معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۱۱:۴۴ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

  افتتاح پالایشگاه نفت در استان ترکستان[2]

 طبق اخبار واصله از استانداری ترکستان، در این استان 20 پروژه  به ارزش 30 میلیارد تنگه به بهره‌برداری رسیده است. این پروژه‌ها شامل  ایجاد تاسیسات جدید در صنایع سبک، شیمیایی و غذایی، صنعت ساختمان و پتروشیمی می‌باشند. با راه اندازی این پروژه‌ها حدود 600 شغل ایجاد شد. بر اساس اطلاعات، حجم سرمایه گذاری‌ها بالغ بر 30.2 میلیارد تنگه بوده است.

در این استان پروژه‌های زیر به بهره‌برداری رسیدند:

کارخانه فرآوری محصولات آلومینیومی‌ به مبلغ 3 میلیارد تنگه، دو واحد تولید فرآورده‌های بتن مسلح به ارزش کل 3 میلیارد تنگه، یک واحد  تولید آجر به میزان 500 میلیون تنگه با ظرفیت تولید 5 میلیون قطعه در سال، دو واحد تولید بلوک های بتنی هوادهی اتوکلاو شده به مبلغ 2.3 میلیارد تنگه، دو واحد برای تولید بتن آماده و محصولات بتن آرمه به مبلغ 1.39 میلیارد تنگه و یک واحد پالایش نفت در منطقه با 11 میلیارد تنگه که ظرفیت تولید آن50 هزار تن محصول در سال است. همچنین در این استان، واحد های تولید پانل های پلاستیکی برای ساخت و ساز به مبلغ 160 میلیون تنگه و تولید کیسه‌های پلاستیکی و لوله از پردازش زباله‌های جامد خانگی به مبلغ 675 میلیون تنگه افتتاح شدند. علاوه بر این، کارخانه ای برای تولید گرانول ها و مخلوط های پلی وینیل کلرید هم در این استان شروع به فعالیت کردند در صنایع سبک، دو پروژه با مجموع 3.3 میلیارد تنگه شامل کارخانه فرآوری پنبه و کارخانه پوشاک اجرا شد. همچنین یک واحد تولید روغن نباتی در منطقه به مبلغ 2 میلیارد تنگه و ظرفیت – 1.2 هزار تن در سال راه اندازی شد. دو واحد تولیدی شامل تولید 5 هزار تن گوشت، 20 میلیون تخم مرغ و یک واحد تولید سوسیس و کالباس را با ظرفیت 500 کیلوگرم در روز در این استان افتتاح شد. یک کارخانه تولید لبنیات هم به مبلغ 450 میلیون تنگه در این استان شروع به کار کرد.

چه تعداد تخم مرغ در قزاقستان تولید می‌شوند؟[3]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کازینفورم: در قزاقستان با فعالیت 34 کارخانه حدود 5100 میلیون تخم مرغ تولید می‌کنند.

آرمان شاکلیف، وزیر تجارت و ادغام جمهوری قزاقستان اعلام کرد: امروز ما 34 کارخانه داریم که تقریباً 5100 میلیون تخم مرغ تولید می‌کنند. نیاز سالانه قزاقستان سالانه حدود 5 میلیارد تخم مرغ است.

آرمان شکالیف در پاسخ به سوال خبرنگار کازینفرم گفت: ما به کارخانه‌ها اعلام می‌کنیم که فرصت های بیشتری برای صادرات و افزایش فرصت های تجاری آنها وجود دارد. وی افزود: موضوع صادرات تخم مرغ در حال بررسی بین تولید کنندگان است.

خروج بیش از 960 میلیارد تنگه از قزاقستان به خارج از کشور[5]

بر اساس گزارش بانک ملی، در سال 2023، بیش از 305 میلیارد تنگه از کشورهای دیگر به قزاقستان منتقل شد کشور روسیه با 108 میلیارد تنگه در رتبه اول کشورهای با بیشترین حجم حواله به قزاقستان قرار دارد. پس از روسیه، کشور ازبکستان با 33.7 میلیارد تنگه، ایالات متحده - 33.5 میلیارد تنگه، کره جنوبی – 32.7 میلیارد تنگه، ترکیه – 19.4 میلیارد تنگه، آلمان – 17.2 میلیارد تنگه،، قرقیزستان - 15.1 میلیارد تنگه.

در سال 2023،  961.4 میلیارد تنگه از قزاقستان به خارج از کشور ارسال شده است. بیشترین میزان تراکنش به ازبکستان با 263.9 میلیارد تنگه و بیشترین پول در تابستان جابجا شده است. در رتبه دوم روسیه قرار دارد که مبلغ 241.4 میلیارد تنگه در آن جابجا شده است.  در رتبه سوم ترکیه قرار دارد که تنها 222 میلیارد تنگه به آن ارسال شده است. همچنین از نظر حجم پول دریافتی از قزاقستان، گرجستان با 91.7 میلیارد تنگه، قرقیزستان با 33 میلیارد تنگه، چین با 31.9 میلیارد تنگه و تاجیکستان با 21.9 میلیارد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

22 فرودگاه قزاقستان به سرمایه گذاران اروپایی واگذار می‌شوند[6]

 برای توسعه صنعت و ایجاد هاب ترانزیتی قاره ای، قرار است 22 فرودگاه در قزاقستان به سرمایه گذاران واگذار شود.

به گزارش پایگاه خبری Caravan.kz: مارات کارابایف، وزیر حمل و نقل قزاقستان، طی سخنرانی در مجمع سرمایه گذاری حمل و نقل اتحادیه اروپا- آسیای مرکزی در بروکسل، اطلاعاتی در مورد دستاوردها و چشم اندازهای توسعه این انجمن به شرکت کنندگان در مجمع اروپایی صنعت حمل و نقل قزاقستان با تاکید بر نقش کلیدی این کشور در ترانزیت کالا بین اروپا و آسیای مرکزی ارائه کرد. وی خاطرنشان کرد: حجم معاملات کالا با سرعت در حال رشد است. در پایان سال 2023، ترافیک ترانزیتی تنها از چین دو برابر شد و حجم کل ترانزیت 43 درصد افزایش یافت.

وزیر حمل و نقل قزاقستان در بخش اصلی این سخنرانی گفت که قزاقستان قصد دارد در پنج سال آینده سرمایه گذاری به ارزش 40 میلیارد یورو را برای اجرای پروژه‌های زیربنایی بزرگ در زمینه حمل و نقل جذب کند. وزیر گفت: در این مدت قرار است کریدورهای ترانزیتی به طول 4.7 هزار کیلومتر بازسازی شود و همین تعداد جاده که اساس مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر TMTM را تشکیل می دهد، تعمیر شود.   برای اجرای پروژه‌ها، ما پیشنهاد می‌کنیم در چارچوب ابتکار دروازه جهانی جمع‌آوری کنیم و از پیمانکاران اروپایی دعوت کنیم تا در پروژه بزرگ ساخت بزرگراه‌ها در قزاقستان شرکت کنند. به گفته وی، پیش بینی می‌شود خطوط اصلی جدید ریلی به طول 1300 کیلومتر احداث و زیرساخت های موجود نوسازی گردند. این کار با هدف چند برابر کردن ظرفیت بین آسیا و اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

برای افزایش ظرفیت های بندری و ایجاد هاب کانتینری در بندر آکتائو، 171 هکتار زمین به سرمایه گذاران برای توسعه تأسیسات پایانه ای پیشنهاد می‌شود.   در کنار این، امکان انتقال بنادر دریایی آکتائو و کوریک به صورت مدیریت امانی با شرایط ship-or-pay  کشتی یا پرداخت وجود دارد.

آلماتی به عنوان گران ترین شهر آسیای مرکزی معرفی شد[7]

از نظر هزینه‌های زندگی، آلماتی از آستانه پیشی گرفته است.

Caravan.kz  گزارش می دهد: سرویس Numbeo رتبه بندی شهرهای آسیای مرکزی را بر اساس هزینه‌های بالای زندگی منتشر کرده است. آلماتی مقام اول را از آن خود کرد. پایتخت جنوبی از آستانه و همچنین پایتخت ازبکستان، تاشکند و بیشکک، پایتخت قرقیزستان جلوتر بود. شهرهای باقی مانده به دلیل کمبود اطلاعات در این رتبه بندی قرار نگرفتند.

شهر آلماتی در قیمت تمام شده کالاها و خدمات، قیمت اجاره، غذا و پذیرایی پیشرو است. با این حال، در آسیا، آلماتی در رتبه 40 از 86 قرار دارد. هزینه زندگی در آلماتی تقریباً با آنتالیا و هانگژو برابر است. به گفته Numbeo، یک خانواده چهار نفره در آلماتی، بدون احتساب اجاره بها، ماهانه حدود 969.5 هزار تنگه (حدود 2000 یورو) خرج می‌کنند. هزینه‌های زندگی برای  یک نفر در آلماتی به طور متوسط 269 هزار تنگه (حدود 500 یورو) بدون اجاره بها است.

[1] https://lsm.kz/v-turkestanskoj-oblasti-zapustili-npz-i-drugie-proekty

[2] https://www.inform.kz/ru/skolko-yaits-proizvodyat-v-kazahstane-79685b

[3] https://lsm.kz/iz-kazahstana-za-rubezh-pereveli-pochti-900-mlrd-tenge-infografika

[4]https://www.caravan.kz/news/22-kazakhstanskikh-aehroporta-khotyat-peredat-evropejjskim-investoram-982488/

[5] https://www.caravan.kz/news/almaty-nazvali-samym-dorogim-gorodom-centralnojj-azii-982450/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما