معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۱- ۱۳:۵۷

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته سوم بهمن ماه 1402 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

کشف هلیوم در تانزانیا:

شرکت هلیوم وان گلوبال[1] که از سوی دولت مجوز اکتشاف دارد، موفق به کشف هلیوم در روکوا ریفت بیسین[2] شد و طی بیانیه ­ای، از آن بعنوان نقطه عطفی در جهت تجاری سازی یاد کرد. طبق بیانیه، این شرکت هنگام انجام لایه­ آزمایی با ساق مته[3] و بدنبال گردش معکوش، حجم بالایی از هلیوم شروع به جاری شدن به سطح گردید که نتیجه آن ترکیب مرکب 4.7 درصدی هلیوم، 1.5 درصدی آرگون، 8 درصد اکسیژن و 86 درصدی نیتروژن بود. در ادامه بیانیه آمده است که مقدار 4.7 درصدی هلیوم اندازه­ گیری شده معادل تقریبا 9 هزار برابر بالاتر از تراز زمینه است. طبق تشخیص این شرکت، فرکانس هلیوم با عمق افزایش می ­یابد و ترجیحاً در سیالات داغ حمل می­ شود. دکتر  الیسانت ام­شیو، رئیس دانشکده معادن و علوم زمینی دانشگاه دارالسلام که ریاست انجمن زمین شناسی تانزانیا را نیز برعهده دارد خاطر نشان کرد که  هلیوم 4.7 درصدی نشانگر وجود حجم عظیمی از مواد معدنی کمیاب ضروری می­ باشد و همچنین این درصد از هلیوم نشان­دهنده وجود گاز است. ایشان همچنین ابراز خوش بینی کرد که با بهره ­برداری موثر از ذخایر کشف­ شده، تانزانیا می­تواند به یک تامین کننده بزرگ جهانی هلیوم تبدیل شود. امروزه بطور عمده تنها چهار کشور آمریکا، قطر، الجزایر و روسیه تولیده کننده هلیوم هستند و همین تعداد محدود کشورهای تامین­ کننده، موجب افزایش تقاضا و قیمت آن در جهان شده است. (منبع خبر، روزنامه دیلی نیوز)

 

افزایش 17 درصدی درآمد سازمان بنادر تانزانیا:

سازمان بنادر تانزانیا (TPA) در سال گذشته موفقیت چشمگیری را از نظر درآمدی به ثبت رساند و این موضوع شامل افزایش 17 درصدی کسب درآمد در 3 ماهه اول سال مالی 2023/2024 می­شود. طبق اعلام کمیته پارلمانی توسعه زیرساخت­ها، درآمد «سازمان بنادر تانزانیا» از 310 میلیارد به 365 میلیارد شیلینگ افزایش یافته است. طبق گزارشی که در مجلس ملی با موضوع «فعالیت­های انجام­ شده در سال 2023» ارائه گردید، بنادر «لیندی» و «ام­توارا» موفقیت­های متعددی را در سال 2023 به ثبت رساندند و همچنین بنادر «دارالسلام»، «تانگا» و «ام­توارا» پس از ارتقای زیرساخت­هایشان، پذیرای کشتی­های بزرگ شده­ اند. حجم محموله­ هایی که توسط بنادر «سازمان بنادر تانزانیا» رسیدگی شده، رشد بیش از 17 درصدی داشته و از 5.8 میلیون تن به 6.8 میلیون تن در سه ماهه اول 2023/2024 افزایش یافته است و این در حالی است که سرعت اجرای پروژه­ها شامل اجرای مرحله اول برنامه دروازه دریایی درالسلام و ارتقای بندر تانگا، افزایش یافته است. با این وجود، این کشور با چالش­های متعددی همچون سرعت پایین تخلیه محموله­ ها مواجه است که منجر به ازدحام در بندر دارالسلام شامل تانکرهای نفت در سینگل پوینت مورینگ (Single Point Mooring) شده است و بطور میانگین روند آن بیش از 10 روز طول می­کشد.  چالش­های دیگر همچون سیستم ناکافی فناوری اطلاعات و ارتباطات، کمبود بودجه، کارگران و تجهیزات و کمبود کشتی­های مسافربری در اقیانوس هند برای ارائه خدمات بین دارالسلام- زنگبار و ام­توارا است. (منبع خبر، روزنامه سیتیزن)

 

 

[1] Helium One Global

[2] Rukwa Rift Basin

[3] Basement Drilling Stem Testing

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما