معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته اول اردیبهشت 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش درآمدهای مالیاتی دولت

سال گذشته، دولت کرواسی 37 درصد بیشتر از سال 2021 مالیات بر درآمد و ثروت دریافت کرد. در سال گذشته، دولت در مقایسه با سال 2021، در حدود 24 درصد مالیات بر درآمد بیشتر و حدود 65 درصد مالیات بر سود بیشتر دریافت کرد که معادل 16 میلیارد کونا (2.1 میلیارد یورو) از مالیات بر انواع درآمد و 15.6 میلیارد کونا از مالیات بر سود شرکت‌ها و سایر واحدهای تجاری می‌باشد که در سال گذشته وارد خزانه دولت و استان‌ها و شهرداری‌ها شده است.

بهبود وضعیت اقتصادی کرواسی

بر اساس تحقیقات کمیسیون اروپا، انتظارات در اقتصاد کرواسی در ماه آوریل نسبت به ماه قبل بهبود یافته است. بر اساس گزارش اتحادیه اروپا، شاخص وضعیت اقتصادی در کرواسی در ماه آوریل، 1.6 واحد نسبت به ماه مارس افزایش یافت و به 108.9 واحد رسید. روحیه کارآفرینان در خرده فروشی بیشترین بهبود را داشته است که در رشد شاخص 10.5 واحد بیان شده است. فضای بین مصرف کنندگان نیز بهبود یافت که شاخص آنها 3.1 واحد افزایش یافت. مدیران مشاغل در بخش خدمات نیز خوشبین‌تر هستند که انتظارات آنها در رشد 1.9 واحدی شاخص منعکس شده است. فضا در بخش ساختمان و صنعت بدتر شد و شاخص به ترتیب 2.3 و 1.2 واحد کاهش یافت. مدیران کسب و کار برآورد کردند که کاهش 4.9 واحدی شاخص EEI در ماه آوریل نسبت به ماه قبل و رسیدن آن به 112.8 واحد، سرعت اشتغال را در ماه‌های آینده تعدیل خواه کرد.

تاکید رییس بانک مرکزی بر کاهش تورم

بوریس وویچیچ رئیس بانک مرکزی کرواسی گفت: مبارزه با تورم هنوز به پایان نرسیده است، تورم اصلی (Core Inflation) هنوز بالاست و سوال این است که کاهش قیمت انرژی و مواد خام تا چه حد به آن سرایت خواهد کرد، به ویژه در حالی که رشد دستمزد‌ها شتاب می‌گیرد. وی که در انجمن مالی منطقه‌ای که توسط هفته نامه تجاری «لیدر» برگزار شد، شرکت کرده بود، گفت: کاهش تورم عمدتا به دلیل کاهش قیمت انرژی بوده است، اما تورم اصلی همچنان در حال افزایش است. وویچیچ گفت: فشارهای تورمی‌توسط بازار کار حمایت می‌شود که با توجه به دو بحرانی که از سر گذرانده است، به طرز عجیبی قوی است. افزایش نرخ اشتغال و کاهش نرخ بیکاری ادامه دارد. وویچیچ در سخنرانی خود ارزیابی کرد که اروپا امسال به هیچ عنوان وارد رکود نخواهد شد. وویچیچ گفت: ارزیابی ما این است که در سه ماهه اول همچنان مثبت خواهیم بود و انتظار رشد حدود 0.7 درصدی را داریم که نرخ رشد سالانه را در سطح نسبتاً خوب 2.2 درصد حفظ می‌کند.

فشار مضاعف بر حقوق شاغلین

در سالی که گذشت، بار مالیاتی بر دستمزد کارکنان در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) تا 2.2 درصد افزایش یافت و فشار بر دستمزدهای پایین و درآمد خانواده‌های دارای فرزند، بیشترین افزایش را داشت. کرواسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در آخرین گزارش محققان سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، تورم ضربه مضاعفی به شاغلین وارد کرده است. ضربه مضاعف به کارگران ابتدا به دلیل کاهش ارزش خرید دستمزد‌ها وارد شد، زیرا در حال حاضر، با صد یورو تقریبا در همه جای اروپا می‌توان سبد کالا و خدماتی را خرید که در سال گذشته، برای همان سبد تنها می‌بایست 90 یورو پرداخت می‌شد؛ در خصوص مورد غذایی اوضاع بدتر است و ارزش سبد 100 یورویی از مواد غذایی، سال گذشته 80 یورو بود.

بر اساس گزارش جدید سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ضربه دوم به شاغلین، نتیجه سیاست مالیاتی است، زیرا دستمزدهای اسمیِ تا حدودی بالاتر، کارگران را به گروهای مالیاتی بالاتر سوق داد. در جمهوری کرواسی 31 درصد حقوق به حساب دولت واریز می‌شود. بار مالیاتی بر حقوق در سال گذشته در 23 کشور از 38 کشور سازمان همکاری و توسعه اقتصادی افزایش یافت، در 11 کشور کاهش یافت و در چهار کشور در همان سطح سال قبل باقی ماند.

به طور متوسط، کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، 34.6 درصد از سهم ناخالص و مالیات را از دستمزد کارگران می‌گیرند که بالاترین میزان در بلژیک به میزان 53 درصد است، پس از آن آلمان با 47.8 درصد، فرانسه با 47 درصد، اتریش با 46.8 درصد و ایتالیا با 45.9 درصد قرار دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما