معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴

آغاز فرآیند الحاق اندونزی به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)

دبیرکل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در سفر خود به اندونزی با مقامات این کشور دیدار و در خصوص آغاز روند الحاق اندونزی به سازمان مذکور تبادل نظر نمود.

دبیرکل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در سفر خود به اندونزی با مقامات این کشور دیدار و در خصوص آغاز روند الحاق اندونزی به سازمان مذکور تبادل نظر نمود. ماتیاس کورمان دبیرکل OECD ضمن اشاره به رهبری قوی منطقه‌ای و جهانی اندونزی از جمله موفقیت ریاست سال گذشته اندونزی بر گروه 20 و ریاست امسال بر اتحادیه آسه‌آن اظهار داشت که این کشور از رشد اقتصادی خوبی برخوردار است. در این سفر وی مجموعه ای از فرآیندهای الحاقی اندونزی به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی را تشریح نمود. اندونزی و OECD توافق کردند که در تهیه نقشه راه الحاق با یکدیگر همکاری کنند. روند الحاق به طور کلی حدود چهار تا هشت سال طول می‌کشد. با این حال، OECD معتقد است با توجه به اینکه اصلاحات ساختاری انجام شده توسط دولت اندونزی از قبل از همه گیری کووید-19، هماهنگی زیادی با استانداردهای OECD داشته است، اندونزی این پتانسیل را دارد که فرآیند  الحاق را با سرعت بیشتری طی کند؛ چنانچه آقای‌هارتارتو وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی نیز پیش بینی نموده است این روند در کمتر از چهار سال انجام شود. اندونزی نخستین کشور از جنوبشرقی آسیا و سومین کشور آسیایی خواهد بود که پس از ژاپن و کره جنوبی به سازمان OECD می‌پیوندد.

پیرو موافقت سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) با الحاق اندونزی به این سازمان که در تاریخ 26 ژوئیه 2023 از سوی وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی رسما اعلام گردید، ماتیاس کورمان دبیرکل OECD در تاریخ 10 آگوست 2023 به اندونزی سفر نمود و با مقامات این کشور در خصوص آغاز روند عضویت در OECD گفتگو و تبادل نظر نمود. وی در ملاقات با آقای جوکووی رئیس جمهور اندونزی از رهبری وی در انجام اصلاحات در بخش های مختلف برای تقویت اقتصاد ملی اندونزی در بحبوحه وضعیت نامطمئن اقتصاد جهانی قدردانی کرد و بسیاری از اقدامات اصلاحی انجام شده در بخش سرمایه گذاری و اقتصادی را برای تقویت اقتصاد این کشور بسیار مناسب توصیف نمود.

دبیرکل OECD ضمن اشاره به رهبری قوی منطقه‌ای و جهانی اندونزی از جمله موفقیت این کشور در ریاست بر گروه 20 در سال گذشته و ریاست بر اتحادیه آسه‌آن در سال جاری اظهار داشت که این کشور از رشد اقتصادی خوبی برخوردار است. وی افزود با آغاز فرآیند سیاسی الحاق اندونزی به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که مستلزم پذیرش تمامی 38 عضو OECD است، دولت اندونزی و OECD توافق کردند که در تهیه نقشه راه الحاق با یکدیگر همکاری کنند که در ادامه تبدیل به دستورالعملی برای هماهنگ کردن مقررات ملی برای انطباق با استانداردهای OECD خواهد شد.

خانم سری مولیانی وزیر دارایی اندونزی در بیانیه ای پس از دیدار دبیرکل OECD و رئیس جمهور این کشور اعلام نمود که همکاری دولت اندونزی و OECD از مدت ها قبل ادامه داشته است و اندونزی شریک تجاری اصلی OECD به شمار می رود که برنامه‌های همکاری متعددی از جمله بررسی‌های اقتصادی و ارزیابی سیاست های قابل اجرا در کشور را با این سازمان انجام داده است. وی در این بیانیه اظهار داشت که رئیس جمهور اندونزی در این دیدار ابراز امیدواری نمود که روند عضویت اندونزی به سرعت و به راحتی پیش برود، به ویژه با توجه به اینکه اندونزی اصلاحاتی را مطابق با الزامات OECD برای تقویت اقتصاد خود انجام داده است.

خانم رتنو مرسودی، وزیر امور خارجه اندونزی نیز در این خصوص اظهار داشت که در ماه سپتامبر 2023 نشستی برای بررسی عضویت اندونزی در OECD برگزار خواهد شد و کشورهای عضو OECD نیز از عضویت اندونزی در OECD حمایت قوی می‌کنند. وی خاطرنشان ساخت طی چند روز گذشته، نامه‌هایی از چندین وزیر خارجه مبنی بر اعلام حمایت قاطع از عضویت اندونزی در OECD دریافت نموده است.

وزیر امور خارجه اندونزی افزود: "روابط نزدیک اندونزی و OECD برای مدت طولانی وجود داشته است. اندونزی از سال 2007 شریک کلیدی OECD بوده‌ است و در برنامه گسترش تعامل این سازمان نیز شرکت داشته است. دفتر OECD نیز از سال 2015 در اندونزی مشغول به فعالیت می‌باشد." به گفته خانم مرسودی از نظر سیاسی مشکلی برای الحاق وجود ندارد و روند فنی آغاز خواهد شد.

آقای ایرلانگا هارتارتو وزیر هماهنگ کننده امور اقتصادی اندونزی در این خصوص اظهار داشت سازمان OECD به دنبال کسب اطمینان از انطباق مقررات اندونزی با استانداردهای این سازمان در راستای افزایش ارزش سرمایه گذاری، تشویق شرکت های کوچک و متوسط به بهبود کیفیت و درجه بندی، ارتقای کیفیت نیروی انسانی از طریق اجرای استانداردها، و بهبود خدمات بخش های آموزش، بهداشت و خدمات عمومی است.

آقای‌ هارتارتو ابراز امیدواری نمود روند الحاق اندونزی به OECD به عنوان تسریع کننده ای برای افزایش درآمد سرانه اندونزی به بالای 10000 دلار تا سال 2035 باشد و از برنامه‌های اولویت دار دولت اندونزی از جمله اقتصاد سبز نیز حمایت کند. وی همچنین ابراز امیدواری نمود فرآیند الحاق اندونزی به OECD در کمتر از چهار سال تکمیل شود.

در بیانیه وزارت همانگی امور اقتصادی اندونزی آمده است: "OECD به عنوان مجمعی که بر اهمیت همکاری و تدوین استانداردهای جهانی تأکید می‌کند، شریک راهبردی در تلاش برای ایجاد سیاست های ملی مترقی و پذیرفته شده در سطح جهانی است. برخی از بخش‌هایی که برای تسریع فرآیند عضویت در OECD برای اندونزی مورد توجه قرار می‌گیرند شامل ابزارهای مبارزه با فساد، ارتقای سطح کسب و کارهای کوچک و متوسط، حفظ ثبات و پایداری زیست‌محیطی، بهینه‌سازی و شفافیت بخش مالیات و تشویق افزایش درآمد عمومی و دولتی برای توسعه با کیفیت بالاتر می‌باشند."

از مزایای عضویت در OECD برای اندونزی می‌توان به دسترسی گسترده تر به اطلاعات و منابع علمی OECD به عنوان یک اتاق فکر جهانی، کسب فرصت مشارکت در فعالیت های تحقیقاتی فرا مرزی، ارتقای استانداردهای توسعه و تقویت ظرفیت پذیرش از سوی نهادها و مجامع بین المللی مختلف اشاره نمود. به گفته آقای‌هارتارتو وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی مزیت اصلی عضویت اندونزی در OECD بهبود استانداردها و سیاست اقتصادی این کشور برای تبدیل به کشوری توسعه یافته است. وی افزایش درآمد سرانه جامعه از 5000 دلار فعلی به بیش از 10000 دلار (متوسط درآمد سرانه کشورهای عضو OECD) را نتیجه اجرای استانداردهای مذکور می داند که قابل دستیابی خواهد بود.

به عقیده تحلیل گران منطقه جنوبشرقی آسیا دلایل اصلی اندونزی برای برنامه ریزی عضویت در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، دنبال کردن هدف تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته در سال 2045 و افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی با توجه عضویت در یک سازمان معتبر اقتصادی جهانی می‌باشند. علاوه بر افزایش میزان سرمایه گذاری، ارتقای استانداردهای اقتصادی در پی عضویت در این سازمان اقتصادی به تسریع روند جذب این سرمایه گذاری‌ها نیز کمک خواهد نمود.

الحاق به OECD ظرف مدت کمتر از چهار سال که از سوی وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی هدف گذاری شده است، امری آسان نخواهد بود زیرا این کشور به طور خودکار با ورود به OECD به یک کشور توسعه یافته و مرفه تبدیل نمی‌شود و افزایش درآمد سرانه از 5000 دلار به 10000 دلار و انجام اصلاحات مورد اشاره شامل شفافیت مالی، حمایت از حقوق مالکیت معنوی و حفاظت از محیط زیست به زمان بیشتری نیاز دارد؛ چنانچه روند الحاق کلمبیا به OECD حدود 8 سال و الحاق کشورهای کره جنوبی و ژاپن به این سازمان 10 سال به طول انجامید.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سال 1961 تاسیس شد و به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نهادهای اقتصادی جهان فعالیت می‌کند. این سازمان با ارزیابی تجارب مشترک اعضا و جستجوی راه حل برای مشکلات مشترک از طریق هماهنگ کردن سیاست های داخلی و بین المللی به آنها کمک می‌کند. توصیه‌های سازمان OECD به اعضا به دو شکل موافقتنامه‌های الزام آور حقوقی همچون موافقتنامه‌های مربوط به مبارزه با رشوه و قانون جریان آزاد سرمایه و خدمات و یا از طریق ساز و کارهای غیرالزام آور صورت می‌گیرد. آمارها و تحلیل های سازمان OECD به ویژه در زمینه آمارهای مقایسه ای، اقتصادی و اجتماعی از مهمترین و قابل اعتماد ترین آمارهای منتشر شده در این زمینه به شمار می رود.

هرچند OECD به باشگاه کشورهای ثروتمند و همفکر معروف است اما عضویت در آن به کشورهای یک نقطه خاص از جهان محدود نیست و کشورهایی از مناطق آمریکای لاتین، آسیا و اروپایی شرقی نیز در این سازمان عضویت دارند. این سازمان از کشورهای غیر عضو نیز خواسته است تا به موافقتنامه‌ها و قراردادهای آن ملحق شوند که هم اکنون 100 کشور غیر عضو از جمله برزیل، چین، روسیه و تعدادی از کشورهای آفریقایی با آن همکاری می‌کنند. دبیرخانه OECD در پاریس قرار دارد و بیش از 2000 نفر کارمند دارد. بودجه سازمان OECD در سال 2023 مبلغ 338.3 میلیون یورو می‌باشد که از سوی اعضا به نسبت حجم اقتصادشان پرداخت می‌شود. در حال حاضر بیشتر حق عضویت (19.1 درصد بودجه) این سازمان توسط آمریکا پرداخت می‌گردد و پس از آن ژاپن بیشترین سهم (9 درصد) را در تامین بودجه سازمان دارد.

منابع:

https://ekonomi.republika.co.id/berita/rze0wr502/jadi-anggota-oecd-tak-mudah-sri-mulyani-indonesia-harus-reformasi-ekonomi

https://nasional.kontan.co.id/news/ada-potensi-perubahan-kebijakan-jika-indonesia-masuk-oecd

https://www.ekon.go.id/publikasi/detail/5310/proses-aksesi-indonesia-akan-dimulai-sekjen-oecd-temui-menko-airlangga

https://fiskal.kemenkeu.go.id/baca/2023/08/10/4441-indonesia-berniat-menjadi-anggota-oecd-apa-manfaatnya

https://voi.id/en/news/300692

https://jakartaglobe.id/business/airlangga-claims-oecd-responds-positively-to-indonesias-membership-bid

https://setkab.go.id/en/oecd-lauds-president-jokowis-leadership-for-making-reforms-in-indonesias-economic-sector

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما