معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۳۰- ۱۱:۰۹

بولتن اخبار اقتصادی فیلیپین

بولتن اخبار اقتصادی فیلیپین در هفته چهارم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه های این کشور

 

وعده کاهش تورم توسط رئیس جمهور مارکوس

رئیس جمهور مارکوس قول داد که به کاهش اثرات تورم و قیمت بالای کالاها و خدمات بر خانوارهای فیلیپینی ادامه دهد.

بر اساس گزارش اخیر اداره آمار فیلیپین، نرخ تورم فیلیپین در ماه قبل 2.8 درصد ثبت شده است که پایین ترین رکورد از زمان ثبت 2.3 درصد در اکتبر 2020 است. نرخ تورم که نشان دهنده درصد افزایش قیمت کالاها و خدمات است در آذرماه سال گذشته به 3.9 درصد رسید در حالی که در ژانویه سال 2022 به 8.7 درصد رسید.رئیس جمهور مارکوس گفت که از اینکه شاهد کاهش قابل توجه تورم این بار است خوشحال است و به مردم اطمینان داد که دولت او اقدامات خاصی را برای حفظ رشد اقتصادی و مقابله با چالش های موجود در اقتصاد طراحی کرده است.

او گفت: «علاوه بر این، مشارکت استراتژیک با کشورهایی مانند ویتنام برای تامین برنج برای اجازه واردات بیشتر کالاهای کلیدی غذایی، گام‌های مهمی‌برای تضمین پیشرفت پایدار است. توافقنامه تامین برنج بین فیلیپین و ویتنام با هدف اطمینان از تامین غذای کافی در دو کشور به دلیل آماده شدن آنها برای اثرات تغییرات آب و هوایی و سایر رویدادهای خارجی است.مارکوس همچنین از فیلیپینی‌ها خواست تا با دولت در مقابله با چالش های اقتصادی پیش روی این کشور همکاری نمایند.

 

 نیروی کار فیلیپینی به افزایش حقوق روزانه 2 دلار امیدوار است

برخی از گروه‌های کارگری در فیلیپین از تصمیم سنا برای حرکت به سمت قانونی برای افزایش دستمزد در سراسر کشور به میزان 2 دلار در روز ستایش کردند. آنها برای ایجاد سیستم دستمزد استاندارد در سراسر کشور ابراز امیدواری نمودند.

گروه محلی کارگری بر نیاز به یک ساختار استاندارد حقوق برای رسیدگی به اختلافات منطقه ای در حقوق و کاهش تبعیض تاکید کرد. آنها همچنین مشکلاتی را که کارگران در اطلاع رسانی در مورد حداقل دستمزدهای متفاوت با آن مواجه هستند، تأکید کردند، زیرا بیشتر آنها هنوز دستمزد کمتری دریافت می‌کنند.

وزیر کار فیلیپین آمادگی خود را برای ارائه ورودی‌های فنی و اطلاعات در مذاکرات سنا در مورد افزایش حداقل دستمزد تأیید کرد. آنها بر اهمیت توازن نیازهای کارگری و توانایی مالی مشاغل، تضمین تداوم مشاغل و عملیات صنعتی تاکید کردند.

هنوز هیچ پیشرفت قابل توجهی در این طرح افزایش حقوق وجود ندارد و حقوق کارمندان عادی فیلیپینی هنوز حدود 10 دلار آمریکا در هر روز کاری است.

  کمک 21 میلیون دلاری کانادا به فیلیپین

 کانادا مجموعاً 28.15 میلیون دلار کانادا یا تقریباً 21 میلیون دلار آمریکا را به عنوان کمک به مراقبت های بهداشتی، تاب آوری در برابر بلایا و تلاش های سازگاری با آب و هوا در فیلیپین تأیید کرده است.

این کمک مالی نشان دهنده تعهد کانادا به مقابله با چالش های جهانی، مانند تغییرات آب و هوا و از دست دادن تنوع زیستی است. کانادا و فیلیپین چندین دهه است که یک شراکت نزدیک مبتنی بر ارزش‌های مشترک و روابط نزدیک مردم با مردم، پایه گذاری کرده ان.

وزیر توسعه کانادا گفت که با ادامه همکاری بر روی اهداف مشترک مبارزه با تغییرات آب و هوایی، بهبود خدمات مراقبت های بهداشتی و توانمندسازی زنان، روابط بین کانادا و فیلیپین همچنان قوی تر خواهد شد.

فیلیپین ایجاد مناطق اقتصادی دارویی را برای تثبیت هزینه‌های مربوط به پزشکی در نظر می‌گیرد

رئیس جمهور فردیناند آر. مارکوس جونیور به مقامات آژانس بهداشت فیلیپین دستور داده است تا ایجاد مناطق به اصطلاح اقتصادی دارویی یا "منطقه دارویی" را مطالعه کنند تا قیمت داروها کاهش یابد و فرآیند نظارتی کارآمد تضمین شود.

رئیس جمهور مارکوس گفت که مناطق دارویی توسعه و تولید داروهای ژنریک رایج را مورد توجه قرار خواهند داد که عرضه محلی را تقویت کرده و قیمت ها را به "سطح ژنریک واقعی مشابه هند" کاهش می دهد.

او گفت که می‌خواهد فیلیپین در شرایطی باشد که هزینه داروها خیلی بالا نباشد. باید قیمت داروها را کاهش دهیم. بنابراین، اگر دارو را در داخل تولید کنیم، می‌توانیم قیمت‌ها را پایین بیاوریم. اما ما باید اعتبارنامه را دریافت کنیم، باید مجوزی را به دست آوریم که بتوانیم آن داروها را تولید کنیم و بتوانیم آنها را در سریع ترین زمان ممکن توزیع نمائیم.

رئیس جمهور گفت که دولت باید سرمایه گذاران خارجی و داخلی را تشویق کند تا پول خود را در بخش دارویی فیلیپین سرمایه گذاری نمایند که مشابه مناطق اقتصادی این کشور است که توسط سازمان منطقه اقتصادی فیلیپین  (PEZA) نظارت و ارزیابی می‌شود. در چنین ترتیباتی، سرمایه‌گذاران می‌توانند مشوق‌های مالیاتی و سایر مشوق‌های مالی را برای کاهش هزینه‌های تولید دریافت کنند.

رئیس‌جمهور به سازمان غذا و دارو دستور داده بود که فرآیند درخواست لازم را از طریق یک طرح فروشگاهی یک‌جا در دسترس‌تر و کارآمدتر کند تا شرکت‌های دارویی داخلی و خارجی را تشویق کند تا در تولید دارو شرکت نمایند و همچنین تولید داروها  مقرون به صرفه‌تر شود.

  بازسازی فرودگاه مانیل

برنده مناقصه بیش از 3 میلیارد دلار قرارداد بازسازی فرودگاه بین المللی نینوی آکوینو  (NAIA) به زودی پس از تایید اخیر سازمان فرودگاه بین المللی مانیل برای تجدید بنای فرودگاه‌ها اعلام خواهد شد.

شرکت برنده که بخش خصوصی اعلام شده است دارای یک دوره امتیاز 15 ساله خواهد بود که برای تکمیل پروژه می‌توان آن را 10 سال تمدید کرد. این پروژه شامل بازسازی پایانه‌های مسافربری و تسهیلات هوایی و همچنین ارائه تسهیلاتی است که امکان انتقال بین وجهی را در ترمینال فراهم می‌کند.

 همچنین ارتقای باند فرودگاه، پارکینگ هواپیما و روشنایی فرودگاه را پوشش می دهد. انتظار می رود این پروژه زیرساختی بزرگ تأثیرات قابل توجهی بر حمل و نقل هوایی کشور و توسعه اقتصادی فیلیپین داشته باشد.

  تورم قیمت برنج فیلیپین از سال 2009 تاکنون به بالاترین حد خود رسیده است

مانیل- قیمت برنج در ماه ژانویه هم در حال افزایش است. علی رغم کاهش کلی تورم، با El Nino و ممنوعیت صادرات هند، این روند در ماه‌های آینده تشدید پیدا خواهد کرد.

براساس گزارش دفتر آمار این کشور، تورم برنج در ماه گذشته به 22.6 درصد رسید که بالاترین نرخ از مارس 2009 است.

این دفتر روز سه شنبه اعلام کرد، در همین حال، تورم ژانویه به 2.8 درصد کاهش یافت که کندتر از 3.9 درصد در ماه دسامبر و 8.7 درصد سال قبل بود.

تورم اصلی که اقلام بی ثبات را شامل نمی‌شود مانند سوخت، در ژانویه به 3.8 درصد رسید که کمتر از 4.4 درصد ثبت شده در دسامبر است.

تورم برنج در ماه‌های اخیر بدلیل افزایش قیمت در بازارهای جهانی افزایش یافته است. دفتر آمار اعلام کرد که اثرات پایه باعث افزایش قیمت برنج شده است با اشاره به این که قیمت ها در هفت ماه اول سال 2023 نسبتا پایین بوده است.

رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور تلاش کرد با اعمال محدودیت در ماه سپتامبر، از افزایش قیمت برنج جلوگیری کند، اما با ادامه روند صعودی قیمت ها، با سرعت این اقدام را حذف کرد.

 دومینی ولاسکوئز، اقتصاددان ارشد در شرکت بانکداری چین در مانیل گفت که قیمت برنج احتمالا در ماه‌های آتی بالا باقی خواهد ماند.

بخش کشاورزی فیلیپین در 30 ژانویه گزارش داد که خشکسالی و شرایط آب و هوایی نامساعد مرتبط با  El Nino به 4.738 تن برنج آسیب رسانده است که 2.602 کشاورزان در وسترن ویسایاس و زامبوانگا را تحت تأثیر قرار داده و 1.94 میلیون دلار خسارت به بار آورد.

مقامات فیلیپین پیش بینی می‌کنند که حداقل 65 استان تا سه ماهه دوم خشکسالی شدید را تجربه خواهند کرد.

فیلیپین به دنبال تلاش برای جلب مشارکت خارجی بیشتر در سال 2024

در بیانیه‌ای توسط انریکه مانالو، وزیر امور خارجه فیلیپین، فیلیپین قصد دارد مشارکت‌های خارجی موثر برای توسعه فراگیر در سال 2024 ایجاد کند.

برخی از مشارکت‌های هدف بر ایجاد انعطاف‌پذیری آب و هوا، بلایا، و تنوع زیستی و همچنین ارتقای همکاری‌های فنی جنوب-جنوب متمرکز خواهند بود. علاوه بر این، مانالو گفت که تلاش‌هایی برای بهبود روابط با کشورهای جزیره اقیانوس آرام و در عین حال تمرکز بر منافع مشترک در امنیت دریایی، تنوع زیستی دریایی، انعطاف‌پذیری آب و هوا، آمادگی در برابر بلایا و سلامت عمومی انجام خواهد شد.

فیلیپین همچنین قصد دارد ظرفیت خود را برای ارتقای همکاری‌های فنی با آسیا، اقیانوسیه و آفریقا گسترش دهد.

فیلیپین استفاده بیشتر از وسایل نقلیه الکتریکی را تشویق می‌کند

دولت فیلیپین به دنبال تنظیم مقررات استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی به منظور رسیدگی به نگرانی‌ها و مسائل مربوط به جریان ترافیک و ایمنی جاده است.

مقامات مختلف دولتی از جمله معاون وزیر حمل و نقل   (DoTr) خوزه لیم با مقامات ترافیک مترو مانیل ملاقات کردند تا در مورد قوانین، خط مشی‌ها و دستورالعمل های موجود در مورد وسایل نقلیه الکتریکی بحث کنند.

نگرانی‌هایی در مورد گسترش وسایل نقلیه الکترونیکی وجود دارد که باعث تاخیر در ترافیک و خطراتی برای رانندگان و مسافران می‌شود. برخی از کاربران وسایل نقلیه الکترونیکی قوانین راهنمایی و رانندگی را زیر پا می‌گذارند و به دلیل عدم صدور مجوز و ثبت نام، در اجرای مقررات با مشکل مواجه می‌شوند.

به طور کلی، دولت فیلیپین در تلاش است تا تعداد وسایل نقلیه الکتریکی را به عنوان بخشی از برنامه نوسازی افزایش دهد، اما همچنین به دنبال تنظیم مشکلات عمده مانند ثبت نام و صدور مجوز است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما