معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۴- ۱۲:۵۰ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی استونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفتۀ دوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش مجدد قیمت مواد غذایی در استونی

قیمت مواد غذایی و نوشیدنی در فروشگاه‌های استونی در سال جدید دوباره افزایش می‌یابد. زیرا نرخ مالیات بر ارزش افزوده در استونی و به عبارتی مالیات فروش، دو درصد افزایش می‌یابد. اگرچه خرده فروشان می‌گویند که تاثیر افزایش این مالیات بر قیمت‌ها در انواع محصولات متفاوت خواهد بود و در این مرحله قادر به ارائه جزئیات بیشتر نیستند، اما برنامه خبری AK، میانگین افزایش قیمت 1.7 درصدی را در نتیجه این تغییر پیش‌بینی کرد. Lenno Uusküla، اقتصاددان ارشد بانک لومینور گفت که این افزایش فشار بیشتری بر کیف پول مردم وارد می‌کند، به این معنی که پس از انجام خریدهای ضروری، چیزی برای پس‌انداز باقی نمی‌ماند. وی افزود که مردم به میزان این 1.7 درصد (میانگین افزایش قیمت) فقیرتر خواهند شد. 

https://news.err.ee/1609208350/food-prices-in-estonia-set-to-rise-again-from-the-second-day-of-2024

کاهش قیمت گاز طبیعی از سال جدید میلادی

رهبر بازار عرضه گاز طبیعی در استونی (Eesti Gaas)، در سال جدید قیمت‌ها را برای مصرف کنندگان کاهش می‌دهد. مارگوس کاسیک، رئیس هیئت مدیره این شرکت که متعلق به شرکت هولدینگ Infortar است، گفت: در آغاز سال جدید، قیمت گاز تقریبا به نصف خواهد رسید. کاسیک در مورد دلایل این امر گفت: بازار به طور کلی در حال آرام شدن است و گاز در مقایسه با فصل گرمایش گذشته دوباره مقرون به صرفه می‌شود. در حالی که یک متر مکعب گاز برای مصرف کنندگان داخلی برای ماه دسامبر 75 سنت هزینه داشت، از ژانویه به 60 سنت و سپس از فوریه به 49.5 سنت در هر متر مکعب کاهش می‌یابد. لازم به ذکر است در حال حاضر، گاز طبیعی مایع (LNG) عمدتا از ایالات متحده و نروژ به ترمینال پالدیسکی در استونی وارد می‌شود.

https://news.err.ee/1609207453/eesti-gaas-to-cut-natural-gas-prices-from-the-new-year

توصیه به ساخت نیروگاه هسته‌ای در استونی

کارگروه ملی انرژی هسته ای استونی، ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در این کشور را توصیه می‌کند. استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق، به اهداف آب و هوایی، امنیت عرضه و ثبات سیستم انرژی استونی کمک می‌کند. گزارش نهایی کارگروه انرژی هسته‌ای نشان می‌دهد که انرژی هسته‌ای، انرژی تجدیدپذیر استونی را تقویت می‌کند. آنتی تومینگ، معاون وزیر آب و هوا و رئیس این کارگروه، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که انرژی هسته‌ای ارزش خود را در بسیاری از کشورهای جهان ثابت کرده است. انرژی هسته‌ای این پتانسیل را دارد که تامین انرژی پایدار در استونی را برای نسل‌های آینده تضمین کند. وی گفت که علاقه جهانی به انرژی هسته‌ای، به ویژه راکتورهای کوچک مدولار (SMR)، در حال افزایش است. تومینگ تاکید کرد که اگر دولت، انرژی هسته‌ای را انتخاب کند، نباید کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به تأخیر بیندازد یا ظرفیت تولید و ذخیره انرژی تجدیدپذیر را کاهش دهد، زیرا راه‌اندازی انرژی هسته‌ای در یک کشور به سال‌ها آماده‌سازی (بین 9 تا 11 سال) نیاز دارد. در این راستا، استونی باید چارچوب قانونی را آماده کند، توانایی‌ها را کسب کند و در صورت انتخاب انرژی هسته‌ای، استقرار آن را آغاز کند.

https://news.err.ee/1609207666/nuclear-energy-group-recommends-building-nuclear-power-plant-in-estonia

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما