معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۴

تحلیل دیدبان اقتصاد تونس از رابطه این کشور با مجموعه بریکس

دیدبان اقتصاد تونس در تحلیلی که به مناسبت پانزدهمین اجلاس سران این گروه تحت شعار «بریکس و آفریقا» منتشر کرد بر لزوم آغاز مبادلات بین تونس و مجموعه بریکس تاکید نمود.

دیدبان اقتصاد تونس: تونس باید مبادلات خود را با گروه بریکس آغاز ‏کند‎.‎

دیدبان اقتصاد تونس در تحلیلی که به مناسبت پانزدهمین اجلاس سران این گروه تحت شعار «بریکس و آفریقا» منتشر کرد با تاکید بر لزوم آغاز مبادلات بین تونس و مجموعه بریکس اعلام کرد حتی اگر تونس عزم خود را برای پیوستن به ائتلاف بریکس اعلام ‏نکرده باشد، منطقی است که مبادلات با این گروه آغاز شود و کشورهای شمال آفریقا می‌توانند برای قطع ارتباط ‏بین تامین مالی بریکس و اجازه صندوق بین المللی پول تلاش کنند.

این دیدبان اقدام به مستقل سازی ساختارهای مالی منطقه‌ای را راهی برای تامین مالی کشورهای منطقه بدون نیاز به اجازه صندوق بین‌المللی پول دانست‎. نویسندگان این تحلیل بر لزوم اهمیت دادن به نقش و آینده صندوق عربی پول به عنوان یک نهاد مالی منطقه‌ای ‏که می‌تواند مسیر رهایی کشورهای منطقه از صندوق بین‌المللی پول را تسهیل کند، اشاره کردند؛ به این شرط که تأمین مالی آن نیازمند اخذ مجوز از صندوق بین المللی پول نباشد ‏و توانایی‌های مالی آن تقویت شود‎.‎

گزینه دیگر کشورهای شمال آفریقا به نقل از این تحلیل، پیگیری مذاکرات بین ‏کشورهای آفریقایی در مورد پروتکل تأسیس صندوق آفریقایی پول است. در حال حاضر موریتانی تنها ‏کشور در شمال آفریقا است که توافقنامه ایجاد صندوق را امضا کرده است.

پانزدهمین اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی برای بحث در مورد بسیاری از ‏موضوعات، از جمله پیوستن کشورهایی که قبلاً تمایل خود را از شمال آفریقا برای انجام این کار ابراز ‏کرده بودند، برگزار شد که تونس در لیست کشورهای خواهان پیوستن به این مجموعه نبود. کشورهای بریکس سیستم مالی خود شامل توافقنامه ذخیره اضطراری را دارند که می‌تواند ‏جایگزینی برای صندوق بین المللی پول در نظر گرفته شود‎.‎

تجارت خارجی بین تونس و کشورهای بریکس در سال 2022 نسبت به سال 2021 افزایش یافت و حجم ‏مبادلات با برزیل و هند 50 درصد و با روسیه 84 درصد افزایش یافت. چین نیز اکنون ‏به عنوان دومین تامین کننده تونس در رتبه بعد از فرانسه قرار دارد.

دیدبان اقتصاد تونس تأکید کرد که اتحادهای منطقه ای مانند بریکس، نمی‌توانند تنها ‏خطوط دفاعی برای حفظ ذخایر دولت باشند، بلکه تنها می‌تواند جایگزینی برای تأمین مالی ارائه شده توسط ‏صندوق بین المللی پول باشند‎.‎

هیئتی از تونس به سرپرستی نبیل عماروزیر امور خارجه این کشور، در ‏اجلاس بریکس که از 22 تا 24 آگوست 2023 در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی برگزار شد، شرکت ‏کرد‎.‎ پیش از آن سمیر سعید، وزیر اقتصاد و برنامه ریزی، در اظهاراتی که در برابر پارلمان ایراد کرد، گفت ‏که حجم اقتصاد تونس ظرفیت لازم برای پیوستن به گروه بریکس را ندارد اما تونس هیچ گروه یا مجموعه ای را ‏که بتواند با آن تعامل داشته باشد حذف نمی‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما