معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۱۲:۴۱

اخبار اقتصادی استونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفتۀ سوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی کاهش نرخ تورم در استونی

داده‌های آمار استونی نشان می‌دهد که رشد سالانه شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در دسامبر در عدد 4 درصد ثابت مانده است. سولف پرت، اقتصاددان بانک مرکزی استونی، در واکنش به انتشار این داده‌ها در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های مصرف‌کننده در استونی در سال جاری 3.4 درصد افزایش یابد که نشان دهنده تداوم کاهش تورم است. وی تاکید کرد که تورم در سال 2023 به طور متوسط 9.2 درصد بود که منطبق بر پیش‌بینی بانک استونی از سال گذشته بود، اما در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته و در دسامبر به 2.9 درصد رسیده است.

بانک مرکزی استونی پیش بینی می‌کند قیمت مصرف کننده در سال جاری 3.4 درصد افزایش یابد. سطوح قیمت‌ها در ابتدای سال با افزایش‌های مختلف مالیاتی افزایش می‌یابد، اما تاثیر افزایش مالیات بر ارزش افزوده و نرخ عوارض مالیات غیرمستقیم با کاهش قیمت گاز طبیعی در این ماه و همچنین فروش فصلی کالاهای تولیدی کاهش می‌یابد. پرت خاطرنشان کرد: اگر هوا سرد بماند، قیمت‌های بالای برق می‌تواند عامل تورم در ژانویه باشد. وی افزود: در عین حال، وضعیت آینده قیمت نفت و گاز به طور قابل توجهی به عملکرد اقتصاد جهانی بستگی دارد.

https://news.err.ee/1609215784/central-bank-economist-inflation-in-estonia-to-continue-to-slow-in-2024

کاهش نرخ زاد و ولد در استونی

آلن پور، استاد علوم جمعیت دانشگاه تالین، در مصاحبه‌ای به ERR می‌گوید که میزان تولدها طی چهار سال گذشته در استونی به میزان یک چهارم کاهش یافته است که شدیدترین کاهش، در دو سال گذشته رخ داده است. وی افزایش هزینه‌های زندگی را دلیل اصلی این امر در کوتاه مدت می‌داند. داده‌های آمار استونی نشان می‌دهد که فقط 980 کودک در ماه اکتبر در استونی متولد شده‌اند و در سال 2023، هیچ ماهی 1000 تولد نداشته است. در واقع، به نظر می‌رسد که امسال به سمت یک رکورد منفی جدید پیش می‌رویم. این احتمال وجود دارد که امسال کمتر از 11 هزار تولد را شاهد باشیم.

https://news.err.ee/1609178614/researcher-cost-of-living-largely-behind-birth-rate-slump-in-estonia

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما