معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار اقتصادی فیلیپین در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری مجمع تجاری هند و اقیانوس آرام در ماه می

به گفته وزارت تجارت و صنعت، فیلیپین به عنوان میزبان ششمین مجمع تجاری هند و اقیانوس آرام در ماه آینده خواهد بود تا فرصت های تجاری و سرمایه گذاری این کشور را در این منطقه تقویت کند. این مجمع که در۲۱ می‌برگزار می‌شود، به عنوان یک رویداد تجاری برتر دولت آمریکا در این منطقه محسوب می‌شود و حدود ۵۰۰ شرکت کننده متشکل از مقامات ارشد دولتی، کارشناسان صنعت و سایر نهادهای تجاری در سراسر منطقه را گرد هم می آورد. علاوه بر این، این رویداد همچنین پذیرای شرکت کنندگانی است که مایل به پیوستن آنلاین از هر نقطه در منطقه هستند.

علاوه بر این ، آژانس تجارت و توسعه آمریکا با همکاری وزارت امور خارجه خود نیز به دولت فیلیپین برای میزبانی این مجمع به منظور ارتقای تجارت، سرمایه گذاری و همکاری اقتصادی بین آمریکا و شرکای آن در منطقه هند و اقیانوس آرام کمک خواهد کرد. این رویداد به عنوان راهی برای اتصال دولت ها به شرکای بین المللی از صنایع مختلف و شناسایی فرصت های صادراتی و همچنین یافتن راه حل های زیرساختی برای چالش های پیش روی منطقه خواهد بود.

 در نهایت، همچنین فرصتی برای ایجاد شبکه‌هایی در میان حوزه‌های مختلف تجاری برای تشویق سرمایه‌گذاری به‌ویژه در انتقال انرژی پاک، امنیت سایبری، تولید و عرضه و همچنین سلامت و امنیت غذایی وجود خواهد داشت.

حمایت بانک جهانی با طرح های زیرساخت  و مالیاتی فیلیپین

در حاشیه نشست های بهاری صندوق بین المللی پول از ۱۵ تا ۲۱ آوریل ۲۰۲۴ در واشنگتن، وزارت دارایی فیلیپین با گروه بانک جهانی همکاری کرد تا برنامه‌ها را با اولویت های رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور تقویت و هماهنگ کند. بانک جهانی تعهد خود را برای حمایت از برنامه‌های زیرساختی دولت فیلیپین و تلاش های آن برای بهبود جمع آوری مالیات در این کشور ابراز کرد. 

همچنین، بانک جهانی در نظر دارد تیمی را برای برگزاری کارگاهی تشکیل دهد و به وزارت دارایی فیلیپین در تقویت برنامه‌ها و امکانات دیجیتالی خود برای بهبود کارایی جمع‌آوری مالیات کمک کند. آنها همچنین از برنامه‌های جدید مارکوس برای ساختن نه تنها زیرساخت های بهتر، بلکه نظارت بر پروژه‌های مشارکت عمومی و خصوصی حمایت کردند. هر دو طرف همچنین تمایل و تعهد خود را برای ارتقای فرصت های کارآفرینی به ویژه برای جوانان در فیلیپین ابراز کردند و بانک جهانی اعلام کرد که مایل است در بخش کشاورزی این کشور برای بهبود تولیدات کشاورزی، حفظ عرضه و تضمین امنیت غذایی کمک کند.

 علاوه بر این، فیلیپین اولین کشوری است که توافقنامه RRO را با بانک جهانی امضا کرد تا به این بانک اجازه دهد تا به طور مؤثر از منابع حساب خود برای ارائه پاسخ سریع به مردم خود در هنگام وقوع بحران استفاده کند. سایر همکاری‌های مالی همچنان در حال برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت فیلیپین به‌ویژه در زمان بحران‌های اضطراری شدید است.

ایجاد ۱ میلیون شغل دیجیتالی تا سال ۲۰۲۸

در تلاش برای حل نرخ فزاینده بیکاری در فیلیپین، دولت قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ یک میلیون شغل دیجیتال ایجاد کند که تخمین زده می‌شود حدود ۴۰۰ میلیون دلار بودجه دولتی برای حمایت از خدمات عمومی و پروژه‌های زیربنایی نیازمند می‌باشد.  این بیانیه توسط رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور در یکی از صفحات شبکه اجتماعی خود پس از گفتگو با مشاور شورای بخش خصوصی در مورد موضوعات مربوط به طرح ها و تقویت مشاغل دیجیتالی اعلام شد.

علاوه بر این، رئیس‌جمهور همچنین از توانمندسازی شورای توسعه نیروی کار دیجیتال فیلیپین حمایت کرد که مشارکت‌های دولتی و خصوصی را برای توسعه مهارت‌ها و برنامه‌های آموزشی رهبری خواهد کرد. موضوع دیگری که مورد بحث قرار گرفت اجرای پروژه ۱۰۰۰۰ کارمند در بخش دیجیتال است که آغاز خواهد شد و گروه آموزشی بزرگتری را در فیلیپین رهبری خواهد کرد تا به طور قابل توجهی قابلیت های خدمات دیجیتالی دولت را افزایش دهد.

 در پایان، نیاز به تقویت اینترنت و دسترسی به شبکه پایدار نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اولویت بندی مکان‌های دور از دسترس ،تا اطمینان حاصل شود که فیلیپین به اهداف تبدیل شدن به یک کشور دیجیتالی = رقابتی در آینده نزدیک دست خواهد یافت.

تورم به عنوان یک نگرانی فوری در فیلیپین باقی مانده است

به گفته اکثریت فیلیپینی‌های بالغ، برای سه ماهه اول سال ۲۰2۴، تورم در این کشور همچنان فوری ترین نگرانی ملی است. یک مطالعه تحقیقاتی بیان کرد که ۶۶ درصد از فیلیپینی‌های بزرگسال می‌بینند که کنترل افزایش قیمت کالاها و خدمات اساسی یک نگرانی اصلی تلقی میشود.

بر اساس نظرسنجی اخیر OCTA، ۴۴ درصد از فیلیپینی‌هایی که از آنها پرسیده شد، گفتند که نگرانی اصلی آنها مشکل دسترسی به غذای مقرون به صرفه است،  ۴۴ درصد دیگر نیز نگرانی‌های خود را در مورد دستمزدهای نامناسب مطرح کردند، حدود ۳۳ درصد از آنها گفتند که نیاز به تمرکز بر ایجاد مشاغل بیشتر برای مردم وجود دارد و در نهایت حدود ۳۰ درصد از پاسخ‌دهندگان نگرانی‌های خود را در مورد فقر در کشور مطرح کردند.

از سوی دیگر، این نظرسنجی می‌گوید نگرانی از تهدید تروریستی و تغییر قانون اساسی که این روزها نیز مورد توجه قرار گرفته بود، از سوی پاسخ دهندگان به عنوان کمترین مشکل تلقی می‌شد. این نظرسنجی همچنین نشان داد که حدود ۷۱ درصد از فیلیپینی‌های بزرگسال سلامت خود را به عنوان مهمترین نگرانی شخصی خود می‌دانند، در حالی که ۵۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که فقط می‌خواهند غذای کافی برای خوردن روزانه داشته باشند.

سازمان آمار فیلیپین گزارش داده بود که نرخ تورم فیلیپین در ماه مارس در بحبوحه افزایش سریع قیمت‌های غذا و هزینه‌های حمل و نقل شتاب بیشتری گرفته است. اگرچه دولت فعلی تلاش می‌کند تا این نرخ را کاهش و اشتغال را افزایش دهد و همچنین حمل و نقل بهتر و دستمزدهای اولیه را افزایش دهد، تورم به عنوان یک نگرانی اصلی برای فیلیپینی‌ها باقی مانده است.

 همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی بیشتر با نیوزلند

 در حاشیه سفر رسمی نخست وزیر نیوزلند به فیلیپین، آقای خوان میگل زوبیر، رئیس مجلس سنای فیلیپین و نخست وزیر آقای کریستوفر لوکسون، فرصتی یافتند تا در زمینه‌های همکاری‌های کشاورزی و امنیتی گفتگو کنند.

آقای زبیری در دیدار خود که جمعه گذشته برگزار شد، علاقه فیلیپین را برای ایجاد همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی قوی تر با نیوزلند ابراز کرد. وی گفت که فیلیپین چیزهای زیادی برای یادگیری از نیوزلند به عنوان یک صادرکننده موفق کشاورزی جهانی دارد. وی افزود که او بسیار مشتاق است تا به اشتراک گذاری دانش کشاورزی، ظرفیت سازی و ابتکارات انتقال فناوری بین دو کشور را آغاز کند. در همین حال، همکاری‌های امنیتی فیلیپین و نیوزلند نیز در این دیدار مورد توجه قرار گرفت، در حالی که هر دو کشور در مورد هدف خود برای حمایت از منطقه ای آرام، آزاد و امن هند و اقیانوس آرام بحث کردند. نخست وزیر لوکسون نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد که نیوزلند از مسائل امنیتی که فیلیپین در حال حاضر در منطقه با آن مواجه است آگاه است و خاطرنشان کرد که کشورش به اقتصاد جنوب شرق آسیا متصل و فعال است. وی همچنین با سایر وزرا و رهبران فیلیپین از بخش‌های مختلف از جمله وزیر تجارت، معاون وزیر کشاورزی و سایر سناتورها دیدار کرد تا روابط نزدیک‌تر با نیوزلند به عنوان شریک توسعه این کشور ایجاد شود.

شرکت هیئت فیلیپین در جلسات کشاورزی در مالزی

هیئت فیلیپین به همراه شرکت های کشاورزی در نشست کشاورزی مالزی از ۲۲ تا ۲۴ آوریل در کوالالامپور مالزی شرکت کردند. این رویداد سه روزه شامل مجموعه ای از جلسات برای آغاز مشارکت های استراتژیک کشاورزی، تبادل بهترین شیوه‌ها در فناوری و برنامه‌هایی برای گسترش دسترسی به بازارها و تنوع بخشی به شرکت های کشاورزی در هر دو کشور بود.

هیئت فیلیپین همچنین فرصتی برای بازدید از مزارع و سایت‌های تولیدی در سراسر مالزی برای بررسی بیشتر مشارکت‌های احتمالی را یافت و یادداشت تفاهم‌نامه‌ای در مورد فناوری تولید چوب آگاروود نیز در این بازدید امضا شد. این فرصت نه تنها به نفع صنعت کشاورزی هر دو کشور است، بلکه مسیر روشنی را برای توسعه روابط همکاری در بخش دولتی و خصوصی ایجاد می‌کند تا امنیت غذایی منطقه را تضمین کند.

این رویداد بحث های خود را بر روی استراتژی و چالش های تضمین امنیت غذایی و دسترسی به آن برای همه، مشکلات ضایعات مواد غذایی، ترکیب فناوری دیجیتال در مدیریت مزرعه هوشمند و موارد دیگر متمرکز کرد. هیئت فیلیپین و مالزی شامل رهبران ارشد شرکت های کشاورزی در کالاهایی مانند برنج، ذرت، میوه‌ها و کود و همچنین نمایندگانی از فناوری کشاورزی و تولید بود. انتظار می‌رود این نشست می‌تواند همکاری‌ و فعالیت‌های مشابهی را بین فیلیپین و همه کشورهای دیگر از جمله اندونزی، سنگاپور، کامبوج، میانمار، برونئی، لائوس و تایلند آغاز کند.

بیش از ۲ میلیارد دلار گسترش سرمایه گذاری شرکت SM برای سال ۲۰۲۴   

یکی از بزرگترین شرکت ها در فیلیپین با نام SM Investments Corporation توسعه خود را در استان‌ها متمرکز خواهد کرد و به دولت فیلیپین کمک می‌کند تا نابرابری اقتصادی را کاهش دهد. رئیس این شرکت طی نشست سالانه ای که در اوایل هفته جاری در شهر پاسای برگزار شد، هدف گروه شرکت های SM را از کاهش شکاف قابل توجهی که در حوزه خرده فروشی، بانکداری و توسعه مسکن سایر شهرها و استان‌های خارج از مانیل وجود دارد بیان کرد.

 این شرکت به دنبال گسترش حضور و فعالیت خود برای بهبود دسترسی به فرصت‌های کار و مسکن و ایجاد بازارهای جدید در سراسر کشور است تا زمانی که شکاف‌های اقتصادی کاهش یابد و اطمینان حاصل شود که مردم مناطق دورافتاده از خدمات ضروری مانند بانکداری بهرمند گردند. این شرکت همچنین خاطرنشان کرد که جدا از سایر سرمایه گذاری‌هایی که برای گسترش تجارت بانکی در کشور انجام شده است در نظر دارند تا سقف ۲ میلیارد دلار برای سایر پروژه‌ها سرمایه گذرای نمایند.  این بودجه سرمایه گذاری بیش از حدود ۱.۴ میلیارد دلاری است که آنها در سال گذشته داشتند.

از جمله زمینه‌های سرمایه گذاری و پروژه‌هایی که ذکر شد شامل چهار مرکز خرید جدید منطقه مرکزی فیلیپین و سه مرکز دیگر است که در مناطق استانی ساخته می‌شود. علاوه بر این، آنها همچنین قصد دارند برای ۱۰۰۰۰ واحد مسکونی در بخش شمالی کشور و منطقه ویسایاس و میندانائو در سال ۲۰۲۴ سرمایه گذاری کنند.آنها همچنین قصد دارند حداقل ۴۰۰ فروشگاه مینی مواد غذایی به نام آلفامارت باز کنند و شعب بانک های BDO را در سراسر کشور ۱۰۰ تا ۱۲۰ شعبه دیگر افزایش دهند.

طرح فیلیپین برای پیوستن به آمریکا و ژاپن در معامله معدنی

وزارت تجارت فیلیپین برنامه پیوستن به توافقنامه مواد معدنی کمیاب به رهبری آمریکا و ژاپن برای ایجاد یک مشارکت سه جانبه را اعلام کرد. این طرح در دیدار مقامات ارشد تجاری فیلیپین، ایالات متحده و ژاپن در نشست سه جانبه این کشورها در واشنگتن در اوایل ماه جاری پیشنهاد شد.

 آقای آلفردو پاسکوال، وزیر تجارت فیلیپین به همتایان خود گفت که کشورش به دلیل داشتن منابع غنی معدنی و مشارکت در تولید مواد معدنی کمیاب و حیاتی، نقش مهمی در بازار جهانی ایفا می‌کند. وی تاکید کرد که فیلیپین می‌تواند در میان کاهش عرضه جهانی، عرضه مواد معدنی حیاتی را به آمریکا و ژاپن ارائه دهد. وی همچنین گفت: از آنجایی که اندونزی صادرات سنگ‌های نیکل را ممنوع کرده است، فیلیپین تنها تولیدکننده عمده این ماده معدنی است و ۹۰ درصد صادرات سنگ نیکل فیلیپین به چین برای تولید باتری می‌رود.

 در حال حاضر این مشارکت سه جانبه در حوزه معدنی که به عنوان یک ایده مطرح شده مورد استقبال وزیر تجارت ژاپن قرار گرفته است در حالی که هم آمریکا و هم ژاپن فرصت کافی برای تامل در این طرح را دارند که سرمایه گذاری در فرآوری مواد معدنی فیلیپین را نیز افزایش می دهد.

نزدیک به ۷۰ هزار دلار تلفات کشاورزی به دلیل دمای شدید

  بر اساس پیش‌بینی هواشناسی فیلیپین، دمای هوا در ماه آوریل در حداقل ۳۰ شهر به سطوح خطرناک رسیده است، در حالی که یک کارشناس ارشد اقلیم‌شناسی نیز گفت: ۵۰ درصد احتمال تشدید بیشتر گرما در روزهای آینده همچنین وجود دارد. این گرمای شدید و شرایط تغییرات آب و هوا نه تنها بر بسیاری از مردم تأثیر می‌گذارد بلکه هزاران دلار خسارت به کشاورزی کشور وارد می‌کند. معمولاً ماه‌های مارس، آوریل و می‌گرم‌ترین و خشک‌ترین ماه‌های فیلیپین هستند، اما پدیده خشکسالی امسال وضعیت آب و هوایی این کشور را بدتر و تشدید کرده است.

  طبق گزارش کاخ مالاکانانگ، فصل خشک سال یا به طور کلی با نام El Niño شناخته می‌شود، در چند ماه اول سال ۲۰۲۴ کم و بیش ۷۰ هزار دلار خسارت کشاورزی به بار آورده است. این خسارات گزارش شده به دلیل خشکسالی شدید در بیش از ۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی در سراسر کشور رخ داده است که باعث شده محصولات این مناطق به طور کامل آسیب ببینند و دیگر برای مصرف انسان استفاده نشوند. این زمین‌های آسیب‌دیده نیز تا زمانی که آب‌رسانی به حالت عادی در نیامده و وضعیت آب و هوایی بهتر نشود، قادر به کشت نیستند.

 از سوی دیگر، دولت فیلیپین اقدامات پیشگیرانه ای را برای کاهش خسارات انجام می دهد و شرایط جوی همچنان رو به وخامت است و نیز به مردم توصیه می‌شود به سلامت خود توجه کنند و از ماندن یا کار طولانی مدت زیر نور خورشید خودداری کنند.

سرمایه گذاری بیش از ۷۰۰ میلیون دلار برای بخش بانکداری دیجیتال

در تحولات اخیر، فیلیپین افزایش مداوم سرمایه گذاری برای بخش بانکداری دیجیتال را دریافت و از سال ۲۰۲۱ تا به امروز، بیش از ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری از شرکت های جهانی و محلی دریافت کرده است.  

 بر اساس گزارش انجمن بانک های دیجیتال فیلیپین، تعداد کاربران بانک های دیجیتال مانند MAYA و GoTyme Bank تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۵.۹ میلیون نفر افزایش یافت، در حالی که مبلغ سپرده گذاری شده از این کاربران نیز به بیش از 1 میلیارد دلار افزایش یافت که بالاتر از ۶۰۰ میلیون دلار سپرده در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است.

 به گفته آقای آنجلو مادرید،  رئیس این انجمن ، افزایش مستمر سرمایه‌گذاری در صنعت بانکداری دیجیتال، نقطه مثبتی را در توانایی این بخش برای تحریک رشد اقتصادی، ایجاد مشاغل بیشتر و گسترش دسترسی به پس‌انداز و اعتبار در فیلیپین نشان می‌دهد. آقای مادرید همچنین افزود در حالی که بانک‌های دیجیتال مسیر سودآوری را طی می‌کنند و از طریق تسهیل تراکنش‌های آنلاین، شمول مالی را در کشور تسریع می‌بخشند، که برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک و استفاده از سرمایه نیز نقش مهمی در این صنعت دارد.

 در سال ۲۰۲۱، بانک مرکزی فیلیپین یک دسته بانکداری دیجیتال جدید در بخش خود ایجاد کرد تا خدمات مالی دیجیتال را در این کشور تقویت کند و در حال حاضر شش بانک دیجیتال دارای مجوز در فیلیپین وجود دارد که شامل Go Tyme Bank، Maya Bank، Overseas Filipino Bank، Tonik Digital Bank ،   Digital Union Bank و  UNO Digital Bank است.

تشویق سرمایه گذاران لیتوانیایی به سرمایه گذاری در فیلیپین

وزارت تجارت و صنعت فیلیپین شرکت های لیتوانی را تشویق کرده است که سرمایه گذاری در این کشور را  به دلیل رشد پایدار اقتصادی و شرایط مطلوب اقتصاد کلان بررسی کنند. هر دو کشور در جریان سفر هیئت تجاری بلندپایه لیتوانیایی به ریاست وزیر امور خارجه آقای گابریلیوس لندسبرگیس در فیلیپین در اوایل این هفته درباره فرصت های تجاری بحث کردند.

آقای آلفردو پاسکوال، وزیر تجارت فیلیپین، نیروی کار جوان و با استعداد فیلیپین، منابع طبیعی فراوان و موقعیت استراتژیک آن در منطقه را که دسترسی به بازارهای کلیدی در سراسر جهان را تسهیل می‌کند، برشمرد. وی همچنین بر فرصت‌هایی که هر دو کشور در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند داشته باشند تأکید و به تخصص لیتوانی در فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر اشاره کرد که با تعهد فیلیپین به انتقال انرژی پاک همسو است. علاوه بر این، پاسکوال به پیشرفت‌های لیتوانی در توسعه نرم‌افزار، فناوری مالی و امنیت سایبری اشاره و شرکت‌های لیتوانیایی را نیز تشویق کرد تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فناوری دیجیتال را کشف کنند.

علاوه بر این، افزایش قابل توجه تجارت دو طرفه در سال ۲۰۲۳ بین دو کشور نیز مطرح که در درجه اول به دلیل واردات هواپیما و مواد دارویی فیلیپین از لیتوانی بود. در حالی که صادرات فیلیپین به لیتوانی کاهش جزئی را تجربه کرده است، پاسکوال بر تعهد فیلیپین به عرضه کالاهای باکیفیت مانند محصولات الکترونیکی و کشاورزی برای افزایش تعداد صادرات تاکید کرد . در نهایت، فیلیپین همچنین علاقه خود را برای همکاری در بخش هایی مانند فناوری اطلاعات اعلام که در آن هر دو کشور می‌توانند به طور موثر یکدیگر را تکمیل کنند.

همکاری گردشگری بین ژاپن و فیلیپین

طی جلسه معارفه ای که اوایل این هفته بین سفیر جدید ژاپن در فیلیپین آقای اندو کازویا و خانم کریستینا گارسیا فراسکو وزیر گردشگری فیلیپین برگزار شد، هر دو طرف متعهد شدند که برای پیشبرد روابط گردشگری بین ژاپن و فیلیپین همکاری نزدیک داشته باشند. هر دو تعهد خود را برای تعمیق روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف با تمرکز بر ترویج گردشگری و بهبود تبادلات و روابط مردم با مردم ابراز کردند.

با اشاره به اینکه در جریان سفر فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن به فیلیپین در نوامبر سال گذشته، تفاهم نامه همکاری در زمینه گردشگری بین دو طرف امضا شده است که انتظار می رود فرصت های توسعه گردشگری بین دو کشور گسترش یابد. بر اساس این همکاری، هر دو کشور توافق کردند که روابط گردشگری را از طریق افزایش سطح گردشگری بین المللی و ترویج بازدید از مقاصد مختلف محلی تقویت کنند. علاوه بر این، هر دو کشور همچنین متعهد شدند که رشد آموزش، فرهنگ، غذا و گردشگری پایدار را تقویت نمایند.

از سوی دیگر، سفیر ژاپن از وزارت تجارت و صنعت نیز بازدید کرد و با آلفردو پاسکوال، وزیر تجارت دیدار و درباره مشارکت اقتصادی فعلی ژاپن و فیلیپین گفتگو کرد. وی همچنین بر تعهد ژاپن به عنوان برترین شریک تجاری و سرمایه گذار فیلیپین تاکید نمود. به گفته سفارت ژاپن، این دیدار تلاش قابل توجهی برای ایجاد روابط قوی تر و تقویت همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور بود. هم سفیر ژاپن و هم وزیر تجارت فیلیپین تعهد متقابل خود را برای تقویت مشارکت هایی که به نفع اقتصاد و مردم آنها باشد، ابراز کردند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما