معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی قزاقستان - آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول آبان ماه 1404مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افتتاح کارخانه‌های جدید تولید لوله در شهر ژانااوزن استان مانگیستائو

با حضور نورداولت کیلی‌بای، استاندار مانگیستائو دو مرکز تولیدی جدید شرکت New Pipe Technologies LLC در تاریخ ۲۲ اکتبر2025 در شهر ژانااوزن شروع به کار کرد. این پروژه‌ها مطابق با دستورالعمل‌های رییس جمهور قزاقستان، برای توسعه صنعت تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی اجرا می‌شوند. این مراکز جدید گامی مهم در تقویت پتانسیل صنعتی منطقه و پیشبرد سیاست‌های جایگزینی واردات هستند.

اولین پروژه برای اعمال پوشش‌های ضد خوردگی داخلی بر روی فولاد و لوله طراحی شده است. حجم سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد تنگه(11میلیون دلار) و ظرفیت تولید آن تا ۶۰۰ کیلومتر در سال خواهد بود. این محصولات در حمل و نقل نفت، گاز و مایعات شیمیایی تحت فشار بالا مورد استفاده قرار خواهند گرفت. پروژه دوم یک کارگاه نوآورانه برای تولید لوله‌های انعطاف‌پذیر تقویت‌شده با پلیمر است که اولین مرکز عایق‌بندی‌شده در نوع خود در قزاقستان محسوب می‌شود. حجم سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد تنگه است و ظرفیت تولید تا ۳۰۰ کیلومتر لوله در سال را دارد. این محصولات برای رفع نیازهای صنایع نفت، گاز و شیمیایی طراحی شده‌اند.

https://web.telegram.org/a/#-1001444509026

صادر کردن مجوز واردات کالا از قزاقستان و قرقیزستان به روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، فرمانی را امضا کرد که واردات کالا از قزاقستان و قرقیزستان به روسیه را بدون برچسب‌گذاری اجباری اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا 10 دسامبر 2025 مجاز می‌کند. به دلیل الزامات برچسب‌گذاری، هزاران کامیون برای هفته‌ها در مرز معطل می‌ماندند و میلیون‌ها سفارش به مشتریان تحویل داده نمی‌شد. اکنون، فقدان علامت مبدا تخلف محسوب نمی‌شود و این امر امکان موارد زیر را فراهم می‌کند:

تسریع در تحویل‌ها،

بازگشایی انبارها و لجستیک،

بازگرداندن حق انتخاب محصول در فروشگاه‌ها.

به گفته کارشناسان، این اقدام موقت، لوازم الکترونیکی، پوشاک و کالاهای خانگی را به بازار روسیه بازمی‌گرداند، جایی که کمبودها از قبل احساس شده است. در عین حال، مقامات تأکید کردند که کنترل‌های گمرکی برای جلوگیری از واردات غیرقانونی و نقض مقررات بهداشتی همچنان برقرار خواهد بود.

https://azh.kz/ru/news/view/121202

امضا تفاهم‌نامه همکاری میان آتیرائو و تولیاتی روسیه

تفاهم‌نامه همکاری بین شورای شهر آتیرائو و اداره ناحیه شهری تولیاتی (فدراسیون روسیه) امضا شد. هدف این سند توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بین دو شهر و همچنین تقویت روابط تجاری و دوستانه است. از طرف شهر آتیرائو، این تفاهم‌نامه توسط میرژان موکاسوف، معاون شهردار، امضا شد. طبق این توافق‌نامه، طرفین توافق کردند که ابتکارات مشترکی را در زمینه سرمایه‌گذاری، آموزش، فرهنگ و برنامه‌ریزی شهری و همچنین تبادل تجربیات در زمینه توسعه زیرساخت‌ها دهند. شورای شهر آتیرائو خاطرنشان کرد که امضای این تفاهم‌نامه، مرحله جدیدی از همکاری‌های بین‌المللی را آغاز  و فرصت‌هایی را برای رشد متقابل و تبادل بهترین شیوه‌ها ایجاد می‌کند.

https://azh.kz/ru/news/view/121174

گزارش بانک ملی جمهوری قزاقستان در مورد تورم و دستمزد در مانگیستائو

در منطقه مانگیستائو، قیمت مواد غذایی با بیشترین سرعت در حال افزایش است. کالاها و خدمات غیرغذایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بانک ملی قزاقستان آمار منطقه‌ای تورم سالانه را منتشر کرده است. در منطقه مانگیستائو، این رقم در سپتامبر 2025، 12.1 درصد بود. قیمت مواد غیرغذایی 12 درصد افزایش یافت که بالاتر از میانگین ملی (10.8 درصد) می‌باشد. قیمت خدمات پولی 11.6 درصد افزایش یافت. (میانگین ملی 15.3 درصد). در سپتامبر 2025، تورم ماهانه در کشور به مانند منطقه مانگیستائو 1.1 درصد بود. بالاترین تورم ماهانه در منطقه آکتوبه با 1.7 درصد می‌باشد. از نظر منطقه‌ای، تورم سالانه در ۱۸ منطقه افزایش یافت، که بالاترین نرخ تورم سالانه در منطقه کاراگاندا (۱۴.۹٪) ثبت شد.

 بر اساس داده‌های اداره آمار ملی، منطقه مانگیستائو در صدر رتبه‌بندی مناطق قزاقستان بر اساس دستمزدها قرار گرفته است. میانگین ملی 420900 تنگه می‌باشد که منطقه نفت‌خیز مانگیستائو با دستمزد 575100 تنگه، 36.6٪ بالاتر از میانگین ملی، در جایگاه نخست این رتبه‌بندی قرار دارد. با مقایسه میانگین حقوق اسمی در قزاقستان با سایر کشورهای پس از شوروی، قزاقستان در رتبه سوم قرار دارد. طبق گزارش کمیته آمار کشورهای مستقل مشترک المنافع و کمیسیون اقتصادی اوراسیا، میانگین حقوق ماهانه برای ژانویه-ژوئن امسال 849 دلار بوده است. فقط مولداوی (925 دلار) و روسیه (1100 دلار) در نیمه اول سال 2025 حقوق بالاتری داشتند. بلاروس (815 دلار) و ارمنستان (753 دلار) نیز از ارقام نسبتاً بالایی برخوردار بودند. سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع از این لحاظ در جایگاه‌های پایین تری قرار دارند.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/144638-ob-infliatsii-v-mangistau-rasskazali-v-natsbanke-rk.html

ایجاد مسیر گردشگری مشترک میان قزاقستان و آذربایجان

آستانه میزبان مجمع تجاری «قزاقستان-آذربایجان: همکاری اقتصادی در عصر هوش مصنوعی و ابتکارات صنعتی» بود. ایده اصلی این مجمع، توسعه مسیرهای گردشگری یکپارچه بین دو کشور است. کارشناسان قصد دارند گردشگری زیست‌محیطی، سفرهای فرهنگی و آموزشی، آشپزی، تورهای سلامت و پزشکی و همچنین گردشگری رویداد را ادغام کرده و یک پیشنهاد جامع برای مسافران ایجاد کنند. به گفته وزارت گردشگری و ورزش، در این رویداد، نمایندگان سازمان‌های دولتی و جوامع تجاری هر دو کشور حضور داشتند. نورتاس کاریپبایف، رییس کمیته صنعت گردشگری وزارت گردشگری و ورزش قزاقستان، در این اجلاس گفت دریای خزر دیگر مرز نبوده و در حال تبدیل شدن به یک فضای گردشگری مشترک می‌باشد که فرهنگ، طبیعت و نوآوری را گرد هم می آورد.

به عنوان بخشی از این مجمع، تفاهم‌نامه‌ای بین آژانس توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری آذربایجان (AZPROMO)، شرکتAlakol Medical Tourism  قزاقستان و صندوق توسعه کارآفرینی Damu JSC امضا شد. این سند، گام‌های جدیدی را برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه گردشگری و تقویت روابط اقتصادی بین دو ملت ترسیم می‌کند. قزاقستان پیش از این کارت گردشگری مجازی را معرفی کرده و در آینده، دو کشور ممکن است با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی برای پیش‌بینی تقاضا، مدیریت جریان‌های گردشگری و در نظر گرفتن فصلی بودن، یک فضای گردشگری دیجیتال یکپارچه در دریای خزر ایجاد کنند.

https://el.kz/en/amp/kazakhstan-and-azerbaijan-to-create-unified-tourist-route_400038828/

آماری از فعالیت  حمل و نقلی جمهوری قزاقستان در نه ماه ابتدایی سال

در نه ماه اول امسال، ۳۳۹.۴ میلیون تن بار از طریق راه آهن حمل شده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۴، افزایشی ۱۰.۵ درصدی را نشان می‌دهد. بر اساس دستور رییس جمهور، می‌بایست تا سال ۲۰۲۹، ۱۱۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی ارتقا یابد که بیش از ۲۸۰۰ کیلومتر آن تاکنون نوسازی شده است. مسیرهای دریایی ۶ میلیون تن بار را حمل کردند که نسبت به سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است. ترافیک کانتینری از طریق بنادر قزاقستان با یک سوم افزایش به ۶۷۲۰۰ TEU رسید. در ماه ژوئن، مرحله اول مرکز کانتینری در بندر آکتائو راه‌اندازی شد که تا پایان سال، توان عملیاتی را به ۲۴۰۰۰۰ TEU در سال افزایش می‌دهد.

رویدادهای مهم در سال ۲۰۲۵ عبارتند از:

▫️ راه‌اندازی دومین خط آهن دوستیک-موئینتی (۸۳۶ کیلومتر)؛

▫️ آغاز ساخت خط کیزیلژار-موئینتی (۳۲۳ کیلومتر)؛

▫️ قراردادهایی برای تأمین ۷۷۵ لوکوموتیو و ۲۷۰۰ سکو؛

▫️ نوسازی ۱۲۴ ایستگاه راه‌آهن در سراسر کشور؛

▫️ تحویل یک کشتی باری خشک جدید به خط کوریک-باکو و آماده‌سازی برای راه‌اندازی دو کشتی.

▫️ تصویب توافق‌نامه بین دولتی با چین که برای اولین بار به یک کشور خارجی(قزاقستان) حق انجام حمل و نقل جاده‌ای ترانزیتی به عمق چین را می دهد.

https://otpannews.kz/ru/news/dva-paroma-planiruiut-vvesti-na-liniiu-kuryk-baku-RU

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما