معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۲- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۷۴

انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی تونس

طی حکمی از سوی رئیس جمهور تونس فتحی، زهیر النوری به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی این کشور منصوب گردید.

قیس سعید رئیس جمهور تونس فتحی زهیر النوری را به عنوان رئیس جدید بانک ‏مرکزی منصوب کرد. وی جانشین مروان العباسی رئیس سابق بانک مرکزی تونس شد.‎‏ النوری 69 ‏ساله یکی از اعضای هیئت مدیره بانک از سال 2016 و استاد اقتصاد حوزه انرژی در ‏دانشگاه‌های تونس و یک اقتصاددان لیبرال است‎.‎

‎تصمیم برای انتصاب وی پس از تصویب اصلاحیه قانون‎‎بانک مرکزی‎‎توسط مجلس اتخاذ شد که به طور ‏استثنایی امکان تامین مالی کسری بودجه عمومی را فراهم می‌کند. اقتصاددانان می‌گویند توسل به بانک مرکزی تونس نتیجه مستقیم بسته شدن درها در ‏مذاکرات با صندوق بین المللی پول است‎.‎ متن جدید قانون به بانک مرکزی اجازه می دهد «به صورت استثنایی تسهیلاتی را به نفع خزانه داری کل ‏تونس در حدود مبلغ خالص تخمینی هفت هزار (7000) میلیون دینار برای بازپرداخت در یک دوره ده ساله شامل دوره تنفس سه ساله و بدون بهره ‏اعطا کند.»

‎این مبالغ امکان تامین بخشی از کسری بودجه دولت برای سال 2024 از جمله بدهی ‏های خارجی بالغ بر 16 میلیارد دینار را فراهم می‌کند.‎ مروان العباسی، رئیس سابق بانک مرکزی این وام را منجر به کاهش ذخایر ارزی و پیامدهای ‏منفی بالقوه بر دینار تونس می دانست.

از سوی دیگر همزمان با انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی، حساب جاری خزانه داری دولتی تونس رکورد بالایی را به ثبت رساند و به 4657 میلیون دینار رسید.

محمد سویلم،یکی از مدیران سابق بانک مرکزی در این باره گفته است افزایش حساب جاری خزانه داری تونس به 4657 ‏میلیون دینار از محل اعتبارات اختصاص یافته در بودجه دولتی سال 2024 توسط بانک مرکزی است که در ‏آن بیش از 3000 میلیون دینار به حساب خزانه واریز شد.

همچنین 1000 میلیون دینار از محل فروش اوراق قرضه به نفع خزانه دولت جمع آوری شده است و این وجوه برای بازپرداخت ‏وام به ارزش تقریبی 850 میلیون یورو استفاده خواهد شد‎.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما