معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۴:۱۱

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در نیمه دوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آخرین آمارهای مالی بانک مرکزی امارات

بانک مرکز امارات (CBUAE) در گزارش اخیر خود اعلام کرد دارایی‌های نقدی بخش بانکی کشور در پایان سه ماهه اول سال 2024 به 786.6 میلیارد درهم رسید. بانک مرکزی در گزارش خود در مورد شاخص های اساسی ثبات مالی افزود که ارزش این دارایی‌های نقدی به صورت سه ماهه 5.7 درصد یا 42.7 میلیارد درهم در مقایسه با رقم تقریبی 743.95 میلیارد درهم مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. ارزش این دارایی‌ها 18.8 درصد از کل دارایی‌های بخش بانکی را تشکیل می دهد که در پایان سه ماهه اول سال 2024 به 4.185 تریلیون درهم می رسد. بانک مرکزی در آخرین گزارش خود همچنین اعلام کرد تعداد تراکنش‌های مالی سال 2023 به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و به ۶۴.۱ میلیون تراکنش به ارزش ۱۶۴.۷ میلیارد درهم در مقایسه با ۳۸.۳ میلیون تراکنش به ارزش ۱۰۱.۲ میلیارد درهم سال ۲۰۲۲ رسیده است. ارزش ذخایر طلای بانک مرکزی امارات متحده عربی (CBUAE) تا پایان مارس 2024 نیز به 19.615 میلیارد درهم رسید که نشان دهنده رشد 12.6 درصدی در مقایسه با 17.41 میلیارد درهم ماه مارس 2023 است.

https://wam.ae-

برقراری پروازهای مستقیم شارجه به لهستان

فرودگاه شارجه و ایر عربیا از راه اندازی اولین پروازهای مستقیم شارجه به لهستان خبر دادند که گزینه‌های سفر را برای مشتریان افزایش می دهد. در راستای برنامه‌های رشد و توسعه هوایی، مسیر جدید در ابتدا با سه پرواز هفتگی بین شارجه و کراکوف انجام می‌شود و به تدریج تعداد پروازها در آینده افزایش می یابد. علی سلیم المدفا، رئیس سازمان فرودگاه شارجه (SAA) و یاکوب کاچپر اسلاویک، سفیر لهستان در امارات با حضور مقامات و مدیران SAA و ایرعربیا این مقصد جدید را رونمایی کردند. راه اندازی این مسیر هوایی جدید با تقاضای فزاینده در بازار مسافرت و بار بین امارات و لهستان، مطابق با رشد روابط متقابل در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، گردشگری و همچنین بخش رویدادها و کنفرانس ها در سراسر جهان است. المدفا گفت: وجود زیرساخت های مختلف و جاذبه‌های گردشگری، تفریحی، طبیعی، محیطی و میراثی شارجه زمینه جذب گردشگران لهستانی را فراهم کرده است. فرودگاه شارجه در مجموع از طریق 26 خط هوایی بین المللی برای مسافران به بیش از 100 مقصد در 63 کشور مرتبط بوده و موقعیت خود را به عنوان یک مقصد اولویت دار مسافرت تقویت می‌کند.

https://www.khaleejtimes.com-

طرح جابجایی سالانه  260 میلیون مسافر در فرودگاه جدید دبی

پل گریفیث، مدیرعامل فرودگاه‌های دبی، اعلام کرد توسعه جدید 35 میلیارد دلاری فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم دبی، این امارت را برترین، بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین ترمینال مسافربری هوایی جهان قرار می‌دهد تا سالانه 260 میلیون مسافر را جابجا کند. وی همچنین گفت تصور می‌کند به لطف توسعه هوانوردی منطقه‌ای، از جمله شرکت هواپیمایی جدید ریاض ایر عربستان سعودی و احداث فرودگاه‌های جدید در ریاض و پروژه گیگای موسوم به NEOM آن خاورمیانه را به یک مرکز جهانی مهم تبدیل کند. در ماه آوریل، دبی طرح توسعه فاز دوم فرودگاه بین المللی جهانی آل مکتوم دبی (DWC) را تصویب کرد که یک فرودگاه مدرن قرن بیست و یکمی‌با ظرفیت پذیرش 260 میلیون مسافر و 12 میلیون تن بار در سال بشمار می رود. گریفیث گفت: این فرودگاه دارای 400 جایگاه هواپیما، پنج باند – که چهار باند آن به طور مستقل عمل می‌کنند – پایانه‌های متعدد با ایستگاه‌های ماهواره‌ای، دارای «فناوری پیشرفت‌کننده‌ای است که تجربه یکپارچه را با کاهش قابل توجه فاصله پیاده‌روی بین گیت‌های پیاده‌روی و ورود به هواپیما تضمین می‌کند». این فرودگاه تقریباً پنج برابر فرودگاه بین‌المللی فعلی دبی (DXB) خواهد بود، که به طور مداوم در صدر فهرست شلوغ‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی جهان در 10 سال گذشته بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال 2024 پذیرای 91 میلیون مسافر باشد. گریفیث افزود پس از تکمیل در یک بازه زمانی 10 ساله  DWC به طور کامل عملیات فرودگاه بین المللی دبی را از آن خود خواهد ساخت. با توجه به وسعت و ظرفیت فرودگاه جدید، هیچ نیاز و توجیهی برای راه اندازی و نگهداری دو فرودگاه وجود نخواهد داشت. وی افزود: پیش بینی می‌شود طی ده سال آینده، DWC ظرفیت سالانه تا 150 میلیون مسافر را برای جابجایی از DXB داشته باشد، جایی که انتظار می رود حجم مسافر در چند سال آینده به 100 میلیون مسافر برسد.

https://businessday.ng-

پرداخت های الکترونیکی 78 درصد از ارزش تراکنش های امارات را شامل می‌شود

یک گزارش منتشره حاکیست امارات متحده عربی با 58 میلیون تراکنش پرداخت الکترونیکی و بلادرنگ در سال 2023 شاهد رشد سالانه 53 درصدی بوده و پیش بینی می‌شود تا سال 2028 به 162 میلیون تراکنش افزایش یابد. بر اساس گزارش Prime Time for Real-Time که توسط ACI Worldwide با مشارکت GlobalData منتشر شده است، پیش بینی می‌شود ارزش کل تراکنش هایی که با پرداخت های بلادرنگ در امارات متحده عربی امکان پذیر شده است از 43 میلیارد دلار در سال 2023 به 132 میلیارد دلار تا سال 2028 افزایش یابد. افزایش پرداخت های بلادرنگ و الکترونیکی نشان دهنده تغییر قاطع امارات به سمت اقتصاد بدون پول نقد است. در سال 2023، تراکنش های الکترونیکی غالب بودند که بیش از 37 درصد از کل تراکنش ها در امارات و 78 درصد از ارزش معاملات را شامل می‌شد. توضیح اینکه پرداخت‌های بلادرنگ 4 درصد از تراکنش‌های الکترونیکی امارات متحده عربی را در سال گذشته تشکیل می‌داد، رقمی‌که قرار است تا سال 2028 به 7 درصد افزایش یابد. گزارش ACI چشم‌انداز قانع‌کننده‌ای از اقتصاد بدون پول نقد - تا سال 2028، ترسیم کرده و افزئده است که تراکنش‌های مبتنی بر پول نقد تنها به 20 درصد از کل ارزش معاملات در امارات کاهش می یابد.

https://www.khaleejtimes.com-

اتاق بین المللی دبی سازنده خودروهای برقی ویتنامی "فینفست" را جذب کرد

اتاق بین‌المللی دبی، یکی از سه اتاقی که زیر چتر اتاق‌های دبی فعالیت می‌کند، موفق شد شرکت ویتنامی VinFast را که متخصص در تولید خودروهای الکتریکی است، جذب کند تا دفتر مرکزی منطقه‌ای خود را در دبی تاسیس نماید و از امارت به بازارهای منطقه گسترش یابد. این دستاورد با توجه به تلاش‌های اتاق بین‌المللی دبی برای جذب شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در امارات به دست می‌آید، که مظهر سهم مؤثر آن در دستیابی به اهداف دستور کار اقتصادی دبی (D33) برای دو برابر کردن اندازه اقتصاد امارات در طول دهه آینده، تا سال 2033، و جایگاه خود را در بین 3 شهر برتر اقتصاد در سراسر جهان تثبیت کند. اتاق بین المللی دبی پشتیبانی یکپارچه ای را از فین فست در طول فرآیند تاسیس دفتر مرکزی منطقه ای خود در دبی ارائه کرد، به طوری که این امارت دروازه ای برای گسترش شرکت ویتنامی در سطح منطقه ای است که نشان دهنده قابلیت های رقابتی است که دبی به عنوان یک تجارت بین المللی از آن برخوردار است. مرکز و بستری برای گسترش منطقه ای شرکت های بین المللی در بخش های مختلف.

 www.wam.ae   

 81.7 میلیارد درهم، مانده تسهیلات بانک های امارات برای شرکت های کوچک و متوسط در پایان سه ماهه اول

آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که تراز تجمیعی تسهیلات و وام های ارائه شده توسط بانک های فعال در کشور به شرکت های کوچک و متوسط تا پایان سه ماهه نخست سال جاری به حدود 81.7 میلیارد درهم رسیده است. وام و تسهیلات به شرکت های کوچک و متوسط حدود 9.7 درصد از کل تراز تجمعی تسهیلات ارائه شده به بخش های تجاری و صنعتی کشور را تشکیل می دهد که در پایان اسفندماه سال گذشته بالغ بر 841.7 میلیارد درهم بوده است. حجم اعتبارات ارائه شده به شرکت های کوچک و متوسط نشان دهنده اهمیت و نقش اصلی آنها در اقتصاد ملی است، زیرا دولت به لطف رهنمودهای رهبری خردمند توجه زیادی به توسعه بخش بنگاه‌های کوچک و متوسط دارد. محرک اصلی در افزایش رشد اقتصاد ملی است و همه فرصت ها و قابلیت ها را برای توسعه این بخش حیاتی فراهم کرده است.

www.skynewsarabia.com

امارات در سال 2023 سرمایه گذاری مستقیم خارجی به ارزش 112.6 میلیارد درهم جذب کرد

بر اساس گزارش سالانه کنفرانس تجارت و توسعه.سازمان ملل متحد(UNCTAD)، امارات متحده عربی با ثبت 1323 پروژه جدید، با رشدی حدود 33 درصدی نسبت به سال قبل، رتبه دوم جهانی را در تعداد پروژه‌های جدید سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2023 به خود اختصاص داد. بر اساس این گزارش، امارات متحده عربی در سال 2023، 30 میلیارد و 688 میلیون دلار پروژه‌های سرمایه گذاری مستقیم خارجی به داخل کشور وارد کرد. بر اساس گزارش سرمایه گذاری جهانی 2024. امارات همچنان موقعیت خود را به عنوان بزرگترین مقصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در خاورمیانه و غرب آسیا حفظ کرده و در رتبه یازدهم جهان قرار دارد. تراز سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در امارات در پایان سال گذشته میلادی (2023) به حدود 225 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال 2022 حدود 194 میلیارد دلار افزایش یافت.

       www.wam.ae   

1.6 میلیارد درهم نقدینگی سهام داخلی

بازارهای سهام داخلی در پایان معاملات امروز با بیش از 1.6 میلیارد درهم نقدینگی جذب کردند. بدین ترتیب دو «هلدینگ بین‌المللی» و «هلدینگ عمار» در صدر فهرست فعال‌ترین بازارها از نظر ارزش معاملات قرار گرفتند. نقدینگی در بازار اوراق بهادار ابوظبی 1.15 میلیارد درهم و در بازار مالی دبی 476.2 میلیون درهم پس از معامله 316.1 میلیون سهم با انجام بیش از 22.5 هزار معامله توزیع شد. ارزش بازار سهام بورسی تا پایان جلسه امروز به 3.424 تریلیون درهم رسید که با 2.75 تریلیون درهم برای سهام پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار ابوظبی و 673.9 میلیارد درهم برای سهام پذیرفته شده در بازار مالی دبی توزیع شد. سهام "اینترنشنال هلدینگ" با جذب نقدینگی حدود 190.18 میلیون درهم در صدر فهرست فعال ترین سهام بازار ابوظبی قرار گرفت و پس از آن "اول ابوظبی" با نقدینگی حدود 150.5 میلیون درهم و سپس  با جذب حدود 114 میلیون درهم در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. "املاک امارات" با حدود 145.9 میلیون درهم بیشترین سهم را در بازار دبی به خود اختصاص داد و پس از آن "امارات NBD" با جذب حدود 98.6 میلیون درهم و سپس "Gulf Navigation" با حدود 77.2 میلیون درهم قرار گرفتند.

 www.skynewsarabia.com

همکاری بین "Edge" و "Thales" برای توسعه سیستم های ارتباطی بی سیم در امارات

شرکت کاتام، یکی از نهادهای گروه EDGE متخصص در توسعه محصولات و راهکارهای ارتباطی ایمن، و شرکت تالس، تفاهم نامه‌ای مبنی بر همکاری در زمینه توسعه سیستم‌های ارتباطی بی‌سیم نرم‌افزاری در امارات امضا کردند. دیدیه پاژنو، مدیرعامل شرکت Katam، عبدالحافظ مردی، مدیر عامل تالس در امارات و کریستف گروهنری، معاون سیستم های رادیویی تالس، امروز در نمایشگاه دفاعی و امنیتی Eurosatori که در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد، این نامه را امضا کردند. با حضور حمد المرار، مدیر عامل و مدیرعامل گروه EDGE، ولید المسماری، رئیس فناوری فضایی و امنیت سایبری در گروه EDGE، پاسکال سوریس، رئیس و مدیر عامل شرکت تالس اینترنشنال و کریستوف دیماس، مدیر اجرایی ارتباطات امن. و سیستم های اطلاعاتی در تالس در فرانسه. برای برآورده کردن الزامات برنامه‌های فناوری پیشرفته در مقیاس بزرگ امارات متحده عربی و همچنین نیازهای صادراتی، Katam و Thales با هم برای تولید و حفظ چرخه زندگی کامل راه‌حل‌های ارتباطات رادیویی HF در هوابرد و دوربرد کار خواهند کرد. کاتام و تالس نیز تخصص خود را ارائه خواهند داد زیرا مجموعه راه حل های مبتنی بر توسعه مشترک را در بازارهای جهانی ترویج و صادر می‌کنند.

https://www.wam.ae

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما