد شد که بودجه پروژه کاشت ۱۰۰ میلیون اصله درخت نارگیل را تامین کند.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ GMA News Online–

رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور حمایت کامل خود را از یک پروژه درختکاری قابل توجه با هدف کاشت ۱۰۰ میلیون اصله درخت نارگیل در سراسر کشور ابراز کرده است. در حالی که بودجه این پروژه به طور کامل نهایی نشده است، رئیس جمهور برای تسهیل در اجرای این برنامه با شورای مشورتی کشاورزی دیدار کرد و اطمینان داد که بودجه کافی برای دستیابی به هدف در دسترس خواهد بود.

در این جلسه، تأثیر بالقوه این طرح درختکاری بر صنعت نارگیل و اقتصاد فیلیپین مورد توجه قرار گرفت. توصیه‌هایی برای افزایش تولید بذر نارگیل برای تسهیل برنامه کاشت ارائه شده و بسیاری نیز ابراز امیدواری کردند که این طرح موجب افزایش بهره وری و سودآوری برای کشاورزان نارگیل در سراسر کشور شود.

از آنجایی که فیلیپین پس از اندونزی، دومین کشور بزرگ صادرکننده نارگیل در جهان است، رئیس جمهور مارکوس بر پتانسیل بازار و اهمیت بهینه سازی منابع نارگیل کشور تاکید کرد. برای شروع این طرح حدود ۴۰ میلیون دلار بودجه پیشنهاد شده و پس از تصویب برای کاشت ۵۵ میلیون اصله درخت نارگیل و رونق تولید نمک در کشور برای حمایت از روند لقاح و رشد درختان هزینه می‌شود. پیش بینی می‌گردد این پروژه بهره وری و سود نارگیل را تا ۲۵ درصد افزایش و نقش صنعت نارگیل را در اقتصاد فیلیپین تقویت کند.

 

 اقتصاد فیلیپین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سه ماهه آخر سال گذشته رشد یافته است

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ Philippine News Agency –

بر اساس گزارش دفتر آمار ملی، اقتصاد فیلیپین در سه ماهه اول سال جاری ۵.۷ درصد رشد کرد و از همتایان اصلی در منطقه جنوب شرقی آسیا مانند مالزی و اندونزی پیشی گرفت. با این حال، این رشد نسبت به ۶.۴ درصد در سه ماهه اول سال گذشته بسیار کمتر است.

آقای آرسنیو بالیساکان، دبیر اداره ملی اقتصاد و توسعه، تاب آوری کشور در میان چالش های داخلی و جهانی و توانایی آن برای حفظ موقعیت خود در میان سایر اقتصادهای نوظهور در منطقه را برجسته کرد. بالیساکان رشد اقتصادی آهسته را ناشی از تأثیرات خشک سالی بر تولید مواد غذایی و کشاورزی این کشور دانست. وی همچنین بر لزوم سازگاری با اقلیم، نوآوری و توسعه زیرساخت ها برای مقابله با تغییرات اقلیمی تاکید کرد.

علیرغم این چالش ها، او همچنان به دستیابی به هدف رشد ۶ تا ۷ درصدی برای سال ۲۰۲۴ خوشبین است و تعهد دولت به پیشرفت اقتصادی فراگیر را تأیید می‌کند.

 

اکثر فیلیپینی‌هایی که در امارات متحده عربی کار می‌کنند ترجیح می دهند پول خود را در املاک در فیلیپین سرمایه گذاری کنند

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ Philippine News Agency –

نظرسنجی انجام شده در میان ۳۲۰۰ کارگر فیلیپینی خارج از کشور در امارات متحده عربی نشان داد که ۶۲ درصد از پاسخ دهندگان ترجیح می دهند حقوق خود را برای خرید ملک در فیلیپین سرمایه گذاری کنند. بخش بزرگی از آنها نیز می‌گویند که علاقه مندند پول های خود را که در خارج از کشور به دست آورده اند پس انداز کنند تا کسب و کار خود را در فیلیپین راه اندازی نمایند. برخی نیز ترجیح می دهند پول خود را روی بیمه زندگی خصوصی یا سلامت سرمایه گذاری کنند و بخش کوچک ترجیح می دهند پول خود را در بازارهای سهام و بیت کوین بگذارند.

همین نظرسنجی همچنین افزایش کلی حقوق دریافتی توسط ۷ نفر از ۱۰ فیلیپینی شرکت کننده را اعلام نمود. در این راستا، سازمان NPM همچنین نمایشگاه املاک و سرمایه گذاری را در تاریخ 11 تا 12 می در دبی برگزار می‌کند تا فرصتی را برای فیلیپینی‌هایی که در آنجا زندگی و کار می‌کنند فراهم آورد تا گزینه‌ها و امکانات سرمایه گذاری ملک در فیلیپین را بررسی کنند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما