معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۶

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 -DP World در آینده تجارت آسیای جنوب شرقی سرمایه گذاری می‌کند

سلطان احمد بن سلیم، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه جهانی DP در سفر به منطقه جنوب شرق آسیا، قرارداد مشارکتی را در مالزی امضا کرد و دو مرکز جدید در فیلیپین افتتاح کرد.

در اولین پروژه خود در مالزی، گروه DP World با Sabah Ports، یک شرکت تابعه کاملاً تحت مالکیت Suria Capital Holdings Limited که در بورس اوراق بهادار مالزی فهرست شده است، با هدف راه‌اندازی مشارکتی برای مدیریت بندر کانتینری خلیج ساپنجار در مالزی قرارداد امضا کرد. این همکاری به دو برابر شدن ظرفیت بندر برای جابجایی کانتینرها کمک خواهد کرد که این ایالت را به یک مرکز تجاری محوری در منطقه رشد اتحادیه کشورهای آسیای شرقی (ASEAN) تبدیل خواهد کرد.

 تحت نظارت فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهوری فیلیپین، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل DP World، این شرکت توسعه گسترده ترمینال مسافربری باتانگاس را راه اندازی کرد که ظرفیت آن را دو برابر کرده و به 8 میلیون مسافر در سال رسانده است. این ایستگاه به دلیل موقعیت متمایز خود، در 110 کیلومتری پایتخت، مانیل، متمایز است و به عنوان بزرگترین مرکز در بین جزایر فیلیپین عمل می‌کند که ارتباط بین سرزمین اصلی جزیره لوزون و استان‌های اطراف جزیره را تقویت می‌کند.

https://www.emaratalyoum.com  

- بازارهای امارات متحده عربی با 3.3 میلیارد دلار درآمد خالص در 3 ماه پیشتاز خلیج فارس در خرید خارجی هستند.

یک گزارش اقتصادی اخیر فاش کرد که بازارهای مالی ابوظبی و دبی با سرمایه گذاری خالص 888.4 میلیون دلار و 3.26 میلیارد دلار شاهد بیشترین خرید خارجی در سه ماهه اول سال جاری بوده است.

گزارش منتشر شده توسط "کامکو اینوست" حاکی از آن است که سرمایه گذاران خارجی اعم از موسسات و اشخاص حقیقی در سه ماهه اول سال 2024 با خرید خالص 1.5 میلیارد دلار در بازارهای سهام خلیج فارس خریدار بوده اند و این روند از سال 2018 تاکنون مثبت بوده است.

از سوی دیگر، عربستان سعودی و قطر در ژانویه 2024 شاهد فروش خالص سرمایه گذاران خارجی بودند، سپس در دو ماه باقی مانده، عمان و بحرین تنها دو بورس اوراق بهادار در کشورهای حاشیه خلیج فارس بودند که شاهد فروش خالص سرمایه گذاران خارجی بودند.

در این گزارش آمده است که در طول این سه ماهه، بورس ها شاهد روندهای متفاوتی بوده اند، زیرا از هر هفت بورس خلیج فارس، پنج بورس اوراق بهادار خلیج فارس در سه ماهه اول سال 2024 رشد داشته اند. 

از نظر فعالیت های تجاری، کل سهام معامله شده در بورس های خلیج فارس در سه ماهه اول سال با 35.9 درصد افزایش به 80.6 میلیارد سهم در سه ماهه اول 2024 رسید که این رقم در سه ماهه چهارم 2023، 59.3 میلیارد سهم بود. 

عربستان سعودی با افزایش 68.5 درصدی مبادله شده به 24.1 میلیارد سهم در سه ماهه اول سال 2024 در مقایسه با 14.3 میلیارد سهم در سه ماهه چهارم سال 2023 پیشتاز شد و پس از آن ابوظبی با 61.5 درصد به رکورد رسید( 18.3 میلیارد سهم در سه ماهه اول 2024 در مقایسه با 11.4 میلیارد سهم در سه ماهه چهارم سال 2023). از سوی دیگر، میزان سهام معامله شده در قطر از 11.5 میلیارد سهم در سه ماهه چهارم سال 2023 به 10.5 میلیارد سهم  در سه ماهه اول 2024 کاهش یافته است. 

عربستان سعودی بیشترین افزایش را در فعالیت های تجاری داشته است، زیرا ارزش سهام معامله شده از 93.6 میلیارد دلار در سه ماهه چهارم سال 2023 به 154.5 میلیارد دلار در سه ماهه اول سال 2024 افزایش یافته است که منجر به افزایش سهم این کشور به 76.5 درصد در مقایسه با  68 درصد در سه ماهه اول سال 2023 شده است.

https://www.emaratalyoum.com- 

-المزرویی: قصد داریم تا سال 2031 1.4 میلیون تن هیدروژن سبز تولید کنیم.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی به اسکای نیوز عربی گفت که کشورش استراتژی‌هایی برای تولید 1.4 میلیون تن هیدروژن سبز تا سال 2031 دارد.

Skynewsarabia.com 

-شرکت هلدینگ توسعه ابوظبی اولین اوراق قرضه خود را به ارزش 2.5 میلیارد دلار در بورس لندن عرضه می‌کند.

شرکت هلدینگ توسعه ابوظبی (ADQ)، یک شرکت هلدینگ سرمایه گذاری در امارات ابوظبی، اولین اوراق قرضه خود را به ارزش 2.5 میلیارد دلار در بورس لندن منتشر کرد.

این گام در چارچوب تلاش های شرکت برای تنوع بخشیدن به منابع مالی و حمایت از برنامه رشد استراتژیک آن است. شرایط بازار و افزایش تقاضای سرمایه گذاران برای انتشار اوراق در بازارهای نوظهور به افزایش تقاضا برای اشتراک بیش از 4.4 برابر اندازه مورد نیاز، با ارزش کل بیش از 11 میلیارد دلار کمک کرد.

در قیمت گذاری، ارزش اوراق 5 ساله 1.25 میلیارد دلار با نرخ بازده سالانه 5.498 درصد و ارزش اوراق 10 ساله بالغ بر 1.25 میلیارد دلار با نرخ بازده سالانه 5.5565 درصد بوده است.

این انتشار شاهد تقاضای زیادی از سوی دسته‌های مختلف سرمایه گذاران شرکتی از مقاصد سرمایه گذاری عمده در آسیا، ایالات متحده، خاورمیانه، بریتانیا و اروپا بود.

- Skynewsarabia.com-   

-بانک توسعه امارات، شرا و اتاق شارجه مرکز تعالی شرا را راه اندازی کردند.

 بانک توسعه امارات، مرکز کارآفرینی شارجه "شرا"، و اتاق بازرگانی و صنعت شارجه توافقنامه مشارکتی برای راه اندازی "مرکز تعالی Sheraa در صنایع پیشرفته و کالاهای بسته بندی شده مصرفی" امضا کردند. 

این ابتکار، اولین اقدام در نوع خود در امارات متحده عربی، با هدف ارتقای چشم انداز ملی برای نوآوری در بخش صنعتی از طریق پذیرش و امکان رشد شرکت های صنعتی نوظهور و تقویت فرهنگ کارآفرینی در کشور است.

این توافقنامه در جریان "مجمع ارتباطات و مشارکت"  توسط آقای احمد محمد النقبی، مدیر عامل بانک امارات، شیخ محمد احمد امین العوضی، مدیر کل اتاق شارجه به امضا رسید.

این سه شریک برای حمایت از تأسیس و رشد استارت‌آپ‌ها در صنعت پیشرفته و تسهیل ارتباط بین استارت‌آپ‌ها، رهبران بخش و شرکا از طریق طرح‌های همسان‌سازی تجاری و رویدادهای شبکه‌ای، با هم کار خواهند کرد، که تضمین می‌کند استارت‌آپ‌ها منابع و روابط مورد نیاز برای دستیابی به موفقیت را دارند.

بانک توسعه امارات یک دستگاه جوجه کشی برای شرکت های کوچک و متوسط به مدت حداکثر سه سال شامل تامین مالی سهام این شرکت ها و گزینه‌های تامین مالی خرد برای پوشش هزینه‌های خرید و نصب ماشین آلات فراهم می‌کند که مطابق با استراتژی و سیاست های مالی بانک است

همچنین تحت این مشارکت جدید، اتاق بازرگانی و صنعت شارجه برای تسهیل ورود به بازار و فرصت‌های صادراتی، ارائه تخصص‌های صنعتی لازم برای شرکت‌ها و حمایت از آنها در انجام تحقیقات بازار کار خواهد کرد، در حالی که مرکز کارآفرینی شارجه "شرا" برنامه‌ها را هماهنگ خواهد کرد.

 Www.wam.ae- 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما