معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ابتکارات لازم برای کاهش اثرات بحران بارندگی‌های اخیر در دبی

شیخ حمدان ولیعهد و رئیس شورای اجرایی دبی، اعلام کرد امارت دبی همواره آماده پاسخگویی موثر به هر چالشی است. وی با تاکید بر مکانیسم‌های قوی واکنش به بحران ناشی از بارندگی‌های بی سابقه دبی، گفت آمادگی دبی با حمایت قوی دولت و جامعه بیشتر می‌شود. در این رابطه شیخ حمدان مجموعه ای از ابتکارات و اقدامات را برای کاهش فوری اثرات شدید آب و هوایی در دبی تصویب کرد که در جلسه اخیر وی با سران نهادهای دولتی برگزار شد. در این نشست که با حضور حاکم دبی و معاون نخست وزیر و دیگر مقامات محلی و دولتی برگزار شد، پرونده تلاش های صورت گرفته برای کاهش پیامدهای هوای ناآرام اخیر در امارات ارزیابی شد. ولیعهد دبی در این باره دستور تشکیل کمیته ای را برای بررسی فوری تمامی درخواست های شهروندان اماراتی که از باران‌های شدید آسیب دیده اند، صادر کرد. این کمیته مناسب ترین اقدامات را برای رسیدگی به این درخواست ها با اولویت تعمیر و بازسازی خانه‌های شهروندان آسیب دیده تعیین خواهد کرد. وی همچنین به اداره زمین دبی و آژانس تنظیم مقررات املاک و مستغلات (RERA) دستور داد تا با سازندگان املاک برای تسریع در بازگرداندن وضعیت عادی به تمامی جوامع تحت مدیریت هماهنگی کنند. ضمنا تمام شرکت های مدیریت مسکونی و توسعه دهندگان املاک و مستغلات خدمات زیر را بدون هزینه اضافی ارائه می دهند: مسکن جایگزین برای ساکنان تحت تاثیر آب و هوا. توزیع غذا در جوامع آسیب دیده؛ خدمات جامع کنترل آفات؛ افزایش امنیت برای اطمینان از ایمنی ساکنان؛ کمک به بازگشت به املاک مسکونی، از جمله خدمات نظافت داخلی؛ پایش و مستندسازی خسارات ناشی از بارندگی در دوره پوشش بیمه و کمک به ارزیابی خطرات احتمالی برای اموال. ولیعهد دبی همچنین دستور تشکیل کمیته ای برای حمایت از مردم آسیب دیده را به ریاست عمر بوشهاب، مدیر عامل مؤسسه مسکن محمد بن راشد داد. اعضای کمیته همچنین شامل اداره توسعه جامعه دبی، شهرداری دبی، اداره راه و حمل و نقل، اداره برق و آب دبی و اداره اقتصاد و گردشگری هستند. وظیفه این کمیته دریافت و رسیدگی سریع به درخواست های شهروندان آسیب دیده از باران‌های اخیر است تا اطمینان حاصل شود که نگرانی‌ها و نیازهای آنها به طور مؤثر و مؤثر رسیدگی می‌شود. توضیح اینکه بدنبال بارش های بی سابقه اخیر در امارات خسارت های زیادی به زیر ساخت های اصلی کشور وارد شده و شرایط غیر عادی شهرهایی چون دبی و شارجه کماکان ادامه دارد.

https://www.emirates247.com-

 درخواست همکاری بین المللی برای حل چالش های جهانی

در جریان نشست‌های بهاره 2024 صندوق بین‌المللی پول (IMF) و گروه بانک جهانی (WBG) در واشنگتن دی سی، امارات متحده عربی متعهد به همکاری جهانی بیشتر برای یافتن راه‌حل‌هایی برای مسائل جهانی شده است. ریاست هیئت امارات را محمد بن‌هادی الحسینی، وزیر امور مالی بر عهده داشت که بر اهمیت موضوعات مورد بحث و نقش آنها در ارتقای گفت وگو میان ذینفعان تاکید کرد. الحسینی چندین نشست دوجانبه با وزرای دارایی پاکستان، اتیوپی، لهستان، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا برگزار کرد که در آنها بر گسترش افق های همکاری مشترک و همکاری بین المللی برای حل چالش های جهانی تاکید شد. ابراهیم الذابی، دستیار سیاست پولی و ثبات مالی در بانک مرکزی امارات در این باره گفت این دیدارها بستر ارزشمندی برای تقویت گفتگو و تبادل دیدگاه‌ها بین کشورهای عضو در مورد تحولات اقتصاد جهانی و چشم انداز رشد فراهم کرده است. نامبرده هدف شرکت کنندگان نشست های صندوق بین الملل پول و بانک جهانی را  تقویت همکاری‌های بین المللی، تقویت ثبات سیستم مالی جهانی، پیشبرد تلاش ها به سمت توسعه پایدار و ابداع راه حل های موثر عنوان کرد و افزود علاوه بر این، آنها بر اهمیت به اشتراک گذاری دانش، ظرفیت سازی، توانمندی و تقویت رشد پایدار میان کشورهای عضو تأکید کردند.

https://www.arnnewscentre.ae-

 امضای قرارداد مشارکت دپارتمان منابع انسانی دولت دبی با سازمان همکاری و توسعه اقتصادی

دپارتمان منابع انسانی دولت دبی (DGHR) به منظور میزبانی مجموعه ای از وبینارها با تمرکز بر استراتژی‌ها و فرصت های مختلف برای پیشبرد رشد اقتصادی و افزایش تجارت جهانی، یک قرارداد مشارکت با سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) امضا کرده است. به عنوان بخشی از این قرارداد، DGHR میزبان یک سری وبینارها برای پرداختن به موضوعات مختلف، مانند استفاده از تجزیه و تحلیل برای مهارت های آینده، کیفیت شغلی در آینده کار، روش های ایجاد قابلیت در خدمات عمومی، ترویج تعادل جنسیتی در نیروی کار و هوش مصنوعی مولد و دنیای کار خواهد بود.

https://www.uaetoday.com-

 حضور SOS بین المللی در نمایشگاه  DIHAD 2024 دبی

شرکت فعال در تامین تجهیزات مقابله با مخاطرات بهداشتی و امنیتی موسوم به   International SOS با تخصص گسترده در ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی کیفی و مقرون به صرفه برای دولت‌ها، سازمان‌های بشردوستانه، سازمان‌های غیردولتی و آژانس‌های بین‌دولتی و همچنین برای افراد جوامع آسیب‌پذیر در سراسر جهان تصمیم گرفته است توانایی‌های خود را در کنفرانس و نمایشگاه کمک های بشردوستانه و توسعه (DIHAD) دبی بین‌المللی به معرض نمایش بگذارد. این شرکت با حضور خود در این رویداد که از 23 تا 25 آوریل 2024 در مرکز تجارت جهانی دبی برگزار می‌شود، مجدداً بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای کمک به سازمان‌ها در مواقع بحران با تهیه و توزیع به موقع لوازم پزشکی با کیفیت تاکید می‌کند. در طول این رویداد، این شرکت بر عرضه بین‌المللی SOS خود تأکید می‌کند که متشکل از شش مرکز توزیع عمده‌فروشی تجهیزات پزشکی است که به صورت استراتژیک در سراسر جهان برای ارائه کمک‌های پزشکی حیاتی واقع شده‌اند. حوزه اصلی تمرکز تامین بین المللی SOS، تهیه و تحویل به موقع لوازم پزشکی با کیفیت بالا، از جمله کیت های سفارشی و امکانات بهداشتی مدولار است که برای پاسخگویی به خواسته‌های مشتریان خود ایجاد شده است. اینترنشنال SOS از زمان تأسیس در سال 1985 خود را به عنوان یک شریک قابل اعتماد برای 9500 سازمان جهانی، از جمله شرکت های Fortune Global 500، شرکت های متوسط، دولت ها، موسسات آموزشی و سازمان‌های غیردولتی تثبیت کرده است. دفتر مرکزی این سازمان در لندن و سنگاپور، واقع شده است.

https://www.uaetoday.com-

 اقتصادهای نسبتا قوی شورای همکاری خلیج فارس با وجود خطرات ژئوپلیتیکی

هفته گذشته، صندوق بین المللی پول گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی بهاره خود و همچنین چشم انداز اقتصادی منطقه ای خاورمیانه و آسیای مرکزی را منتشر کرد. در این گزارش پیش‌بینی رشد جهانی از 3.1 درصد در به‌روزرسانی ژانویه WEO به 3.2 درصد در سال 2024 بازنگری شد و این بهبود عمدتاً به دلیل انعطاف‌پذیری بیشتر در برابر نرخ‌های بهره بالاتر در اقتصادهای پیشرفته، به‌ویژه ایالات متحده است. پیش‌بینی رشد خاورمیانه و آسیای مرکزی کمی‌پایین‌تر - از 2.9 درصد در ژانویه به 2.8 درصد در سال 2024 می رسد که تا حدود زیادی به دلیل تأثیر تنش های موجود بر تجارت و فعالیت‌های اقتصادی و همچنین سطوح بالای بدهی در سطح پایین بازبینی شد. با این حال، با پیش بینی رشد غیرنفتی 3.6 درصد در سال جاری و پیش بینی رشد سرفصل تولید ناخالص داخلی 2.4 درصد، چشم انداز اقتصادهای شورای همکاری خلیج فارس نسبتاً مثبت باقی می ماند. پیش‌بینی رشد غیرنفتی توسط بانک NBD امارات برای شورای همکاری خلیج فارس نیز 3.6 درصد برای سال 2024 است که کمی‌کندتر از 3.9 درصد برآورد شده برای سال گذشته است. در نتیجه، سیاست‌های پولی در شورای همکاری خلیج فارس محکم باقی می‌ماند و برخی از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی را متوقف و مصرف خانوار را محدود می‌سازد. با این حال، انتظار می رود سرمایه گذاری بخش دولتی به رشد غیرنفتی در سال 2024 و پس از آن ادامه دهد، زیرا دولت ها همچنان متعهد به پیشبرد برنامه‌های متنوع سازی اقتصادی خود هستند. ترازنامه‌های قوی دولت های شورای همکاری خلیج فارس باید به آنها اجازه دهد که به سرمایه گذاری در زیرساخت ها و سایر بخش های استراتژیک حتی در پس زمینه نرخ های بهره بالا ادامه دهند، زیرا که سطح بدهی‌های دولتی به ویژه در مقایسه با کشورهای واردکننده نفت در منطقه، پایین است. تورم مصرف کننده در شورای همکاری خلیج فارس نیز در سه ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و با وجود افزایش شدید هزینه‌های مسکن در دبی و عربستان سعودی، بر اساس استانداردهای جهانی پایین باقی مانده است. با این وجود، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که میانگین تورم در شورای همکاری خلیج فارس در سال جاری مشابه سال گذشته به 2.2 درصد کاهش یابد. اختلال در جریان‌های تجاری از طریق دریای سرخ بر هزینه‌های حمل و نقل و زمان تحویل تامین کنندگان تأثیر گذاشته است و قیمت های بالاتر انرژی ممکن است فشارهای تورمی را در اقتصادهای توسعه یافته و همچنین در برخی از بخش های شورای همکاری خلیج فارس افزایش دهد. دوره‌های طولانی عدم قطعیت و افزایش ریسک ژئوپلیتیکی نیز ممکن است سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در منطقه را در میان مدت و بلندمدت بازدارد و نیاز به تأمین مالی از بخش دولتی، بانک‌های محلی و بخش خصوصی داخلی را افزایش دهد.

https://www.thenationalnews.com-

جذب 9 شرکت چند ملیتی توسط اتاق اقتصاد دیجیتال دبی در سال 2023

اتاق اقتصاد دیجیتال دبی، یکی از سه اتاقی که زیر چتر اتاق های دبی فعالیت می‌کند، اعلام کرد در مجموع 9 شرکت چندملیتی (MNC)  را در سال گذشته میلادی به دبی جذب کرده که ارزش آورده آن بیش از 304 میلیارد درهم (82.84 میلیارد دلار) بوده است. این رقم چشمگیر نشان دهنده جذابیت رو به رشد امارات به عنوان یک مرکز سرمایه گذاری ترجیحی برای شرکت های فناوری نوآور است و تعهد اتاق به تقویت اقتصاد دیجیتال دبی در راستای اهداف دستور کار اقتصادی دبی (D33) را مورد تاکید قرار می دهد. این اتاق طیف متنوعی از کسب و کارهای دیجیتال تخصصی چند ملیتی را در سال 2023 به دبی جذب کرد. فعالیت های 9 شرکت در زمینه‌های مختلفی از جمله امنیت سایبری، فناوری تحرک، فناوری‌های سلامت و تناسب اندام، وسایل نقلیه مبتنی بر انرژی جدید، رباتیک، سیستم های مستقل، تجارت الکترونیک، صنعت خودرو، خدمات حقوقی و ارزهای دیجیتال متمرکز بوده است.

https://www.khaleejtimes.com-

 افتتاح نمایشگاه صنعت کفپوش خاورمیانه در دبی

نمایشگاه صنعت کفپوش سال 2024 خاورمیانه( DOMOTEX ) رسماً در مرکز تجارت جهانی دبی (DWTC) آغاز بکار کرد. این رویداد شاخص پوشش کف، بیش از 100 پیشرو صنعت را به خود جلب کرده است و آخرین دستاوردهای فناوری کفپوش، پایداری و طراحی را به معرض نمایش گذارده است. برنامه‌ریزان، معماران، طراحان داخلی، دکوراتورها، شرکت‌های ساختمانی، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، طراحان، شرکت‌های ماشین‌آلات و سرمایه‌گذاران املاک نیز در این نمایشگاه شرکت کرده اند که نشان‌دهنده جذابیت و اهمیت گسترده این رویداد است.

https://wam.ae-

 برگزاری اجلاس FinTech دبی در ماه می

برای دومین سال متوالی، دبی میزبان دومین دوره اجلاس تکنولوژی مالی (FinTech) در تاریخ 6-7 می در مدینه جمیرا خواهد بود. در این اجلاس که توسط مرکز مالی بین‌المللی دبی (DIFC) برگزار می‌شود، 8000 تصمیم‌گیرنده، بیش از 300 رهبر فکری و بیش از 200 غرفه‌دار گرد هم می‌آیند تا در مورد آخرین نوآوری‌ها و چالش‌های موجود بحث کرده و فناوری‌های پیشرفته را به نمایش بگذارند. طبق گفته Mordor Intelligence، یک شرکت مشاوره و اطلاعات بازار، بخش فین‌تک جهانی به سرعت در حال رشد است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2029 ارزش جهانی آن به 608 میلیارد دلار برسد. با کاهش روند نزولی بازار جهانی، انتظار می‌رود نرخ رشد ترکیبی سالیانه (CAGR) بازار فین‌تک MENA در دوره 2024 تا 2029 به بیش از هشت درصد برسد. اجلاس فین‌تک دبی بستری را برای استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران و رهبران صنعت فراهم می‌کند تا بتوانند از بازار رو به رشد آن در منطقه و فراتر از آن استفاده کنند. بر اساس داده‌های dealroom.co، چشم‌انداز استارت‌آپ و سرمایه‌گذاری خطرپذیر فین‌تک در منطقه MENA با بیش از 800 استارت‌آپ فین‌تک به ارزش 15.5 میلیارد دلار در حال رونق است. موضوعات کلیدی امسال شامل رنسانس مالی، اقتصاد و تأثیرات اقتصادی، سرمایه گذاری پیشتاز ، چارچوب های نظارتی، پویایی مالی جهانی و دیگر مباحث مربوطه خواهد بود. یکی از نکات برجسته اجلاس فین تک دبی، برگزاری مسابقات بزرگ جام جهانی فین تک (FWC) خواهد بود. قهرمانان جام جهانی فین‌تک در روز دوم اجلاس معرفی خواهند شد و برندگان سرمایه‌گذاری تا سقف یک میلیون دلار را تضمین می‌کنند. در راستای دستور کار D33 برای قرار دادن دبی به عنوان یکی از چهار قطب برتر مالی جهانی تا سال 2033، دومین دوره اجلاس فین‌تک دبی برای تشویق همکاری و نوآوری فرامرزی طراحی شده که برای دگرگونی بخش فین‌تک جهانی مهم است. این یک فرصت منحصر به فرد برای بررسی روندهای در حال ظهور فین تک و پتانسیل آنها برای هدایت پیشرفت مالی در منطقه خاور میانه و جنوب آسیا MEASA است. قرار است افتتاحیه این اجلاس با حضور نمایندگان 90 کشور از جمله 1000 سرمایه گذار و بیش از 150 سخنران برگزار و در خلال آن بیش از 20 یادداشت تفاهم با رهبران مالی جهانی امضا شود.

https://wam.ae-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما