معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۰

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های فیلیپین در هفته اول اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 نصب سدهای دریایی توسط چین در دریای فیلیپین غربی

گارد ساحلی چین بار دیگر موانع دریایی شناور را در سکربورو شوال که بخشی از منطقه اقتصادی انحصاری فیلیپین در دریای فیلیپین غربی است، نصب کرد.

جدای از مانع شناور تازه نصب شده، گزارش ها حاکی از آن است که دو کشتی جدید گارد ساحلی چین در این منطقه مستقر شده اند که مانع از فعالیت ماهیگیری در منطقه برای ماهیگیران فیلیپینی شده و قوانین بین المللی را نقض می‌کند.

به گفته مقامات گارد ساحلی فیلیپین، اعتقاد بر این است که موانع در 15 فوریه 2024 نصب شده اند زیرا قبل از آن تاریخ در جایی دیده نشده بودند. هنوز هیچ بیانیه ای از سوی دولت چین درباره این موضوع منتشر نشده است اما تحقیقات و مشاهدات ادامه دارد.

در رابطه با این موضوع، در سپتامبر 2022، گارد ساحلی فیلیپین در حین انجام یک گشت دریایی معمولی، موانع دریایی شناور نصب شده توسط چین را در این منطقه کشف کرد. موانع دریایی برداشته شد زیرا خطری برای کشتیرانی ایجاد می‌کرد که نقض آشکار قوانین بین المللی است.

 https://www.manilatimes.net/2024/02/18/news/china-re-installs-floatingbarriers-in-scarborough-shoal/1933017

 نرخ مهاجرت فیلیپینی‌ها به کانادا برای تحصیل در سال ۲۰۲۳ بیش از ۵۰  درصد افزایش یافته است 

بر اساس گزارش اخیر، نزدیک به 49000 فیلیپینی مجوز تحصیل کانادا را در سال 2023 داشتند که نسبت به سال قبل حدود 50 درصد افزایش داشته است. فیلیپین در سال 2023 با افزایش ده برابری تعداد دانشجویان از سال 2019 تا 2023، سومین جمعیت بزرگ دانشجویان خارجی در کانادا شد.

طبق گزارش انجام شده توسط ApplyBoard، تقاضای مهاجرت و تحصیل در کانادا در درجه اول از جانب بزرگسالان فیلیپینی در سن کار است و بسیاری از آنها امیدوارند که خانواده‌های خود را نیز نقل مکان کنند.

https://www.philstar.com/headlines/2024/02/16/2333818/migration-boom-filipinos-studying-canada-50-2023

همکاری بیشتر فیلیپین – سوئد

فیلیپین و سوئد در حال نهایی کردن توافقی برای دستیابی به تجهیزات مدرن برای نیروهای مسلح فیلیپین هستند. جلساتی بین دو کشور برای نهایی کردن ترتیبات مربوط به تهیه مواد و تجهیزات دفاعی جدید برگزار شده است.

به گفته وزارت دفاع ملی فیلیپین، سوئد قصد دارد در اجرای پروژه‌های فیلیپین تحت برنامه نوسازی Horizon 3 مشارکت کند. به طور خاص، سوئد می خواهد در فروش جنگنده چند منظوره   (MRF) که پروژه خرید هواپیما توسط نیروی هوایی فیلیپین است، شرکت کند.

  نمایندگانی از وزارت دفاع ملی، وزارت دارایی و وزارت امور خارجه فیلیپین در حال رایزنی با طرف سوئدی با مدیریت جلالتمآب آنیکا تونبورگ سفیر سوئد در فیلیپین برای نهایی کردن برنامه‌های نوسازی دفاعی فیلیپین هستند.

 

https://www.gmanetwork.com/news/topstories/nation/897850/ph-sweden-set-to-finalize-arrangement-for-defense-materiel-procurement/story/

مشارکت قوی تر کشاورزی و گردشگری فیلیپین با کانادا

فیلیپین و کانادا اعلام کردند که همکاری‌های کشاورزی و گردشگری را در جشن 75 سالگی روابط دیپلماتیک تقویت خواهند کرد. به گفته ماریا آندرلیتا اتریش، سفیر فیلیپین در کانادا، در روزهای آینده، دفتر کشاورزی و غذای کشاورزی هند و اقیانوسیه در مانیل افتتاح خواهد شد. در همین حال، دولت کانادا در بیانیه ای اعلام کرد که این دفتر جدید کشاورزی و مواد غذایی نشانه ای از تعهد بلندمدت کانادا در منطقه هند و اقیانوس آرام خواهد بود. همچنین نقش مهمی را که آنها به عنوان تامین کننده محصولات کشاورزی و غذاهای دریایی پایدار و قابل اعتماد ایفا می‌کنند برجسته می‌کند.

علاوه بر این، مقامات عالی رتبه دولتی و مدیران صنعت کشاورزی از کانادا به زودی به مناسبت سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور با برنامه ای برای معرفی محصولات دریایی کانادا به فیلیپین سفر خواهند کرد.

https://www.philstar.com/headlines/2024/02/20/2334648/philippines-canada-strengthen-agriculture-tourism-partnerships

برداشتن موانع شناور چینی در دریای فیلیپین غربی

 در پی گزارش‌هایی مبنی بر نصب موانع دریایی توسط چین در هفته گذشته در دریای فیلیپین غربی، شورای امنیت ملی فیلیپین اعلام کرد که چین به دلایل نامشخصی موانع دریایی را برداشته است..

برداشتن موانع دریایی پس از افزایش حضور گارد ساحلی فیلیپین، اداره ماهیگیری و منابع آبزی و کشتی‌های نیروی دریایی فیلیپین در منطقه صورت گرفت. دولت فیلیپین همچنین ماهیگیران فیلیپینی را تشویق کرد که به ماهیگیری در این منطقه ادامه دهند و از حضور چین نترسند زیرا برای حمایت از آنها حضور دارند.

در همین حال، گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از سیانور توسط برخی از ماهیگیران خارجی برای صید ماهی که موجب نابودی منابع دریایی می‌شود، همچنان در دست بررسی است.

https://www.philstar.com/headlines/2024/02/20/2334647/china-removes-its-floating-barriers-panatag 

فیلیپین برای ماهیگیری سیانور پرونده تشکیل می دهد

رئیس جمهور مارکوس اظهار داشت که فیلیپین در صورت وجود شواهد قابل توجه مبنی بر صید سیانید در باجو د ماسینلوک، منطقه ای در دریای فیلیپین غربی، پرونده تشکیل خواهد داد. پس از افزایش گزارش ها مبنی بر تعداد ماهیگیران درگیر در صید سیانور در این منطقه، فوریت رسیدگی به این موضوع را تشدید کرده است.

 اداره شیلات و منابع آبزی اخیرا گزارش داد که ماهیگیران خارجی، به ویژه چینی‌ها و ویتنامی‌ها، از سیانور برای تخریب عمدی و آسیب جدی به منابع دریایی در این منطقه استفاده می‌کنند.

کارگروه ملی فیلیپین دستور دریافت شواهدی مبنی بر استفاده از سیانور توسط ماهیگیران چینی یا ویتنامی در این منطقه را صادر کرده است تا اقدامات هویتی لازم انجام شود.

https://www.pna.gov.ph/articles/1219176

 

فیلیپین برای حل  آفت  انبه از آمریکا کمک خواهد گرفت

وزارت کشاورزی فیلیپین اعلام کرد  آنها در حال برنامه ریزی برای مشورت با کارشناسان آمریکایی برای مبارزه با  آفاتی هستند که بر تولید انبه فیلیپینی تأثیر می‌گذارد. این وزارت اعلام  نمود  که مایلند محصولات بیوتکنولوژی آمریکایی را برای یافتن راه حل جایگزین و موثر برای نگرانی کشاورزی خود امتحان نمایند .

وزارت کشاورزی قرار است از کارشناسان یک شرکت بیوتکنولوژی در فلوریدا به نام Sun & Earth Microbiology LLC جهت  از بین بردن  مگس سیسید (Cecid fly )  که قبلاً حدود 100000 هکتار از باغ های استان پالاوان را تحت تأثیر قرار داده و 80 درصد میوه‌های انبه را در منطقه  نابود نموده است دعوت به عمل آورد.

گفتگوی فیلیپین و بریتانیا در مورد زمینه‌های احتمالی همکاری

رالف رکتو، وزیر دارایی اخیرا با ریچارد گراهام، فرستاده تجاری نخست وزیر بریتانیا و لور بیوفیلز، سفیر بریتانیا در فیلیپین دیدار کردند و در مورد چگونگی استفاده 4 میلیارد پوند ارزش تأمین مالی توسعه برای فیلیپین و پروژه‌های اولویت دار آن گفتگو نمودند.  وزارت دارایی در یک پست فیسبوکی گفت، زمینه‌های بالقوه برای همکاری شامل آموزش، زیر ساخت ها، آب، انرژی‌های تجدیدپذیر و دفاع است.  مقامات بریتانیایی همچنین برای همکاری با فیلیپین از طریق طرح مشارکت سرمایه گذاری بریتانیا در انتشار اوراق قرضه سبز یا آبی و بسیج بیشتر مالیه عمومی و خصوصی برای توسعه پایدار آن علاقه نشان دادند.

بریتانیا نیز به همین ترتیب علاقه شدید خود را برای پیگیری توافقنامه دولت به دولت با فیلیپین در زمینه همکاری‌های توسعه ابراز کرد. در طول جلسه، رکتو از بریتانیا خواست تا از تلاش های دیجیتالی سازی این کشور حمایت کند و در پروژه‌های زیر ساختی آن سرمایه گذاری کند.

رکتو همچنین یک توافقنامه تجارت آزاد احتمالی بین فیلیپین و بریتانیا را از جمله از طریق موافقتنامه جامع و مترقی برای شراکت Trans-Pacific پیشنهاد کرد.  وزارت دارایی گفت که در این جلسه وزارت تجارت بریتانیا و جیمز تاکری، مدیر کشوری تجارت فیلیپین و راشل گانسیا، معاون مدیر کل کشور و همچنین لوید کامرون، مشاور اقتصادی و آب و هوایی سفارت بریتانیا نیز حضور داشتند.

انکار  استفاده از مواد سمی حاوی سیانور  از سوی چین

 چین اتهامات اخیر فیلیپین در مورد فعالیت های ماهیگیری با استفاده از مواد سمی‌به حاوی سیانور  در منطقه انحصاری اقتصادی فیلیپین را رد می‌کند. چین می‌گوید که اتهامات فیلیپین بی اساس و ساختگی است.

سفارت چین در مانیل در بیانیه ای اعلام نمود که  منطقه  Bajo De Masinlok   محل ماهیگیری در فیلیپین متعلق به چین است که آن را هوانگ یان دائو می‌نامند. سفارت همچنین بر تعهد چین به حفاظت از محیط زیست و حفظ منابع شیلات  آن تاکید کرد. این سفارت افزود که چین هرگونه انتشار اطلاعات نادرست را که تنش های دریایی را تشدید کند، محکوم می‌کند.

 سفارت چین از دولت فیلیپین خواست تا مسائل دریایی را با جدیت رسیدگی کند و با این کشور در حفظ روابط دوجانبه و همچنین صلح و ثبات در دریای چین جنوبی همکاری نماید. در عین حال، شورای امنیت ملی فیلیپین  تأیید کرد که قبل از بیانیه منتشر شده توسط چین، استفاده احتمالی ماهیگیران چینی از سم  در آب های فیلیپین را بررسی خواهد کرد.

https://globalnation.inquirer.net/226265/china-refutes-alleged-use-of-cyanide-to-fish-in-bajo-de-masinloc

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما