معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۳:۵۸

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار اقتصادی فیلیپین در هفته چهارم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش تجارت کشاورزی در سال ۲۰۲۳ به دلیل واردات و صادرات کم

بر اساس گزارش اداره آمار فیلیپین، تجارت کشاورزی در فیلیپین در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. این آمار نشان می دهد که کل تجارت کشاورزی از ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۴.۳۵ میلیارد دلار بوده که نشان دهنده کاهش ۹ درصدی نسبت به ۲۶.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ است.

کل صادرات محصولات کشاورزی با ۱۴.۳ درصد کاهش به ۶.۴۳ میلیارد دلار رسیده است و واردات محصولات کشاورزی نیز با ۷.۲ درصد کاهش به ۱۷.۹۲ میلیارد دلار رسیده است. میوه‌های خوراکی و آجیل با ارزش ۱.۹۶ میلیارد دلار به عنوان برترین صادرات کشاورزی ظاهر شدند.

 از سوی دیگر، از نظر مقاصد صادراتی محصولات فیلیپین، مالزی همچنان برترین مقصد در بین کشورهای جنوب شرقی آسیا و هلند به عنوان مقصد اصلی در بین کشورهای اروپایی ثبت شده است. اسپانیا همچنین به عنوان تامین کننده برتر فیلیپین در میان کشورهای اروپایی است در حالی که ویتنام بزرگترین تامین کننده در میان منطقه جنوب شرقی آسیا بود.

با این حال، علیرغم کاهش کلی تجارت کشاورزی فیلیپین، همچنان یکی از جنبه‌های مهم اقتصاد فیلیپین محصولات کشاورزی است. همچنین تحولات اخیر بر نیاز به اقدامات استراتژیک برای تقویت صادرات و افزایش رقابت‌پذیری اقتصاد فیلیپین در بازارهای جهانی تأکید می‌کند.

گسترش یک مرکز تلفن و پشتیبانی آمریکایی در فیلیپین

شرکت AFNI، یک شرکت مرکز تلفن آمریکایی، دفتر جدید فیلیپین خود را در استان لاگونا افتتاح کرد که به عنوان یکی از توسعه‌دهندگان تجاری مهم در خارج از پایتخت، دیده می‌شود. این دفتر جدید تا پایان سال ۲۰۲۴ تا ۳۰۰۰ فرصت شغلی جدید را ارائه می دهد که به فرصت های شغلی برای بسیاری از فیلیپینی‌هایی که خارج از مرکز شهر زندگی می‌کنند می افزاید.

شرکت AFNI به مشتریان خارج از کشور در صنایعی مانند بیمه، مالی و مخابرات خدمات می دهد. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ دفتر دیگری را در استان روکساس یا کاگایان افتتاح کند تا از رشد منطقه ای فیلیپین حمایت کند. این شرکت همچنین تاکید می‌کند که فرصت‌های شغلی متنوعی را برای هر فیلیپینی ارائه می‌کند و همچنین به متقاضیان از جمله شهروندان سالخورده یا افراد معلول فرصت‌هایی می‌دهد.

صنعت مرکز تلفن در فیلیپین به دلیل جمعیت زیاد انگلیسی زبانان این کشور به عنوان یک تجارت پر رونق در نظر گرفته می‌شود. این نیروی کار ماهر معمولا خدمات مشتری، پشتیبانی فنی و سایر کمک های آنلاین را برای شرکت های بزرگ و مشتریان آنها در خارج از کشور ارائه می دهد. علیرغم ارائه خدمات به مشتریان بین‌المللی، این شرکت‌های مراکز تلفن همچنان با فعالیت در فیلیپین از هزینه‌های کمتر نیروی کار بهره‌مند می‌شوند و چنین مزیتی همراه با تسلط بالای زبان انگلیسی، فیلیپین را به مقصدی جذاب برای این نوع صنعت تبدیل می‌کند.

کندی رشد گردشگری فیلیپین به دلیل کمبود توریست های چینی

بر اساس گزارش اخیر بانک آمریکا، سفر کم چینی‌ها به فیلیپین به عنوان یک مانع بزرگ برای بهبود بخش گردشگری این کشور شناخته شده است. این گزارش به طور کلی بهبود نابرابر گردشگری در سراسر آسیا را نشان می دهد که شامل کشورهایی مانند فیلیپین، چین، هنگ کنگ و تایوان می‌شود که در آنها نسبت به زمان قبل از همه گیری کووید- ۱۹ افزایش آهسته ای در ورود گردشگران وجود دارد.

ورود گردشگران چینی به فیلیپین تنها تا ۳۰ درصد از تعداد قبل از کووید- ۱۹  است که به ترجیح آنها برای مقاصد محلی خود در چین نسبت به مقاصد بین المللی نسبت داده می‌شد تا تجربه فرهنگی بسیار منحصر به فردی داشته باشند. تعدادی از مقاصد توریستی محبوب در فیلپین هنوز با چالش کم بودن تعداد بازدیدکنندگان خارجی دست و پنجه نرم می‌کنند و در مقایسه با سایر مقاصد آسیایی نرخ بازیابی گردشگری بسیار پایین‌تری را شاهد بوده‌اند.

در یادداشتی، بانک مرکزی فیلیپین رشد ۵۰ درصدی صنعت گردشگری در سال جاری را پیش‌بینی می‌کند و انتظار دارد که این صنعت به مازاد درآمد این کشور در سال ۲۰۲۴ کمک کند. علاوه بر این، اقتصادهای آسیایی با ارزهای پایین همچنان به جذب بازدیدکنندگان خارجی بیشتری که به دنبال مقاصد تعطیلات مقرون به صرفه هستند، ادامه خواهند داد.  علاوه بر این، رئیس جمهور فردیناند مارکوس همچنین صنعت گردشگری را به چالش می‌کشد تا فیلیپین را به عنوان مقصد جذاب تر برای گردشگران به امید بهبود و رشد صنعت گردشگری تبدیل کند.

حواله‌های بیشتر در ماه فوریه ناشی از افزایش تورم

 رکورد حواله در فیلیپین در ماه فوریه به ۲.۶۵ میلیارد دلار افزایش یافته است که بر اساس گزارش بانک مرکزی فیلیپین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد رشد داشته است. این رشد همچنین بالاتر از رکورد ۲.۷ درصدی در ژانویه است و بیشتر حواله‌ها از طرف فیلیپینی‌هایی است که در خارج از کشور مقیم هستند و یا کار می‌کنند.

این افزایش حواله‌ها به عنوان پاسخی به چالش های ناشی از نرخ تورم بالا تلقی می‌شود و فیلیپینی‌ها در خارج از کشور اکنون پول بیشتری را برای حمایت از خانواده‌های خود در میان افزایش قیمت ها ارسال می‌کنند. آمریکا همچنان بزرگترین منبع حواله در دوره ژانویه تا فوریه بوده و پس از آن سنگاپور، عربستان سعودی و ژاپن قرار دارند.

 از سوی دیگر، اقتصاددانان فیلیپینی همچنین خاطرنشان کردند که حواله‌های بالاتر نشان دهنده تلاش کارگران فیلیپینی خارج از کشور برای حفظ قدرت خرید پولی است که در میان فشارهای تورمی‌برای خانواده‌های خود ارسال می‌کنند. در همین حال، یکی دیگر از اقتصاددانان رشد حواله‌ها را به افزایش تعداد فیلیپینی‌هایی که اخیراً در خارج از کشور مشغول به کار شده‌اند، به ویژه پس از عوارض کووید ۱۹ نسبت داد و همچنین ممکن است این افزایش به دلیل افزایش حقوق کارگران فیلیپینی باشد که قبلاً در خارج از کشور کار می‌کردند. اقتصاددانان همچنین بر نقش حواله‌ها در هدایت مصرف داخلی برای ایجاد ثبات در ذخایر ارزی فیلیپین تاکید کردند.

 بیش از ۳ میلیون دلار  برای توسعه ملی مسکن و وام برای فیلیپینی‌ها

صندوق متقابل Pag-IBIG در فیلیپین بیش از۳ میلیون دلار را برای پروژه‌های مسکن و وام های تعیین شده تحت برنامه مسکن ملی که توسط رئیس جمهور مارکوس آغاز شده است، تصویب کرده است. این بودجه به طور قابل توجهی به اجرای سراسری برنامه مسکن مقرون به صرفه برای مبارزه با مشکلات و کمبود مسکن برای فیلیپینی‌ها کمک می‌کند.

از سوی دیگر، تعدادی از کارشناسان توسعه نیز بر نقش مهم نه تنها بخش‌های دولتی، بلکه بخش‌های خصوصی در رسیدگی به عقب ماندگی مسکن در فیلیپین تاکید کردند و خواستار مشارکت فعال برای موفقیت طرح مسکن جدید شدند. همچنین، دولت فیلیپین و صندوق مشترک Pag-IBIG نیز بر تعهد خود به ارائه فرصت‌هایی برای خانواده‌های کم درآمد برای خرید خانه‌های ارزان قیمت، بلکه برای داشتن مکان‌های امن و پایدار برای زندگی تاکید کردند.

افزایش ۲۵ درصدی تقاضا برای فضاهای اداری بیشتر

بر اساس گزارش‌های مشاوران و کارشناسان املاک، تقاضا برای فضاهای اداری بزرگتر در فیلیپین افزایش یافته است. معاملات مربوط به تملک یا اجاره فضاهای اداری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ رشد قابل توجه ۲۵ درصدی داشته است.

کارشناسان املاک همچنین گفتند که این افزایش تقاضا برای فضاهای اداری بزرگتر، ناشی از گسترش شرکت های قدیمی و افزایش تعداد شرکت های جدید در صنایع مختلف در فیلیپین از جمله سازمان‌های دولتی و فناوری اطلاعات و تجارت ارتباطات است. از سوی دیگر، ساخت و سازهای جدید در مراکز شهرها به علاوه طرح‌های جدید برای توسعه بیشتر در آینده نیز کمک قابل توجهی به تامین فضاهای اداری برای بسیاری از شرکت‌ها کرده است.

در آینده نیز انتظار تقاضای بیشتر هست زیرا شرکت‌های جدید به دنبال گسترش دفتر خود در ۵ سال آینده هستند و بازار املاک و مستغلات در فیلیپین خود را برای موقعیت رقابتی‌تر آماده می‌کند.

دیجیتالی شدن عملیات تجاری در میان تهدیدات امنیت سایبری

کسب ‌وکارهای فیلیپین در حال حاضر با اتخاذ روش‌های دیجیتالی ،دستخوش تحولی قابل توجه هستند. این تغییر اساساً ناشی از تقاضای مبرم برای اتصال آنلاین پیشرفته و یکپارچه مصرف کنندگان و صنایع در سراسر جهان است.

در حالی که کسب ‌وکارها از روش‌های سنتی به روش‌های دیجیتال تبدیل می‌شوند، تلاش‌های امنیتی سایبری خود را برای مبارزه با تهدیدات آنلاین افزایش می‌دهند که حتی سازمان‌های دولتی فیلیپین در چند ماه گذشته از طریق هک کردن حساب‌های رسمی رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت خود که همچنین تهدیدی برای امنیت ملی‌ محسوب می‌شود، تجربه کرده بودند.

به عنوان مثال، یک شرکت محلی به نام Shellsoft Technology اکنون در حال اتخاذ تدابیری برای محافظت در برابر نفوذ و حملات سایبری است. Shellsoft همچنین به دیگر مشاغل توصیه می‌کند چارچوب‌های امنیت سایبری و واکنش استراتژیک خود را به چنین تهدیداتی از جمله پشتیبان‌گیری منظم از داده‌ها، رمزگذاری اطلاعات حساس و تقویت فرهنگ امنیت سایبری در بین کارکنان تقویت کنند. جستجوی کمک حرفه‌ای نیز به شرکت‌های فیلیپین توصیه می‌شود تا ارزیابی‌های کامل و راه‌حل‌های امنیتی سفارشی‌شده را برای هر شرکت و نیاز دریافت کنند.

افزایش ۲۶ درصدی محصولات الکترونیکی و نیمه‌هادی

وزارت تجارت و صنعت فیلیپین اعلام کرد که بخش صادرات الکترونیک و نیمه‌هادی فیلیپین در سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است که نشان دهنده بهبود قابل توجه این صنعت در این کشور است.

بر اساس آخرین داده‌های اداره آمار فیلیپین، ارزش محموله‌های خروجی محصولات الکترونیکی ۲۶.۸ درصد افزایش یافت و به ۳.۴ میلیارد دلار رسید که بیش از رقم اعلام شده 2.7 میلیارد دلار مربوط به سال گذشته بوده است.

 این رشد عمدتاً ناشی از صادرات نیمه‌هادی‌ها بوده است و این نیز بالاترین رکورد صادرات نیمه‌هادی در دهه گذشته را نشان می دهد. 

 از سوی دیگر، آقای آلفردو پاسکوال، وزیر تجارت، نسبت به تداوم این رشد در صادرات محصولات الکترونیکی در ماه‌های آینده ابراز خوش بینی می‌کند. همچنین، وی بر ابتکارات دپارتمان تجارت فیلیپین در همکاری با سایر بخش‌های دولتی و خصوصی برای افزایش رقابت کلی محصولات صادراتی فیلیپین در بازار جهانی تاکید می‌کند.

 علاوه بر این، وزارت تجارت فیلیپین به همراه دفتر مالکیت معنوی فیلیپین و کنفدراسیون صادرات فیلیپین پروژه  Juan for the World Programرا با هدف کمک به شرکت‌های صادرکننده کوچک فیلیپینی برای ایجاد و محافظت از برند خود راه‌اندازی کردند. همه این ابتکارات و توسعه با اهداف مشخص شده در برنامه توسعه صادرات 5 ساله از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ مطابقت دارد که بر تعهد دولت برای حمایت و تقویت بخش صادرات فیلیپین تاکید می‌کند.

۲ شرکت به دنبال سرمایه گذاری در سطح بانکداری اسلامی  

بانک مرکزی فیلیپین اعلام کرد که در حال حاضر 2 شرکت برای سرمایه گذاری و فعالیت بانکداری اسلامی در فیلیپین ابراز تمایل کرده اند.

 یک شرکت به نام Maybank Philippines و یک شرکت بانکی دیگر قصد دارند یک بخش بانکداری اسلامی افتتاح کنند که مطابق با اصول شریعت عمل کند و معاملات مبتنی بر بهره نداشته باشد. همچنین دارایی‌های بانک های اسلامی‌باید با موازین شرعی که تأمین مالی برای فعالیت هایی مانند تولید مشروبات الکلی، قمار و غیره را ممنوع می‌کند، مطابقت داشته باشد.   

هدف بانک مرکزی فیلیپین ارائه آگاهی مالی از طریق بانکداری اسلامی و ایجاد ارتباط با منطقه مسلمان بانگسامورو در جنوب فیلیپین است که تنها 8 درصد از جمعیت آن دارای حساب بانکی هستند. هدف بانک مرکزی با معرفی بانکداری اسلامی، گسترش دسترسی مسلمانان فیلیپینی به خدمات بانکی رسمی و ایجاد یک سیستم بانکی فراگیر است که با ساختارهای مالی موجود فیلیپین همسو باشد. در حال حاضر تنها دو بانک اسلامی‌به نام‌های بانک اسلامی آمانه و بانک CARD در فیلیپین فعال هستند.

بیش از ۸ میلیارد دلار بودجه برای نوسازی تاسیسات کشاورزی و شیلات

وزارت کشاورزی فیلیپین برنامه‌های دولت را برای نوسازی تاسیسات کشاورزی و صنعت شیلات فیلیپین به منظور تقویت حمایت دولت از کشاورزان و ماهیگیران اعلام کرد. وزیر کشاورزی آقای فرانسیسکو تیو لورل جونیور نیز تاکید کرد که بودجه بیش از ۸ میلیارد دلاری برای کشاورزی برای سال ۲۰۲۵ پیشنهاد شده است که در مقایسه با بودجه فعلی که تنها تقریباً 4 میلیارد دلار است، دو برابر میشود.

نزدیک به نیمی از بودجه پیشنهادی برای سال آینده در اختیار سازمان‌های ذی ربط از جمله سازمان‌های آبیاری، سازمان غذا و توسعه شیلات قرار خواهد گرفت.  این بخش به برنج و شیلات اختصاص داده خواهد شد و مابقی برای پروژه‌های محلی که از دام، ذرت و سایر برنامه‌های کشاورزی حمایت می‌کنند، استفاده خواهد شد. در عین حال نیمی دیگر از بودجه آینده صرف نوسازی تاسیسات و تجهیزات و رفع و پیگیری فعالیت های غیرمجاز کشاورزی خواهد شد.

 وزیر لورل همچنین افزود که امکانات پس از برداشت در فیلیپین باید بهبود و توسعه یابد تا رکورد ۱۵ درصدی هدر رفت برنج و ذرت در سال جاری که ناشی از کمبود تجهیزات مناسب برای ایمن سازی محصولات پس از برداشت است کاهش یابد. وی معتقد است که بودجه پیشنهادی جدید توانایی صنایع کشاورزی و شیلات در فیلیپین را تقویت و به بهبود بهتر اقتصاد این کشور کمک می‌کند.

تلاش های جدید برای بهبود شرایط کسب و کار و سرمایه گذاری در فیلیپین

تلاش ها برای تقویت شرایط تجاری و سرمایه گذاری در فیلیپین با تمرکز بر جذب سرمایه گذاری خارجی و تقویت رشد اقتصادی انجام شده است.

در خلال گفتگوی سرمایه گذاران فیلیپینی که در ۲۹ فروردین در آمریکا برگزار شد، آقای آرسنیو بالیساکان، دبیر سازمان ملی اقتصاد و توسعه، از شرکت های آمریکایی و دیگر تجارت های بین المللی خواست که سرمایه گذاری در فیلیپین را بیشتر مدنظر قرار دهند. بالیساکان همچنین بر اصلاحات اخیر در فرآیند و سیستم ها با هدف یکپارچه و دوستانه کردن عملیات تجاری در کشور از جمله ارائه شفافیت در قوانین، تشویق به گسترش بازار و افزایش رقابت در بازار تأکید کرد. هدف این ابتکارات ایجاد محیطی مطلوب برای هر کسب و کار و شرکتی است که قصد سرمایه گذاری یا گسترش فعالیت های خود را در فیلیپین دارد.

گفت‌وگویی که در اوایل این هفته در آمریکا برگزار شد، در کنار نشست صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، باعث ترغیب مقامات کلیدی دولتی و رهبران تجاری آمریکایی برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور گردید.

علاوه بر این، انتظار می‌رود که پروژه‌های زیربنایی رئیس‌جمهور مارکوس رشد اقتصادی را به سمت بالا هدایت و ایجاد شغل در کشور را افزایش دهد که منجر به جذاب‌تر کردن کشور برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌شود.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما