معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۸

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته دوم بهمن‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

* 40 میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری کویت در اقتصاد انگلیس

شیخ محمد العبدالله وزیر دیوان امیری در حاشیه مراسم یکصد و بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط تاریخی میان کویت و انگلیس، با اشاره به هفتاد و یکمین سالگرد تاسیس دفتر سرمایه گذاری کویت در لندن و تبدیل آن به یکی از بزرگ ترین صندوق های حاکمیتی در سطح جهان، حجم سرمایه گذاری این دفتر در انگلیس را بالغ بر 40 میلیارد دلار و حجم دارایی‌های آن در آمریکا و اروپا را به ارزش 300 میلیارد دلار اعلام کرد .

وی در ادامه اظهارات خود گفت این حجم سرمایه گذاری در انگلیس نزدیک به 150 هزار شغل ایجاد کرده است.

وزیر دیوان امیری کویت، حجم فعالیت شرکت های انگلیسی با هماهنگی سازمان تشویق سرمایه گذاری مستقیم در کویت را نزدیک به 5 میلیون دینار در زمینه فناوری اطلاعات، بیمه، نفت و گاز اعلام کرد.

الیور داودن معاون نخست وزیر انگلیس نیز با اشاره به روابط تاریخی میان دو کشور، کویت را متحد و دوست مهم برای کشورش توصیف کرد و مهم ترین اهداف سفر کنونی خود به کویت را بررسی فرصت های همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاری بیشتر کویت در کشورش اعلام کرد زیرا آنچه کشورش را متمایز می‌کند، ثبات و فضای امنی است که برای سرمایه گذاری فراهم می‌کند.

منبع: القبس

 

* 5.8 میلیارد دینار کسری بودجه کویت در سال مالی 2025-2024

وزارت دارایی کویت از تحویل لایحه بودجه عمومی سال مالی 2025-2024 به هیات دولت خبر داد و دولت فرمان ارجاع آن به مجلس برای بررسی و تصویب صادر کرد.

بودجه عمومی سال مالی جدید کویت از اول ماه آوریل 2024 آغاز و در مورخ 31 ماه مارس 2025 خاتمه خواهد یافت و هزینه‌های سرمایه ای در آن به ارزش 29. 2 میلیارد دینار و کسری بودجه به ارزش 89. 5 میلیارد دینار برآورد شده است. این در حالی است که کسری بودجه در سال مالی جاری منتهی به 31 مارس 2024 بالغ بر 8. 6 میلیارد دینار بوده است.

دکتر انور المضف وزیر دارایی و وزیر در امور اقتصادی و سرمایه گذاری کویت، ضمن قدردانی از تلاش و زحمات کارکنان وزارت دارایی در تدوین بودجه جدید کشور، گفت: در انتظار همکاری بیشتر با مجلس برای تصویب لایحه بودجه عمومی جدید کشور هستند.

در بودجه سال مالی 2025-2024 کویت، درآمدها به ارزش 6. 18 میلیارد دینار ، درآمدهای نفتی به ارزش 23. 16 میلیارد دینار و درآمدهای غیر نفتی به ارزش 42. 2 میلیارد دینار تخمین زده شده است که کاهش 4. 5 درصدی درآمدهای نفتی و افزایش 7. 5 درصدی درآمدهای غیر نفتی را نسبت به بودجه جاری منتهی در مورخ 31 ماه مارس 2024 نشان می دهد.

در بودجه سال مالی جدید ، بهای هر بشکه نفت براساس میانگین سالانه 70 دلار احتساب شده است و کل هزینه‌های کشور بالغ بر 5. 24 میلیارد دلار برآورد شده است که 4. 79 درصد آن را پرداخت دستمزد ، حقوق و یارانه‌ها ، 3. 9 درصد آن را هزینه‌های سرمایه ای و 3. 11 درصد باقیمانده را سایر هزینه‌ها تشکیل خواهد داد.

تخمین زده می‌شود که کویت در بودجه سال مالی جدید خود کسری به ارزش 89. 5 میلیارد دیناری را ثبت کند که نسبت به بودجه سال جاری منتهی به 31 مارس 2024 ، 5. 13 درصد کاهش نشان می دهد.

وزارت دارایی کویت تعداد مشاغل ایجاد شده برای انتصاب کارکنان در لایحه بودجه سال مالی 2025-2024 را بالغ بر 23 هزار و 732 شغل اعلام کرد و گفت در بودجه جدید هزینه‌های سرمایه ای به ارزش 1 میلیون و 450 هزار دینار برای اجرای موارد ذیل در نظر گرفته شده است که عبارتند از: 3. 877 میلیون دینار هزینه پروژه‌های در دست اجرا، 571.4 میلیون دینار هزینه عملیات تعمیر و نگهداری اساسی و 1.3 میلیون دینار برای اجرای 55 پروژه عمرانی جدید.

منبع: الانباء

 

* بهره برداری واقعی از میدان مشترک «الدره» 10 سال طول خواهد کشید

منابع مطلع در بخش نفت به این روزنامه اعلام کردند: بهره برداری واقعی از میدان مشترک «الدره» (آرش) میان کویت و پادشاهی عربستان سعودی حداقل 10 سال طول خواهد کشید به ویژه این که پایان تکمیل طرح های اولیه و نهایی و انتخاب شرکت های بین المللی فعال در زمینه اکتشاف در این میدان کار آسانی نیست و علاوه بر آن مدت زمان ساخت و ساز و اتمام کار نیز زمان زیادی خواهد برد.

این منابع توضیح دادند: شرکت بین المللی که در حال تدوین طرح های مهندسی میدان «الدره» است، تقریباً 35 درصد از کارهای اولیه مهندسی این پروژه را بررسی کرده است.

منابع اظهار داشتند: علی رغم اینکه چندین سال قبل طراحی‌های مهندسی برای توسعه این میدان انجام شده اما کویت و عربستان سعودی ترجیح داده اند این طرح ها را به روزرسانی کنند تا با پیشرفته ترین و آخرین فناوری‌های مدرن مورد استفاده در این زمینه مطابقت داشته باشد.

منابع مذکور افزودند: شرکت نفت کویت نسبت به تسریع بخشیدن به تکمیل این پروژه عظیم مشترک میان دو کشور امیدوار است تا بدین ترتیب تولید گاز کشور را افزایش دهد به ویژه این که ذخایر گاز میدان «الدره» نزدیک به 200 میلیارد متر مکعب تخمین زده شده است.

منبع: السیاسه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما