معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۱۴:۳۵ - مشاهده: ۱۰۴

اخبار هفتگی سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته سوم شهریور ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 

افزایش تورم در غرب آفریقا در پی افزایش قیمت‌ها در غنا، سیرالئون و نیجریه

گزارش چشم انداز توسعه غرب آفریقا نشان می‌دهد که تورم در این منطقه افزایش قابل توجهی داشته است و از میانگین 9.7 درصد در سال های 2020-2014 به 12.7 درصد در سال 2021 و 17 درصد در سال 2022 افزایش یافته است. این افزایش قابل توجه در تورم منطقه را می‌توان به عوامل متعددی نسبت داد. کشورهای غرب آفریقا برخلاف کشورهای شرق این قاره از نظام نرخ ثابت ارز پیروی نکرده و از این حیث متمایز هستند. در نتیجه، تورم در غرب آفریقا به طور سنتی بسیار کمتر از تورم در شرق قاره بوده است. شرق آفریقا نرخ تورم 15 درصدی را در سال‌های 2020-2014 تجربه نمود که به 40.7 درصد در سال 2021 و 29 درصد در سال 2022 رسید. تحلیل‌های بانک سرمایه گذاری و توسعه اکوواس نشان می‌دهد که تورم بالاتری که در غرب آفریقا در طول سال 2022 شاهد بودیم در درجه اول به دلیل افزایش قابل توجه قیمت مصرف کننده ثبت شده در غنا، سیرالئون و نیجریه است.

بر اساس گزارش چشم انداز توسعه غرب آفریقا، این سه کشور به شکل قابل توجهی از نوسانات قیمت‌های جهانی متاثر شده و شاهد کاهش سریع ارزش پول ملی خود در طول سال 2022 بوده‌اند. در غنا، تورم در سال 2022 از میانگین 13 درصد بین سال‌های 2020-2014 تا 31.5 درصد افزایش یافت. به طور مشابه، تورم سیرالئون از 12.1 درصد در سال‌های قبل تا نرخ 26.1 درصد در سال 2022 افزایش داشت. در نیجریه نیز ارقام مشابهی مشاهده می‌شود. علاوه بر این، این گزارش تاکید می‌کند که تورم افزایش یافته در سال 2022، چه در غرب آفریقا و چه در سطح جهانی، را می‌توان به افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی ناشی از اختلالات در زنجیره تامین جهانی به دلیل جنگ روسیه-اوکراین نسبت داد. در خاتمه، شایان ذکر است که در حالی که 9 کشور در منطقه اکوواس موفق به رسیدن به آستانه تورم ≤5 درصد در سال 2021 شدند، تنها دو کشور بنین و نیجر به معیار همگرایی تورم 5 درصد در سال 2022 دست یافتند. روند افزایشی تورم در منطقه نیاز به نظارت دقیق و سیاست گذاری برای کاهش تأثیر آن بر اقتصادها و خانوارها دارد.

https://awokonewspaper.sl/higher-inflation-in-west-africa-traced-to-price-hikes-in-ghana-sierra-leone-and-nigeria/

 

تعهد دولت سیرالئون به تعامل و گفتگو با آمریکا

دولت سیرالئون تاکید کرده است که متعهد به گفتگو با دولت ایالات متحده در مورد موضوع اعمال محدودیت‌های روادید برای افراد و مقاماتی است که به اعتقاد ایالات متحده روند دموکراتیک در سیرالئون را تضعیف کرده‌اند. این واکنش در پی بیانیه اخیر وزیر امور خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن، مبنی بر هدف قرار دادن مقامات مظنون به دستکاری در نتایج انتخابات ژوئن 2023 و دست داشتن در ارعاب و تهدید رای دهندگان و ناظران انتخابات و فعالان جامعه مدنی رخ داد. در پی این تصمیم دولت ایالات متحده، سخنگوی سفارت آمریکا در فری‌تاون اظهار داشت که ایالات متحده در حال بررسی اقداماتی فراتر از محدودیت‌های روادید برای ناقضان دموکراسی در سیرالئون به ویژه در جریان انتخابات سراسری 24 ژوئن می‌باشد.

با این حال، سخنگوی نمایندگی آمریکا با استناد به سیاست دولتش مبنی بر فاش نکردن وضعیت روادید افراد، اسامی افراد هدف این تحریم را با خبرنگاران به اشتراک نگذاشت. در یک تحول مرتبط، شرکت چالش هزاره ایالات متحده آمریکا (MCC) تاخیر در بسته کمک‌های توسعه‌ای خود به سیرالئون را تایید کرده است. این تاخیرها به نگرانی در مورد صحت انتخابات 24 ژوئن 2023 سیرالئون نسبت داده می‌شود. دبیر مطبوعاتی دولت سیرالئون تاکید کرد که دولت متعهد به تعامل با ایالات متحده برای رسیدگی به نگرانی‌ها، شفاف‌سازی و رفع هرگونه سوء تفاهم است. وی اظهار داشت: «مجمع عمومی آتی سازمان ملل فرصت امیدوارکننده‌ای را برای هر دو طرف فراهم می‌کند تا در بحث‌های سازنده شرکت نموده و زمینه‌های مشترک برای راه‌حلی دوجانبه و سودمند پیدا کنند.»

https://thecalabashnewspaper.com/government-remains-committed-to-engage-in-dialogue-with-united-states-press-secretary/

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما