معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

اخبار اقتصادی استونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفتۀ اول آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

استونی؛ عمیق‌ترین رکود در بین کشورهای اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا تخمین زده است که استونی با کاهش 2.6 درصدیِ تولید ناخالص داخلی، بزرگترین رکود را در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا تجربه خواهد کرد. طبق این گزارش، عوامل اصلی در کوچکتر شدن اقتصاد استونی، کاهش مصرف خصوصی، کاهش سرمایه‌گذاری و بدتر شدن وضعیت تجارت با شرکای تجاری اصلی خواهد بود. کمیسیون اروپا معتقد است وضعیت بازار کار استونی نیز در حال بدتر شدن است؛ زیرا تاکنون، بسیاری از شرکت‌ها، کارمندان و کارگران را نگه داشته و در صورت امکان به آنها کار نیمه‌وقت پیشنهاد می‌کردند، اما اکنون بیکاری در حال افزایش است و جایگزین بخشی از این کاهش ساعات کار شده است. با این حال، کمیسیون می‌گوید که همچنان رشد اشتغال در بخش خدمات وجود خواهد داشت، در حالی که این رشد در بخش ساخت‌‌و‌ساز، تولید و خرده‌‌فروشی منفی خواهد بود.

https://news.err.ee/1609165567/european-commission-puts-estonia-s-2023-recession-at-deepest-in-eu

قدرتمندترین پارک باتری اروپا در استونی

Evecon، یک شرکت انرژی تجدیدپذیر استونیایی و Corsica Sole، یک شرکت فرانسوی، دو سیستم ذخیره انرژی باتری با ظرفیت کل 200 مگاوات را تا سال 2025 در شهر هارجوی استونی خواهند ساخت که نیروگاه اضطراری الرینگ نیز در این محدوده قرار دارد. در سال 2025، استونی، لتونی و لیتوانی از شبکه برق روسیه جدا خواهند شد و شبکه‌های بالتیک به قاره متصل خواهند شد و این مزرعه باتری قرار است در آن زمان به اتمام برسد. این مزرعه، یک ذخیره اضطراری کافی را تضمین می‌کند و در آینده، پارک باتری را می‌توان به یک مرکز ذخیره انرژی تجدیدپذیر تبدیل کرد. ظرفیت مجموع دو پارک باتری به ترتیب 200 مگاوات ساعت و 400 مگاوات ساعت است که به این معنی است که در صورت لزوم می‌تواند برق 90 هزار خانوار را تامین کند.

https://news.err.ee/1609168195/europe-s-most-powerful-battery-park-to-be-built-in-estonia

تعیین شرایط پذیرش یوروی دیجیتال در استونی

کمیته امور اتحادیه اروپا Riigikogu که برای بحث در مورد مواضع استونی در مورد پیشنهادات برای پذیرش یوروی دیجیتال تشکیل جلسه داده بود، با نظر دولت استونی در خصوص پذیرش یوروی دیجیتال برنامه‌ریزی شده، تنها پس از آماده‌سازی کامل موافقت نمود. این کمیته، تصمیم گرفت که مواضع دولت را در مورد پیشنهادات کمیسیون اروپا در مورد ارز واحد، از جمله موارد مربوط با یوروی دیجیتال، تأیید کند. یوروی دیجیتال در واقع پاسخ اتحادیه اروپا به طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌های ایمن پرداخت الکترونیکی بخش خصوصی خواهد بود. اتحادیه اروپا می‌گوید که در حال توسعه یوروی دیجیتال به عنوان راهی برای پرداخت از طریق تلفن به جای استفاده از پول نقد است. بر اساس گزارش‌ها، یوروی دیجیتال برای پرداخت در مواردی که پرداخت‌های کارتی انجام نمی‌شود یا در دسترس نیست و همچنین هنگام خرید آنلاین قابل استفاده خواهد بود.

کمیته امور اروپایی معتقد است قبل از پذیرش یوروی دیجیتال، خطرات سیاسی و قانونی و همچنین تقسیم عادلانه هزینه‌ها باید به طور کامل تجزیه و تحلیل شود. این کمیته خاطرنشان کرد که بانک مرکزی استونی (Eesti Pank)، پس از تصویب یوروی دیجیتال، موظف به ارائه خدمات ضروری خواهد بود و استفاده از ابزار پرداخت جدید برای بانک‌ها، اجباری و برای مصرف‌کنندگان رایگان خواهد بود. همچنین محدودیت‌هایی نیز در اندازه معاملات به عنوان راهی برای جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم اعمال خواهد شد. پذیرش یوروی دیجیتال بین سال‌های 2027 تا 2030 برنامه‌ریزی شده است و در حالی که در ابتدا فقط در منطقه یورو عرضه می‌شود، در بلندمدت استفاده از آن ممکن است در مناطق دیگر نیز قابل اجرا باشد.

https://news.err.ee/1609170064/riigikogu-committee-digital-euro-adoption-can-go-ahead-with-thorough-preparation

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما