معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته اول شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

صادرات بیش از 300 شرکت استونیایی به روسیه

اگرچه هنوز شرکت‌هایی در استونی وجود دارند که با روسیه تجارت می‌کنند، اما صادرات استونی به روسیه از سال 2019 به شدت کاهش یافته است. بر اساس گزارش هیات مالیات و گمرک استونی (MTA)، حدود هزار شرکت استونیایی اقلامی را در سال 2019 به روسیه ارسال کردند، اما صادرات استونی به روسیه پس از جنگ اوکراین و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور، به شدت کاهش یافت. والری رائوم، رئیس بخش گمرک در MTA گفت: تعداد شرکت‌های استونیایی صادرکننده کالاهایی که در حال حاضر مشمول تحریم نیستند، تقریبا به یک سوم کاهش یافته است. وی افزود در مقایسۀ حجم نیمه اول سال جاری با حجم نیمه اول سال 2019، تعداد شرکت‌های صادرکننده کالا به روسیه به حدود 300 شرکت و تعداد اظهارنامه‌های گمرکی نیز نزدیک به 50 درصد کاهش یافته است. این 300 نهاد در ثبت تجاری استونی فهرست شده‌اند و اظهارنامه‌های گمرکی آنها نشان می‌دهد که آنها صادر کننده کالا هستند.

https://news.err.ee/1609071320/over-300-estonian-companies-still-export-to-russia

تایرهای خرد شده؛ جایگزین نفت شیل

اولین محموله تایرهای خرد شده که Enefit Power، زیرمجموعه Eesti Energia از سوئد تامین می‌کند، اوایل هفته به استونی رسید. لاستیک دور ریخته شده و خرد شده برای ایجاد یک روغن شیل ersatz استفاده می‌شود و در طول زمان جایگزین محصول سنتی استخراج شده و تصفیه شده خواهد شد. در مجموع 1670 تن تراشه لاستیک قدیمی‌به بندر Sillamäe رسیده است. آندرس واینولا، رئیس هیئت مدیره Enefit Power تاکید کرد که این لاستیک‌ها سوزانده نمی‌شوند، بلکه ذوب می‌شوند که یک فعالیت دوستدار محیط‌زیست است. لاستیک‌های قدیمی خرد شده ممکن است برای برخی زباله باشد، اما ما از آن به عنوان ماده خام استفاده می‌کنیم، بنابراین در مورد اقتصاد چرخشی یا دایره‌ای (Circular Economy) صحبت می‌کنیم. اما مهمتر از آن، ما از سوختن آن استفاده نمی‌کنیم. به عنوان مثال، بسیاری از کارخانه‌های سیمان از خرده‌های تایر در فرآیندهای سوزاندن خود استفاده می‌کنند، اما ما از آن در کارخانه‌های نفت خود از طریق فرآیند پیرولیز استفاده می‌کنیم که اساسا یک فرآیند ذوب است. واینولا ادامه داد این به ما بازدهی بسیار بالاتری از سوخت مایع می‌دهد، به این معنی که برای به دست آوردن نفت باید از شیل کمتری استفاده کنیم. به طور سنتی، شیل در شهرستان آیدا-ویرو استخراج و پالایش می‌شد و محصول بعدی، کاربردهای متنوعی از جمله در صنایع پلاستیک و مواد شیمیایی، علاوه بر استفاده به عنوان سوخت در نیروگاه‌ها داشت.

https://news.err.ee/1609075055/first-shipload-of-shredded-tires-to-be-used-as-shale-oil-substitute-arrives

استخراج «دریای کم عمق» فلزات ارزشمند در خلیج فنلاند

زمین‌شناسان استونی طی یک سفر بین‌المللی، نمونه‌های رسوبی را از بستر خلیج فنلاند جمع‌آوری کردند. تجزیه و تحلیل بیشتر نمونه‌ها، محل و مقدار گره‌های منگنز (سازندهای سنگ‌مانندی که حاوی فلزات لازم برای انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر هستند) را نشان می‌دهد. گره‌های چند فلزی که معمولا به عنوان گره‌های منگنز شناخته می‌شوند، بتن‌های معدنی کف دریا هستند که از لایه‌هایی از هیدروکسیدهای آهن و منگنز در اطراف یک هسته تشکیل شده‌اند. قطر اکثر آنها 3 تا 10 سانتی‌متر است که به اندازه تخم‌مرغ یا سیب‌زمینی است.

استن سوروجا، رئیس بخش زمین‌شناسی و ژئوفیزیک دریایی در سازمان زمین‌شناسی که در حال انجام تجزیه و تحلیلی از توزیع و تشکیل گره‌های منگنز در خلیج فنلاند است، می‌گوید که مطالعه گره‌های منگنز به دو دلیل مهم است؛ اولا اینکه آنها نقش کلیدی در چرخه اکولوژیکی بستر دریا دارند و ثانیا اهمیت اقتصادی بالایی دارند. وی افزود: همان‌طور که از نام آن (گره‌های منگنز) پیداست، در واقع در آن منگنز وجود دارد که متعلق به دستۀ فلزات انباشت‌کننده است. بنابراین فلزاتی که در آنها وجود دارد آنهایی هستند که برای انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر فناوری‌های سبز به آن نیاز داریم.

اینکه آیا کف خلیج فنلاند می‌تواند به منبع درآمد تبدیل شود، بعدا توسط کارگروه بین‌المللی مشخص می‌شود، اما موزه تاریخ طبیعی بریتانیا گزارش داد که تنها فناوری موجود برای جمع‌آوری گره‌ها در اعماق دریا، ماشین‌هایی به‌ اندازه تراکتور است که در امتداد پایین خزیده، گره‌ها را جمع‌آوری کرده و از طریق لوله‌ای به سطح می‌فرستند. حداکثر عمق خلیج فنلاند تنها 115 متر است.

https://news.err.ee/1609074161/geologists-study-shallow-sea-mining-of-valuable-metals-in-gulf-of-finland

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما