معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۵- ۱۱:۲۹ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی بلژیک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در نیمه اول بهمن 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد بی‌سابقه درآمد خالص مردم بلژیک در سال 2022

موسسه حسابداری بانک مرکزی بلژیک اعلام کرد افزایش دستمزدها (در پی تورم بالا در این کشور) موجب رشد بی‌سابقه درآمد خالص شهروندان بلژیکی در سال 2022 شده است. بر این اساس، منطقه فلاندر با افزایش 4 هزار یورویی درآمد خالص به ازای هر نفر در این سال، بالاتر از مناطق بروکسل و والونی قرار گرفته است. در سال 2022، درآمد خالص منطقه فلاندر، 26567 یورو بوده است. بروکسل با 22588 یورو و والونی با 22513 یورو در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. پس از دوران همه‌گیری کووید، درآمد قابل تصرف مردم بلژیک در سال 2021 با رشد 4.3 درصدی و در سال 2022 با رشد 6.9 درصدی همراه بوده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی بلژیک، در سال 2022 هزینه‌ مصرف‌کنندگان بلژیکی نیز افزایش یافته و بیشترین رشد در منطقه بروکسل با 14.1 درصد صورت گرفته بود که علت آن افزایش هزینه‌های مسکن و انرژی مصرفی خانواده‌ها در این منطقه بوده است. در سال 2022، سهم هزینه‌های فرهنگی و تفریجی ساکنان منطقه بروکسل نیز بالاتر از سایر مناطق بوده است.

 https://www.belganewsagency.eu/belgium-sees-record-growth-in-disposable-income

طراحی اولین کارخانه فضایی توسط شرکت هوا فضای بلژیک

شرکت خدمات هوا فضای بلژیک (Sonaca) اعلام کرد که مسئولیت طراحی یک کارخانه را در فضا برعهده گرفته است. مطابق این طرح، تاسیسات بزرگی جهت تعمیر ماهواره‌ها و جمع‌آوری زباله‌های فضایی، تبدیل انرژی خورشیدی و انتقال آن به زمین احداث خواهد شد. پروژه مذکور تحت پوشش برنامه تحقیقات اروپایی به نام Horizon Europe اجرا خواهد شد. مدیر عامل شرکت سوناکا در این باره گفت: اگر بخواهیم فردا یک صفحه خورشیدی غول پیکر در فضا بسازیم که انرژی زمین را تامین کند، تنها با طراحی‌های فضائی، امکان‌پذیر خواهد بود.

https://www.lesoir.be/562916/article/2024-01-22/cest-en-belgique-que-se-concoit-la-premiere-usine-de-lespace

کاهش صدور مجوز احداث پروژه‌های صنعتی در منطقه فلاندر بلژیک

بر اساس اعلام آژانس صدور مجوز محیط‌زیست منطقۀ فلاندر، در سال 2023، شرکت‌های صنعتی مستقر در این منطقه، خواستار کسب 2830 مجوز جهت اجرای پروژه‌های جدید و یا طرح‌های توسعه‌ای گردیده‌اند. طبق داده‌های این آژانس، این آمار، 14 درصد کمتر از سال‌های 2018 تا 2022 بوده است. طی این سال‌ها، به طور متوسط، 3290 فقره درخواست مجوز در سال به ثبت رسیده است. مدیر بخش تحقیقات اتحادیه کارفرمایان بلژیک (Voka) در این خصوص گفت: وضعیت کنونی نشان دهنده نوعی چالش در صنعت ما است و وضعیت اقتصادی و رقابت‌پذیری منطقه فلاندر در مقایسه با سایر رقبا در دیگر مناطق جهان با چالش مواجه است.

https://www.belganewsagency.eu/fewer-applications-for-industrial-permits-in-flanders-the-economic-situation-and-competitiveness-of-flanders-and-europe-are-under-pressure

ارزش مبادلات تجاری ایران و بلژیک در 10 ماه نخست سال 2023

بر اساس داده‌های آژانس توسعه تجارت بلژیک، این کشور در 10 ماه نخست سال 2023 میلادی کالاهایی به ارزش 258 میلیون یورو به ایران صادر کرده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022، حدود 27 درصد افزایش داشته و بدین ترتیب، ایران در میان کشورهایی که بلژیک به آنها صادرات داشته، در رتبه هفتاد و هفتم قرار گرفته است. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران با صادرات تنها 42.5 میلیون یورو کالا به بلژیک، در ردیف یکصد و سیزدهمین صادر کننده کالا به این کشور قرار دارد. مطابق آمار آژانس توسعه تجارت بلژیک، صادرات ایران به بلژیک در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022 میلادی با کاهش بیش از 35 درصدی مواجه بوده و در این مدت، موازنه تجاری 215.5 میلیون یورویی به نفع بلژیک رقم خورده است. مهمترین اقلام صادراتی بلژیک به ایران شامل ماشین‌آلات و تجهیزات (35 درصد)، مواد شیمیایی (31 درصد) و تجهیزات نوری و اپتیک (20 درصد) بوده است. کالاهای عمده صادراتی از ایران به بلژیک نیز شامل پلاستیک (40 درصد)، محصولات شیمیایی (28 درصد) و فلزات پایه (13 درصد) بوده است.

https://drive.google.com/file/d/1aBcC0qtwqI1ajdwjWfZecTl46uQEan8R/view

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما