معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۹- ۱۳:۲۶ - مشاهده: ۱۲۲

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته اول اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

* پالایشگاه «الدقم»: آغاز عصر طلایی در زمینه پالایش

موسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز به نقل از دیوید بیرد مدیرعامل پالایشگاه مشترک کویت و عمان «الدقم» اعلام کرد این پالایشگاه که در حال حاضر 230 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی پالایش شده تولید می‌کند قصد دارد تولید خود را در سال 2024 بین 5 تا 10 درصد افزایش دهد. دیوید بیرد اضافه کرد پالایشگاه «الدقم» برای پالایش نفت خام به فرآورده‌های نفتی با سود بالا از جمله گاز مایع ، نفتا ، سوخت جت و گازوئیل طراحی شده است و به مدت 4 سال بدون نیاز به تعمیر و نگهداری خواهد بود. به گفته وی  پالایشگاه «الدقم» بیانگر آغاز دوران طلایی پالایش است زیرا جهان شاهد بهره برداری از پالایشگاه‌های جدید و کارآمد برای تامین منابع جهانی به جای پالایشگاه‌هایی است که در سراسر جهان از جمله بریتانیا ، آلمان و آمریکا تعطیل شده اند. مدیرعامل «الدقم» از سهامداران در این پالایشگاه به خاطر آمادگی برای سرمایه گذاری در جدیدترین و کارآمدترین پالایشگاه جهان قدردانی کرد و افزود «الدقم» بخش بزرگی از ترکیب انرژی جهانی را برای دهه‌های آینده تشکیل خواهد داد. وی افزود این پالایشگاه ممکن است برای کشف فرصت های تولید هیدروژن سبز ، در خط تولید خود انعطاف پذیری داشته باشد.

منبع: القبس

* قرارداد مهندسی و طراحی پروژه توسعه پالایشگاه بندر «الاحمدی»

براساس اطلاعات منتشر شده ، شرکت ملی نفت کویت ، قرارداد مهندسی و طراحی اولیه پروژه توسعه پالایشگاه بندر «الاحمدی» را به شرکت «New Delhi Engineers India» اعطا کرد. این قرارداد در ماه دسامبر 2023 منعقد و کارهای طراحی آن در حال انجام است و انتظار می رود تا سال 2025 تکمیل شود. این طراحی مربوط به پروژه تعمیـــر کارخانه حذف گاز اسیدی ایستگاه (AGRP-1) در پالایشگاه «الاحمدی» است . شرکت ملی نفت کویت از کارخانه‌های حذف گازهای اسیدی برای استخراج ترکیبات گوگرد از گاز دریافتی از شرکت نفت استفاده می‌کند. شرکت ایتالیایی «تکنیمونت» در سال 2013  در قالب یک قرارداد 407 میلیون دلاری ، نصب ایستگاه حذف گاز اسیدی در پالایشگاه «الاحمدی» را تکمیل کرد.

منبع: القبس

* 7. 1 میلیارد دینار کسری بودجه عمومی‌کویت در 9 ماه

داده‌های رسمی منتشره از سوی وزارت دارایی کویت نشان می دهد حجم درآمدها در بودجه عمومی این کشور در 9 ماهه اول سال مالی2024–2023 بالغ بر 44. 15 میلیارد دینار بوده است این در حالی است که مجموع هزینه‌ها و تعهدات دولت در مدت مذکور بالغ بر 17. 17 میلیارد دینار بالغ گردید که به بروز کسری بودجه به ارزش 72. 1 میلیارد دینار در بودجه این کشور منجر شد. براساس این داده‌ها ، کویت در 9 ماه سال مالی گذشته ( آوریل تا پایان دسامبر 2023 ) ، با دستیابی به حدود 3. 79 درصد از کل درآمدهای پیش بینی شده در بودجه عمومی‌کشور در مجموع 445. 15 میلیارد دینار درآمد حاصل کرد. 27. 14 میلیارد دیتار از این درآمد با میانگین 1. 83 درصد از محل درآمدهای نفتی و 17. 1 میلیارد آن را با میانگین 09. 5 درصد از محل درآمدهای غیر نفتی بوده است. این در حالی است که درآمدهای غیر نفتی برای کل سال مالی مذکور بالغ بر 29. 2 میلیارد دینار پیش بینی شده بود. همچنین داده‌های وزارت دارایی کویت نشان می دهد که این کشور در 9 ماهه سال مالی گذشته 8. 33 میلیون دینار را از محل دریافت مالیات و عوارض ، 5. 71 میلیون دینار درآمد از محل مشارکت های اجتماعی ، 7. 760 میلیون دینار درآمد را از کالاها و خدمات و 39. 4 میلیون دینار را از محل واگذاری دارایی‌ها حاصل کرده است.

منبع: الانباء

* 5 شرکت بین المللی کاندید بررسی داده‌های لرزه نگاری در میدان‌های نفتی غرب کویت

شرکت نفت کویت از 5 شرکت بین المللی دعوت کرد تا پیشنهادات مالی خود را برای اجرای پروژه بررسی داده‌های لرزه نگاری در میدان‌های واقع در غرب کشور ارائه کنند. بنابر اعلام منابع آگاه ، شرکت نفت کویت از شرکت های Schlumberger، DOENUNDER GEOSOLUTIONS، شرکت چینی BGP ، CGC Services و شرکت بریتانیایی (TGS) خواسته است تا پیشنهادات مالی خود را برای اجرای این پروژه تا 22 آوریل 2024  به شرکت ارائه کنند. شرکت نفت کویت همچنین اجرای بررسی‌های مربوط به لرزه نگاری در منطقه غرب کویت که میدان «مطربه» نیز در آن واقع شده است را به پایان رسانده است. این بررسی‌ها توسط شرکت BGP از شرکت های جهانی پیشرو در زمینه لرزه نگاری وابسته به شرکت ملی نفت چین (CNBC) انجام شده است. منابع یاد شده خاطرنشان کردند هدف از این عملیات پردازش داده‌های بررسی لرزه نگاری با وضوح و دقت بالا برای توسعه چاه‌های تولید کننده در منطقه است.

منبع: الانباء

* کویت چهارمین کشور صادرکننده از میان کشورهای شورای همکاری به کره جنوبی

براساس منابع رسمی‌کره جنوبی ، کویت در سال 2023 با صادرات بالغ بر 658. 9 میلیارد دلار به کره جنوبی در رده چهارم کشورهای شورای همکاری از لحاظ صادرات به این کشور قرار گرفته است. طبق این داده‌ها ، ارزش کل صادرات کشورهای شورای همکاری در سال گذشته به کره جنوبی بالغ بر 79 میلیارد و 704 میلیون دلار بوده که 66. 13 درصد آن مربوط به کویت بوده است. این در حالی است که حجم صادرات این کشورها به کره جنوبی در سال 2022 بالغ بر 92 میلیارد و 320 میلیون دلار بوده و مازاد تجاری میان این کشورها و کره جنوبی 17. 17 درصد و در این میان صادرات کویت به کره جنوبی در سال مذکور به میانگین 22 درصد نسبت به سال 2022 کاهش یافته است. در مقابل واردات کویت از کره جنوبی در سال 2023 حدود 44. 558 میلیون دلار بوده است. این میزان در سال 2022 بالغ بر 51. 401 میلیون دلار بوده است.

 منبع: الرای

* تولید گاز کویت در آینده به 950 میلیون فوت مکعب افزایش می یابد

با آغاز عملیات راه اندازی آخرین ایستگاه‌های تولید ژوراسیک JPF4 و JPF5 در شمال این کشور ، حجم تولید روزانه گاز شرکت نفت کویت به میزان 320 میلیون فوت مکعب و نفت سبک آن به میزان 100 هزار بشکه افزایش خواهد یافت . قابل توجه است ظرفیت تولید گاز کویت در حال حاضر بالغ بر 650 هزار فوت مکعب است که با اضافه شدن 320 میلیون فوت مکعب گاز جدید به آن ، ظرفیت تولید گاز این کشور با افزایش میانگین 50 درصدی در آینده به حدود 950 میلیون فوت مکعب خواهد رسید. شرکت نفت کویت اعلام کرد در این پروژه از چندین فناوری مدرن در واحدهای نمک زدایی گاز و واحدهای استخراج گوگرد برای تسهیل فرآیند تصفیه گاز اسیدی استفاده کرده است و کار برای تکمیل تست های عملکردی و آغاز مرحله بهره برداری و نگهداری همچنان به صورت شبانه روزی ادامه دارد. شرکت نفت کویت اضافه کرد علی رغم تشدید چالش ها در نتیجه شرایط دشوار از زمان آغاز جنگ اوکراین و روسیه اعم از افزایش قیمت مواد ، هزینه حمل و نقل و تعطیلی در چین به خاطر شیوع ویروس کرونا ، شرکت نفت کویت موفق شد عملیات ساخت و ساز خود را بدون بروز هیچ گونه تغییر در قرارداد یا پیچیدگی‌های فنی به موقع به پایان برساند. قابل ذکر است این پروژه یکی از بزرگ ترین پروژه‌های بخش نفت کویت در چارچوب استراتژی 2040 شرکت نفت کویت محسوب می‌شود که در دستیابی به اهداف شرکت مبنی بر افزایش تولید گاز غیر وابسته و عرضه محصولات با کیفیت به بازارهای جهانی سهم به سزایی خواهد داشت به ویژه اینکه نفت سبک و گاز غیر وابسته به دلیل دشواری‌ها و پیچیدگی‌های مربوط به استخراج و مخازن ، به چالشی بزرگ برای تمامی‌کشورها مبدل شده است.

 منبع: القبس

* 14 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری میان کویت و هند

آدارش سویکا سفیر هند در کویت در مصاحبه اختصاصی با روزنامه النهار ، روابط دو کشور را ممتاز توصیف کرد و گفت کویت  و هند در تلاش هستند تا همکاری خود را در تمامی زمینه‌ها تقویت کنند. وی افزود هند سومین شریک تجاری کویت محسوب می‌شود و حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2023 به 14 میلیارد دلار رسید. وی ضمن اشاره به مشارکت شرکت های هندی در اجرای پروژه‌های زیرساختی بزرگ در کویت در چارچوب اجرای چشم انداز کویت 2035 ، اعم از جاده سازی ، ایستگاه‌های برق ، پروژه‌های نفت و گاز ، زیرساختی مخابراتی و غیره گفت این شرکت ها مشتاقانه در انتظار اجرای پروژه‌های زیرساختی بزرگ در کویت هستند. سفیر هند اضافه کرد تمرکز آنها بر تعمیق مشارکت اقتصادی است به خصوص اینکه ظرفیت های بکر زیادی چه در زمینه تجارت دوجانبه و سرمایه گذاری ، آموزش عالی ، بهداشت ، انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری اطلاعات وجود دارد.

 منبع: النهار

* رایزنی شرکت نفت کویت با شرکت آمریکایی «شلومبرگر»

منابع مطلع در بخش نفت کویت فاش کردند شرکت نفت کویت در حال مذاکره با شرکت آمریکایی «شلومبرگر» (SLB) به منظور تجربه میدان هوشمند دیجیتال (کُدیوو) شامل راه اندازی دیجیتال میدان‌های گازی ژوراسیک (گاز غیر وابسته) در شمال کویت به ارزش 8. 21 میلیون دینار است . به گفته ان منابع ، شرکت نفت کویت 3 دور مذاکرات را با این شرکت آمریکایی برای کاهش قیمت ها انجام داده و آن را از 48. 22 میلیون دینار به 85. 21 میلیون دینار رسانده است . منابع افزودند : کویت بیش از 4 هزار چاه نفت دارد و بیش از 90 درصد آنها را به سیستم فعالیت هوشمند تبدیل کرده است.

 منبع: النهار

* پالایشگاه «الزور» تولید خود را به 440 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد

منابع نفتی به روزنامه «الرای» فاش کردند پالایشگاه «الزور» وابسته به شرکت صنایع یکپارچه نفت کویت (کیپیک) در چارچوب برنامه عملیاتی مصوب شرکت نفت کویت و سهمیه این کشور در سازمان (اوپک)، ظرفیت تولید حداکثری خود را در سال جاری از 615 هزار بشکه در روز به 520 هزار بشکه و سپس به 440 هزار بشکه کاهش خواهد داد . منابع توضیح دادند: پالایشگاه «الزور» ظرفیت تولید خود را در دو هفته گذشته به 615 هزار بشکه در روز رساند و این فرصتی بود تا شرکت از عملکرد درست و ایمن پالایشگاه اطمینان حاصل کند.

منبع: الانباء

* 2 میلیارد دینار حجم مبادلات تجاری سالانه میان کویت و انگلیس

بلیندا لویس سفیر انگلیس در کویت در حاشیه شرکت در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه «هفته انگلیسی» تحت عنوان «انگلیس در کویت» با حضور شیخ ناصر المحمد نخست وزیر سابق کویت ، ضمن اشاره به اهمیت برگزاری این نمایشگاه همزمان با یکصد و بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط تاریخی کویت و انگلیس ، بر تلاش برای تقویت روابط فزاینده بازرگانی میان دو کشور تاکید کرد . سفیر انگلیس حجم مبادلات تجاری سالانه دو کشور را بالغ بر 5 میلیارد پوند معادل دو میلیارد دینار کویت اعلام کرد و گفت دو طرف نسبت به تقویت مشارکت استراتژیک و حمایت از چشم انداز کویت 2035 بسیار مشتاق می‌باشند.

 منبع: الرای

* پالایشگاه «الزور» کویت، پالایش نفت سنگین را آغاز کرد

شرکت صنایع نفت یکپارچه کویت «کیپیک»، عملیات دریافت و پالایش نفت سنگین کویت (ایوسین و جنوب الرتقا) را در سومین واحد تقطیر نفت خام در پالایشگاه «الزور» به طور کامل و جداگانه به میانگین روزانه 120 هزار بشکه با هماهنگی بخش بازاریابی جهانی شرکت نفت کویت آغاز کرد . عبدالله فهاد العجمی سخنگوی رسمی «کیپیک» ، ضمن اعلام این خبر آغاز عملیات پالایش نفت سنگین در پالایشگاه «الزور» را نشان دهنده انعطاف پذیری و قابلیت پالایشگاه در دریافت و پالایش نفت سنگین در تمامی واحدها به صورت جداگانه و بدون نیاز به اختلاط آن با نفت صادراتی کشور طبق طرح تدوین شده توسط بخش بازاریابی جهانی شرکت نفت دانست. العجمی ، این دستاورد را در راستای ادامه راه اندازی عملیات پالایشگاه «الزور» در زمینه پالایش نفت سنگین و استفاده بهینه از آن برای ارائه محصولات با کیفیت بالا از جمله گازوئیل کم سولفور ، سوخت جت ، نفتا و نفت کوره به منظور حمایت از اقتصاد کشور و به حداکثر رساندن سود حاصل از درآمدهای نفتی برشمرد.

منبع: القبس

* 3. 1 میلیارد دینار ارزش قراردادهای شرکت نفت کویت در سال 2023

براساس داده‌های رسمی ، شرکت نفت کویت برای اجرای پروژه‌های خود  در سال 2023 ، قراردادهایی به ارزش حدود 3. 1 میلیارد دینار (معادل 2. 4 میلیارد دلار) با شرکت های داخلی و بین المللی منعقد کرده است که نسبت به سال 2022 و سال های قبل از آن ، رکورد جهشی داشته است. داده‌ها نشان می دهد شرکت  نفت کویت در بازه زمانی آغاز ماه ژانویه تا پایان ماه دسامبر 2023 حدود 128 قرارداد امضا کرده است که نشان دهنده توانایی این شرکت با رهبری احمد العیدان مدیرعامل شرکت در بهبود بخشیدن به نحوه عملکرد و مدیریت پرونده مربوط به قراردادها و دستیابی به سود حداکثری از آنها در چارچوب اجرای برنامه‌های استراتژیک برای افزایش ظرفیت تولید کویت می‌باشد. قابل توجه است شرکت نفت کویت به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید بالغ بر 65. 3 میلیون بشکه نفت در سال 2035 و ادامه این میزان تولید تا سال 2040 به علاوه تولید روزانه 5. 1 میلیارد فوت مکعب گاز غیر وابسته در سال 2040 می‌باشد امری که شرکت را به ملزم به بهبود بخشیدن به عملیات استخراج نفت از مخازن موجود و همچنین کشف ذخایر جدید می‌کند و پایداری طولانی تری را برای عملیات تولید نفت و گاز فراهم خواهد کرد. 10 قرارداد بزرگ در سال گذشته ، 39 درصد از کل قراردادهای شرکت نفت کویت به ارزش حدود 500 میلیون دینار را به خود اختصاص داده است.

منبع: الانباء

* 10 پروژه وزارت برق کویت برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر ظرف 6 سال

منابع آگاه در وزارت آب و برق و انرژی‌های تجدیدپذیر کویت اعلام کردند این وزارتخانه اجرای 3 پروژه از 10 پروژه که برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2030 در کشور آماده نموده را تکمیل کرده است. منابع مذکور توضیح دادند 17 پروژه برای تولید 4803 مگاوات در برنامه وزارتخانه گنجانده شده است که از جمله این پروژه‌ها ، مجتمع «الشقایا» برای تولید 4500 مگاوات در 4 مرحله ، مرحله نخست 1100 مگاوات ، مرحله دوم 200 مگاوات ، مرحله سوم 1500 مگاوات و مرحله چهارم 1700 مگاوات است. منابع با اشاره به اینکه پروژه مجتمع «الشقایا» یک پروژه توسعه ای است و وزارتخانه در حال آماده سازی برای راه اندازی این پروژه‌ها از طریق درخواست صلاحیت (RFQ) است که جدیت ، تجربه و استحکام موقعیت مالی شرکت های مایل به شرکت در رقابت را تضمین کند.

پروژه مجتمع «الشقایا» یکی از بزرگ ترین پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در خاورمیانه محسوب می‌شود که در زمینی به مساحت 5. 87 هزار متر مربع با پنل های فتوولتائیک و فناوری انرژی متمرکز خورشیدی احداث خواهد شد. منابع از دیگر پروژه‌های وزارتخانه که در آینده مطرح خواهد شد را پروژه «العبدلیه» برای تولید بین 180 تا 230 مگاوات و پروژه تامین و نصب سیستم فتوولتائیک در پشت بام مخازن آب زیرزمینی «الصبیه» برای تولید 30 مگاوات اعلام کردند که هم اکنون در دست بررسی سازمان مرکزی مناقصات کویت می‌باشد. همچنین 7 پروژه کوچک برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر با ظرفیت 46. 93 مگاوات در مرحله مناقصه است که شامل پروژه تامین سیستم سلول فتوولتائیک برای تاسیسات این وزارتخانه می‌باشد و 4 پروژه دیگر نیز در مرحله مناقصه برای تامین یک فتوولتائیک ، سیستم پنل در مخازن آب منطقه «حولی ، الدوحه، الشویخ و المطلاع» برای تولید 72 مگاوات و دو پروژه در مرحله طرح برای تولید 8 مگاوات از طریق نصب سیستم فتوولتائیک می‌باشد. منابع خاطرنشان کردند میزان تولید در پروژه‌های کنونی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به 045. 5 مگاوات رسیده است.

 منبع: السیاسه

* تنش در دریای سرخ باعث شد پالایشگاه «الزور» تولید نفت خود را کاهش دهد

منابع مطلع در بخش نفت ، روند کاهش کنونی تولید پالایشگاه «الزور» از حداکثر ظرفیت تولید بالغ بر 615 هزار بشکه در روز به 520 هزار و سپس به 440 هزار بشکه در روز را ناشی از چهار عامل اصلی دانستند که اصلی ترین عامل ، پایان فصل زمستان در اکثر کشورهای جهان است امری که همانند سال های گذشته به کاهش تقاضا برای نفت در این فصل منجر می‌شود . منابع مذکور ، عامل دوم را تداوم تنش در پی رخدادهای دریای سرخ و در نتیجه آن افزایش هزینه حمل و نقل نفت پالایش شده دانستند امری که پالایشگاه را بر آن داشته تا به منظور اجتناب از هزینه‌های بالای حمل و نقل ، تولید نفت خود را کاهش دهد. عامل سوم وجود مازاد عظیم فرآورده‌های پالایشی پس از راه اندازی بسیاری از پالایشگاه‌های جدید مانند پالایشگاه مشترک کویت و عمان «الدقم» با ظرفیت پالایش روزانه 230 هزار شبکه (65 درصد سهمیه کویت) وپالایشگاه‌های هند ، چین ، مکزیک ، ونزوئلا و «دانگوته» نیجریه است . پالایشگاه «دانگوته» که متعلق به ثروتمندترین تاجر آفریقا است عملیات تولید خود را در اواسط ماه ژانویه 2024  نیجریه با ظرفیت تولید 650 هزار بشکه در روز آغاز کرد و بدون شک کشورهای آفریقایی ترجیح می دهند تا به منظور اجتناب از خطرات واردات نفت پالایش شده از کشورهای شورای همکاری ، نفت پالایش شده مورد نیاز خود را از پالایشگاه نیجریه وارد کنند. عامل چهارم این است که پالایشگاه «الزور» پس از پایان دوره آزمایشی تولید با حداکثر ظرفیت تولید خود یعنی 615 هزار بشکه در روز به منظور اطمینان از نحوه عملکرد پالایشگاه ، مجدداً سطح تولید خود را کاهش داد و ظرفیت کامل این پالایشگاه قبل از این بالغ بر 410 هزار بکشه در روز بوده است . پالایشگاه «الزور» در زمینه تولید مشتقات نفت سفید ، نفتا ، سوخت جت و نفت کوره و گازوئیل کم گوگرد پیشرو است و یکی از مهم ترین پالایشگاه‌های تامین کننده تقاضای بازارهای جهانی آسیا و اروپا به شمار می رود.

منبع: القبس

* 715 میلیون دینار هزینه سرمایه ای کویت در 9 ماه

براساس داده‌های رسمی وزارت دارایی کویت ، از مجموع مبلغ 8. 1 میلیارد دینار اختصاص یافته به هزینه‌های سرمایه ای در بودجه سال مالی 2024-2023 این کشور ، مجموعاً مبلغ 715 میلیون دینار در 9 ماه سال مالی مذکور صرف هزینه‌های سرمایه ای شده است. طبق این داده‌ها ، از مجموع 4. 24 میلیارد دینار اختصاص یافته به هزینه‌ها در بودجه سال مالی یاد شده ، بیشترین هزینه‌ها به ارزش 4. 16 میلیارد دینار به پرداخت حقوق و دستمزدها و یارانه و غیره اختصاص یافته است. وزارت آب و برق با هزینه بالغ بر 2. 3 میلیارد دینار در 9 ماه سال جاری مالی و سپس وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت هر کدام با مجموع هزینه‌های بالغ بر 8. 1 میلیارد دینار در فهرست دستگاه‌های دولتی قرار گرفته اند که بیشترین هزینه‌ها را داشته اند. دولت در برنامه جدید کار خود برای سال های 2027 2024  چالش های در پیش روی برای اجرای پروژه‌های دولتی را فساد مالی ، سوء مدیریت بودجه ، پرداخت های نامنظم مالی دستگاه‌های ذیربط ، در نظر نگرفتن شرایط ژئوپلیتیک و تورم جهانی ، عدم تعادل اعتبارات ارزش و قیمت ، عدم رعایت استانداردهای بین المللی و ضوابط مربوط به قراردادها و مشکلات مربوط به جریان‌های نقدی عنوان کرده است و در عین حال در برنامه جامع اجرایی خود برای رفع موانع ، تکمیل پروژه‌های دولتی در دوره آینده ، بر لزوم واضح بودن عنوان و شرح ابتکار یا پروژه و حذف ابتکارات و پروژه‌های ناسازگار با چشم انداز و هویت اقتصادی کویت همچنین ضرورت توانایی نهادهای ذیربط در اجرای پروژه‌ها و حذف مخارج ناکارآمد مالی تاکید کرده است. قابل توجه است کویت در طول سال ها از مخارج ناکارآمد سرمایه گذاری دولتی رنج برده چرا که این هزینه‌ها به تاثیر توسعه ملموسی برای به حداکثر رساندن حجم اقتصاد کشور ، ایجاد مشاغل جدید برای شهروندان و افزایش حجم سرمایه گذاری خارجی منجر نشده است و پروژه‌های توسعه راهبردی همواره با چالش های متعدد مالی و اداری مواجه بوده که اغلب باعث لغو و یا تاخیر اجرای برخی از آنها شده است. کما اینکه تداوم افزایش قیمت های جهانی برای اجرای پروژه‌ها از مواد خام گرفته تا اختلال در زنجیره تامین و سایر موانع نیز روز به روز در حال افزایش است.

منبع: القبس

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما