معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۷

اخبار اقتصادی استونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفتۀ سوم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آمار تجارت خارجی استونی در ماه سپتامبر

بر اساس داده‌های آژانس آمار استونی، در ماه سپتامبر، صادرات کالایی این کشور، تقریبا 1.5 میلیارد یورو و واردات آن نیز نزدیک به 1.7 میلیارد یورو بوده است که در مقایسه با ماه مشابه در سال 2022، صادرات کالا به قیمت جاری، 24 درصد و واردات نیز 22 درصد کاهش یافته است. بدین ترتیب، کسری تجاری استونی در ماه سپتامبر سال جاری، 207 میلیون یورو بوده است که نسبت به سال گذشته 13 میلیون یورو افزایش یافته است.

Evelin Puura، سرپرست تیم آمار تجارت خارجی آژانس آمار گفت که در ماه سپتامبر، صادرات و واردات استونی تقریبا در تمام گروه‌های کالایی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. وی افزود: در سه ماهه سوم، بیشترین کاهش در تجارت با کشورهای غیر اتحادیه اروپا به ثبت رسیده است، به طوری که صادرات به کشورهای ثالث، 41 درصد و واردات از این کشورها نیز 44 درصد کاهش داشته است. بیشترین میزان کاهش نیز در صادرات و واردات مواد معدنی بوده است. همچنین صادرات تجهیزات الکتریکی و چوب و مصنوعات چوبی و واردات فلزات اساسی و لوازم مکانیکی کاهش چشمگیری داشته است.

کالاهای اصلی صادر شده توسط استونی در ماه سپتامبر، شامل تجهیزات الکتریکی (13 درصد از کل صادرات استونی)، چوب و محصولات چوبی (11 درصد از کل) و تجهیزات حمل‌و‌نقل (11 درصد از کل) بودند. بیشترین میزان کاهش نیز در صادرات محصولات معدنی با کاهش 214 میلیون یورویی به ثبت رسیده است. همچنین صادرات تجهیزات الکتریکی 86 میلیون یورو و صادرات چوب و مصنوعات چوبی 50 میلیون یورو کاهش یافته است. افزایش صادرات نیز تنها در گروه کالایی تجهیزات حمل‌و‌نقل مشاهده شد که 17 میلیون یورو بیشتر شده است.

طبق آمارها، صادرات کالاهای با مبدا استونی در ماه سپتامبر نسبت به ماه مشابه سال گذشته، 24 درصد و صادرات مجدد نیز 26 درصد کاهش یافته است. کاهش صادرات کالاهای با منشاء استونی عمدتا ناشی از کاهش صادرات تجهیزات ارتباطی، روغن‌های سوخت فرآوری‌شده و الوار چوب بوده است. فنلاند، عمده‌ترین مقصد صادراتی کالاهای استونی در ماه سپتامبر (با سهم 16 درصدی از کل صادرات) بوده و پس از آن لتونی (با سهم 14 درصدی) و سوئد (با سهم 10 درصدی) قرار دارند. بیشترین کاهش در میزان صادرات نیز به مقصد لتونی (با کاهش 106 میلیون یورویی) و ایالات متحده (با کاهش 89 میلیون یورویی) بوده است.

عمده کالاهای وارداتی استونی در سپتامبر سال جاری، محصولات معدنی (14 درصد از کل واردات)، تجهیزات برقی (13 درصد از کل)، محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی (12 درصد از کل) و تجهیزات حمل‌و‌نقل (12 درصد از کل) بوده است و بیشترین میزان کاهش، در واردات محصولات معدنی با افت 182 میلیون یورویی به ثبت رسیده است. واردات لوازم مکانیکی و تجهیزات الکتریکی نیز به ترتیب 51 میلیون یورو و 44 میلیون یورو کاهش یافته است.

در ماه سپتامبر، مبدا اصلی واردات کالاهای استونی نیز، فنلاند (با سهم 18 درصدی از کل واردات) بوده است و پس از آن آلمان و لیتوانی (هر کدام با سهم 11 درصدی از کل) قرار دارند. کالاهای اصلی وارداتی استونی، محصولات معدنی (از جمله گاز طبیعی) از فنلاند، تجهیزات حمل‌و‌نقل (شامل خودروهای موتوری) از آلمان، و محصولات معدنی (شامل سوخت دیزل) از لیتوانی بودند. بیشترین کاهش در واردات کالا نیز از لتونی (با کاهش 61 میلیون یورویی)، روسیه (با کاهش 50 میلیون یورویی) و بلژیک (با کاهش 45 میلیون یورویی) رخ داده است.

https://news.err.ee/1609159207/foreign-trade-decline-continued-in-september

وخامت شاخص اعتماد اقتصادی در استونی

تونو مرتسینا، اقتصاددان ارشد Swedbank، اعلام کرد که رکود استونی در مقیاس فصلی (سه ماهه) متوقف شده است، اما شاخص اعتماد همچنان رو به وخامت است و تحت تاثیر منفی تقاضای خارجی و جریان اعتباری ضعیف است. به گفته وی، اقتصاد استونی در سه ماهه سوم سال جاری در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال 2022، در حدود 2.5 درصد کوچک شده است، اما در مقایسه با سه ماهۀ دوم سال جاری تقریبا ثابت مانده است. وی افزود: این خبر مثبتی است که حجم تولید، صادرات و خرده‌فروشی صنایع تولیدی در مقیاس فصلی ثابت مانده است، با این حال، هنوز نگرانی‌هایی در مورد بخش انرژی وجود دارد که تقریبا نیمی از کاهش تولید ناخالص داخلی در نیمه اول سال جاری را به خود اختصاص داده است.

مرتسینا گفت: اعتماد کلی اقتصادی نیز رو به وخامت است و در حالی که وخامت اعتماد در بخش خدمات، از جمله تجارت خرده‌فروشی، در سطح پایینی تثبیت شده است، اعتماد در بخش‌های صنعتی و ساختمانی همچنان تضعیف می‌شود. علاوه بر این، به رغم بازار کار نسبتا سالم و رشد دستمزدها، اعتماد خانوارها همچنان بسیار ضعیف است. وی افزود: کاهش نرخ تورم و تقاضای ضعیف، باعث کاهش گردش مالی شرکت‌ها و افزایش بیکاری شده است و تقاضای پایین صادرات نیز مشکل‌ساز شده است. مرتسینا تصریح کرد: وضعیت اقتصادی شرکای تجاری اصلی استونی (از جمله فنلاند و سوئد) رو به وخامت است و فرصت‌های صادراتی خوبی را ارائه نمی‌دهد؛ بهبود تقاضای خارجی نیز احتمالا در سال آینده بسیار کند خواهد بود، اما باید فرصت‌های صادراتی بیشتری را برای شرکت‌های استونیایی ایجاد کرد.

https://news.err.ee/1609149367/economist-economic-confidence-is-still-deteriorating

احتمال کاهش قیمت گاز برای مشترکین استونیایی

شرکت گاز استونی (Eesti Gaas) اعلام کرد که اگر روند یک سال اخیر کاهش قیمت جهانی گاز ادامه یابد، مشترکان استونیایی نیز از کاهش قیمت گاز بهره‌مند خواهند شد. Kalvi Nõu، مدیر معاملات انرژی Alexela، وضعیت آب‌و‌هوا و تحولات خاورمیانه را عامل افزایش قیمت‌ها دانست و گفت که بازار در حال حاضر باثبات است، اما ممکن است در آینده شرایط عوض شود، زیرا این موضوع بستگی به این دارد که در یکی دو ماه آینده چه اتفاقاتی می‌افتد و آب‌و‌هوا چگونه است؛ چون اگر آب‌و‌هوا ناگهان سرد شود، ممکن است قیمت‌ها کمی‌ افزایش یابد.

https://news.err.ee/1609160419/eesti-gaas-if-low-prices-continue-customers-will-feel-the-effects-in-january

برنامه‌ریزی برای ساخت نیروگاه هیدروژنی در سال‌های آینده

Eesti Energia در حال برنامه‌ریزی برای ساخت دو نیروگاه جدید هیدروژن و گاز در سال‌های آینده برای پوشش حداکثر تقاضاست. اداره حسابرسی ملی استونی عنوان کرده است که دولت باید در آیندۀ نزدیک، تصمیمات بلندمدتی در مورد تامین انرژی اتخاذ کند. از سال 2027، تولید نفت شیل از نظر اقتصادی ناپایدار خواهد شد و استونی ممکن است در تامین برق خود با مشکل مواجه شود. کریستن میکال، وزیر آب‌و‌هوای استونی گفت که نیروگاه الرینگ کیسا و نیروگاه هیدروژنی برنامه‌ریزی شده، می‌توانند تا 500 مگاوات ظرفیت ذخیره را تامین کنند. لوری کارپ، رئیس استراتژی صنایع شیمیایی و تحول Eesti Energia گفت که این شرکت برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای تولید و استفاده از هیدروژن دارد. وی افزود: برنامه فوری ما ساخت اولین نیروگاه پیک هیدروژن در ناروا با ظرفیت حدود 100 مگاوات و ساخت نیروگاه دوم در ایروس با همین پارامترها بر اساس این تجربه است. وی گفت: طراحی را سال آینده به پایان می‌رسانیم و سپس فراخوان مناقصه را برگزار می‌کنیم.

https://news.err.ee/1609158805/eesti-energia-planning-to-build-hydrogen-power-plant-in-coming-years

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما