معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۴:۴۶

اخبار اقتصادی استونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفتۀ چهارم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش رقابت‌پذیری صنعت چوب استونی

بررسی اجمالی بازار چوب استونی در سه ماهه سوم سال جاری نشان می‌دهد که رکود اقتصادی و کاهش میزان ساخت‌و‌ساز در استونی همچنان بر وضعیت این بازار تأثیر منفی می‌گذارد. کنده‌‌های کاج نسبت به سال قبل، حدود 30 درصد و کنده‌های صنوبر نیز نزدیک به 20 درصد ارزان‌تر شده‌اند که به گفتۀ Henrik Välja، مدیر اجرایی انجمن جنگل‌ها و صنایع چوب استونی خبر خوبی برای این صنعت است. وی افزود: متأسفانه، قیمت مواد خام و انرژی در استونی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه بالاتر است که رقابت محصولات چوبی استونی را در بازارهای بین‌المللی دشوار می‌کند. والیا خاطرنشان کرد: در زمانی که کارخانجات چوب‌بری جدید در اسکاندیناوی افتتاح می‌شود، کارخانه‌های ما در حال تعطیل شدن هستند و سهم بازار را تسلیم می‌کنند.

https://news.err.ee/1609165369/estonian-timber-sector-finding-it-increasingly-difficult-to-compete-abroad

وضعیت نامشخص شرکت هواپیمایی نوردیکا

سون کوکملک (Kukemelk)، کارشناس هوانوردی و مدیر سابق شرکت هواپیمایی نوردیکا، در یک برنامه تلویزیونی گفت که دولت استونی باید شفاف‌سازی کند که قصد دارد نوردیکا را بفروشد یا اینکه فقط درباره ورشکستگی احتمالی صحبت کند. وی که به عنوان مدیر اجرایی توسعه تجارت و همچنین مدیر عامل این شرکت هواپیمایی خدمت کرده است گفت: انتظار اینکه آنها تا پایان سال دوباره شکست بخورند، هنوز کاملا غیرواقعی است و آنچه در حال حاضر مهم است این است که شرکت به انباشت زیان ادامه ندهد. وی تاکید کرد: ما در حال حاضر در شرایطی هستیم که نوردیکا بیش از 400 نفر را استخدام می‌کند. به گفته کوکملک، چهار یا پنج شرکت به خرید Nordica علاقه نشان داده‌اند.

https://news.err.ee/1609163566/airline-ex-executive-four-five-companies-interested-in-nordica

بازگشت کارگران ساختمانی استونی از فنلاند

استخدام کارگران ساختمانی استونی برای شرکت‌های فنلاندی بسیار گران شده است. در فنلاند دیگر نیازی به سازندگان کم‌مهارت نیست و بیکاری کارگران ساختمانی در استونی و فنلاند در حال افزایش است. در سه ماهه دوم سال 2023، شرکت‌های ساختمانی استونی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 12 درصد کاهش درآمد حقیقی (تورم‌زدایی شده) داشتند. به گفته آننیکی پاولوس، رئیس بخش خدمات جویندگان کار در صندوق بیمه بیکاری استونی (Töötukassa)، داده‌ها نشان می‌دهد که در سال جاری نسبت به دو سال گذشته، افراد بیشتری در بخش ساخت‌و‌ساز به عنوان بیکار ثبت‌نام کرده‌اند. پاولوس گفت: امسال این لیست شامل حدود 9 هزار نفر بوده است، در حالی که سال گذشته این تعداد حدود 7200 نفر بود. همچنین با توجه به اینکه بخش ساخت‌و‌ساز فنلاند نیز در بحران جدی قرار دارد، امید چندانی برای کار در آنجا نیز وجود ندارد.

https://news.err.ee/1609164454/estonian-construction-workers-returning-from-finland-due-to-lack-of-work

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما