معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۹

ثبات قیمت عمده اقلام وارداتی تونس

گزیده گزارش در ارتباط با تأثیر کاهش قیمت برخی اقلام ضروری بر اقتصاد تونس با عنوان ثبات قیمت عمده اقلام وارداتی این کشور در بازارهای جهانی به شرح ذیل ارائه می گردد.

این روزها عمده اقلام وارداتی تونس در بازارهای جهانی ثبات قیمت یافته اند. قیمت گندم و غلات در هفته اول ماه ژوئن، باثبت کاهش به قیمت 237 دلار در هر تن رسید؛ از سوی دیگر قیمت نفت خام نیزبه 75 دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد که به معنای کاهش تقاضای جهانی برای نفت و مواد خام است. بدین ترتیب تونس می‌تواند نیازهای وارداتی خود از این مواد را با هزینه کمتر مرتفع کرده و در نتیجه ذخیره ارزی خارجی و تعداد روزهای واردات خود را افزایش داده و ثبات دینار تونسی را حفظ کند.

شاخص های قیمت مواد مصرفی و تورم با عواملی مانند عرضه و تقاضای منابع، فناوری، سیاست های پولی و مالی و رویدادهای مختلف ژئوپلیتیکی از مهم ترین عوامل موثر بر ثبات قیمت های جهانی هستند. موسسات مالی بین المللی مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی ابزارهای کلیدی برای ایجاد ثبات قیمت ها در سطح جهانی هستند. این موسسات به کشورها برای اجرای سیاست های اقتصادی پایدار و استانداردهای شفاف برای تضمین ثبات قیمت ها حمایت مالی و مشاوره فنیارائه می‌کنند. همچنین با افزایش ارتباطات و گردش اقتصادی بین کشورها، اهمیت همکاری و تبادل اطلاعات برای حفظ ثبات قیمت ها نیز افزایش مییابد.

کاهش قیمت جهانی نفت تا محدوده 75 دلار به نفع تونس است؛ زیرا در سال 2022  افزایش قیمت ها به بیش از 100 دلار در هر بشکه موجب بروز اختلالات گسترده ای از جمله کمیاب و نایاب شدن سوخت و نیز تاخیر محسوس در تحویل محموله‌های سوختی به دلیل اعمال شرایط جدید توسط برخی موسسات خارجی که برخلاف روال معمول تقاضای پرداخت فوری در هنگام تحویل را داشتند، گردید.

کاهش قیمت نفت به سطوحی که با بودجه سال 2023 تونس سازگار است، با کاهش قیمت جهانی گندم و افزایش روزهای واردات به 98 روز و افزایش قابل توجه ذخایر نقدی ارز خارجی به 22.7 میلیارد دینار همزمان شد.

کاهش قیمت این مواد حیاتی برای اقتصاد تونس در میان‌مدت خوب تلقی می‌شود، زیرا در بودجه سال 2023 قیمت هر بشکه نفت کمتر از 89 دلار در نظر گرفته شده بود و ثبات آن در قیمت 75 دلار کمکی به بودجه دولت به حساب آمده و از کاهش ذخایر ارزی به ویژه دلار که شاهد کمبود آن در بازارهای جهانی هستیم جلوگیری می نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما