معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی بلژیک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در هفتۀ چهارم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هشدار فدراسیون شرکت‌های بلژیکی نسبت به مشکلات اقتصادی کشور

فدراسیون شرکت‌های بلژیکی (FEB) هشدار داد که در لایه‌های زیرین اقتصاد این کشور، شکاف‌های زیادی وجود دارد. این فدراسیون در گزارش خود آورده است: در حالی که اقتصاد بلژیک در سال گذشته تحت کنترل در آمده است، اما پایه‌های رشد اقتصادی به دلیل پرداخت هزینه‌های بالا در صنایعی نظیر مواد شیمیایی، آجر و شیشه متزلزل گردیده است. با وجود اینکه، فدراسیون شرکت‌های بلژیکی نسبت به بخش خدمات خوشبین‌تر بوده و رشد شرکت‌های فعال در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات را همچنان رضایت بخش ارزیابی کرده است، اما از کاهش حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در سال 2024 خبرداده و رشد اشتغال در سال جاری را نیز کاهشی دانسته است. فدراسیون شرکت‌های بلژیکی، پیش‌بینی نمود رشد اقتصادی بلژیک در سال پیش رو، 0.6 درصد باشد که نسبت به رشد 1.4 درصدی سال 2023، به بیش از نصف کاهش خواهد یافت. فدراسیون در پایان گزارش خود، خواستار تشکیل سریع دولت پس از انتخابات ماه می جهت انجام اصلاحات ساختاری، احیای رقابت‌پذیری، اصلاح بازار کار و رفع کسری بودجه به عنوان اولویت‌های اصلی اقتصاد کشور شد.

https://www.belganewsagency.eu/federation-of-belgian-enterprises-warns-of-underlying-economic-problems

هزینه 5 میلیارد یورویی ترافیک در بلژیک در سال 2023

ترافیک بلژیک در سال 2023، بیش از 5 میلیارد یورو برای اقتصاد این کشور هزینه در پی داشته است. مطابق آمار مرکز اطلاع‌رسانی داشبورد بلژیک موبیلیتی (مشاور توسعه، راه‌حل‌ها و سیاست‌های بخش حمل‌ونقل)، هزینه ترافیک در این کشور نسبت به سال قبل، با رشد 4 درصدی مواجه بوده است. بنا به اعلام این مرکز، بلژیک هرگز در سال‌های گذشته شاهد این سطح از پرداخت هزینه در قبال ترافیک سالانه نبوده است. مطابق آمار موجود، بلژیک طی ماه‌های اکتبر و نوامبر به ترتیب با ارقامی‌بالغ بر 552 میلیون یورو و 513 میلیون یورو، بیشترین هزینه را در این زمینه متحمل شده است. سهم ایجاد هزینه‌های ترافیک برای خودروهای سواری 42 درصد و برای کامیون‌های سبک و سنگین به ترتیب 23 و 35 درصد بوده است.

https://www.belganewsagency.eu/traffic-jams-cost-belgium-over-5-billion-in-2023

توزیع ناعادلانه ثروت بین مستاجران و مالکان بلژیکی

بانک مرکزی اروپا خبر داد که نابرابری ثروت بین مستاجران و مالکان بلژیکی، طی ده سال گذشته رو به افزایش بوده است. طی سال‌های 2013 تا 2023، دارایی خالص مالکان منازل در بلژیک، 39 درصد افزایش یافته است، در حالی که دارایی اجاره‌کنندگان تنها 6 درصد افزایش داشته است. در سال 2013، مستاجران 6.7 درصد از کل دارایی‌های خالص را در اختیار داشتند که ده سال بعد این سهم به 5.1 درصد کاهش یافته است. در بلژیک، 27.5 درصد خانوارها، مستاجر می‌باشند. طبق آخرین بررسی مرکز حمایت از مسکن بلژیک، تقریبا نیمی از مستاجران به دنبال خرید مسکن می‌باشند. اگر وضعیت مالی مستاجران با همین شرایط ادامه یابد، انتقال از بخش اجاره‌نشینی به گروه مالکان خانه، دشوارتر خواهد شد.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240109_94817102

کاهش قیمت گاز در اروپا

قیمت گاز در اروپا با وجود فصل زمستان و افزایش تنش در دریای سرخ، برای اولین بار از ماه اوت 2023، کاهش یافته و به زیر 30 یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسیده است. به نظر می‌رسد به علت تنش‌های فزاینده در دریای سرخ، قطر، به عنوان تولید کننده بزرگ گاز، قصد دوری از این مسیر مهم دریایی را دارد. داده‌های حمل‌ونقل دریایی نشان می‌دهد که  اخیرا حداقل پنج نفتکش حامل گاز طبیعی مایع (LNG) قطر، عبور خود را از مسیر کشتیرانی دریای سرخ متوقف کرده‌اند. قطر دومین تامین کننده LNG به اروپا پس از ایالات متحده است و معمولا از مسیر کانال سوئز برای تحویل محموله خود استفاده می‌کند. ذخایر بزرگ گاز در اروپا و عرضه فعلی LNG به همراه کاهش تقاضا در صنعت، عامل کاهش قیمت گاز در این قاره محسوب می‌شود.

https://www.lalibre.be/economie/entreprises-startup/2024/01/15/le-prix-du-gaz-en-europe-baisse-malgre-les-tensions-en-mer-rouge-LX47LTGLR5FR5DZPQ3HAZHGNAY/

تعیین یک بلژیکی به عنوان رئیس جدید قدرتمندترین موسسه مالی اروپا

یک بلژیکی، رهبری قدرتمندترین موسسه مالی اروپا را به دست گرفته است. خانم والری اوربان، رئیس جدید Euroclear، مسئولیت جدید خود را از ماه می آغاز خواهد کرد. یوروکلیر، در بروکسل مستقر بوده و ارزش اوراق بهادار این موسسه به 37 تریلیون یورو می‌رسد. از مجموع دارایی‌های موجود نزد این موسسه، 200 میلیارد یوروی آن مربوط به منابع روسی بوده که اندکی پس از آغاز جنگ اوکراین، مسدود شده و دسترسی روسیه به آن قطع گردیده است. در حال حاضر، هلدینگ دولتی بلژیک (Fpim) با در اختیار داشتن 19 درصد از سهام یوروکلیر، یکی از بزرگترین سهامداران آن محسوب می‌شود.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240115_94896959

کاهش حجم مبادلات کالا در دومین بندر بزرگ اتحادیه اروپا در سال 2023

سازمان بنادر دریای شمال بلژیک اعلام کرد که بنادر بلژیک در سال 2023 به دلیل جنگ در اوکراین و بحران انرژی با 5.5 درصد کاهش در مبادلات کالا مواجه بوده است. مطابق اعلام این سازمان، در این مدت، 65.9 میلیون تن کالا از طریق دریا و 61.5 میلیون تن از طریق آبراه‌های داخلی شمال بلژیک جابجا شده است. این رقم در مقایسه با 138.1 میلیون تن در سال 2022، کاهش 10.7 میلیون تنی را نشان می‌دهد. یکی از علل اصلی کاهش مبادلات، انتقال کالا به روسیه و بالعکس بوده است که با 42 درصد کاهش در سال 2023 مواجه گردید. ایالات متحده شریک اول بنادر دریای شمال با 5.4 میلیون تن کالا (کاهش 13 درصدی نسبت به سال 2022) و سپس انگلیس با 4.7 میلیون تن قرار دارد و پس از آن نیز برزیل، کانادا، سوئد، روسیه، نروژ، فنلاند، استرالیا و فرانسه قرار دارند.

https://www.belganewsagency.eu/north-sea-port-sees-drop-in-cargo-due-to-war-and-energy-crisis

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما