معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۱۵:۵۷

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

4.3 میلیارد درهم، ارزش 324 معامله بزرگ در بازارهای دبی و ابوظبی در ماه می

بازارهای سهام داخلی شاهد انجام 324 معامله بزرگ به ارزش بیش از 4.3 میلیارد درهم برای جابجایی 1.9 میلیارد سهم طی ماه می جاری بودند. این معاملات به 197 معامله در بازار اوراق بهادار ابوظبی شامل 895 میلیون سهم به ارزش 3.477 میلیارد درهم و حدود 127 معامله در بازار مالی دبی شامل 1.01 میلیارد سهم به ارزش 894.4 میلیون درهم تقسیم شد. معاملات بزرگ مکانیزمی است که توسط بازارهای محلی برای سرمایه گذاران و شرکت های کارگزاری ارائه می‌شود و به سرمایه گذاران و شرکت های کارگزاری اجازه می دهد معاملاتی از این نوع بر روی سهام یک شرکت پذیرفته شده در بورس انجام شود، بدون اینکه محدوده قیمت های قابل اعمال در بازار محدود شود. معاملات بزرگ مستقیم انجام شده تاثیری بر قیمت پایانی سهام مورد نظر شرکت یا شاخص کل و همچنین بر بالاترین و کمترین قیمت های انجام شده در جلسه یا طی 52 هفته گذشته ندارد.

https://www.emaratalyoum.com/

منافع اقتصادی امارات از تبادل 150 زندانی بین روسیه و اوکراین

وزارت امور خارجه امارات  از موفقیت تلاش‌های میانجی‌گری امارات در تکمیل تبادل اسرای جنگی جدید بین فدراسیون روسیه و اوکراین برای آزادی 150 اسیر خبر داد. این خبر موجب شد تا مقامات اوکراینی امضای قراردادهای جدید تجاری با امارات را افزایش دهند. این وزارتخانه اعلام کرد که این میانجیگری - چهارمین مورد میانجیگری از ابتدای سال جاری که امارات متحده عربی موفق به دستیابی به آن شده است - در نتیجه این بود که این کشور روابط متمایز سیاسی و اقتصادی خود را با هر دو طرف برای دستیابی به این توافق مهار کرد. وزارت امور خارجه از همکاری و پاسخ دولت های فدراسیون روسیه و اوکراین به میانجیگری امارات متحده عربی و موفقیت در روند تبادل زندانیان تشکر کرد. وی بر ادامه تلاش‌های امارات متحده عربی برای حمایت از همه تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای درگیری در اوکراین تاکید کرد و به اهمیت توسل به دیپلماسی، منافع اقتصادی ناشی از استقرار صلح، گفت‌وگو، کاهش تنش‌ها و کاهش پیامدهای انسانی ناشی از بحران اشاره کرد. لازم به ذکر است که تلاش‌های میانجی‌گری امارات متحده عربی از ابتدای سال جاری در انجام سه مبادله اسیران جنگی بین روسیه و اوکراین و در دسامبر 2022 موفق به مبادله دو اسیر بین ایالات متحده آمریکا و این کشور شد.

www.wam.ae

خطوط هوایی 49.2 میلیون صندلی در فرودگاه بین المللی دبی دارند

OAG International، ارائه‌دهنده داده‌های فرودگاه و خطوط هوایی، فاش کرد که مجموع ظرفیت صندلی‌های برنامه‌ریزی شده در پروازهای بین‌المللی که در فرودگاه بین‌المللی دبی حرکت می‌کنند به ۲۴.۶ میلیون صندلی برنامه‌ریزی شده (حدود ۴۹.۲ میلیون صندلی در هر دو جهت) در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۴ رسیده است. در مقایسه با 22.6 میلیون صندلی برنامه ریزی شده (45.2 میلیون صندلی در هر دو جهت) در مدت مشابه سال گذشته، با نرخ رشدی در حدود 8.8 درصد، تأیید می‌کند که دبی بین المللی، بزرگترین مرکز حمل و نقل هوایی در جهان، همچنان به موفقیت خود ادامه می دهد. افزایش از ابتدای امسال. این شرکت در مطالعه خود اضافه کرد که فرودگاه بین المللی دبی همچنان از نظر ظرفیت صندلی در پروازهای برنامه ریزی شده پیشتاز فرودگاه‌های جهان است. OAG به عملکرد قوی که دبی بین‌المللی همچنان به ثبت خود ادامه می‌دهد اشاره کرد، زیرا توانست حدود دو میلیون صندلی (چهار میلیون صندلی در هر دو جهت) را در دوره بین ژانویه تا می 2024 در مقایسه با سطوح مشابه به تراز خود اضافه کند. فرودگاه بین المللی دبی بیش از پنج میلیون صندلی برنامه ریزی شده در ژانویه 2024 ثبت کرد، در مقایسه با 4.73 میلیون صندلی در فوریه بعد، که به حدود پنج میلیون صندلی برنامه ریزی شده در ماه مارس، حدود 4.88 میلیون صندلی در آوریل و حدود پنج میلیون صندلی در می‌گذشته افزایش یافت. این افزایش ظرفیت صندلی‌ها در فرودگاه بین‌المللی دبی در حالی اتفاق می‌افتد که این فرودگاه پس از ثبت عملکرد قوی در ترافیک بین‌المللی در طول سال 2023، خطوط هوایی جدید را جذب می‌کند و مقاصد بیشتری را باز می‌کند و همچنین پروازهای اضافی را به مقاصد موجود انجام می‌دهد. فرودگاه بین المللی دبی در سه ماهه اول سال جاری شاهد افزایش چشمگیر تعداد مسافران بوده است، زیرا تعداد مسافران به 23 میلیون مسافر رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.4 درصد افزایش داشته است. این رشد به دلیل جذابیت فرودگاه بین المللی دبی در بازارهای کلیدی و کمک آن به ارتقای موقعیت دبی به عنوان یک مقصد بین المللی برای گردشگری و تجارت است. ژانویه بیشترین جابجایی مسافر را به ثبت رساند و تعداد مسافران به 7.9 میلیون نفر رسید. انتظار می رود تعداد مسافران امسال به 91 میلیون مسافر برسد که از رکورد قبلی جابجایی مسافری سالانه 89.1 میلیون مسافر در سال 2018 فراتر می رود. فرودگاه دبی برای اولین بار در تاریخ خود از نظر تعداد کل مسافران (محلی و بین‌المللی) از رتبه پنجم به رتبه دوم در فهرست شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان در سال 2023 جهش کرد، در حالی که جایگاه خود را در رتبه اول شلوغ ترین فرودگاه‌های جهان از نظر تعداد مسافران بین المللی برای دهمین سال متوالی.

 https://www.emaratalyoum.com

آرامکو رسماً 40 درصد از شرکت گاز و نفت پاکستان را تصاحب کرد

آرامکو عربستان امروز جمعه از تکمیل 40 درصد سهام شرکت گاز و نفت پاکستان (GO) در گامی‌برای دستیابی به گسترش بیشتر سرمایه گذاری جهانی خود و همچنین فاصله گرفتن از رقبای منطقه ای و اماراتی خود در زمینه خرده فروشی سوخت خبر داد. شرکت گو در زمینه سوخت، روان کننده‌ها و فروشگاه‌های مختلف در پاکستان فعالیت می‌کند و دارای بیش از 1200 پمپ بنزین خرده فروشی است. به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، این خرید که برای اولین بار در دسامبر 2023 اعلام شد، نشان دهنده اولین سرمایه گذاری خرده فروشی عربستان سعودی در پاکستان است. در ماه مارس گذشته، آرامکو 100 درصد سهام شرکت توزیع سوخت ESMAX (SPE) در شیلی را نیز خریداری کرد. این شرکت می‌گوید که این خرید نشان دهنده گامی‌پیشرفته در مسیر خود است که شاهد شتاب قابل توجهی در گسترش جهانی در زمینه خرده فروشی سوخت است. در همین حال، بر اساس آنچه رویترز گزارش داد، صبح یکشنبه هفته آینده، عربستان سعودی در آزمون بزرگی برای علاقه سرمایه گذاران بین المللی، سفارشات خرید سهام آرامکو را به ارزش 13.1 میلیارد دلار آغاز خواهد کرد. پادشاهی و آرامکو دیروز، پنجشنبه، در اعلامیه‌ای که مدت‌ها منتظر آن بودیم، جزئیات برنامه‌های فروش 0.7 درصد از سهام شرکت نفت دولتی را فاش کردند که 10 درصد از این پیشنهاد را بر اساس تقاضا به سرمایه‌گذاران اختصاص داد. دریافت سفارشات تا 15 خرداد ادامه دارد و قیمت معامله روز بعد مشخص می‌شود.

https://www.aljazeera.net

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما