معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفتۀ دوم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش قیمت گاز از اول دسامبر

قیمت بستۀ انعطاف‌پذیر گاز خانگی Eesti Gaas از اول ماه دسامبر با 27 درصد افزایش به 75 سنت در هر متر مکعب خواهد رسید که بنا بر اعلام شرکت، به دلیل افزایش قیمت خرید در فصل زمستان است. مارگوس کاسیک، رئیس هیئت مدیره شرکت گفت: انتظار می‌رود قیمت‌ها در زمستان امسال بسیار ارزان‌تر از سال گذشته باشد که به دلیل پر بودن مخازن ذخیره اروپا به میزان 90 درصد است. زمستان گذشته قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی، 2.85 یورو بود. بیش از 100 هزار کاربر گاز طبیعی در استونی وجود دارد که بین اکتبر 2022 و مارس 2023، به خاطر قیمت‌های بالای گاز، بخشی از قبض پرداختی را به شکل یارانه از دولت دریافت کردند.

https://news.err.ee/1609150162/eesti-gaas-raising-prices-from-december-1

گزارش زیان توسط شرکت هواپیمایی دولتی استونی

شرکت هواپیمایی دولتی استونی (Nordica)، علیرغم افزایش نزدیک به 30 درصدی درآمد، زیان خالص تلفیقی 11.9 میلیون یورویی را برای 9 ماه اول سال 2023 گزارش کرده است. این شرکت در گزارش مالی 9 ماهه خود اعلام کرد که با افزایش ناوگان و افزایش فعالیت مشتریان، درآمدهایش در 9 ماهه اول سال 2023، با 29.8 درصد افزایش به 85.5 میلیون یورو رسیده است. با این وجود، این شرکت هواپیمایی به دلیل تاخیر در اجاره هواپیما و چالش‌های عملیاتی مربوط به کمبود خدمه و خلبان و همچنین توقف طولانی مدت هواپیما برای تعمیر و نگهداری، با زیان مواجه شده است. به عنوان مثال، نقص موتور در یکی از هواپیماهای A320 جدید، این هواپیما را برای نزدیک به دو ماه در تابستان امسال از خدمت خارج کرد و علاوه بر هزینه‌های تعمیرات، منجر به از دست رفتن درآمد شد.

در همین خصوص، کریستن میکال، وزیر آب و هوای استونی به ERR گفت که دولت بودجه اضافی برای این شرکت هواپیمایی اختصاص نخواهد داد و برای خصوصی‌سازی یا تعطیلی آن تلاش می‌کند. علاوه بر این، 14.4 میلیون یورو به فرودگاه تالین بر اساس توافقی که هزینه‌های آن را افزایش نمی‌دهد، اختصاص می‌یابد. وی افزود: جا دارد تاکید کنیم که وضعیت نوردیکا بسیار دشوار است و می‌دانیم که برنامه‌های توسعه نوردیکا که در گذشته انجام شده بود، منجر به سقوط این شرکت شده است. هیئت مدیره تلاش می‌کند تا آسیب‌ها را به طور مداوم تحت کنترل داشته باشد و وزارتخانه نیز بررسی فعالیت‌های شرکت و تصمیمات مدیریتی را آغاز کرده است که قرار است اواخر این ماه انجام شود.

https://news.err.ee/1609151062/nordica-posts-nine-month-loss-of-nearly-12-million

https://news.err.ee/1609151230/minister-nordica-must-be-privatized-or-closed-tallinn-airport-to-get-extra-funding

تایید برنامۀ اتمی استونی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

نمایندگان آژانس بین‌‎المللی انرژی اتمی، یک بررسی یکپارچه از زیرساخت‌های استونی برای ارزیابی آمادگی این کشور در اجرای برنامۀ انرژی هسته‌ای انجام دادند که بر اساس یافته‌های این ارزیابی، استونی ظرفیت پیشبرد در اجرای انرژی هسته‌ای را دارد. این گروه از کارشناسان تایید کردند که استونی ارزیابی جامعی از نیازهای زیرساخت‌های هسته‌ای خود انجام داده است تا دولت بتواند در خصوص راه‌اندازی یا عدم راه‌اندازی برنامه انرژی هسته‌ای تصمیم‌گیری کند. اریک مات، رئیس بخش توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌گفت: استونی در آماده‌سازی خود برای تصمیم‌گیری در خصوص راه‌اندازی برنامه انرژی هسته‌ای برای حمایت از گذار کشور به کربن‌زدایی سازمان‌دهی شده است. وی توصیه کرد که استونی باید یک نهاد نظارت ملی مستقل برای نظارت بر انرژی هسته‌ای ایجاد کند. او همچنین توصیه کرد که کار بر روی برنامه‌ریزی و مقررات نیروی کار شروع شود تا اطمینان حاصل شود که برنامه متوقف نمی‌شود. استونی اکنون باید یک گزارش جامع برای حمایت از تصمیم در مورد یک برنامه بالقوه انرژی هسته‌ای، از جمله زمان‌بندی دقیق برای فعالیت‌های اصلی را تکمیل کند، سپس برنامه‌ها و سیاست‌های خود را برای حمایت از مرحله بعدی برنامه، نهایی نماید و توسعه چارچوب قانونی و نظارتی خود را در نظر بگیرد.

https://news.err.ee/1609149196/iaea-approves-estonia-to-continue-its-nuclear-program

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما