معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۴:۳۳

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری تونس در هفته چهارم خردادماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

مصاحبه روزنامه الصباح تونس با دو دوچرخه سوار ایرانی

همزمان با اعلام لغو روادید تونس برای شهروندان ایرانی این روزنامه مصاحبه ای را با دو دوچرخه سوار ایرانی که به مدت دو هفته از مناطق مختلف تونس بازدید کرده بودند انجام داد. این دو ورزشکار ایرانی ضمن ابراز خرسندی از سفر ماجراجویانه خود به اشتراکات فرهنگی بین دو کشور اشاره کرده بودند. گزارشگر این مصاحبه با استقبال از فعالیت های  فرهنگی و گردشگری بین دو کشور ابراز امیدواری کرد لغو روادید دو جانبه باعث شناخت بیشتر دو کشور از سوی شهروندان گردد.  

نشست اقتصادی تونس- کره- آفریقا

در حاشیه سومین مجمع اقتصادی تونس- کره- آفریقا 3 توافقنامه مشارکت امضا گردید. به گفته رئیس اتاق بازرگانی تونس- کره حجم مبادلات بین تونس و کره جنوبی شامل صادرات بیش از 320 میلیون دلار برای محصولات فسفات، روغن زیتون، صنایع الکترونیک و مکانیکی و خدمات وپارچه و واردات بیش از 430 میلیون دلار قطعات خودرو ، تجهیزات حمل و نقل، مواد پلاستیک، مواد شیمیایی و مواد غذایی به تونس است. کره جنوبی سومین تامین کننده مواد و هفتمین شریک اقتصادی تونس در میان کشورهای آسیایی به شمار می آید. دو کشور همچنین در بخش های آموزش فنی و حرفه ای و تکنولوژی ارتباطات و انرژی‌های تجدید پذیر با یکدیگر همکاری می‌کنند.

تونس برای استقبال از گردشگران در تابستان 2024 آماده می‌شود

وزیر گردشگری تونس پیش بینی کرد در سال جاری بیش از 9 میلیون گردشگر از تونس بازدید کنند. طبق اعلام اتحادیه هتل داران تونس بخش گردشگری تونس با تمام توان خود کار نمی‌کند و حدود 30 درصد از هتل های تونس به دلایل مالی از جمله افزایش بدهی‌ها به ویژه در دوره کرونا بسته شده اند. بخش گردشگری یکی از بخش های مهم در ارز آوری برای کشور محسوب می‌شود و حدود 14 درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می دهد. بانک مرکزی تونس نیز اعلام کرد درآمد گردشگری این کشور در 5 ماهه نخست 2024 به بیش از دو میلیارد دینار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.8 درصد رشد داشته است.

70 درصد واردات تونس از طریق بندر رادس صورت می‌گیرد

بانک جهانی بندر رادس را در بین بیش از 400 کشور جهان در رتبه 233 قرار داد. این رتبه نشان می دهد بزرگترین شریان اقتصادی تونس از مشکلات بزرگی رنج می‌برد. دیگر گزارش های بین المللی از جمله گزارش موسسه S&B Global  درباره مقیاس عملکرد بنادر تجاری جهان که 25 می منتشر شد نیز این بندر را در رتبه آخر در از لحاظ کیفیت زیرساخت و عملکرد قرار داده است. شرکت الستام که مسئول بارگیری و تخلیه بار در بندر رادس است در سال های اخیر مورد انتقادات زیادی به دلیل تاخیر  در تحویل بار و در نتیجه ایجاد خسارت های مالی هنگفت قرار گرفته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما