معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۱۰:۰۳

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های فیلیپین در هفته دوم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

روابط علمی قوی تر با ترکیه

فیلیپین طی نهمین اجلاس سالانه آموزش عالی اوراسیا که در تاریخ 26 تا 29 فوریه در استانبول برگزار شد، علاقه خود را برای مشارکت با دانشگاه‌های ترکیه ابراز کرد. این اجلاس با حضور مقامات وزارت آموزش عالی فیلیپین و مقامات ارشد حداقل 5 دانشگاه در فیلیپین برگزار شد. هدف تقویت مشارکت با دانشگاه‌های خارجی به عنوان بخشی از تلاش ها برای بین المللی کردن آموزش عالی فیلیپین است.

این اجلاس با حضور بسیاری از شرکت کنندگان بین المللی و اعضای آکادمی‌برگزار شد. هیئت فیلیپین متشکل از مقامات وزارت آموزش عالی و همچنین مقامات حداقل 5 دانشگاه در فیلیپین بود. هدف این هیئت تقویت مشارکت با دانشگاه‌های خارجی به عنوان بخشی از تلاش ها برای بین المللی کردن آموزش عالی فیلیپین است.

آقای پروسپرو دو ورا، رئیس آموزش عالی گفت که فیلیپین "علاقه خاصی" به مشارکت با دانشگاه‌های ترکیه دارد، کشوری که وی آن را "در میان کشورهای مسلمان پیشرو در جهان" توصیف کرد.

  هنوز جزئیات خاصی در مورد مشارکت وجود ندارد، اما رئیس آموزش عالی گفت که این اجلاسی که آنها در آن شرکت کردند به دلیل پتانسیل بالای منطقه اوراسیا، فرصت خوبی برای تعامل دانشگاه‌های فیلیپین با سایر کشورها است.

https://www.philstar.com/headlines/2024/02/28/2336791/ched-eyes-stronger-academic-ties-turkey-universities

خسارت فصل خشک سال در فیلیپین به 15 میلیون دلار می رسد

بر اساس گزارش‌های آژانس کاهش خطر بلایای فیلیپین (National Disaster Risk Reduction Agency)، خسارت وارده به بخش کشاورزی فیلیپین به دلیل تأثیرات فصل خشک شدید به 865 میلیون پزو یا تقریباً 15 میلیون دلار رسیده است که بیش از 15 هزار کشاورز در سراسر کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این آژانس اعلام کرد که کالاهای آسیب دیده شامل برنج، ذرت، محصولات با ارزش بالا و دام است که بیش از 13 هکتار از مناطق کشاورزی را در بر می‌گیرد. در کنار تاثیر منفی بر این کالاها، حدود 140 نفر یا 30 خانوار نیز از جمله معیشت و تامین مواد غذایی تحت تاثیر این فصل خشک قرار گرفتند.

در پاسخ به این امر، وزارت کشاورزی فیلیپین اعلام کرد که به طور مستمر روش جایگزین مرطوب کردن و خشک کردن را برای کاهش مصرف آب در مزارع برنج اتخاذ می‌کند. این بخش همچنین استفاده از سیستم های آبیاری با انرژی خورشیدی را برای افزایش تامین آب در مناطق آسیب پذیر به خشکسالی در نظر می‌گیرد.

https://newsinfo.inquirer.net/1911734/damage-to-agri-due-to-el-nino-reaches-over-p860m-says-ndrrmc

پیشرفت اقتصادی بین ژاپن و فیلیپین

در جریان جشن روز ملی ژاپن در شهر تاگویگ در 23 فوریه 2024، سفیر ژاپن در مانیل،  خوش‌بینی خود را نسبت به تلاش‌های مداوم فیلیپین برای بهبود سرمایه‌گذاری و محیط تجاری ابراز کرد.

سفیر از ابتکارات فیلیپین با هدف بهبود فضای سرمایه گذاری استقبال کرد و گفت که طرف ژاپنی احتمالاً شرکت های ژاپنی بیشتری را برای سرمایه گذاری در فیلیپین تشویق خواهد کرد. کوشیکاوا همچنین روابط رو به رشد بین ژاپن و فیلیپین را برشمرد و بر دستاوردها در زمینه‌های مختلف مانند مبادلات فرهنگی، دفاع، زیرساخت ها و ترویج صلح در منطقه میندانائو تأکید کرد.

سفیر همچنین به نقاط عطف مهمی اشاره کرد، از جمله سفر رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور به ژاپن در فوریه 2023 و توافقی که برای آغاز مذاکرات تفاهمنامه دسترسی متقابل  (RAA) طی نشست بین رئیس جمهور  فیلیپین و نخست وزیر فومیو کیشیدا در  ماه نوامبر2023 .

علاوه بر این، ژاپن بر تعهد خود به ادامه حمایت از فیلیپین در تضمین صلح و رفاه پایدار در میندانائو و همچنین در مشارکت در پروژه‌های زیربنایی فیلیپین مانند پروژه متروی مانیل و پروژه راه‌آهن شمال به جنوب تاکید کرد.

آغاز ساخت پروژه مسکن ارزان قیمت مارکوس در شهر لائواگ

 ساخت 300 واحد مسکونی ارزان در روستای Talingaan، شهر Laoag که بخشی از برنامه Pambansang Pabahay Para sa Pilipino (4PH) رئیس جمهور مارکوس جونیور است در حال انجام است و قرار است تا اوت 2024 آماده استفاده شود.

 EL Construction and Development Group Inc. توسعه دهنده پروژه است و آنها اطمینان می دهند که اولین دسته از متقاضیان تایید شده می‌توانند به موقع مسکن خود را دریافت نمایند. هدف این پروژه رسیدگی به عقب ماندگی مسکن در فیلیپین است. هر یک از متقاضیان تایید شده فقط حداقل استهلاک ماهیانه 2800 پزو یا تقریبا 50 دلار آمریکا را تا 30 سال تا زمانی که واحد در اختیار آنها باشد، پرداخت خواهد کرد. حدود 2500 نفر برای این برنامه ثبت نام کرده اند.

این پروژه که با نام EL Sands Residences نیز شناخته می‌شود شامل 4600 واحد در 46 ساختمان پنج طبقه است و شهر Laoag را به اولین واحد دولتی محلی در منطقه 1 فیلیپین تبدیل می‌کند که برنامه 4PH  رئیس جمهور مارکوس را اجرا می‌کند.

مارکوس دو قانون را به نفع سالمندان و محصولات محلی امضا کرد

روز دوشنبه، 26 فوریه 2024، رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور طی مراسمی‌که در کاخ مالاکانانگ برگزار شد، دو قانون را امضا کرد که به نفع سالمندان فیلیپینی و محصولات محلی است.

اولین قانون جمهوری که توسط رئیس جمهور امضا شد به نام  ) TAKAK PINOY برند فیلیپینی) نیز شناخته می‌شود که بمنظور همکاری بین سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی است که کمک به محصولات و خدمات را در فیلیپین تقویت می‌کند. بر اساس این قانون، شورای ویژه ، سیاست‌ها و برنامه‌هایی را تدوین خواهد کرد که قابلیت‌های تولیدی شرکت‌های محلی را متنوع کرده و پتانسیل‌های اقتصادی کشور را افزایش می‌دهد. هدف این قانون افزایش درآمد فیلیپینی‌ها در فیلیپین است که در نهایت منجر به بهبود اقتصاد و معیشت و شرایط زندگی فیلیپینی‌ها می‌شود.

 قانون دومی‌که در این مراسم امضا شد  و به قانون صدسالگی نیز معروف است شامل مزایای نقدی اضافی برای فیلیپینی‌های سالخورده است که پس از رسیدن به سن 80، 85، 90 و 95 سال به مبلغ 10000 پزو یا 200 دلار هدیه نقدی داده می‌شود.  علاوه بر این، در قانون دیگری که هم راستا با  این قانون می‌باشد، آمده است که همه فیلیپینی‌ها، چه مقیم فیلیپین یا خارج از کشور، با رسیدن به سن 100 سالگی، مستحق دریافت 100000 پزو هدیه نقدی یا تقریباً 2000 دلار آمریکا هستند. به گفته کمیسیون ملی شهروندان سالخورده فیلیپین، این قوانین طول عمر را برای داشتن یک سبک زندگی سالم و فعال به رسمیت می‌شناسند و جشن می‌گیرند.

شرکت های ژاپنی به ساخت رصدخانه در فیلیپین کمک خواهند کرد

سرمایه گذاران ژاپنی از GoTo Corporation در شهر پورتو پرینسسا امکان سنجی پروژه ای را ارزیابی می‌کنند که هدف آن پرورش علاقه به علم در جوانان محلی فیلیپینی و همچنین ایجاد یک جاذبه گردشگری در منطقه است. شهردار پورتو پرینسسا به خبرنگاران گفت که سرمایه گذاران ژاپنی علاقه مند به تامین مالی تجهیزات داخلی رصدخانه پس از اتمام ساخت ساختمان هستند.

امضای 3 قرارداد در سفر مارکوس به استرالیا پیش بینی می‌شود

رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور در جریان سخنرانی قبل از عزیمت خود در پایگاه هوایی ویلامور در شهر پاسای اعلام کرد که طی سفر 2 روزه خود به استرالیا در هفته جاری، سه توافقنامه با هدف تقویت روابط فیلیپین و استرالیا امضا خواهد شد. این توافقنامه‌ها نشان دهنده دیدگاه مشترک برای روابط دوجانبه فیلیپین و استرالیا و تعهد به حفظ صلح و امنیت در منطقه است.

مارکوس  علاوه بر سخنرانی در پارلمان استرالیا قرار است در مورد مشارکت استراتژیک بین دو کشور گفتگو نماید. وی بر اهمیت همکاری نزدیکتر در زمینه‌های مختلف از جمله دفاعی، امنیتی، تجاری و سرمایه گذاری تاکید کرد. مارکوس همچنین قصد دارد با مقامات استرالیا جلساتی برگزار کند تا در مورد دفاع، امنیت، تجارت، سرمایه گذاری، توریسم، همکاری‌های چندجانبه و مسائل منطقه ای گفتگو کند.

 در همین حال، به گفته ماریا ترسیتا دازا، سخنگوی روابط خارجی فیلیپین، رئیس جمهور در 4 تا 6 مارس مجدداً به استرالیا برای اجلاس ویژه  ASEAN-استرالیا به دعوت نخست وزیر آنتونی آلبانیز بازخواهد گشت.

200000 دلار کمک مالی از تایوان برای کمک به بلایای طبیعی

تایوان 200000 دلار برای حمایت از تلاش‌های امدادرسانی در منطقه داوائو پس از سیل و رانش زمین در ژانویه کمک کرد. این کمک مالی  از طریق اداره اقتصادی و فرهنگی تایپه  (TECO)  با هدف همدردی با  خانواده قربانیان در منطقه جنوبی فیلیپین انجام گرفت ، این کمک که مجموعه از لوازم ضروری و کمک های پزشکی است به وزارت رفاه و توسعه اجتماعی فیلیپین  (DSWD) ارائه شد.

چندین بخش از میندانائو به شدت تحت تأثیر سیل و رانش زمین ناشی از بارندگی شدید ماه گذشته در این منطقه قرار گرفت. باران شدید به جاده‌ها و پل ها آسیب رسانده و هزاران خانواده را که اکثریت آنها اهل داوائو هستند آواره شدند .رئیس دفتر اقتصادی و فرهنگی مانیل از طرف دولت فیلیپین این کمک ها را دریافت کرد که بین استان‌های آسیب دیده توزیع خواهد شد

 این سومین کمک مالی از سوی تایوان از سال 2022 است که در مجموع 700000 دلار کمک مالی برای امدادرسانی به بلایای طبیعی در فیلیپین انجام می‌شود. منطقه داوائو همچنان به بازسازی و بازیابی خود ادامه می دهد در حالی که عملیات امدادی هنوز در حال انجام است.

2.5 میلیون دلار کمک ایمن سازی بهداشتی از کانادا

وزارت بهداشت فیلیپین   (DOH) کمک 2.5 میلیون دلاری از دولت کانادا برای ادغام واکسیناسیون کووید-19، ایمن سازی معمول و دسترسی به مراقبت های بهداشتی اولیه در فیلیپین دریافت کرد.

با همکاری صندوق کودکان سازمان ملل متحد (UNICEF)، کانادا با فیلیپین همکاری می نماید تا مناطقی را با بیشترین تعداد کودکان و کسانی که واکسن تقویت کننده کووید-19 را دریافت ننموده اند، از جمله شهرداری‌های منتخب در استان آنتیک، سارانگانی و منطقه میندانائو، اولویت بندی کنند.

وزیر بهداشت آقای تئودورو هربوسا از حمایت کانادا ابراز قدردانی کرد و بر نیاز به رویکردی موثر و پاسخگو برای دستیابی به 95 درصد از کودکان فیلیپینی واکسینه شده و محافظت شده تاکید کرد. در حال حاضر، تنها 60 درصد از کودکان فیلیپینی به طور کامل واکسینه شده اند و میلیون‌ها کودک هنوز در معرض خطر ابتلا یا ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرخک و فلج اطفال هستند.

تعهد سنای فرانسه برای تقویت روابط دفاعی و تجاری با فیلیپین

سنای فرانسه تعهد  خود به همکاری دفاعی به ویژه در حفظ نظم دریایی مبتنی بر قوانین و حکم داوری سال 2016 در مورد دریای فیلیپین غربی اعلام کرد. فرانسه ، فیلیپین آزاد ، امن و آرام را شریک کلیدی در منطقه اقیانوس هند  می‌بیند و  مشتاق ایجاد یک مشارکت دفاعی قوی با دولت فیلیپین  بویژه پس از سفر سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه به مانیل در دسامبر سال 2023  می‌باشد .

زوبیری رئیس مجلس سنای فیلیپین  از فرانسه برای تمدید امتیازات  GSP+ به فیلیپین تشکر و علاقمندی خود به  توسعه  فعالیت های تجاری اعلام داشت . زوبیری، رئیس مجلس سنا در 22 فوریه گفت، سنای فیلیپین و سنای فرانسه به ارزش های مشترک همانند دموکراسی، آزادی و حتی سیستم دوپارلمانی پایبند هستند. این کار ما را برای تقویت همکاری در بخش های کلیدی مانند دفاعی و امنیت، اقدامات اقلیمی ، تجارت و اقتصاد آسان تر می نماید . 

وی افزود، ما  امیدوار هستیم که در حین مذاکره برای توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا از حمایت شما برخوردار شویم.

همچنین گفت که فرانسه یک شریک قابل اعتماد در توسعه بخش انرژی‌های تجدیدپذیر فیلیپین است. در سفر پارلمانی سنای فیلیپین به فرانسه در سال 2022، زوبیری توانست از نیروگاه هسته ای Flamanville بازدید کند. سپس فرانسه از سنای فیلیپین دعوت کرد تا در سال 2025 هیئتی را به  Nice  برای کنفرانس اقیانوس سازمان ملل اعزام کند. 

خسارت فصل خشک سال در فیلیپین به 15 میلیون دلار می رسد

بر اساس گزارش‌های آژانس کاهش خطر بلایای فیلیپین (National Disaster Risk Reduction Agency)، خسارت وارده به بخش کشاورزی فیلیپین به دلیل تأثیرات فصل خشک شدید به 865 میلیون پزو یا تقریباً 15 میلیون دلار رسیده است که بیش از 15 هزار کشاورز در سراسر کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این آژانس اعلام کرد که کالاهای آسیب دیده شامل برنج، ذرت، محصولات با ارزش بالا و دام است که بیش از 13 هکتار از مناطق کشاورزی را در بر می‌گیرد. در کنار تاثیر منفی بر این کالاها، حدود 140 نفر یا 30 خانوار نیز از جمله معیشت و تامین مواد غذایی تحت تاثیر این فصل خشک قرار گرفتند.

در پاسخ به این امر، وزارت کشاورزی فیلیپین اعلام کرد که به طور مستمر روش جایگزین مرطوب کردن و خشک کردن را برای کاهش مصرف آب در مزارع برنج اتخاذ می‌کند. این بخش همچنین استفاده از سیستم های آبیاری با انرژی خورشیدی را برای افزایش تامین آب در مناطق آسیب پذیر به خشکسالی در نظر می‌گیرد.

 به منظور حمایت از ابتکار وضعیت دفاعی فیلیپین در میان تنش‌های جاری در منطقه جنوب شرقی آسیا، وزارت دفاع ملی فیلیپین به دنبال همکاری احتمالی لجستیکی و دفاعی با آفریقای جنوبی است. طی جلسه ای که اوایل این هفته اتفاق افتاد، سفیر آفریقای جنوبی و وزیر دفاع فیلیپین به همکاری در زمینه‌های لجستیک و صنایع دفاعی، مدرن سازی نیروهای مسلح فیلیپین اشاره نمودند.

سفیر آفریقای جنوبی از ایده‌های ابتکاری دفاعی فیلیپین استقبال کرد و بر لزوم همکاری هر دو کشور برای مقابله با چالش های دفاعی و امنیتی مشترک تاکید کرد. در میان تحولات امنیتی جهانی، این دو مقام در خصوص اهمیت تقویت روابط با کشورهای همفکر و حفظ نظم بین المللی مبتنی بر قوانین گفتگو و توافق کردند. هر دو مقام همچنین بر تعهد خود به تقویت روابط دفاعی و نظامی‌بین فیلیپین و آفریقای جنوبی تاکید کردند.

یارانه شیلات از سازمان تجارت جهانی

فیلیپین با موافقت نامه یارانه‌های صنعت ماهیگیری   (FSA) که توسط سازمان تجارت جهانی   (WTO) آغاز شده است، موافقت کرده است. هدف این قرارداد حمایت از ماهیگیران متاثر از بلایای طبیعی است و فیلیپین هفتادمین کشوری شد که در سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی در ابوظبی در تاریخ 26 تا 29 فوریه 2024 بر سر آن به توافق رسید.

هیئت فیلیپین را رهبران ارشد وزارت کشاورزی و وزارت تجارت و صنعت نمایندگی کردند. حمایت فیلیپین از این طرح یارانه بسیار مهم است زیرا این کشور یک کشور آسیب پذیر از نظر آب و هوا است. هنگامی‌که این یارانه اجرا شود، به نفع ماهیگیران کوچک و صنعتگران خرد خواهد بود که معمولاً به شدت تحت تأثیر طوفان‌های شدید و افزایش دمای دریا هستند.

20 میلیون دلار از استرالیا برای تقویت سیستم قضایی

دولت استرالیا اعلام کرد که 20 میلیون دلار سرمایه گذاری برای حمایت از اصلاح سیستم قضایی دولت فیلیپین اختصاص خواهد داد. در یک بیانیه رسانه ای توسط دولت استرالیا، نخست وزیر آنتونی آلبانیز تاکید کرد که گفتگوهای بسیار سازنده و همکاری نزدیک با رئیس جمهور فیلیپین آقای فردیناند مارکوس جونیور به عنوان شرکای استراتژیک جدید فیلیپین داشته است.

 نخست وزیر اعلام کرد که این سرمایه گذاری جدید دولت آنها از اصلاحات و بهبود دسترسی به سیستم قضایی فیلیپین حمایت می‌کند. آلبانیز همچنین خاطرنشان کرد که روابط فیلیپین و استرالیا با تعاملات گرم و نزدیک بین مردم تقویت می‌شود. این به ویژه به دلیل بیش از 400000 استرالیایی- فیلیپینی است که در ساختن هویت چندفرهنگی جدید استرالیا کمک می‌کنند.

واردات 570 هزار تن برنج به فیلیپین از ابتدای سال 2024 

واردات برنج فیلیپین تا اواسط فوریه به حدود 570000 تن رسیده است که تقریبا  40 درصد بیشتر از مجموع واردات در دو ماه نخست سال گذشته (2023) است. طبق آخرین داده‌های اداره صنایع نباتی فیلیپین (BPI)، واردات برنج تا 16 فوریه به 569,286 تن رسیده که حدود 44.28 % بیشتر از مجموع 394,553 تن واردات در ژانویه و فوریه سال 2023 بوده است. گزارش BPI نشان می دهد که بیش از نیمی از واردات برنج یا حدود 327,418 تن از ویتنام و 154,234 تن از تایلند و 60,638 تن آن از پاکستان وارد شده است. سایر تأمین کنندگان برنج فیلیپین عبارت از میانمار، کامبوج، ژاپن، هند و ایتالیا بودند.

براساس داده‌های دفتر صنایع نباتی، از نظر حجمی‌شرکت Bly Agri Venture Trading از میان 92 واردکننده برنج با حجم کلی 262,284 تن تا 16 فوریه در صدر بوده و به دنبال آن شرکت Orison Free Enterprise Inc. با 241,711.88 تن و شرکت Davao Solar Best Corp. با 223,808 تن قرار دارند. رائول مونته مایور، مدیر فدراسیون تعاونی‌های کشاورزان آزاد فیلیپین در این رابطه گفت، افزایش واردات برنج می‌تواند به این دلیل باشد که بازرگانان و واردکنندگان قصد دارند از مشکلات ناشی از افزایش قیمت جهانی برنج در ماه‌های آینده پیشگیری کنند. فیلیپین در سال گذشته تقریبا 3.6 میلیون تن برنج وارد کرد و در مقایسه با سال 2022 که مجموع واردات برنج 3.82 میلیون تن بود، کاهش یافته است.

سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری شرکت کوکاکولا در فیلیپین

مالاکانیانگ(دفتر ریاست جمهوری فیلیپین) اعلام کرد که شرکت کوکاکولا به دنبال سرمایه گذاری حدود 1 میلیارد دلار برای تأمین مالی برنامه توسعه فعالیت های خود در فیلیپین در طی پنج سال آینده است. Cheloy Garafil، مسئول ارتباطات دفتر رییس جمهور در بیانیه ای گفت، این طرح در ملاقات مدیران ارشد شرکت Aboitiz Equity Ventures (AEV) و Coca-Cola Europacific Partners در کاخ مالاکانیانگ در مانیل با رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور مورد بحث قرار گرفت است. بنا بر این بیانیه، رئیس شرکت AEV و سابین ابویتیز، مدیر اجرایی و سول داورلا کومادران رئیس Coca-Cola Europacific Partners در این جلسه حضور داشتند.

در این جلسه، کومادران علاقه کوکاکولا به فضای کسب و کار در فیلیپین را ابراز کرد و افزود که این شرکت خواهان توسعه پایدار به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی شرکتی خود است. کومادران با تأکید بر ابتکارات این شرکت در جهت جمع آوری و بازیافت پلاستیک گفت، نکته مثبت در مورد فعالیت کوکاکولا در فیلیپین "تجارت بسیار قابل توجه بطری‌های شیشه ای قابل بازیافت" آن است. وی همچنین خاطر نشان کرد که کوکاکولا در حال حاضر 9000 کارمند مستقیم و حدود 100000 کارمند غیر مستقیم در فیلیپین دارد. کومادران گفت، ما بسیار مشتاق هستیم و می‌بینیم که باید در فیلیپین سرمایه گذاری کنیم. و در پنج سال آینده، ما در حال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری 1 میلیارد دلاری هستیم و در واقع، در حال ساخت یک کارخانه جدید در منطقه تارلاک هستیم. مارکوس هم از طرح شرکت کوکاکولا برای استفاده از فرصت های موجود در بازار داخلی فیلیپین استقبال کرد. 

فروش بیش از 10 میلیارد دلار اوراق قرضه توسط دولت فیلیپین

دولت فیلیپین با ثبت فروش 585 میلیارد پزو (10.5 میلیارد دلار) اوراق قرضه رکورد فروش این اوراق را شکست. این اوراق قرار است به تامین مالی پروژه‌های دولتی و رفع کسری بودجه دولت کمک کند. از مجموع اوراق فروش رفته حدود 212.7 میلیارد پزوی آن در یک حراج تعیین نرخ در اوایل ماه جاری میلادی فروخته شد. در عرضه عمومی این اوراق ، 128.7 میلیارد پزو(حدود 2.2 میلیارد دلار) از وجوه جدید سرمایه گذاران جذب شد. خزانه داری کل فیلیپین با اعلام این آمار در بیانیه ای اعلام کرد، این اوراق در سررسید فوریه 2029 دارای سود 6.25٪ است.

این مبلغ بالاتر از رکورد قبلی 516.3 میلیارد پزو فروش اوراق قرضه دولتی در سال 2020 است که برای تامین هزینه‌های حمایتی اقتصادی و اجتماعی در طول همه گیری کووید- 19 انجام شده بود. دولت فیلیپین به دنبال خرده فروشی اوراق قرضه است تا بخش قابل توجهی از بودجه مورد نیاز خود را تامین کند. این اوراق معمولا در ارزش های کوچک 5000 پزو عرضه می‌شود. بدون احتساب آخرین مبلغ، دولت از زمان آغاز فروش این اوراق در سال 2001، 5.1 تریلیون پزو (حدود 91 میلیارد دلار) از این اوراق فروخته است. طبق اعلام خزانه داری فیلیپین، منابع حاصل از این فروش در دوره ریاست جمهوری فردیناند مارکوس جونیور، به تأمین مالی پروژه‌های مختلف دولتی از جمله کشاورزی، زیر ساخت ها، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی اختصاص خواهد یافت.

اعطای وام یک میلیارد دلاری ژاپن برای پروژه متروی مانیل

به گفته وزارت دارایی فیلیپین، آژانس همکاری بین المللی ژاپن (JICA) تا مارس سال جاری وام دیگری به مبلغ 55.7 میلیارد پزو (حدود یک میلیارد دلار) برای ساخت متروی کلان شهر مانیل اختصاص خواهد داد. پروژه مترو که قرار است تا سال 2029 تکمیل شود، در حال حاضر با بخش اول و دوم قرارداد وام به ترتیب با مبالغ 38.8 میلیارد پزو و 94.1 میلیارد پزو تامین مالی می‌شود و هنوز امضای بخش سوم وام انجام نشده است. آژانس همکاری بین المللی ژاپن همچنین قرار است مجموعاً 151.1 میلیارد پزو برای بخش چهارم و پنجم وام اختصاص دهد که هنوز در حال مذاکره طرفین است.

در بیانیه وزارت دارایی فیلیپین آمده است که نرخ سود هر دو بخش اول و دوم وام برای خدمات غیر مشاوره 0.10 درصد در سال و برای خدمات مشاوره 0.01 درصد در سال تعیین شده است. سر رسید هر یک از وام ها 40 سال است که شامل 12 سال مهلت برای بخش اول و 13 سال مهلت برای بخش دوم است. پیش بینی شده که متروی 17 ایستگاهی که از والنزوئلا تا فرودگاه بین‌المللی نینوی آکینو حرکت می‌کند حدود 355.6 میلیارد پزو (حدود 6.3 میلیارد دلار) هزینه داشته باشد و زمان سفر را از یک ساعت به 30 دقیقه کاهش دهد.  رالف رکتو وزیر دارایی فیلیپین همچنین گفته که خط مترو روزانه حدود 2.5 میلیارد پزو یا 930.26 میلیارد پزو در سال از طریق کاهش هزینه‌های سفر و انتشار گازهای گلخانه‌ای برای فیلیپین صرفه جویی خواهد داشت.

ساخت فرودگاه بین المللی جدید مانیل

فرودگاه بین المللی جدید مانیل در استان بولاکان فیلیپین در حال ساخت است. فرودگاه جدید مانیل در زمینی به مساحت 2565 هکتار در شهر بولاکان واقع در استان بولاکان ساخته می‌شود. این شهر در 35 کیلومتری شمال کلان شهر مانیل واقع شده است و از طریق بزرگراه‌های ملی و استانی موجود از مناطق مانیل، لوزون مرکزی و کالابارزون و همچنین سایر استان‌های شمالی و شرقی قابل دسترسی خواهد بود.

هدف از این پروژه که به عنوان فرودگاه بین المللی بولاکان شناخته می‌شود، پاسخ به تقاضای فعلی و آینده فیلیپین برای خدمات حمل و نقل هوایی و کمک به بهبود اقتصادی این کشور پس از همه گیری کرونا است. دولت فیلیپین به طور کامل مالک فرودگاه جدید خواهد بود که با سرمایه گذاری تخمینی 735 میلیارد پزو معادل 12.57 میلیارد دلار در حال ساخت است. وزارت حمل و نقل فیلیپین در سپتامبر 2019  یک قرارداد امتیاز 50 ساله با San Miguel Aerocity واحد زیر مجموعه شرکت چند ملیتی San Miguel امضا کرد تا فرودگاه را بر اساس مدل ساخت-بهره برداری-انتقال بسازد. ساخت فرودگاه جدید از سال 2019 آغاز شد و انتظار می رود در سال 2027 تکمیل شود. این فرودگاه در فازهای مختلف توسعه خواهد یافت با ظرفیت اولیه 35 میلیون مسافر در سال و ظرفیت نهایی 100 میلیون مسافر پس از تکمیل تمامی فازهای آن. این پروژه همچنین شامل توسعه یک جاده دسترسی فرودگاهی به طول 8 کیلومتر است که مسیر به بزرگراه لوزون شمالی را فراهم می‌کند و به Skyway Stage  که اتوبان دو طبقه مانیل است منتهی می‌شود.

شرکت چند ملیتی San Miguel بودجه کامل 12.57 میلیارد دلاری ساخت فرودگاه جدید را تامین خواهد کرد. این فرودگاه یکی از اجزای کلیدی طرح جامع این شرکت برای ساخت یک شهر تخصصی صنعت هوانوردی متشکل از فرودگاه و زیرساخت‌ها و تاسیسات مورد نیاز در اطراف آن است. همچنین این شرکت در مرحله تامین زمین پروژه، اعتبار صادراتی (ECI) به مبلغ 1 1.6 میلیارد دلار از دولت هلند دریافت کرد. این اعتبار به Royal Boskalis Westminster یک شرکت لایروبی و زیرساخت های دریایی از طریق  Atradius Dutch Business State برای تأمین مالی کار توسعه زمین در محل پروژه اعطا شد.

فرودگاه جدید بین المللی مانیل به ایجاد شغل، بهبود اقتصاد محلی بولاکان و مناطق اطراف آن، جذب سرمایه گذاری و رونق گردشگری کمک خواهد کرد. این پروژه بخشی از یک پروژه زیر ساختی گسترده تر است که هدف آن ساخت راه‌های سریع السیر و سیستم های حمل و نقل عمومی‌برای  کمک به کاهش تراکم کلان شهر مانیل است. این فرودگاه به کاهش ازدحام در فرودگاه بین‌المللی نینوی آکینو مانیل و همچنین سایر فرودگاه‌های منطقه پایتخت بزرگ مانند فرودگاه کلارک و مناطق اطراف برای پاسخگویی به تقاضای فعلی و آینده مسافران کمک می‌کند.

همکاری فیلیپین و کوبا در زمینه کشاورزی و آموزش مهارت های فنی

وزارت امور خارجه فیلیپین اعلام کرد؛ این کشور در حال بررسی همکاری در زمینه کشاورزی و آموزش مهارت های فنی و حرفه ای با کوبا است. هفته گذشته، وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش کوبا گفتگوهای خود در خصوص همکاری مشترک را که در جریان سفر مقامات وقت فیلیپینی به‌هاوانا در مارس 2017 آغاز شده بود، از سر گرفتند. مارگاریتا بالستروس، مدیر بخش همکاری‌های بین المللی آموزشی وزارت خارجه، طی یک کنفرانس خبری مجازی گفت، برای توسعه بیشتر برنامه آموزشی فیلیپین، وزارت آموزش در پی تقویت همکاری با وزارت آموزش کوبا به ویژه در مورد روش های جایگزین یادگیری، مدارس کشاورزی و ارتقای آمادگی شغلی از طریق آموزش مهارت های فنی و حرفه ای است.

فیلیپین و کوبا هر دو برنامه ای را اجرا می‌کنند که به جوانان بیشتری از بخش کشاورزی فرصت می دهد به آموزش پایه دسترسی داشته باشند. الکساندر مانسو، مدیر وزارت آموزش فنی کوبا نیز گفت، این کشور آماده است تجربیات خود در زمینه ادغام جوامع محلی در سیستم آموزش ملی را در اختیار فیلیپین قرار داد. مانسو گفت، سیستم فعلی آموزشی کوبا بر آموزش عمومی دانش آموزان در سطح ابتدایی و آموزش فنی و حرفه ای در سطح متوسطه متمرکز است. وی همچنین تجربیات دولت کوبا در زمینه آموزش دیجیتال را با هیات فیلیپینی به اشتراک گذاشت. فلورنتینو باتیستا گونزالس، سفیر کوبا در فیلیپین، که در این نشست حضور داشت، از وزارت آموزش دعوت کرد تا در کنفرانس های بین المللی آموزش و پرورش که در سال های 2024 و 2025 در کوبا برگزار خواهد شد، شرکت کنند.

افتتاح 5 مرکز خرید جدید SM در سال 2024

گروه SM فیلیپین در سال 2024 پنج مرکز خرید جدید افتتاح خواهد کرد که دو تا از آن‌ها در ایلوکوس، زادگاه رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور است. SM Supermalls که با نام SM نیز شناخته می‌شود، این مراکز خرید زنجیره ای متعلق به شرکت SM Prime است که خود متعلق به گروه سرمایه گذاری SM فیلیپین می‌باشد. گروه SM بزرگترین شرکت تجاری فیلیپین و مالکان آن که نسل دوم خانواده هستند از جمله ثروتمندترین تجار فیلیپینی هستند. استیون تان، رئیس SM Supermalls در روز دوشنبه، 26 فوریه، گفت که آنها موارد زیر را افتتاح می‌کنند:

  • SM سیتی در  لائواگ، ایلوکوس نورته
  • SM سیتی در استان لا یونیون
  • SM مرکز خرید premier در نزدیکی نوالی، استا، رزا، لاگونا
  • SM  سیتی در شهر مانداو، سبو
  • SM سیتی در شهر زامبوانگا

استیون تان به کانال خبری ABS-CBN (ANC) گفت، ماSM  زامبوانگا را چند سال پیش(در دسامبر سال 2020 ) افتتاح کردیم که بسیار موفقیت آمیز بود، بنابر این نسبت به بازار زامبوانگا خوش بین و در پی افتتاح SM بزرگتر در این شهر جنوب فیلیپین هستیم.

این شرکت تا اکتبر 2023، در مجموع مالکیت 93 مرکز خرید (85 تا در فیلیپین، 8 تا در چین) را دارد. شرکت مذکور قبلا به نام Shoemart نیز شناخته می‌شد. هنری سای موسس SM  یک تاجر فیلیپینی چینی بود. اصالت وی به استان فوجیان چین تعلق دارد. سای اولین فروشگاه کفش خود را در کیاپو در سال 1948 افتتاح کرد و بعدا اولین فروشگاه با نام Shoemart (SM) را در Carriedo در سال 1958 افتتاح کرد. در سال 1972،  Shoemart به یک فروشگاه بزرگ تبدیل شد. در سال 1985، این شرکت وارد تجارت سوپر مارکت و فروشگاه لوازم خانگی شد. اولین "Supermall" این شرکت نیز در همان سال به نام SM North EDSA در شهر کِزون افتتاح کرد.

برگزاری مزایده فیلیپین برای اکتشاف هیدروژن طبیعی

فیلیپین مزایده عمومی‌برای حق اکتشاف هیدروژن طبیعی در دو منطقه در حدود 200 کیلومتری پایتخت، مانیل، برگزار خواهد کرد. بر اساس اعلامیه مطبوعاتی وزارت انرژی فیلیپین (DOE)، چندین مطالعه نشان می دهد هیدروژن طبیعی عمدتا در دو محیط اصلی زمین شناسی تشکیل می‌شود. این محیط ها شامل سپرهای کریستالی پرکامبرین و سنگ‌های اولترامافیک سرپانتینه شده در داخل افیولیت‌های زمینی است که دومی در فیلیپین فراوان است. فیلیپین دارای 9 کمربند افیولیتی است که تعدادی از آن‌ها وجود گاز را نشان می دهد. از میان این مناطق، لایه افیولیت زامبالس امیدبخش ترین مکان برای اکتشاف هیدروژن طبیعی است، مکانی که پر از سنگ های اولترامافیک سرپانتینه شده است. وزارت انرژی توضیح داده که به دنبال شرکت بهره برداری است که به خوبی از پتانسیل منابع احتمالی این مناطق آگاه باشد و یک برنامه کاری کارآمد برای استفاده از پتانسیل های موجود ارائه کند. همچنین، متقاضیان باید تجربه اکتشاف و توسعه میدانی در مناطق مشابه و سرمایه و توانایی مالی لازم برای کشف و توسعه را داشته باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما