معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۱

اخبار هفتگی سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته دوم مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کاهش ذخایر ناخالص بین المللی بانک مرکزی سیرالئون به 523.8 میلیون دلار

در جریان ارائه بودجه تکمیلی 2023 به پارلمان، وزیر جدید دارایی، شکو احمد فانتامادی بنگورا، اظهار داشت که ذخایر ناخالص بین المللی بانک مرکزی سیرالئون از 610.42 میلیون دلار در دسامبر 2022 به 523.80 میلیون دلار در پایان ژوئن 2023 کاهش یافته است. بنگورا این کاهش را به افزایش پرداخت‌ها برای بدهی و کالاها و خدمات نسبت داد. وی همچنین توضیح داد که اقتصاد سیرالئون همچنان با چالش‌های ناشی از اثرات سرریز بحران اوکراین و وضعیت متزلزل اقتصاد جهانی مواجه است. این چالش‌ها منجر به ضعف فعالیت‌های اقتصادی داخلی، افزایش تورم، کاهش ارزش پول ملی و سطوح بالاتر بدهی شده است.

بنگورا تاکید کرد که نرخ تورم در حال افزایش بوده و در ژوئن 2023 به 44.8 درصد رسیده است در حالی که در دسامبر 2022 این رقم 37.1 درصد بوده است. این افزایش در درجه اول ناشی از اثر گذری افزایش قیمت جهانی غذا و انرژی و همچنین کاهش مداوم ارزش لئون است. وزیر دارایی در خصوص میزان صادرات کشور به پارلمان اعلام کرد که ارزش کل صادرات در بازه زمانی ژانویه تا آوریل 2023 بالغ بر 419.4 میلیون دلار می‌باشد. صادرات مواد معدنی 368.8 میلیون دلار، سنگ آهن 262.4 میلیون دلار، الماس 36.2 میلیون دلار، روتایل 37.8 میلیون دلار و بوکسیت 8.5 میلیون دلار بوده است. در مقابل، کل صورتحساب واردات در مدت مشابه 590 میلیون دلار بوده است که سهم واردات سوخت 206 میلیون دلار، مواد غذایی 136.3 میلیون و ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل 101.5 میلیون دلار می‌باشد.

https://awokonewspaper.sl/bank-of-sierra-leones-gross-international-reserves-decline-to-523-80-million/

نرخ تورم مواد غذایی سیرالئون به بالای 50 درصد رسید

کشور سیرالئون با چالش اقتصادی قابل توجهی مواجه شده است که با افزایش هزینه‌های زندگی امنیت غذایی مردم را به مخاطره انداخته است. نرخ تورم سالانه مواد غذایی برای دوره جولای 2022 تا ژوئن 2023 به بالاترین حد خود یعنی 56 درصد در ژوئن 2023 رسیده که نشان دهنده روند افزایشی نسبت به 52.3 درصد در ماه قبل می‌باشد. بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط بانک جهانی در حوزه امنیت غذایی برای جولای 2022 تا ژوئن 2023، سیرالئون در زمینه قیمت مواد غذایی از سایر کشورهای غرب آفریقا در این مدت پیشی گرفته است. افزایش نرخ تورم مواد غذایی به افزایش تورم کل کشور انجامیده است. این افزایش در درجه اول ناشی از تورم قیمت مواد غذایی و اقلام غیرغذایی بوده و منعکس کننده کاهش ارزش لئون و سایر عوامل مرتبط می‌باشد.

عواملی مانند کسری تجاری، قدرت دلار آمریکا و سیاست‌های ناکارآمد اقتصادی در سطح کلان منجر به کاهش 65.7 درصدی ارزش لئون از ژانویه تا دسامبر شده است. علاوه بر این، از زمان بازتعریف واحد پول ملی در 1 جولای 2022، ارزش لئون 32.7 درصد کاهش یافته است. طبق آخرین داده‌های به‌روزرسانی شده توسط صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم ماهانه در ژوئن 2023 به 55.8 درصد رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی می‌باشد. نرخ کلی تورم در سیرالئون از 44.43 درصد در ماه می 2023 به 44.81 درصد در ژوئن رسیده است.

https://awokonewspaper.sl/salone-food-inflation-surges-above-50-in-june/

افزایش قیمت سوخت به 25 لئون

در بعد از ظهر روز 1 اوت 2023، سازمان تنظیم مقررات نفتی سیرالئون (PRA) اعلام کرد که قیمت تمام فرآورده‌های نفتی در کشور از روز بعد افزایش خواهد یافت. بر اساس بیانیه منتشر شده توسط PRA، قیمت جدید بنزین، گازوئیل، نفت سفید و نفت کوره از 21.5 لئون به 25 لئون در هر لیتر افزایش یافته است که به معنای افزایش 3.5 لئونی برای هر لیتر سوخت می‌باشد. PRA اعلام کرد که عامل اصلی این تعدیل، افزایش قیمت بین‌المللی نفت پالایش شده و همینطور کاهش ارزش لئون در برابر دلار است.

زمزمه‌های افزایش قیمت سوخت پیش از اعلان رسمی آن به تشکیل صف‌های طولانی وسایل نقلیه در جایگاه‌های فروش سوخت در روز 1 اوت منجر گردید. پیش بینی می‌شود که افزایش اخیر قیمت سوخت تاثیر بسزایی بر هزینه‌های حمل و نقل داشته باشد و منجر به بالارفتن قیمت مواد غذایی در کشور گردد. سوخت یک کالای ضروری است و بدون شک افزایش قیمت آن بر هزینه‌های زندگی شهروندان تاثیر می‌گذارد.

https://awokonewspaper.sl/pra-increases-fuel-price-to-le25/

بهره مندی سیرالئون از کمک 400 میلیون دلاری بانک توسعه آفریقا

کشور سیرالئون برای بهره‌مندی از کمک چهارصد میلیون دلاری بانک توسعه آفریقا در چارچوب صندوق زیرساخت این بانک انتخاب شده است. این صندوق با سرمایه گذاری اولیه 20 میلیون دلاری، قصد دارد تا سقف 400 میلیون دلار از سرمایه گذاران تجاری و نهادی خصوصی برای حمایت از پروژه‌های صنعتی و زیرساختی در سراسر آفریقا استفاده کند. این بودجه به پروژه‌های مختلف در جهت ارتقای بهره‌وری انرژی و با تأکید خاص بر زیرساخت‌های دیجیتال انرژی‌های تجدیدپذیر، برای انتقال انرژی، حمل‌ونقل، بازیافت زباله و گرمایش و تهویه مطبوع اختصاص خواهد یافت.

این سرمایه گذاری با راهبرد ده ساله بانک توسعه آفریقا که بر رشد سبز و فراگیر متمرکز است، سازگار می‌باشد. این امر به تامین مالی بهتر پروژه‌های اقلیمی در این کشورها و دستیابی به اهداف تعیین شده در توافق نامه پاریس در زمینه تغییرات آب و هوایی کمک خواهد نمود. بانک توسعه آفریقا متعهد به بسیج سرمایه خصوصی برای تامین مالی زیرساخت‌ها در آفریقا است. طبق تخمین‌ها سالانه 100 میلیارد دلار شکاف بودجه در این حوزه در سطح قاره وجود دارد.

https://ayvnews.com/sierra-leone-to-benefit-from-adbs-400m-infrastructure-fund/

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما