معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۱

اخبار هفتگی سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته اول شهریور ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

سیرالئون بالاترین کسری مالی را در غرب آفریقا دارد

طبق گزارش‌ها، سیرالئون بالاترین کسری مالی را در غرب آفریقا با 10.9 درصد تولید ناخالص داخلی ثبت کرده است که نسبت به 7.3 درصد در سال 2021 افزایش قابل توجهی داشته است. این اطلاعات در قالب گزارش سالانه "چشم انداز توسعه غرب آفریقا" که توسط "بانک سرمایه گذاری و توسعه اکوواس" منتشر می‌شود به دست آمده است. نسخه 2023 این گزارش منعکس کننده چالش‌ها و فرصت‌های اقتصادی متنوعی است که منطقه با آن‌ها مواجه می‌باشد. در میان کشورهای غرب آفریقا، گینه دارای کمترین کسری مالی به میزان 0.7 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 است که تضاد قابل توجهی را در زمینه عملکرد مالی با دیگر کشورها نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، سیرالئون و غنا با کاهش قابل توجه ارزش پول دست و پنجه نرم می‌کنند که منجر به افزایش قابل توجه بدهی‌های خارجی، حتی بدون انباشت بدهی خارجی جدید شده است. این مسیر اقتصادی باعث ایجاد واگرایی میان زیرگروه‌های اکوواس شده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش شکاف درآمدی بین کیپ ورد با بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه و سیرالئون با پایین‌ترین تولید ناخالص داخلی سرانه در منطقه می‌باشد. انتشار گزارش بانک سرمایه گذاری و توسعه اکوواس بر نیاز به مدیریت اقتصادی متمرکز و استراتژیک در سراسر کشورهای غرب آفریقا تاکید دارد. این یافته‌ها اهمیت اقدامات سیاستی هدفمند برای دستیابی به رشد و ثبات اقتصادی پایدار را برای کشورهایی مانند سیرالئون برجسته می‌کند.

https://awokonewspaper.sl/sierra-leone-records-highest-fiscal-deficit-in-w-africa/

وزیر اطلاع‌رسانی سیرالئون حمایت کامل دولت را از اقدام اکوواس علیه نیجر ابراز نمود

وزیر اطلاعات و آموزش مدنی سیرالئون، چرنور باه، در بیانیه‌ای قاطعانه بر حمایت بی دریغ سیرالئون از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) در واکنش به وضعیت نیجر تاکید نمود. آقای باه تأکید کرد که دولت سیرالئون به هر تصمیمی‌که اکوواس در مورد بحران نیجر اتخاذ کند، پایبند خواهد بود. باه خاطرنشان کرد که تعهد سیرالئون حتی در صورت عدم حضور مستقیم مقامات کشور در روند گفتگوهای اکوواس، بر جای خود باقی است.

وی همچنین اظهار داشت که رئیس ستاد مشترک ارتش سیرالئون درباره راهبردهای مداخله نظامی احتمالی رایزنی نموده و تصریح کرد که اعزام پرسنل نیروهای مسلح جمهوری سیرالئون به نیجر منوط به تصمیم سیاسی رئیس جمهور دکتر جولیوس مادا بیو خواهد بود. رئیس ستاد ارتش پیش از این اطلاع داده بود که سیرالئون یک گروهان از نیروهای مسلح خود را به نیروهای آماده باش اکوواس اختصاص داده است.

https://thecalabashnewspaper.com/information-minister-expresses-full-support-for-ecowas-action-against-niger/

 

پیشرفت پروژه انبار نظامی اکوواس در لونگی

وزیر برنامه ریزی و توسعه اقتصادی سیرالئون در بازدیدی میدانی به همراه‌هارون موسی، نماینده مقیم اکوواس در سیرالئون، بر روند پیشرفت پروژه تاسیس انبار لجستیک نظامی اکوواس واقع در منطقه لونگی در نزدیکی پایتخت سیرالئون نظارت کردند. هدف اصلی این بازدید ارزیابی پیشرفت ساخت و ساز این انبار نظامی‌با توجه به ضرب الاجل 30 نوامبر 2023 بود. انبار لجستیک لونگی یکی از دو تأسیسات نظامی مجاز اکوواس می‌باشد. انبار دوم در کشور مالی قرار دارد و هدف از احداث آن‌ها تقویت امنیت منطقه‌ای، حفظ صلح، ثبات، و قابلیت‌های واکنش سریع به بحران عنوان شده است. این انبارها برای تسهیل عملیات نظامی مشترک، ذخیره منابع ضروری، و امکان استقرار سریع نیروهای آماده باش در صورت بروز شرایط اضطراری یا درگیری‌های منطقه‌ای طراحی شده‌اند.

https://thecalabashnewspaper.com/minister-of-moped-inspects-urges-swift-completion-of-ecowas-depot-in-lungi/

استقرار کشتی «مِرسی» در سواحل سیرالئون

موسسه خیریه بین‌المللی کشتی‌های مِرسی (Mercy Ships) که بزرگترین کشتی‌های بیمارستانی غیردولتی در جهان را اداره می‌کند، هفته گذشته برای انجام یک ماموریت 10 ماهه در سواحل سیرالئون پهلو گرفت. جولیوس مادا بیو، رئیس جمهور سیرالئون، در روز 22 آگوست 2023 با هیاتی از مسئولین این موسسه خیریه به سرپرستی وزیر بهداشت سیرالئون ملاقات نمود و گزارش‌ها حاکی از آن است که جدیدترین و بزرگترین کشتی این موسسه فعالیت خود را از روز 23 آگوست در سیرالئون آغاز خواهد نمود.

آستین دِمبی، وزیر بهداشت سیرالئون اظهار داشت: «ما پیش از این از 5000 شهروند برای دریافت خدمات پزشکی از کشتی مرسی ثبت نام نموده‌ایم. پس از بررسی دقیق مشخص گردید که حدود 2350 نفر از آن‌ها دارای شرایط بسیار بحرانی بوده و بنابراین توسط کارشناسان پزشکی کشتی در اولویت قرار گرفته‌اند.» وزیر بهداشت همچنین از پیگیری طرحی برای کمک به ایجاد یک دانشکده دندانپزشکی در سیرالئون با حمایت کشتی‌های مرسی در راستای تقویت بخش بهداشت کشور خبر داد.

https://ayvnews.com/president-bio-receives-mercy-ships-delegation/

استخدام یک شرکت روابط عمومی دولت سیرالئون را برای ترمیم روابط با دولت ایالات متحده

دولت سیرالئون در راستای بهبود روابط خود با دولت ایالات متحده مذاکراتی را با یک شرکت استراتژی عمومی مستقر در نیویورک با نام مرکوری (Mercury) انجام داده است. مرکوری روز سه‌شنبه 22 اوت اعلام نمود که دولت سیرالئون با آن‌ها تماس گرفته و اکنون در حال مذاکره برای نمایندگی از جانب این کشور غرب آفریقا هستند و انتظار می‌رود قرارداد نهایی شامل خدماتی در راستای بهبود روابط عمومی، روابط دولتی و رایزنی با مقامات و رسانه‌های آمریکایی باشد. روابط دو دولت پس از برگزاری انتخابات 24 ژوئن 2023 در سیرالئون و ابراز نگرانی وزارت امور خارجه ایالات متحده در مورد "ناهنجاری" و "نقیصه‌هایی" در فرآیند شمارش آرا دچار تنش شده است.

چرنور باه، وزیر اطلاع رسانی سیرالئون، در واکنش به انتشار این اخبار اظهار داشت که دولت مادا بیو با چندین نهاد روابط عمومی و لابی‌گری در ایالات متحده در حال گفتگو است، اما این امر ربطی به انتخابات ندارد و این اقدامات با هدف تقویت موقعیت سیرالئون به عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام شده است. در شرایطی که شهروندان سیرالئون با فقر شدید و کمبود امکانات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، برخی از مردم تصمیم اخیر دولت مبنی بر صرف هزینه‌های گزاف برای استخدام یک شرکت روابط عمومی را نسنجیده دانسته و اولویت‌های دولت را زیر سوال برده‌اند.

https://sierraloaded.sl/news/sierra-leone-government-hires-pr-firm/

https://sierraloaded.sl/news/minister-reacts-government-engagement-with-institutions-us/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما