معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۳

اخبار اقتصادی سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته دوم شهریور ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پیش بینی رشد متوسط 4.2 درصدی در سال برای اقتصاد سیرالئون

پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی سیرالئون در سال 2023 به 2.7 درصد برسد که نشان‌دهنده روند کاهشی نسبت به رشد 3.6 درصدی ثبت‌شده در سال 2022 و 4.1 درصدی در سال 2021 است. این کاهش پیش‌بینی‌شده به شوک‌های متعدد در سمت عرضه، ناپایداری خروجی حوزه معدن، و سرریز اثرات درگیری روسیه و اوکراین نسبت داده می‌شود. بر اساس گزارش تحولات اقتصادی کلان در سیرالئون که توسط بخش تحقیقات و آمار بانک مرکزی این کشور تهیه شده است، چشم انداز میان مدت (2023 تا 2025) متوسط نرخ رشد اقتصادی سالانه 4.2 درصدی را پیش بینی می‌کند. انتظار می‌رود که این رشد به دلیل بهبود در حوزه کشاورزی، معدن، گردشگری و فضای کلی کسب و کار باشد. همچنین انتظار می‌رود اصلاحات ساختاری نیز به این توسعه اقتصادی کمک کند.

این گزارش با استفاده از داده‌های معتبر، رهیافت‌هایی را در مورد تحولات اخیر بخش پولی و خارجی ارائه نموده است. البته تورم همچنان به عنوان یک معضل مطرح است، به طوری که در ژوئن 2023 نرخ تورم سالانه 44.81 درصد گزارش شده است که نسبت به ماه‌های قبل افزایشی می‌باشد. این افزایش ناشی از تورم قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی بوده است که تا 57.99 افزایش یافت. با این حال، تورم اقلام غیرخوراکی شاهد یک کاهش جزئی بوده است. این فشارهای تورمی ناشی از اثرات مداوم درگیری روسیه و اوکراین عنوان شده است که بر زنجیره‌های تامین غذای جهانی تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، کاهش ارزش سالانه لئون نیز به افزایش نرخ تورم کمک کرده است.

https://awokonewspaper.sl/sierra-leones-economy-expected-to-grow-at-an-annual-average-of-4-2/

افزایش دوباره قیمت فرآورده‌های نفتی توسط دولت سیرالئون

دولت سیرالئون در توافق با آژانس تنظیم مقررات نفتی، وزارت دارایی، وزارت تجارت و صنعت و شرکت‌های واردکننده، تصمیم به افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی (بنزین، گازوئیل، نفت سفید و نفت کوره) در داخل کشور از 25 لئون به 30 لئون در هر لیتر گرفته است. در اطلاعیه صادرشده توسط آژانس تنظیم مقررات نفتی به افزایش پیوسته قیمت‌های مرجع بین‌المللی نفت در طی ماه‌های ژوئیه و اوت به عنوان دلیل اتخاذ این تصمیم اشاره شده است. قیمت‌های جدید از روز 29 اوت 2023 اعمال خواهند شد. پیش از این در حدود یک ماه قبل قیمت‌های فرآورده‌های نفتی از 21.5 لئون به 25 لئون در هر لیتر افزایش یافته بود.

https://sierraloaded.sl/news/government-increases-prices-petroleum-products-nl30/

کاهش کسری تجاری سیرالئون در سال 2023

بر اساس گزارش بخش تحقیقات و آمار بانک مرکزی سیرالئون، کسری تجاری این کشور در سه ماهه اول سال 2023 بهبود امیدوارکننده‌ای را نشان داده و تا 159.53 میلیون دلار کاهش یافته است. این رقم در مقایسه با 200.17 میلیون دلار در سه ماهه پایانی سال 2022 یک پیشرفت برای بهبود تراز تجاری سیرالئون تلقی می‌شود. این کاهش به افزایش درآمدهای صادراتی و کاهش واردات نسبت داده شده است. در پی رفع محدودیت‌های کرونایی چین و بهبود شرایط زنجیره تامین جهانی، انتظار می‌رود که این روند در طول سال 2023 برای سیرالئون ادامه یابد. همچنین در گزارش مذکور به وضعیت ذخایر ناخالص بین‌المللی بانک مرکزی سیرالئون نیز پرداخته شده است. ذخایر ناخالص بین‌المللی سیرالئون در ژوئن 2023 به 554.55 میلیون دلار رسیده است که نسبت به 542.30 میلیون دلار در مه 2023، افزایش 2.26 درصدی را نشان می‌دهد.

https://awokonewspaper.sl/trade-deficit-to-continue-narrowing-in-2023/

برگزاری دوره‌های آموزش سایبری برای پلیس سیرالئون توسط کارشناسان نظامی آمریکا

تیمی از کارشناسان آمریکایی به سرپرستی سرهنگ نظامی‌بازنشسته ارتش ایالات متحده، جری تورس، در ملاقات با بازرس کل نیروی انتظامی سیرالئون، ویلیام فایا سِلو، برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای پلیس سیرالئون در حوزه سایبری توافق نمودند. جری تورس اظهار داشت که هدف آن‌ها از سفر به سیرالئون دریافت اطلاعات دست اول در مورد موفقیت آزمایشگاه سایبری کشور و ارائه آموزش‌های پیشرفته، توسعه نرم افزارهای تکمیلی به منظور توانمندسازی و ارتقاء پرسنل سایبری برای انجام ردیابی داده‌ها و تجزیه و تحلیل داده از تلفن‌های همراه و آموزش رایانش قانونی است.

به گفته ویلیام فایا سلو، راه اندازی آزمایشگاه سایبری تاکنون به نیروی انتظامی در تعقیب و دستگیری چندین متخلف کمک نموده است. وی افزود که متهمین بیشتر پرونده‌های سایبری که توسط این واحد بررسی می‌شود به شکل موفقیت آمیزی در دادگاه محکوم شده‌ و این واحد کمک قابل توجهی به اجرای عدالت در کشور نموده است. بازرس کل نیروی انتظامی همچنین خاطرنشان کرد که آزمایشگاه سایبری سیرالئون پس از آفریقای جنوبی بهترین واحد سایبری در آفریقا است.

https://ayvnews.com/us-military-experts-to-train-salone-police-on-cyber-law/

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما