معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۰۹:۰۴

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های فیلیپین در هفته سوم دی‌ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اهدای 2000 تن برنج از تایوان به فیلیپین

به نمایندگی از دولت تایوان، دفتر اقتصادی و فرهنگی تایپه در فیلیپین اولین سری 1000 تنی برنج آسیاب شده را به فیلیپین تحویل داد. این کمک در تاریخ 4 ژانویه 2023 توسط نماینده دفتر اقتصادی و فرهنگی مانیل (مکو) دریافت شد. به گفته نمایندگان دفتر اقتصادی و فرهنگی تایپه، تایوان توسعه کشاورزی و همکاری امنیت غذایی با دولت فیلیپین را در اولویت قرار داده است زیرا تغییرات آب و هوایی بر صنعت کشاورزی در این کشور تأثیر زیادی گذاشته است. نمایندگان تایوان همچنین خاطرنشان کردند که اهدای برنج گواهی دیگری بر همکاری قوی در میان سایر پروژه‌های در حال انجام بین فیلیپین و تایوان است. ایشان همچنین سایر پروژه‌ها و ابتکارات اخیر از جمله ماموریت فنی کشاورزی تایوان در استان تارلاک، مزرعه نمایش قارچ در استان باگویو و برنامه کارآموزی برای کشاورزان جوان فیلیپینی در تایوان را اشاره نمودند. در پاسخ به عرضه ناکافی مواد غذایی ناشی از تغییرات آب و هوایی، دولت تایوان متعهد شد که 2000 تن برنج آسیاب شده را به دولت فیلیپین اهدا کند که نیمی از آن در اوایل این هفته دریافت شد. برنج اهدایی به عنوان ذخایر امنیت غذایی اضافی برای توزیع توسط وزارت توسعه رفاه اجتماعی فیلیپین با همکاری وزارت کشاورزی در برنامه‌های عملیات امدادی برای جمعیت فقیر که به طور خاص تحت تأثیر بلایا یا شرایط اضطراری قرار گرفته اند، توزیع می‌شود.

بورسیه برای رانندگان جیپنی

اداره آموزش فنی و توسعه مهارت ها فیلیپین (TESDA) با درک تأثیر نامطلوب برنامه نوسازی وسایل نقلیه عمومی دولتی فیلیپین و تأثیر آن بر معیشت بسیاری از رانندگان جیپنی، از آنها خواست تا از برنامه بورسیه رانندگان استفاده کنند. برنامه نوسازی فیلیپین از همه رانندگان و اپراتورهای جیپنی می خواهد که وسیله نقلیه خود را به نسخه مدرن مورد تایید دولت تغییر دهند که در ازای آن هزینه زیادی نیز متحمل می‌شوند و اکثر آنها قادر به پرداخت آن نیستند. این برنامه در سال های گذشته با انتقادات و اعتراضات زیادی از سوی رانندگان جیپنی مواجه شده و دولت قصد دارد امسال آن را نهایی کند. برنامه بورسیه تحصیلی در سال 2019 با مشارکت وزارت حمل و نقل  (DOTr) راه اندازی شد و هدف آن ارائه آموزش رایگان با گواهینامه‌ها به رانندگان عمومی، اپراتورها و اعضای خانواده آنهاست که آواره شده اند یا تحت تأثیر برنامه نوسازی قرار گرفته اند. این آموزش ها در زمینه مهارت های فنی-حرفه ای و همچنین کارآفرینی می‌باشد. ذینفعان بورسیه تحصیلی برای رانندگان می‌توانند از صندوق آموزش روزانه P350 (7 USD) تا 35 روز برای پوشش هزینه‌های غذا و حمل و نقل خود بهره مند شوند. این طرح بورسیه در سال گذشته مبلغ 300 میلیون دلار (5.2 میلیون دلار) را برای دستیابی به رانندگان آسیب دیده و وابستگان آنها دریافت کرد.

ممنوعیت  واردات محصولات طیور از بلژیک و فرانسه در فیلیپین

وزارت کشاورزی فیلیپین (DA) واردات طیور از کشورهای بلژیک و فرانسه را به دلیل شیوع آنفولانزای پرندگان ممنوع کرده است. این ممنوعیت شامل پرندگان اهلی و وحشی و همچنین محصولات طیور می‌شود که از 8 ژانویه 2024 اجرایی می‌شود. اما برخی از وارداتی که قبل از تاریخ ممنوعیت ترانزیت هستند، در صورت رعایت معیارهای خاص ممکن است مجاز باشند. وزارت کشاورزی گفته است که این ممنوعیت همچنان اجرا خواهد شد مگر اینکه دستور لغو صادر شود. بلژیک و فرانسه هر دو شیوع آنفولانزای پرندگان را در طی چند هفته آخر سال 2023 در پرندگان اهلی گزارش کردند، به این دلیل است که دستور ممنوعیت واردات صادر شده است تا بلافاصله واردات پرندگان اهلی و وحشی از بلژیک و فرانسه متوقف شود. این فرمان همچنین ورود محصولات طیور بلژیکی و فرانسوی از جمله گوشت طیور، جوجه یک روزه، تخم مرغ جوجه کشی و اسپرم طیور را به فیلیپین ممنوع می‌کند.

نرخ بیکاری فیلیپین به 3.6 درصد کاهش یافت

تعداد فیلیپینی‌های بیکار در نوامبر 2023 به دلیل ایجاد مشاغل بیشتر در فصل تعطیلات کاهش یافت. این اتفاق در بحبوحه تصمیم دولت برای کنار گذاشتن تدریجی جیپنی‌های سنتی و دنبال کردن مدرن‌سازی ظاهر شد که احتمال می رود پس از اجرایی شدن تعداد زیادی از مردم بیکار شوند. یک نظرسنجی سراسری توسط اداره آمار فیلیپین (PSA) نشان می دهد که 1.83 میلیون فیلیپینی بیکار یا بیکار  شده در نوامبر 2023 وجود دارد که در مقایسه با 2.09 میلیون بیکاری ثبت شده در اکتبر 2023 کمتر است. نتایج این نظرسنجی نرخ بیکاری  3.6 درصدی را در ماه نوامبر نشان می دهد که کمتر از 4.2 درصد در ماه قبل است.

 سرمایه گذاری 26 میلیارد دلاری برای فیلیپین در سال 2024

هیئت سرمایه گذاری فیلیپین (BOI) پس از تصویب رکورد بالای سرمایه گذاری در سال گذشته، قصد دارد در سال 2024 سرمایه گذاری 26 میلیارد دلاری داشته باشد. اکثر تعهدات و تاییدیه‌های سرمایه گذاری در سال 2023 خارجی بودند که نشان دهنده افزایش علاقه خارجی به فیلیپین است. اگرچه فیلیپین در سال 2023 نرخ رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی پایین تری را ثبت کرد، اما در مقایسه با سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند تایلند، مالزی و اندونزی بهتر است. هیئت سرمایه گذاری قصد دارد تا پایان دوره ریاست جمهوری مارکوس که تا سال 2028 خواهد بود، فیلیپین به دومین مقصد بزرگ سرمایه گذاری مستقیم خارجی در منطقه جنوب شرقی آسیا تبدیل شود.

درآمد 15 میلیارد دلاری از اداره گمرک فیلیپین

اداره گمرک فیلیپین (BOC) در سال 2023 حدود 15 میلیارد دلار درآمد جمع آوری کرد و آنها این دستاورد بزرگ را به جمع آوری کارآمد مالیات، افزایش تسهیل تجارت و ابتکارات دیجیتالی سازی برای ساده کردن رویه‌ها مربوط دانستند. تلاش آنها برای مبارزه با قاچاق به طور قابل توجهی منجر به ضبط حدود 760 میلیون دلار کالای قاچاق از 90 پرونده جنایی بوده است. این آژانس بر افزایش تسهیل تجارت و افزایش درآمد به عنوان بخشی از استراتژی‌های کلی بهبود اقتصادی و رشد تمرکز کرده است.  اداره گمرک فیلیپین همچنین با توسعه سیستم‌های جدید و امکانات مدرن برای ساده‌سازی رویه‌ها و کاهش زمان پردازش در معاملات واردات و صادرات، تلاش‌های دیجیتالی‌سازی خود را افزایش می‌دهد. این دومین آژانس بزرگ درآمد فیلیپین پس از اداره درآمد داخلی و آژانس مالیاتی است و موظف است منابع مالی را برای تأمین مالی برنامه‌ها و پروژه‌های دولت ارائه دهد.

شرکت خدمات اینترنتی مستقر در ژاپن سرمایه گذاری‌های خود را در فیلیپین پیش خواهد برد

 Medley Inc.، یک شرکت خدمات اینترنتی مستقر در ژاپن، نامه‌ای مبنی بر سرمایه‌گذاری با وزارت تجارت و صنعت فیلیپین در 18 دسامبر 2023 برای پیشبرد سرمایه‌گذاری‌های خود در این کشور امضا کرد. شرکت Medley قصد دارد مسائل مربوط به مراقبت های بهداشتی را از طریق خدمات اینترنتی خود حل کند و پلتفرم های مختلفی را برای منابع انسانی و خدمات پزشکی برای حمایت از بیماران، موسسات مراقبت های بهداشتی و متخصصان ایجاد کرده است. گروه Medley با هدف "ایجاد آینده مراقبت های بهداشتی پزشکی" با پیشرفت تجارت جهانی خود و کمک به جامعه فیلیپین با ایجاد فرصت های شغلی متنوع.

ادامه رشد فیلیپین در منطقه جنوب شرقی آسیا

بر اساس تحلیل‌ها و گزارش‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود که فیلیپین در دو سال آینده یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد در آسیای جنوب شرقی و اقیانوس آرام باشد. در گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی که توسط بانک جهانی در 10 ژانویه 2023 منتشر شد، پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی فیلیپین برای سال های 2023 تا 2025 به 5.8 درصد افزایش یابد. این سازمان گفت که انتظار می رود بخش خدمات محرک اصلی رشد برای سال جاری باشد که با حمایت از بهبود مستمر بخش گردشگری و عملکرد ثابت فناوری اطلاعات و صنعت برون سپاری فرآیندهای تجاری حمایت می‌شود. پیش‌بینی رشد برای فیلیپین بیشتر از چین است که تنها 5.2 درصد، کامبوج (5.4 درصد)، اندونزی (5 درصد)، ویتنام (4.7 درصد) و مالزی (3.9 درصد) پیش‌بینی می‌شود.

فیلیپین به عنوان یک مرکز جهانی برای کار از راه دور در دوران پس از کووید

یک نظرسنجی توسط وزارت کار و اشتغال فیلیپین (DoLE) نشان داد که 91 درصد از کارمندان در این کشور افزایش رضایت شغلی هنگام کار از راه دور را گزارش کردند. این پاسخ مثبت گواهی بر سازگاری متخصصان فیلیپینی و مزایای کار از راه دور است. یکی از نتایج مهم صنعت کار از راه دور، ظهور فیلیپین به عنوان یک مقصد جهانی برای کار از راه دور است. میلیون‌ها فیلیپینی در حال حاضر به نمایندگی از شرکت‌ها در سراسر جهان در نقش‌های مختلف از جمله بازاریاب، تحلیل‌گر، مدیر فروش و پشتیبانی مشتری کار می‌کنند. شرکت‌های فیلیپین متوجه این موضوع شده اند که کار از راه دور به آنها اجازه می‌دهد تا از مجموعه‌ای از استعدادهای پراکنده در سراسر فیلیپین بهره ببرند و آنها را قادر می سازد تا تیم های چابک و کارآمدی بسازند که به یک مکان اداری محدود نمی‌شوند و از محدودیت های سنتی مجاورت فیزیکی رها می‌شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما