معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵

اخبار هفتگی سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته چهارم مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

سیرالئون با بالاترین تورم قیمت مواد غذایی در غرب آفریقا پیشتاز است

سیرالئون تشدید قابل توجهی در تورم اسمی سالانه مواد غذایی خود داشته است و طبق به‌روزرسانی اخیر امنیت غذایی بانک جهانی به بالاترین حد خود یعنی 58 درصد برای دوره ژوئیه 2022 تا ژوئن 2023 رسیده است. این افزایش نسبت به رقم قبلی که 56 درصد بود، نشان دهنده موضوع مبرم تورم قیمت مواد غذایی در کشور است. در مقایسه، سیرالئون در میان کشورهای غرب آفریقا پیشتاز است و پس از آن کشور غنا با 54 درصد در میان 10 کشور اول فهرست قرار دارد که تعداد اعضای جامعه اکوواس را در بالای فهرست به 2 کشور می‌رساند.

بر اساس این گزارش که با تاکید بر ماهیت همه‌گیر این موضوع توسط بانک جهانی منتشر گردیده است، 78.9 درصد از کشورهای با درآمد بالا نیز با تورم قابل توجه قیمت مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند. تاثیر افزایش قیمت مواد غذایی در سراسر قاره‌های مختلف طنین انداز شده و مناطقی مانند آفریقا، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آسیای جنوبی، اروپا و آسیای مرکزی را تحت تاثیر قرار داده است.

https://awokonewspaper.sl/sierra-leone-leads-west-africa-with-highest-food-price-inflation/

درآمد 10 میلیارد لئونی کمیسیون مبارزه با فساد سیرالئون

در راستای رویکرد بازیابی دارایی بدون تمرکز بر محکومیت و پیگرد قانونی، رئیس کمیسیون مبارزه با فساد سیرالئون هفته گذشته طی ملاقات با مادا بیو، رئیس جمهور سیرالئون، ضمن ارائه گزارش عملکرد سال 2022، یک فقره چک به مبلغ 10 میلیارد لئون را از درآمدهای حاصل از بازپس گیری دارایی‌های غیرقانونی به رئیس جمهور سیرالئون تقدیم نمود. این نهاد راهبردی طبق ادعای خود به دنبال مبارزه با فساد فراتر از پیگرد قانونی محض می‌باشد و بر بازیابی دارایی‌های به دست آمده غیرقانونی تاکید دارد. فرانسیس کایفالا، رئیس این کمیسیون در ملاقات با مادا بیو اظهار داشت: «ما در زمینه مبارزه با فساد در آفریقا پیشرو هستیم و افتخار می‌کنیم که سایر کشورها در حال الگوبرداری از ما هستند.»

مادا بیو از رئیس کمیسیون و تیمش به خاطر تلاش‌های استثنایی آن‌ها در راه اندازی یک نبرد چالش برانگیز علیه فساد قدردانی نمود. وی تصریح کرد: «فداکاری قابل توجه آن‌ها در این مبارزه بزرگ قابل ستایش است.» وی همچنین از تلاش‌های دولتش در مبارزه با فساد سخن گفت و به پیشرفت‌های قابل توجه و بی‌سابقه سیرالئون در ایجاد شفافیت در سطح داخلی و بین‌المللی طی پنج سال گذشته اشاره کرد. مادا بیو ضمن تشویق اعضای این کمیسیون، از آن‌ها خواست که در مواجهه با اعمال فاسد در کشور ثابت قدم بمانند.

https://thecalabashnewspaper.com/acc-hands-over-le10-billion-cheque-2022-annual-report-to-president-bio/

پاسخ سامورا کامارا به درخواست دبیرکل اتحادیه کشورهای مشترک المنافع

سامورا کامارا، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون سیرالئون، کنگره همه مردم (APC)، طی بیانیه‌ای به پیام اخیر پاتریشا اسکاتلند، دبیر کل اتحادیه کشورهای مشترک المنافع، پاسخ داد. پاتریشا اسکاتلند در پیام خود که منتشر گردید، از رهبران سیاسی سیرالئون خواست تا به تعهد خود مبنی بر صلح و وحدت که در ماه مه 2023 به امضای همه طرف‌های سیاسی سیرالئون رسید، پایبند باشند. این پیام در زمان حساسی ابلاغ گردید، چرا که سیرالئون در هفته‌های اخیر با آشفتگی سیاسی ناشی از تحریم حکومت توسط حزب APC در پی اختلاف بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2023 مواجه بوده است. علاوه بر این، در روزهای گذشته گزارش‌هایی مبنی بر خنثی شدن یک کودتا نیز در این کشور منتشر گردید.

کامارا در واکنشی آشتی جویانه، ضمن قدردانی از بیانیه دبیرکل اتحادیه مشترک المنافع، آمادگی حزب APC را برای مشارکت سریع در گفتگو با حزب حاکم با حضور یک میانجی و با هدف بهبود وضعیت سیرالئون، اعلام نمود. در بیانیه کامارا آمده است: «ما بیانیه اخیر خانم پاتریشا اسکاتلند، دبیر کل اتحادیه کشورهای مشترک المنافع را تأیید و ستایش نموده و از این فرصت برای شرکت در گفتگو از طریق واسطه‌ها و بدون تأخیر، در راستای بهبود زندگی مردم سیرالئون استقبال می‌کنیم. از حمایت بی دریغ دبیرکل اتحادیه مشترک المنافع در احیای ارزش‌های دموکراتیک، پیگیری عدالت اجتماعی و اتحاد ملتمان سپاسگزاریم.»

https://sierraloaded.sl/politics/kamara-secretary-general-peace/

سیرالئون از هر تصمیمی‌که اکوواس در مورد نیجر اتخاذ کند حمایت خواهد کرد

وزیر اطلاع رسانی و آموزش مدنی سیرالئون، چرنور باه، اظهار داشت که سیرالئون به هر تصمیمی‌که جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) در مورد نیجر اتخاذ کند، پایبند خواهد بود. آقای باه گفت: "موضع اکوواس به اتفاق آرا در جلسه‌ای اتخاذ گردید که سیرالئون در آن حضور داشت، و حتی اگر در جلسه حاضر نبودیم، به عنوان عضو اکوواس از تصمیمات و نتایج آن تبعیت می‌کردیم." سرلشکر لاواهون، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سیرالئون، در جلسه روسای نظامی اکوواس در ابوجا شرکت داشت که در آن طرحی برای مداخله نظامی در نیجر مورد بحث قرار گرفت. لاواهون گفت که تصمیم در مورد استقرار پرسنل نیروهای مسلح جمهوری سیرالئون در نیجر کاملاً یک تصمیم سیاسی است که باید توسط رئیس جمهور مادا بیو اتخاذ شود و وی این اختیار را ندارد که بگوید به نیجر خواهد رفت، مگر اینکه دستور روشنی از بالاترین سطح کشور دریافت شود. وی همچنین اظهار داشت که سیرالئون متعهد شده است تا در صورت نیاز یک گروهان از نیروهای مسلح خود را در اختیار نیروهای آماده باش اکوواس قرار دهد.

از سوی دیگر چرنور باه، وزیر اطلاع رسانی سیرالئون، به رسانه پولیتیکو گفت که سیرالئون قرار است از نیروی نظامی‌که برای بازگرداندن رئیس جمهور نیجر به قدرت در نظر گرفته شده، حمایت کند. وی خاطرنشان کرد: «سیرالئون همواره متعهد بوده که سربازان خود را در اختیار نیروهای اکوواس قرار دهد. ما آماده حمایت از اکوواس با استقرار یک گروهان از سربازان مجهز برای اجرای هر گونه ماموریت مصوب هستیم." چرنور باه ضمن خودداری از مشخص کردن تعداد دقیق سربازان سیرالئونی، اشاره کرد که ممکن است یک گروهان 100 تا 300 نفره از سربازان ارتش سیرالئون به نیجر اعزام شوند. وی خاطرنشان کرد: «تعداد نهایی نیروها با ارزیابی رهبران دفاعی اکوواس و الزامات این مأموریت تعیین خواهد شد». باه همچنین بر مسئولیت اخلاقی سیرالئون در قبال اکوواس تأکید کرد و گفت: « ما در گذشته از تلاش‌های اکوواس برای برقراری صلح و دموکراسی بهره‌مند شده‌ایم و در همین راستا به وظیفه خود در این کنسرسیوم آگاه هستیم». شایان ذکر است که اکوواس نقش اساسی در احیای رئیس جمهور منتخب سیرالئون، احمد تجان کابا، پس از کودتای 1997 و پایان دادن به جنگ داخلی داشت.

https://ayvnews.com/sierra-leone-will-back-any-decision-taken-by-ecowas-on-niger-minister-of-information-and-civic-education-chernor-bah/

https://sierraloaded.sl/news/sierra-leone-army-partake-niger-coup-action-ecowas/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما