معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۵

گزارش برگزاری نشست وزیران G-24

نشست وزیران G-24، به ریاست وزیر دارایی فیلیپین، آقای رالف جی. رکتو، در ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ در واشنگتن با تمرکز بر تقویت حمایت از کشورهای در حال توسعه در میان چالش های جهانی تشکیل شد. در این نشست وزیران، آقای رکتو بر ضرورت اقدامات قاطع نهادهای مالی بین المللی برای ارائه کمک های همه جانبه به کشورهای در حال توسعه تاکید کرد.

 آقای رکتو در سخنان افتتاحیه خود بر نقش محوری G-24 در هماهنگی مواضع کشورهای در حال توسعه در مورد مسائل مالی بین المللی پولی و توسعه تاکید کرد. وی گفت که این نشست نقطه تعیین کننده ای است که سرنوشت کشورهای در حال توسعه را در میان نگرانی‌های جهانی شکل می دهد.

G-24 که در سال 1971 تشکیل شد به عنوان بستری برای اطمینان از اینکه منافع کشورهای در حال توسعه به اندازه کافی در مذاکرات مربوط به مسائل و نگرانی‌های پولی بین المللی لحاظ می‌شود، عمل می‌کند. رکتو همچنین بر نیاز به تغییر فرآیندهای مالی و تجاری هر کشور برای تامین و حمایت از اقتصادهای در حال توسعه تاکید کرد.

در این جلسات، راه‌حل‌های تامین مالی بلندمدت مقرون‌به‌صرفه برای کاهش و معکوس کردن عوامل تهدیدکننده چشم‌انداز رشد کشورها تشویق شد. همچنین بر نیاز به راهکارهای تامین مالی نوآورانه و پاسخگو برای عبور از شرایط چالش برانگیز اقتصادی تاکید شد. همچنین، تلاش برای کاهش فقر و بهبود امکانات ضروری برای ارتقا و تضمین پایداری بلندمدت تاکید گردید.

اگرچه در ابتدا به تعداد کشورهای عضو اولیه موسس نامگذاری شد، اما اکنون G-24 دارای 29 عضو است که عبارتند از: الجزایر، آرژانتین، برزیل، چین، کلمبیا، کنگو، ساحل عاج، اکوادور، مصر، اتیوپی، گابن، غنا، گواتمالا، هائیتی، هند، ایران، کنیا، لبنان، مکزیک، مراکش، نیجریه، پاکستان، پرو، فیلیپین، آفریقای جنوبی، سریلانکا، سوریه، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا.

به طور کلی، فیلیپین بر تعهد خود به ارتقای منافع کشورهای در حال توسعه در صحنه جهانی تاکید دارد. نشست وزیران G-24 به عنوان ابزاری برای درخواست حمایت و اصلاحات جامع برای رسیدگی به چالش های پیش روی کشورهای در حال توسعه عمل می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما