معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های فیلیپین در هفته چهارم دی‌ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قرارداد برنج فیلیپین و ویتنام تقریباً انجام شده است

فرانسیسکو تیو لورل جونیور، وزیر کشاورزی فیلیپین، گفت که در حال حاضر یک پیش نویس توافقنامه کاری برای توافقنامه تجارت برنج با ویتنام وجود دارد که به تضمین عرضه برنج در فیلیپین کمک می‌کند. او گفت که این قرارداد تضمین می‌کند که ویتنام حتی در مواقع بغرنج به فیلیپین صادرات خواهد داشت. یادآور می‌شود که در جریان حضور رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور در اجلاس سران آسه آن در اندونزی در سپتامبر 2023، فیلیپین و ویتنام برای نهایی کردن توافقنامه تجارت برنج که برای مدت پنج سال اجرایی می‌شود، به توافق رسیدند. نخست وزیر ویتنام فام مین چین گفت که دو کشور توافقنامه ای بین دولتی در مورد تجارت برنج منعقد خواهند کرد تا صادرات برنج آنها امنیت غذایی در فیلیپین را تضمین کند.

روابط بیشتر فیلیپین و تایوان

رئیس جمهور فیلیپین فردیناند مارکوس جونیور روز دوشنبه به برنده انتخابات ریاست جمهوری تایوان، لای چینگ-ته تبریک گفت. رئیس جمهور بیانیه ای را در رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک گذاشت که مشتاقانه منتظر همکاری نزدیک و تقویت منافع متقابل با تایوان است.رئیس جمهور فیلیپین افزود: ما مشتاقانه منتظر همکاری نزدیک، تقویت منافع متقابل، تقویت صلح و تضمین رفاه برای مردم خود در سال های آینده هستیم. پیام تبریک مارکوس احتمالاً مورد خشم چین قرار خواهد گرفت، چینی که ادعا می‌کند تایوان بخشی از  قلمرو خود است و در صورت لزوم با زور به کنترل پکن در خواهد آمد. رئیس جمهور منتخب لای قول داده است که از استقلال واقعی جزیره از چین محافظت کرده و آن را با سایر دموکراسی‌ها هماهنگ کند. اظهارات مارکوس در حالی بیان شد که تنش ها بین چین و فیلیپین بر سر یک سری ادعاهای ارضی در دریای چین جنوبی شدت یافته است. سفارت چین در مانیل تاکنون در خصوص پیام تبریک مارکوس اظهار نظر نکرده است.

پمپ آب با انرژی خورشیدی از نروژ به فیلیپین

سفارت سلطنتی نروژ در فیلیپین حدود 70 هزار دلار کمک مالی به پروژه آغاز شده توسط شرکت یارا کود فیلیپین برای کمک به کشاورزان فیلیپینی و افزایش بهره وری در زمین‌های کشاورزی خود و در عین حال تغییر در استفاده از فناوری مدرن، اعطا کرد. این پروژه توانست 16 واحد پمپ آب با انرژی خورشیدی را تهیه و نصب کند که اکنون 55 کشاورز که در 80 هکتار از مزارع برنج کشت می‌کنند، بهره مند هستند. این ابتکار توسط دولت نروژ و شرکت کودهای یارا که برای کشاورزان در Barangay Santa Cruz در Calapan، Oriental Mindoro تسهیل شده است. همه 16 واحد پمپ آب با انرژی خورشیدی قبلاً با موفقیت نصب شده بودند. و شرکت یارا تا آوریل امسال به طور مستمر با کشاورزان فیلیپینی برای نظارت و ارزیابی عملکرد سیستم آبیاری تعامل خواهند داشت. طبق گفته سفارت نروژ، آنها همچنین تأثیر فناوری جدید را بر بهره وری و سود دهی کشاورزان ذینفع نظارت خواهند کرد. سفارت افزود که این برنامه اکنون به عنوان مدرکی دال بر پیشرفت در زمینه پیوند انرژی پاک و غذا می‌تواند به عنوان یک راه حل مناسب برای بخش کشاورزی در فیلیپین ظاهر شود.

صدور هزاران ویزای کار در 500 شرکت جعلی توسط اداره مهاجرت فیلیپین

عیسی کریسپین رمولا، وزیر دادگستری فیلیپین  (DOJ) دستور تحقیق در مورد صدور هزاران ویزای استخدامی، که به عنوان ویزای 9G نیز توسط وزارت مهاجرت برای خارجیان در فیلیپین شناخته می‌شود را صادر نمود. ظاهرا  بیش از 500 شرکت که این خارجی‌ها برای کار در آنجا درخواست ویزا کرده بودند جعلی بوده اند. رمولا در روز سه‌شنبه، 16 ژانویه 2024 به خبرنگاران گفت: «ما همچنین دریافتیم که بسیاری از شرکت‌هایی که برای ویزاهای کاری درخواست می‌کنند، شرکت‌های جعلی هستند، اما بخش حقوقی اداره مهاجرت به آنها اجازه داد درخواست دهند و برای هزاران خارجی ویزا صادر کرد. ویزای 9G توسط اداره مهاجرت فیلیپین برای خارجیانی که برای شرکت های محلی کار می‌کنند صادر می‌شود که باید در کمیسیون بورس و اوراق بهادار فیلیپین (SEC) ثبت شده باشند. به گفته وزیر دادگستری، شرکت‌های جعلی ادعا کرده بودند که شرکت‌های محلی هستند که برای اتباع خارجی که ظاهراً برای آنها در فیلیپین کار می‌کنند، درخواست ویزا می‌کنند.

فیلیپین محصولات طیور را از آمریکا ممنوع کرد

وزارت کشاورزی فیلیپین (DA) ورود طیور از کالیفرنیا و اوهایو را در پی گزارش‌هایی مبنی بر شیوع آنفولانزای پرندگان در این مناطق از آمریکا به طور موقت متوقف کرد.آنها ورود پرندگان اهلی و وحشی و محصولات آنها از جمله گوشت طیور، جوجه یکروزه، تخم مرغ و اسپرم منشأ گرفته از دو مکان خاص را به فیلیپین ممنوع کردند تا از بخش طیور فیلیپین در برابر آنفولانزای پرندگان بسیار بیماری (HPAI)  زا محافظت شود. در نتیجه، رسیدگی، ارزیابی درخواست و صدور ترخیص واردات بهداشتی و گیاهی برای واردات طیور فوق الذکر بلافاصله متوقف شد. وزارت کشاورزی نیز به همین دلیل به طور موقت واردات مرغ از منطقه آیووا، مینه سوتا و داکوتای جنوبی در آمریکا را بین نوامبر تا دسامبر 2023 ممنوع کرد. ممنوعیت واردات موقت محصولات طیور، محموله‌هایی را که قبلاً در حال ترانزیت، بارگیری یا پذیرش در بنادر قبل از اطلاع رسمی مقامات آمریکایی در مورد دستور وزارت کشاورزی فیلیپین بوده‌اند، تا زمانی که محصولات 14 روز قبل از اولین شیوع ذبح شده باشند، مستثنی می‌کند. .

گسترش روابط فیلیپین و برزیل

رئیس جمهور فردیناند آر. مارکوس جونیور طی ارائه استوارنامه سفیر جدید برزیل ژیلبرتو فونسکا گیماراس د مورا در مالاکانانگ در 16 ژانویه 2024 ابراز تمایل کرد که راه‌های بیشتری برای گسترش روابط دوجانبه فیلیپین با برزیل بررسی کند. رئیس جمهور گفت: برای شما آرزوی اقامتی لذت بخش و پربار در اینجا در کشورمان دارم و امیدوارم میزبانی گرم مردم فیلیپین را تجربه کنید. مارکوس همچنین گفت که مشتاقانه منتظر میزبانی برزیل از سی امین نشست کنوانسیون چارچوب سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوا در سال 2025 است. مارکوس خاطرنشان کرد: «برزیل صدای قدرتمندی در راه اندازی اقدامات جمعی در جهت حفاظت از محیط زیست و رسیدگی به اثرات تغییرات آب و هوایی است که مهمترین تهدید موجود برای گونه امروزی ما است.» روابط دیپلماتیک دو کشور در سال 1946 برقرار شد و هفتاد و هشتمین سالگرد آن در ژوئیه امسال جشن گرفته می‌شود. برزیل در زمینه همکاری فنی، کشاورزی، تجارت و سرمایه گذاری، دفاع و حفاظت از محیط زیست به یکی از شرکای ارزشمند فیلیپین تبدیل شده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما