معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۱

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته سوم بهمن‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

راه اندازی اولین چاه نفتی شرکت دراگون اویل دبی در ترکمنستان

خبرگزاری wam

شرکت نفت دراگون، که تماماً متعلق به دولت دبی است، در دسامبر 2024 روند اکتشاف اولین چاه در ترکمنستان را آغاز خواهد کرد، این پروژه به عنوان بخشی از تفاهم نامه امضا شده با "ترکمن نبیت" ترکمنستان که شامل گسترش سرمایه گذاری دراگون اویل در بخش نفت با هدف تولید نفت و گاز از سه میدان نفتی جدید در سواحا دریای خزر در ترکمنستان انجام می‌شود. از سوی دیگرطی تفاهمنامه فوق الذکر توافق کردند که اطلاعات فنی بین دو طرف از جمله اطلاعات مربوط به دو حلقه چاهی در دست حفاری، ظرف یک هفته آینده مبادله کنند. این امر به طراحی چاه اکتشافی، کاهش هزینه‌ها و سایر موارد مثبت این قرارداد کمک خواهد کرد. همچنین دراگون اویل برای اجرای بسیاری از پروژه‌های توسعه پایدار مانند توقف گاز سوزی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و یک پروژه برای کاشت بیش از 10000 اصله درخت در محل عملیات در شهر هزار و سایر مناطق را انجام خواهد داد. تفاهمنامه مذکور در ماه ژانویه در دبی امضا شد.علی رشید الجروان مدیرعامل شرکت نفت دراگون گفت: «مرحله اول شامل اکتشاف مواد کربنی در چاه نفت و گاز در بلوک 19 است که 3800 کیلومتر مربع مساحت دارد. پس از اکتشاف، وارد مرحله آزمایش میدانی خواهیم شد و به دنبال استخراج 20000 بشکه نفت در روز خواهیم بود و اگر اکتشافات اولیه در خصوص فراوانی مواد هیدروکربنی مثبت باشد، طرحی یکپارچه برای توسعه میدان نفتی خواهیم داد. روند اکتشاف ده ماه آینده آغاز و به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت. با بررسی، این مدت به چهار ماه افزایش می یابد و پس از آن دراگون اویل توسعه میدان را به نفع هر دو طرف آغاز می‌کند.

توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع امارات متحده عربی با کامبوج لازم‌الاجرا شد

پایگاه خبری thenationalnews

توافقنامه جامع اقتصادی امارات متحده عربی با کامبوج از 8 فوریه 2024 رسماً لازم الاجرا شد. این توافق از طریق حذف یا کاهش تعرفه‌ها بر بیش از 92 درصد از خطوط تولید، حذف موانع غیر ضروری برای تجارت و بهبود دسترسی به بازار برای صادرات خدمات انجام می‌شود. توافقنامه جامع اقتصادی امارات و کامبوج پنجمین توافقنامه CEPA امارات است که لازم‌الاجرا می‌شود. این قرارداد دارای پتانسیل افزایش بیش از دو برابری ارزش کل تجارت غیرنفتی بین امارات و کامبوج به یک میلیارد دلار تا سال 2030 است. در 9 ماه اول سال 2023، تجارت خارجی غیرنفتی امارات متحده عربی با کامبوج از 300 میلیون دلار آمریکا فراتر رفت که 30.5 درصد بیشتر از میزان آن در سال 2021 است. کامبوج به عنوان یکی از اقتصادهای نوظهور آسیای جنوب شرقی، کامبوج در سال 2022 رشد 5.2 درصدی را تجربه کرد که بر اساس نرخ رشد سالانه 7.7 درصدی بین سال‌های 1998 تا 2019 است. از طریق این توافقنامه امارات متحده عربی از فرصت‌های صادراتی جدید در ماشین‌آلات، روغن‌ها و روان کننده‌ها، خودروها و قطعات خودرو بهره خواهد برد. در حالی که صادرات کلیدی کامبوج شامل غلات، میوه‌ها، گوشت ها، غذاهای فرآوری شده، پوشاک، کفش و کالاهای چرمی است. همچنین انتظار می‌رود این قرارداد جریان‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور را در بخش‌های اولویت‌دار از جمله لجستیک و زیرساخت‌ها، پروژه‌های سفر و گردشگری و انرژی‌های تجدیدپذیر تسریع کند. سرمایه گذاری مستقیم خارجی دوجانبه تا پایان سال 2020 به 3.8 میلیون دلار آمریکا رسید، در حالی که در پایان نیمه اول 2022، کل جریان سرمایه گذاری امارات متحده عربی به کامبوج به تقریباً 3 میلیون دلار آمریکا بود. دکتر ثانی بن احمد آل زیودی، وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی، گفت: «اجرای توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع ما با کامبوج، گام مهم دیگری را در دستور کار تجارت خارجی ما و تقویت روابط دوجانبه با یک شریک قوی و چابک در منطقه آسه آن است.

چام نیمول وزیر بازرگانی کامبوج گفت: "CEPA کامبوج و امارات متحده عربی برای هر دوی ما منحصر به فرد است. این روابط و همکاری بین دو کشور را تقویت خواهد کرد و پیوندهای رو به رشد بین جهان عرب و ASEAN را تقویت خواهد کرد. کامبوج می‌تواند پایگاه امارات متحده عربی در منطقه آسه آن باشد. وی تاکید کرد که CEPA بین کامبوج و امارات متحده عربی با تقویت زنجیره تامین، افزایش جریان تجاری، ترویج سرمایه گذاری دوجانبه و ایجاد هم افزایی اقتصادی برای رشد فراگیر، انعطاف پذیر و پایدار برای هر دو کشور، انگیزه بزرگی برای رشد مشترک خواهد بود.

راه اندازی اولین کارخانه تولید پلیمر زیست تخریب پذیر در امارات

پایگاه اینترنتی emirates247

گروه کیزاد به عنوان بزرگترین اپراتور مناطق اقتصادی یکپارچه و تخصصی در امارات متحده عربی، اعلام کرد که در همکاری با شرکت گلف بیوپلیمر Industries Limited اولین تاسیسات صنایع بیوپلیمر خلیج فارس در زمینه تولید  پلیمرهای زیست تخریب پذیر و قابل بازیافت در کیزاد را به عنوان اولین کارخانه از نوع خود در خاورمیانه تاسیس می نماید. ظرفیت تولید تاسیسات پیشرفته صنایع بیوپلیمر خلیج فارس 30000 تن متریک سالانه است و در زمینی به مساحت 135000 متر مربع به عنوان تاسیسات تخصصی در تولید اسید پلی لاکتیک زیست تخریب پذیر حاصل از منابع تجدیدپذیر توسعه خواهد یافت. انتظار می رود پروژه صنایع بیوپلیمر خلیج فارس یک جهش کیفی بزرگ در پاسخگویی به تقاضای رو به رشد جهانی برای محصولات پایدار باشد و تحقیق و توسعه در زمینه پلیمرهای زیست تخریب پذیر را افزایش دهد.

فروش آب و یخ گرینلند در دبی توسط یک استارت اپ اماراتی

پایگاه خبری khaleejtimes

این شرکت که قبلا 22 تن یخ را از گرینلند به دبی فرستاد، اکنون مجوزی از دولت گرینلند برای صادرات آب شیرین حاصل از یخچال های ذوب شده دریافت کرده است. این شرکت ادعا می‌کند که این آب خالص ترین آب در جهان است و قصد دارد این آب یخچالی را از جنوب گرینلند به امارات متحده عربی و همچنین سایر کشورهای خلیج فارس و مناطق خشک وارد کند. سمیر بن طبیب، رئیس روابط بین‌الملل استارت Arctic Ice گفت: این منبع سالانه 21.3 میلیارد لیتر آب تولید می‌کند. در نتیجه توافق‌های جدید، ما محصولات مختلفی شامل یخ یخچال، بانک آب و آب بطری‌شده ارائه خواهیم کرد.

یخچال های طبیعی گرینلند و کلاهک یخی گرینلند بزرگترین مخازن آب شیرین روی زمین هستند. هر روز مقادیر زیادی آب تمیز و تازه ذوب شده به دریاهای اطراف گرینلند می ریزد. آب های سطحی ذوب شده از یخ های بزرگ و یخچال های طبیعی به عنوان "آب آشامیدنی با کیفیت بالا در حجم های زیاد" مناسب است.

سمیر بن طبیب گفت؛ این شرکت همچنین به دنبال شراکت با شرکت های بزرگ است، جایی که می‌تواند یخ و آب با نام تجاری SIKU را به امارات متحده عربی و سایر کشورای منطقه ارائه دهد. وی در رابطه با ذخیره سازی آب در امارات متحده عربی گفت که این طرح یا فروش مستقیم آن از منبع به صورت عمده در قراردادهای بلندمدت یا تولید بطری‌های آب با برند SIKU است. ما هنوز تصمیم نگرفته ایم که محل ذخیره سازی در امارات کجا باشد، اما باید چیزی بسازیم زیرا تولید انبوهی است یا شاید بتوانیم با توزیع کنندگان محلی مشارکت داشته باشیم. گزینه‌های مختلفی وجود دارد. قیمت عرضه این آب نیز به شرایط بازار بستگی دارد. او گفت که آنها مجوزی از دولت گرینلند برای اکتشاف سایر مناطق نیز برای تامین آب شیرین گرفته اند. "ما قصد داریم بانک آب قطب شمال را به گونه ای گسترش دهیم که منابع زیادی داشته باشد. برآوردهای ما نشان داد که قیمت آب تا سال 2030 بین 30 تا 40 درصد افزایش خواهد یافت زیرا کشورها در حال تجربه فصول خشک هستند. بسیاری از چیزهایی که ما بدیهی می دانیم در آینده محصولات لوکس خواهند بود.

لازم به ذکر است که یخ وارد شده توسط این شرکت از گرینلند به دبی با استقبال چشمگیری مواجه شده است. برندهای مشهور جهان، رستوران‌هایی در دبی، ایتالیا، سوئیس، نیویورک، میامی، توکیو و لندن برای خرید یخ قطب شمال درخواست داده اند.

چرا افراد در دبی طلا و جواهرات می‌خرند و در کشورهای دیگر می‌فروشند؟

پایگاه اینترنتی arabianbusiness

خریداران به طور فزاینده‌ای طلا و فلزات گرانبها را در دبی می‌خرند و اشیای قیمتی را در کشورهای دیگر - به ویژه کشورهای آسیای جنوبی می‌فروشند. مدیران این صنعت می‌گویند که مصرف کنندگان به دلیل اعتمادی که به کیفیت طلا و جواهرات فروخته شده در دبی دارند این کار را انجام می دهند. خریداران همچنین از تفاوت در قیمت ها سود می‌برند. علاوه بر این، برخی از کشورها نیز بر خرید طلا و جواهرات بیش از مقدار مشخصی مالیات وضع می‌کنند و هیچ مالیاتی برای خرید جواهرات طلا در دبی وجود ندارد. اگر مسافران بیش از حد مجاز طلا و جواهرات همراه داشته باشند، بسته به سیاست های هر کشور، ممکن است اقلام توسط مقامات مصادره شود یا از مسافران خواسته شود که عوارض گمرکی بپردازند.

به عنوان مثال، یک مسافر مرد هندی که بیش از یک سال در خارج از کشور اقامت داشته است، مجاز به حمل جواهرات به ارزش ۲۲۱۳ درهم است، در حالی که یک مسافر زن می‌تواند جواهراتی به ارزش ۴۴۲۵ درهم حمل کند. ساکنان امارات و بازدیدکنندگانی که بیش از ۶۰ هزار درهم پول نقد، طلا، جواهرات، الماس و سایر اشیاء با ارزش حمل می‌کنند، ملزم به اعلام آن در هنگام سفر به داخل یا خارج از کشور هستند.

مشتریانی مشاهده شده‌اند که جواهرات طلا را در دبی می‌خرند و آن‌ها را در کشورهای دیگر، به‌ویژه هند می‌فروشند. با این حال، این رویه در درجه اول تحت تأثیر تفاوت قیمت‌های طلا است، نه تفاوت‌های کیفیت.

ماه گذشته، هند تعرفه واردات طلا و نقره مورد استفاده در ساخت جواهرات و سکه‌های فلزات گرانبها را از ۱۱ به ۱۵ درصد افزایش داد تا آنها را با تعرفه‌های شمش های طلا و نقره مطابقت دهد.

برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی دندانپزشکی عرب در دبی(AEEDC)

پایگاه اینترنتی albayan

در نمایشگاه مذکور بیش از 66000 شرکت کننده از 155 کشور جهان حضور دارند و مجموعه ای از 157 جلسه علمی و 25 کارگاه آموزشی در این رویداد ارائه می‌گردد. AEEDC دبی به عنوان مرکزی برای نمایش آخرین پیشرفت های دندانپزشکی و تقویت همکاری جهانی بین متخصصان در این زمینه عمل می‌کند.

امسال در AEEDC دبی کشورهایی از جمله برزیل، سوئیس، آلمان، ترکیه، کره جنوبی، چین، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، اوکراین و ایالات متحده آمریکا مشارکت دارند. در طول این رویداد، جایزه معتبر "جایزه دانشگاه نیویورک 2024" به ابتکار "Waterfalls Global" اهدا شد.این ابتکار به 2 میلیون ذینفع در 197 کشور در سراسر جهان خدماتی برای تقویت کارکنان خط مقدم مراقبت های بهداشتی، پرسنل بشردوستانه و امدادی ارائه داده است.در طول چهار سال گذشته این ابتکار 593 سمینار با حضور 375 سخنران آنلاین معتبر سازماندهی کرده است. این دستاورد قابل توجه از طریق مشارکت جهانی با 84 موسسه بین المللی دانشگاهی و علمی امکان پذیر شده است.

امضای یادداشت تفاهم گروه صنایع دفاعی امارات(EDGE) با شرکت هوافضای ترکیه

خبرگزاری wam

گروه صنایع دفاعی امارات(EDGE) در تاریخ 8 فوریه 2024 در جریان نمایشگاه دفاع جهانی در ریاض عربستان سعودی یادداشت تفاهمی (MoU) را با Turkish Aerospace، یک شرکت برجسته هوافضا و فناوری دفاعی مستقر در ترکیه، ، برای اجرای چندین طرح ویژه هوافضا، امضا کرد. بر اساس مفاد این تفاهم نامه، دو شرکت در زمینه اطلاعات مستمر، نظارت، اکتساب هدف و شناسایی (ISTAR) و انتقال فناوری (TOT) همکاری خواهند کرد. خالد الذابی  رئیس پلتفرم‌ها و سیستم‌ها در گروه EDGE، گفت: توافق ما برای همکاری با هوافضای ترکیه به‌عنوان شریک منتخب برای پروژه‌های هوابرد پیشرفته، همکاری مستمر ما با اکوسیستم صنایع دفاعی ترکیه را تقویت می‌کند. این توافق بیانگر تعهدی مشترک برای ادغام محموله‌ها و حسگرهای پیشرفته EDGE با محصولات هواپیمایی ترکیه است. پرفسور تمل کوتیل، رئیس و مدیر عامل شرکت هوافضای ترکیه، اظهار داشت: آرزو می‌کنم این یادداشت تفاهم بین ترکیش ایروسپیس و EDGE برای هر دو شرکت مفید باشد و امیدوارم این همکاری در سال های آینده بیشتر گسترش یابد.

پیش بینی رشد 5.3 درصدی تولید ناخالص داخلی واقعی امارات در سال 2024

پایگاه اینترنتی albayan

S&P Global Ratings آژانس رتبه بندی اعتباری جهانی در گزارشی اعلام کرد؛ انتظار دارد تولید ناخالص داخلی واقعی امارات در سال 2024 به میزان 5.3 درصد در مقایسه با 3.4 درصد در سال 2023 رشد کند.

بر اساس این گزارش؛ بانک‌های امارات سودهای استثنایی برای کل سال 2023 را به دلیل شرایط ذخیره کمتر و حاشیه‌های بهره بالاتر، کسب کرده اند. این گزارش تخمین زده است که افزایش تولید نفت و حمایت از بخش‌های غیرنفتی باعث رشد اقتصادی در امارات در سال جاری خواهد شد. تولید ناخالص داخلی غیرنفتی احتمالاً به رشد خود ادامه خواهد داد که ناشی از عملکرد بخش های هتلداری، املاک و مستغلات و خدمات مالی است.

S&P Global Ratings همچنین اشاره کرده که برخی از بانک های امارات متحده عربی در سال 2023 به دلیل رشد اعتباری قوی در محیط افزایش نرخ بهره، به سودهای بی سابقه ای دست یافتند. علاوه بر این، محیط اقتصادی بهبود یافته به این معنی است که الزامات تامین برای زیان وام های جدید کم می‌باشد. افزایش سود خالص نیز با رشد درآمدهای بدون بهره همراه بود که منعکس کننده افزایش فعالیت تجاری و فعالیت تجاری است.

درآمد 1.3 میلیارد دلاری شرکت هوافضای دبی (DAE) در سال 2023

پایگاه اینترنتی al-ain

شرکت هوافضای دبی (DAE) نتایج مالی سال 2023 خود را منتشر کرد که بر اساس آن درآمد کل این شرکت با افزایش 16 درصدی به 1.3 میلیارد دلار و سود خالص آن 351 میلیون دلاری آمریکا رسید. بر اساس این گزارش در سال 2023؛ تعداد هواپیماهای خریداری شده توسط DAE به 20 فروند (10 فروند تحت مالکیت و 10 فروند تحت مدیریت) رسید، در حالی که تعداد هواپیماهای فروخته شده به 30 فروند (22 متعلق به و 8 فروند تحت مدیریت) رسید، همچنین این شرکت 150 قرارداد اجاره، تمدید و اصلاحات منعقد نموده است. فیروز تاراپور، مدیر اجرایی DAE، اظهار داشت؛ ما در سال 2023 بیش از 20 هواپیما خریداری و سفارش 64 هواپیما با تحویل کوتاه‌مدت را ثبت کردیم.

14 طرح سرمایه گذاری جدید "صندوق منطقه آینده دبی" در سال 2023

خبرگزاری wam

سبد سرمایه گذاری"صندوق منطقه آینده دبی" که در نوامبر 2021 با سرمایه اولیه یک میلیارد درهم راه اندازی شد. در حال حاضر شامل بیش از 25 طرح سرمایه گذاری است که شامل 14 سرمایه گذاری جدید در سال 2023، پشتیبانی از 3 شرکت در چارچوب سرمایه گذاری و مراقبت های بعدی ، به اضافه 6 سرمایه گذاری با رویکردی نوآورانه برای پیشبرد آینده بخش مالی و بخش های اقتصادهای آینده دبی می‌باشد. صندوق مذکور همچنین متعهد شده است تا حداکثر 20 درصد از سرمایه اولیه خود را برای حمایت از توسعه فناوری آب و هوا اختصاص دهد.

حضور 190 کشور در نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی و نوشیدنی Gulfood در دبی

پایگاه اینترنتی arabianbusiness

مرکز تجارت جهانی دبی تاریخ راه اندازی بیست و نهمین نمایشگاه گلفود، یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های سالانه در بخش غذا و نوشیدنی در جهان را از 19 تا 23 فوریه اعلام کرد. قرار است در این نمایشگاه بیش از 5500 غرفه‌دار و بازدیدکننده از بیش از 190 کشور جهان در 24 سالن در فضای نمایشگاهی مرکز تجارت جهانی دبی حضور یابند. این نمایشگاه امسال بر نوآوری‌ها در فناوری کشاورزی (بازاری که انتظار می‌رود تا سال 2030 تقریباً دو برابر شود)، استفاده روزافزون از فناوری‌های هوش مصنوعی در تولید مواد غذایی، و کاهش هدررفت و ضایعات مواد غذایی (که بیش از یک سوم مواد غذایی جهان را تشکیل می‌دهد) و بحث در مورد نقش مشارکت خصوصی و سرمایه گذاری در جایگزین‌های پروتئین، مانند گوشت فرآوری شده، در کاهش محرومیت غذایی و تامین غذا برای جمعیت جهان تا سال 2050 تمرکز دارد.

تریکسی لوه میرمند، معاون اجرایی نمایشگاه‌ها و مدیریت رویدادها در مرکز تجارت جهانی دبی، در مورد این موضوع گفت: «گلفود یکی از اولین فرصت‌های جهانی امسال برای آشنایی با برجسته‌ترین شرکت‌های متخصص در زمینه غذا و غذا است. بخش نوشیدنی و کسب دانش و تخصص از مشهورترین کارشناسان پیش بینی. فرصت‌ها و ایجاد مشارکت‌های جدید، با توجه به رسیدن این بخش به افق‌های جدیدی که توسط فناوری‌های پیشرفته و نوآورانه، مانند هوش مصنوعی شکل گرفته است.» در Gulfood  سال جاری با شعار «غذای واقعی با مشارکت قوی»، برخی برندهای منطقه و جهان از جمله فود، لبنیات العین، آمریکانا، دیلمه، نوشیدنی‌هایپ، انجمن صادرات ماهی پرورشی ژاپن، JBS، Lactalis و گوشت انتاریو، مونین، تیلدا و ویلمار حضور خواهند داشت. پیش بینی می‌شود فرصت‌های تجاری به ارزش بیش از 12 میلیارد دلار در این نمایشگاه ایجاد شود و کشورهایی نظیر ارمنستان، آذربایجان و ونزوئلا برای اولین بار در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.  کنفرانس Gulfood Inspire در حاشیه این نمایشگاه طیف وسیعی از موضوعات پرطرفدار از جمله آینده تحول دیجیتال با پشتیبانی فناوری و نوآوری‌های پیشگام، انتقال از سیستم غذایی خطی به سیستم دایره‌ای، و بهره‌گیری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی، سیستم جهانی غذا با محوریت ایمنی، امنیت و شفافیت مواد غذایی را مورد بحث قرار می‌دهد.بیش از 200 شخصیت برجسته از جمله وزرا، رهبران بخش جهانی غذا و نوشیدنی، کارآفرینان، کارشناسان آینده، سرآشپزها، دانشمندان و دانشگاهیان از رشته‌های مختلف این بخش در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. همچنین رویداد Top Table به عنوان بخشی از Gulfood با شرکت گروه بزرگی از سرآشپزهای مشهور جهان برگزار می‌شود. این رویداد شامل روش های پخت سنتی و ترویج مواد اولیه سنتی و پخت غذاهای بین المللی است. در طول پنج روز نمایشگاه، بیش از 100 سرآشپز طیف وسیعی از غذاهای مختلف را از طریق مجموعه ای از درس های آموزشی و گفتگو با سرآشپزها ارائه می دهند. رویداد جهانی آشپزی دبی که در دوره قبلی این نمایشگاه راه اندازی شده بود، همچنین مجموعه ای از تجربه‌های غذاخوری در مناطق مختلف دبی را ارائه می دهد. این رویداد بستری را برای سرآشپزهای محلی فراهم می‌کند تا به طور یکپارچه با سرآشپزهای مشهور سراسر جهان همکاری کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما