معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۱۷:۱۸ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی استونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفتۀ اول دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تداوم رکود اقتصادی در استونی

بانک مرکزی استونی (Eesti Pank) پیش‌بینی خود از شرایط اقتصادی این کشور در سال آینده را تغییر داده است و معتقد است رکود در استونی ادامه خواهد داشت. بانک مرکزی همچنین انتظار دارد نرخ بیکاری افزایش یابد و رشد درآمد مالیاتی به میزان قابل توجهی کاهش یابد. به گفتۀ این نهاد، وضعیت اقتصادی استونی تنها زمانی بهبود می‌یابد که اقتصاد کشورهای اسکاندیناوی شروع به رشد کند.

بانک استونی پیش‌بینی خود را برای انقباض اقتصادی در سال جاری با 1.3 واحد درصد تغییر به منفی 3.5 درصد تعدیل کرده است. همچنین در حالی که بانک مرکزی در پیش‌بینی ماه سپتامبر خود انتظار داشت اقتصاد استونی در سال آینده 1.4 درصد رشد (مثبت) داشته باشد، اکنون انتظار دارد اقتصاد این کشور در سال آینده 0.4 درصد منقبض گردد. بر اساس گزارش بانک استونی، سال آینده برای اقتصاد استونی سخت‌تر از حد انتظار خواهد بود و رکود بیش از پیش‌بینی‌های قبلی ادامه خواهد داشت. فرصت‌های فروش برای شرکت‌ها در بازار داخلی نیز به دلیل عدم اطمینان مردم در مورد آینده و لزوم افزایش پس‌انداز محدود شده است.

https://news.err.ee/1609198867/bank-of-estonia-recession-to-continue-and-unemployment-to-rise

سرمایه‌گذاری در شبکۀ برق استونی

پس از انتشار گزارش امنیت عرضه برق استونی که نشان می‌دهد برای اطمینان از همگام‌‌سازی شبکه ملی این کشور با بقیه قاره اروپا و نیز گزینه‌های موجود، سرمایه‌گذاری‌های اساسی بیشتری در این صنعت مورد نیاز است، توزیع‌ کننده شبکه برق الرینگ می‌گوید قصد دارد برای اتصال به تامین کنندگان اضافی، در صورت نیاز تا سال 2028 در زیرساخت‌های برق استونی سرمایه‌گذاری کند. سیستم برق استونی با شبکه BRELL روسیه هماهنگ شده بود، اما کار برای جداسازی این شبکه و هماهنگ‌سازی آن با سیستم اتحادیه اروپا با جنگ اوکراین، سرعت بیشتری یافت. قرار است 160 میلیون یورو توسط الرینگ تا سال 2030 برای اتصال به نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر در یک پروژه جداگانه اما مرتبط سرمایه‌گذاری شود.

آین کوستر، سخنگوی الرینگ، در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌گذاری‌‌های فوق در قالب صورت‌ حساب‌های بالاتر به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود، گفت که نقش اصلی الرینگ در کمک به تحقق اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین‌ شده توسط دولت استونی است. کوستر گفت: ممکن است وظیفه ما یافتن مقرون به صرفه‌ترین راه برای تضمین امنیت عرضه در شرایطی باشد که اکثریت قریب به اتفاق انرژی از منابع تجدیدپذیر مقرون به صرفه تولید می‌شود.

https://news.err.ee/1609198711/estonian-grid-operator-elering-plans-700-million-investment-over-next-5-years

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما