معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۱

اخبار هفتگی سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته سوم مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

سازمان تنظیم مقررات نفتی: سیرالئون یکی از پایین ترین قیمت‌های سوخت را در آفریقا را دارد

آژانس تنظیم مقررات نفتی سیرالئون (PRA) اظهار داشت که این کشور یکی از پایین‌ترین قیمت‌های سوخت و فرآورده‌های نفتی را در قاره آفریقا دارد. بیانیه این آژانس در واکنش به افزایش اخیر قیمت سوخت در کشور از اول اوت 2023 منتشر گردید. طی یک نشست مطبوعاتی، رئیس PRA توضیح داد که علی‌رغم افزایش بیش از 20 درصدی قیمت سوخت، سیرالئون همچنان قیمت‌های نسبتاً پایینی را برای فرآورده‌های نفتی اعمال می‌کند. در پی دستورالعمل دولت که هفته گذشته اجرایی گردید، قیمت سوخت در سیرالئون از 21.5 لئون در هر لیتر به 25 لئون افزایش یافت.

رئیس PRA خاطرنشان کرد که با وجود افزایش اخیر، قیمت سوخت در این کشور همچنان در مقایسه با دیگر کشورها از جمله گامبیا (با 38.5 لئون برای هر لیتر بنزین) و گینه و ساحل عاج (با 27 لئون برای هر لیتر بنزین) پایین‌تر است. این مقام دولتی توضیح داد که هزینه‌های صرف شده در در نیمه اول سال 2023 در قالب یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم بالغ بر 783 میلیون لئون (35 میلیون دلار آمریکا) بوده است و تداوم تخصیص این قبیل یارانه‌ها مانع از حمایت مالی از حوزه‌های کلیدی از جمله سلامت و آموزش به نفع گروه‌های آسیب پذیر جامعه  می‌شود.

https://awokonewspaper.sl/sierra-leone-boasts-one-of-africas-lowest-pump-prices-pra/

سیرالئون و غنا در میزان قطعی برق پیشرو هستند

داده‌های جمع آوری شده توسط بانک توسعه آفریقا (AfDB) نشان می‌دهد که سیرالئون و غنا هر کدام با 15.8 درصد بیشترین قطعی برق را ثبت کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، قطعی برق عامل 8.3 درصد از هدررفت درآمد سالانه مردم در منطقه غرب آفریقا می‌باشد که هم مصرف کنندگان و هم تولیدکنندگان از آن متضرر می‌شوند. اعتقاد بر این است که این منطقه از نظر تولید و تامین برق کمترین توسعه را در قاره آفریقا دارد. کارشناسان همچنین هزینه انرژی در منطقه و قدرت درآمد مصرف کنندگان را مقایسه کرده‌اند. به عنوان مثال، یک کیلووات در ساعت در سیرالئون 0.25 دلار قیمت دارد و با توجه به این که طبق یافته‌های بانک جهانی اکثریت مردم سیرالئون نمی‌توانند بیش از 2 دلار در روز هزینه کنند، این قیمت برای مردم به صرفه نیست.

هزینه بالای برق در منطقه غرب آفریقا به اتکا به سوخت فسیلی برای تولید برق نسبت داده شده است. همچنین، کارشناسان هشدار می‌دهند که کل قاره در تامین برق برای جمعیت رو به رشد خود دچار محدودیت است. با وجود قرار گرفتن در انتهای این رتبه بندی، سیرالئون روش‌های مختلفی را در سال‌های گذشته برای حل این موضوع در نظر گرفته است. به عنوان مثال، بیش از 75 درصد از مردم سیرالئون در سال 2012 به برق دسترسی نداشتند. اما این وضعیت با ظهور پروژه اتصال شبکه‌های برق ساحل عاج، لیبریا، سیرالئون و گینه (CLSG) در سال‌های گذشته همواره در حال بهبود بوده است. این پروژه به دنبال تولید برق از ساحل عاج تا سیرالئون و سایر کشورهای اتحادیه رودخانه مانو (MRU) بوده است. تاکنون مناطق روستایی و شهرهای کوچک بسیاری در سیرالئون از این پروژه بهره‌مند شده‌اند. کارشناسان معتقدند که برق رسانی روستایی می‌تواند وضعیت را تغییر داده و به تمرکززدایی از پایتخت کمک کند.

https://sierraloaded.sl/news/electricity-outage-sierra-leone/

کمک 50 میلیون دلاری بانک جهانی به سیرالئون

دیوید سنگه، وزیر ارشد سیرالئون در تاریخ 8 اوت 2023 از دریافت بسته کمک مالی 50 میلیون دلاری از بانک جهانی در جهت توسعه حمل و نقل عمومی و ایمنی جاده‌ها در فری‌تاون و تقویت تحرک شهری خبر داد و اظهار داشت: دولت در حال تلاش برای بهبود حمل‌ونقل عمومی (به ویژه اتوبوس‌رانی)، سازگاری با تغییرات اقلیمی، بهبود ایمنی جاده‌ها (چراغ‌های راهنما و گذرگاه‌های عابر پیاده) و غیره از طریق کمک مالی 50 میلیون دلاری بانک جهانی است.

وی همچنین از پروژه‌ای با عنوان "پروژه تحرک شهری یکپارچه و انعطاف پذیر" با رویکردی چند وجهی و با هدف ایجاد انقلاب در چشم انداز حمل و نقل شهری سیرالئون، به ویژه در پایتخت خبر داد. همچنین این پروژه شامل یک مؤلفه واکنش اضطراری احتمالی است که بازتخصیص سریع بودجه به ارگان‌های مختلف شهری را در مواقع اضطراری و بروز بلایای طبیعی پیش‌بینی نشده تسهیل می‌کند.

https://sierraloaded.sl/news/sierra-leone-world-bank-grant/

سفر مادا بیو به نیجریه جهت شرکت در نشست اکوواس

جولیوس مادا بیو، رئیس جمهور سیرالئون، در تاریخ 9 اوت 2023 جهت شرکت در نشست فوق العاده اکوواس درباره وضعیت نیجر، فری تاون را به مقصد ابوجا، پایتخت نیجریه ترک کرد. این نشست قرار است در روز 10 اوت با حضور سران کشورهای عضو اکوواس (جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) به منظور تبادل نظر در مورد کودتای اخیر در نیجر و پیامدهای آن بر ثبات منطقه برگزار گردد. به گفته دبیر مطبوعاتی نهاد ریاست جمهوری سیرالئون، انتظار می‌رود که مادا بیو بلافاصله پس از پایان نشست به کشور بازگردد.

https://sierraloaded.sl/news/bio-arrives-abuja-ahead-ecowas-summit-niger-political-crisis/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما