معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۵:۴۸

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری تونس در هفته سوم تیرماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جلسه کاری تونس و روسیه درحاشیه نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی آفریقا

سرگئی لوین معاون وزیر کشاورزی روسیه در جلسه کاری دو جانبه که در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد به جایگاه مهم روسیه به عنوان صادر کننده گندم در سطح جهانی اشاره کرد و خاطر نشان کرد که صادرات گندم روسیه سه برابر شده و  این امر جایگاه مهمی را در سطح جهانی به این کشور بخشیده و از طرف‌های تونسی و روسی خواست تا همکاری‌های دو طرف را بیش از پیش توسعه دهند که منجر به انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های جدید شود. وی در همین راستا به حضور 20 شرکت روسی در غرفه وزارت کشاورزی روسیه در این نمایشگاه اشاره کرد.

از سوی دیگر سلوی بن حدید الزواری، مدیر کل دفتر غلات اعلام کرد تونس هیچ شرکت روسی را از مشارکت در مناقصه واردات غلات در صورت رعایت شرایط حاکم بر خرید غلات مستثنی نمی‌کند و در همین زمینه خاطرنشان کرد واردات غلات از روسیه، حدود 40 درصد مجموع واردات طی سالهای 2023 و 2024 وباکیفیت بالا و قیمتهای بسیار رقابتی بوده است.

در همین رابطه ادوارد زرنین رئیس اتحادیه صادرکنندگان غلات روسیه اعلام کرد علاوه بر گندم و ذرت و جو امکان فروش حبوبات به تونس نیز وجود دارد. مرکز توسعه صادرات محصولات کشاورزی روسیه نیز اعلام کرد امکان عقد قرارداد با تونس برای فروش با حجم و قیمت ثابت وجود دارد.

 

حواله‌های تونسی‌های خارج از کشور

براساس آخرین اعلام بانک مرکزی تونس حواله‌های تونسی‌های ساکن خارج از کشور از آغاز سال جاری میلادی تا پایان ماه ژوئن حدود 3600 میلیون دینار به کشور وارد کرده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 271 میلیون دینار افزایش داشته است.

 

حد نصاب زکات سال هجری جدید در تونس

مفتی تونس علام کرد حد نصاب زکات اموال در سال 1446 هجری 19 هزار و نهصد دینار است. در بیانیه مفتی آمده است از  اموال ذخیره شده ای که معادل این مبلغ یا بیشتر باشد و یک سال بر آن گذشته  باشد باید 2.5 درصد جدا و براساس متن آیه 60 سوره توبه به فقرا و افراد نیازمند داده شود.

 

بانک جهانی احمدو مصطفی ندیای را به عنوان مدیر منطقه ای جدید وزارت مغرب و مالت منصوب کرد

بانک جهانی انتصاب آقای احمدو مصطفی ندیای را به عنوان مدیر منطقه ای جدید برای منطقه مغرب عربی و مالـت اعلام کرد.

  ندیای تعاملات بانک جهانی با دولتهای الجزایر،لیبی،مالت،مراکش وتونس، شرکای توسعه و سایر ذینفعان را در ابتکارات منطبق با اولویتهای کشورها و چشم انداز بانک جهانی مدیریت خواهد کرد. ندیای که در رباط مستقر خواهد بود،برمجموعه تامین مالی به ارزش 11.5 میلیارد دلار نظارت داشته و همچنین دانش های مهم نوآورانه، توصیه‌های سیاستی و خدمات مشاوره ای ارائه میکند.

ندیای قبل از تصدی پست جدید خود بیش از 25 سال تجربه در پست های عملیاتی و راهبردی مختلفی در سطح جهانی و کشوری از جمله در آفریقا، آمریکای لاتین، اروپای شرقی وآسیای مرکزی داشته است. او قبل از انتصاب به سمت فعلی خود، به عنوان مدیر استراتژی و عملیات برای تامین مالی عادلانه و رشد فراگیر دربانک جهانی فعالیت میکرد. ندیای سنگالی و دارای مدرک کارشناسی ارشد ازESCP Business School درفرانسه است و به زبان انگلیسی و فرانسوی و همچنین به زبان وولوف رایج در زادگاهش تسلط دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما